[OSX 10.3.8] Schijf onderhoud

Pagina: 1
Acties:

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Topicstarter
Beste luitjes...

Ik heb een iMac G3 (333 Mhz, 256 MB mem, 6 GB HD, OSX 10.3.8) en het werkt aardig vlot op dat ouwe oranje bakkie! Het is jullie allen vast bekend dat je eens in de zoveel tijd je permissions moet laten herstellen door schijfhulp, om de snelheid van je mac omhoog te houden. Maar wat ik mij afvraag, is of dat nou het enige is wat je kan doen. Fragmenteren doet je schijf nauwelijks dus daar is weinig winst uit te halen en verder zit er geloof ik niet zoveel ingebouwd voor het ondehoud van je schijf c.q. geheugen.
Wat ik nou zou willen weten is wie van jullie freeware weet, die je hele OS kan onderhouden...
Dus je permissies, schijfcontrole op fouten, defragmentatie en ander onderhoud. Let op! Ik heb het puur over freeware. Ik kan zelf ook wel zoeken op versiontracker e.d., maar ik ben geïntreseerd welke software jullie gebruiken en wat jullie oordeel daarover is.

Kom maar op met die reacties :) })

Godspeed,
XyonN

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

XyonN schreef op zondag 13 maart 2005 @ 20:10:
Het is jullie allen vast bekend dat je eens in de zoveel tijd je permissions moet laten herstellen door schijfhulp, om de snelheid van je mac omhoog te houden.
Mij niet. Dat is namelijk helemaal niet zo. Permissions hebben geen moer te maken met performance.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 09:13
Ik dacht al ff 'hmm.... dat Mac OS X is toch maar iets raar hoor...'

totdat CyBer mij verloste :p :+

Ik denk dat defragmentatie best wel wat effect kan hebben hoor... tenzij je schijf quasi leeg is. Misschien ook opteren voor een grotere HDD? Kan voor aardige performancewinst zorgen denk ik...

• XyonN

XyonN

Topicstarter
Wel degelijk, beste man! Mijn G4 QS (800 Mhz met 1 Gb mem en 40 GB HD) heeft hier zeker voordeel van. Bijna ieder maand doe ik een permissie controle en herstel, en de snelheid is duidelijk merkbaar. Het is geen zevenmijlssprong die je maakt, maar dat komt omdat ik het met vaste regelmaat doe. Het is toendertijd aangeraden door zowel mijn leverancier als door Apple zelf.

Een grotere HD wil ik ook, maar ik heb voor thuis geen geld voor een HD (kheb kids, kost ook wat :) )

[ Voor 13% gewijzigd door XyonN op 13-03-2005 20:21 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

XyonN schreef op zondag 13 maart 2005 @ 20:18:
Wel degelijk, beste man! Mijn G4 QS (800 Mhz met 1 Gb mem en 40 GB HD) heeft hier zeker voordeel van. Bijna ieder maand doe ik een permissie controle en herstel, en de snelheid is duidelijk merkbaar. Het is geen zevenmijlssprong die je maakt, maar dat komt omdat ik het met vaste regelmaat doe. Het is toendertijd aangeraden door zowel mijn leverancier als door Apple zelf.
Die snelheidwinst zit tussen je oren. Permissions fixen doet precies dat: toegangsrechten op files repareren waar die (volgens disk utility) fout zijn. Dat houdt in dat Applicaties wellicht de verkeerde owner hebben, etc. Je moet iets heel erg goed fout hebben gedaan wil je daar snelheidswinst uit halen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:28

breinonline

Are you afraid to be known?

Defragementeren kan ook niet op *NIX systemen, het OS zorgt bij wegschrijven van bestanden meteen dat de boel niet gefragmenteerd raakt. In dit draadje vind je daar wat meer informatie over.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• XyonN

XyonN

Topicstarter
Heeeee, breinonline.... Ik zie dat we in dezelfde buurt wonen....
Dat Unix niet gefragmenteerd wordt weet ik (althans, nauwelijks fragmenteerd), maar er zijn toch tooltjes voor. Is dit nou net zo nutteloos als de virusscanners voor OSX die er op de markt zijn?
Virex is er voor OSX maar Norton ook. Als er zogenaamd geen virussen voor OSX zijn, waarom hebben ze dan wel een def. list? Allemaal classic ofzo?

Ik heb op het werk Speedtool disk utility. Handig gebundeld proggie met daarin wat defrag en optimizers plus nog wat benchmarks. Lijkt me dus ook allemaal gebakken lucht! Wel stom, als dat zo is, dat ze op die manier geld aftroggelen van nietsvermoedende switchers of thuisgebruikers...

Verwijderd

Als je echt per se wilt defragmenteren verplaats je je data naar een andere partitie en weer terug. Systeembestanden defragmenteren niet of nauwelijks, die lees je immers alleen maar. Defragmentatie treedt voornamelijk op bij bestanden die constant van inhoud veranderen: tijdelijke bestanden, logfiles, scratchfiles, dat soort dingen.

Wat die permissies betreft: óf je kunt bij een bestand, óf niet. Dat er na verloop van tijd om wat voor redenen permissies verkeerd staan kan voorkomen. Lullig, en misschien best handig om afentoe te controleren, maar bestandstoegang werk wèl of niet. Kan me niet voorstellen dat dat enige relatie heeft met de peformance.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:10
Gebruik eens OnyX, hiermee kun je de boel behoorlijk opschonen, en het is nog gratis ook.

http://www.macupdate.com/info.php/id/11582

Lekker!

• XyonN

XyonN

Topicstarter
Ik heb hem meteen gedownload. Morgen kijk ik wat het is.
Bedankt voor je tip.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Defrag-utils onder Mac OS X kunnen juist een averechts effect hebben. Wat wel een behoorlijke performance boost kan opleveren is het updaten van de prebindings. Dit doe je door in de terminal in te tikken:
code:
1
sudo update_prebinding -root / -force

Dit proces duurt een paar minuten. Als het proces is afgelopen moet je gelijk de computer rebooten.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Wat doet het precies voor ik 't in de terminal knal ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:44
1e hit na Google "sudo update_prebinding" ;)
http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-285.html :)

Verwijderd

Waarom zou je in vredesnaam met de hand willen defraggen? Mac OS defragmenteert teveel gefragmenteerde bestanden automatisch als je ze opent. Dit naast het feit dat bij *nix de bestanden al een stuk minder snel gefragmenteerd raken.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Een eerder gelinked artikel hier was http://www.kernelthread.com/mac/apme/fragmentation/

Lees dat eens en vraag je nog eens af of je tijd, moeite en misschien zelfs geld in dergelijke software wil steken (en of een grotere HD niet nuttiger is).

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Gooi er in ieder geval zo veel mogelijk geheugen in! Liefst meer dan 512 MB, dan ontzie je de HD zo veel mogelijk omdat alles door OS X gecached wordt totdat het geheugen nodig is.

Je zou ook kunnen kijken of hij qua cpu nog up te graden is, er zijn volgens mij wel g4 upgrade kaarten te vinden voor de oude iMac.

• XyonN

XyonN

Topicstarter
Dat van die upgrade kaarten heb ik al eerder gehoord, ik weet niet in hoeverre dit goedgaat met OSX (ze zeggen het niet te ondersteunen, maar niet per definitie dat het niet werkt). Tja, en zoals ik in de startpost al vertelde het gaat mij om freeware. Dit omdat ik geen rooie cent te besteden heb aan hard- en software (mijn gezin gaat voor he :P ).

Ik probeer mijn vrouw zover te krijgen om mijn hele zooi hier te verkopen (1 gemodde PC, 1 laptop, 1 iMac G3) en er een mac mini voor terug te kopen. Maar ja, vrouwen en overstappen op wat anders...

En nogmaals, ik weet al dat degrafmenteren geen enkel nut heeft op de mac. Ik zoek dus ook andere performance manieren, zoals Daedalus aangaf. En meer geheugen en een grotere HD wil ik ook wel, maarja, tis helaas nooit gratis :(

Verwijderd

macjanitor doet ook wat schoonveegoperaties , te vinden op www.versiontracker.com
Pagina: 1