AMD K6-2 450Mhz blijt draaien op 225Mhz

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Het belangrijkste probleem is nu opgelost!
Lees JeroenM_tbs in "AMD K6-2 450Mhz blijt draaien op 225Mhz" voordat je zomaar blaat in deze draad. B)

=====

Korte inleiding
Ik probeer een PC wat op te lappen voor de ouders van de vriend van mijn zusje maar het ontbreekt mij aan een stukje hardware kennis om 2 vervelende problemen op te lossen. Ook enkele zoektochten en handleidingen lezen hebben mij tot nu toe niets opgeleverd.

CPU snelheid probleem
Zoals in de topictitel staat gaat het om AMD K6-2 450Mhz die is geplaatst op een MSI MS-5169 version 4.0 met een AMI BIOS versie 3.3.

Onder Windows 98 (wat er van origine op stond toen ik de PC aangeleverd kreeg) heb ik niet getest wat de kloksnelheid was (I know, stupid), maar onder Windows 2000 (wat ik er zojuist nog zonder patches schoon op heb gezet) viel mij in het programma Everest Home Edition 1.51 op dat de processor maar op 225Mhz draait terwijl hij 450Mhz behoort te draaien. Een tooltje van Tom's Hardware Guide geeft ook 225Mhz aan, maar laat in de alternatieve meters wel netjes plm. 450Mhz zien.
Ook het BIOS geeft aan dat hij een AMD K6-2 450Mhz heeft gevonden.
Wat ook raar is (en dat kun je in onderstaande screenshot ook zien staan) is dat Everest zegt dat de FSB op 50Mhz staat, terwijl volgens de handleiding de FSB niet lager kan zijn dan 60Mhz.

Aller eerst heb ik de handleiding er op na geslagen of de jumpers goed staan. De AMD K6-2 450Mhz stond gelukkig in de tabel en hetwas dus snel te controleren. De jumpers bleken goed te staan, iets waar ik gezien de voornoemde weergave in de POST niet erg aan twijfelde.

Vervolgens heb ik op de MSI-site rondgekeken en kwam uiteindelijk uit op deze pagina:
http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=102&kind=1
Op die pagina staat dat de AMD K6-2 450Mhz al vanaf BIOS versie 2.7 wordt ondersteund. Bij enig uitzoek werk bleek ik versie 3.3 te hebben en mede gezien het feit dat ik tijdens de POST wel een juiste herkenning zie lijkt mij de oorzaak niet per definite het BIOS.

USB Host probleem
Mijn andere probleem betreft de USB ondersteuning.
In deze PCI wordt de USB verzorgd door een ALi M5237 chip (ALi PCI to USB Open Host Controller). Het probleem is hierbij dat het apparaat niet juist gestart kan worden bij het opstarten van de PC. Na even de driver opnieuw snel te installeren kan deze ineens wèl gestart worden.

Screenshots
CPU Probleem
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maath180/img/got/amd_k6_-_450mhz/amd_k6-2_450Mhz__niet_juiste_snelheid__klein.gif
Klik voor originele grootte
Je ziet btw wel het overclock overzicht van everest, maar dit is het enige overzicht waarin alle waarden waar ik het over heb bij elkaar staan. Ik wil dus helemaal niet overclocken, maar alleen enigszins de juiste snelheid halen.

USB Host probleem
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maath180/img/got/amd_k6_-_450mhz/ALi_M5237__start_niet.gif

De vragen
Mijn vraag over het CPU probleem is dus of iemand enig idee heeft welke oplossingen nog meer zou kunnen proberen?
En mijn vraag voor het USB Host probleem is of iemand weet hoe dit op te lossen is? Bestaan er misschien ergens betere drivers voor deze chip (MSI zelf heeft alleen AGP drivers voor dit moederbord)?

offtopic:
P.S.: Ik hoop dat dit topic thuis hoort in PMG. Ik twijfelde nog of het beter paste in OH.

Edit:
Een quote van Alex_w op NT Compaible:
I think i have figured out the problem it seems maybe its a bug with ACPI, i tested a few diffrent settings and when installed as acpi computer with 500 and 350 processor the clock speed is always reported as half actual speed, i tried installing as standard pc and it gives correct clock speed all the time, are you running as standard or ACPI?
Changing to Standard has fixed all the problems i had although it means standby mode is no longer available
i would like a fix for ACPI support
anyone know a way, is it my motherboard or a problem with windows?
Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen dan.
Zijn er ook ergens AMD K6 drivers te vinden die ik misschien zou kunnen proberen?

[ Voor 15% gewijzigd door Joen op 13-03-2005 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
Je moet de jumpers zo instellen dat de multiplier op 4,5 en de FSB op 100 staat. Als jouw mobo dit niet aankan (vooral de 100mhz is voor de super socket 7 mobo's) dan kan je max 300 halen geloof ik. Gewoon even spelen met de FSB en de multiplier.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Zoals gezegd: die staan allemaal al juist. B)
In mijn edit staat dat het te maken kan hebben met ACPI, waardoor de processor snelheid maar voor de helft wordt aangegeven. Ik ga eens proberen of het daar aan ligt.

Edit:
Bijkomend probleem(pje): hoe schakel ik dat uit? B)
Ik dacht in het BIOS, maar ik kan zo 1,2,3 geen optie daar voor vinden. :P

[ Voor 26% gewijzigd door Joen op 13-03-2005 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Code 10 is een IRQ probleem meestal.

Controleer of deze niet gedeelt wordt met een ander apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Hij deelt IRQ 9 met een geluidskaart, het zou inderdaad best kunnen.
Zal de geluidskaart nog wel even een keer verplaatsen naar een ander slot.
Ik vraag me af waar je de betekenis van die code's kunt achterhalen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Meestal staan die gewoon in de handleiding van je moederbord.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb een keer een vergelijkbaar probleem gehad met dezelfde processor, en uiteindelijk herkende hij 'm wel goed na een BIOS flash met de 'probleem' CPU erin. Misschien kan je dat nog even proberen.

Dit werkt beter dan die tooltjes die op Windows vertrouwen ;) Werkt met wat ASM om de CPU snelheid te bepalen.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 13-03-2005 17:07 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
ik zie op die bios-update site bij 3.6 een fix voor windows 2000 staan , heb je dat al geprobeerd?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Ik zie bij versie 3.4 dit staan:
1.Please check if your clockgen is 82ICS9248-131 to be able to support AMD K6-2+ 533MHz. (The clockgen is located behind the AGP port
2.This is only for PCB version 4.0
Ik heb uit voorzorg niet geupdate naar versie 3.6 omdat ik niet al te bekend ben met de mogelijkheden om naar een oudere versie te flashen als de flash niet een goed resultaat geeft en om punt 1 uit bovenstaande quote. Ik kan dat niet controleren, ik weet niet waar ik exact op moet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Hacku schreef op zondag 13 maart 2005 @ 17:07:
Meestal staan die gewoon in de handleiding van je moederbord.
Het zijn Windows Foutcode's

Ik zal trouwens niet weten waar je deze kan zoeken, ik heb ze zoveel gezien en deze helemaal veel, daarom kan het heel goed een IRQ probleem zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
@ThaNetRunner:
Ik zag zojuist dat er nog veel meer apparaten op IRQ 9 staan:
- USB Open Host controller
- Creative AudioPCI
- Rockwell Soft56K PCI Modem
- S3 Savage 4 videokaart
Een aantal zal ik nog een keer gaan verplaatsen om te kijken of de IRQ's dan veranderen.

@AtleX:
Handig tooltje. Jouw tooltje geeft wel de juiste snelheid aan. Kan ik hier uit concluderen dat het een driver probleem is?

Aan een BIOS update wil ik mij niet te overhaast wagen gezien punt 1 uit de quote van mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Aangezien je bios wél de juiste waarden aangeeft, kun je dan niet met een of ander programmatje kijken of je procsnelheid goed is? Dus niet met zo'n benchmarkprogje dat jij gebruikt hebt, maar gewoon een mp3 coderen en kijken hoe lang dat duurt ofzo. In principe moet je dat zelfs aan de opstart van windows kunnen zien, op 225 MHz moet dat lang duren :P . Als hij wel op de goede snelheid draait, maar dat gewoon niet goed wordt aangegeven is dat toch verder geen probleem?
edit: idd dus niet goed aangegeven waarschijnlijk :)
edit2: zou je in de titel blijt willen vervangen door blijft? :P

[ Voor 15% gewijzigd door stefan001 op 13-03-2005 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
JeroenM_tbs schreef op zondag 13 maart 2005 @ 17:17:
@ThaNetRunner:
Ik zag zojuist dat er nog veel meer apparaten op IRQ 9 staan:
- USB Open Host controller
- Creative AudioPCI
- Rockwell Soft56K PCI Modem
- S3 Savage 4 videokaart
Een aantal zal ik nog een keer gaan verplaatsen om te kijken of de IRQ's dan veranderen.

@AtleX:
Handig tooltje. Jouw tooltje geeft wel de juiste snelheid aan. Kan ik hier uit concluderen dat het een driver probleem is?

Aan een BIOS update wil ik mij niet te overhaast wagen gezien punt 1 uit de quote van mijn vorige post.
In het bios, als die optie erin zit, kan het beste PnP OS uitzetten ipv aan, dat helpt soms ook tegen problemen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

JeroenM_tbs schreef op zondag 13 maart 2005 @ 17:17:
@AtleX:
Ik heb het tooltje net even snel gemaakt, maar de ASM code gebruik ik al langer en ik heb nog nooit gezien dat die een foutje maakte. Draai desnoods eens CPU benchmarks (Van Sisoft Sandra bijvoorbeeld) en kijk hoe de processor presteert, dan zie je het snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Ik zou zo even niet weten wat voor zwaars ik kan laten draaien. Maar verder gaat het mij vooral om het juiste getal. En ik vermoed dat als Windows zelf net het juiste getal kan aangeven dat Windows ook op die snelheid blijft draaien.
Mijn notebook (Acer 1357LMi_dual) had namelijk een zelfde soort euvel (bleef steeds op 796Mhz staan en kon de 2200Mhz nooit halen) en hier voor bood een driver voor de AMD K7 serie de oplossing. Ik kon het toen wel merken dat alles sneller ging.

Ik moet zeggen dat ik de "probleem-PC" niet uitermate langzaam vind gaan (ondanks dat ie naast een 450Mhz processor maar 64MB geheugen heeft. :P

Ik zal eens SP4 gaan installeren en kijken of dat een redelijke snelheid heeft.

Edit:
Beide opties uit bovenstaande 2 posts zal ik uiteraard ook nog proberen voordat ik een SP4 installatie doe.

Edit 2:
PnP OS stond al op No.
Verder kan ik in dat deel van het BIOS ook IRQ's toewijzen aan "PCI/PnP" of "ISA/EISA". Ik heb geen ISA-kaarten in het systeem zitten (er zijn wel 2 ISA sloten aanwezig). Zou ik zonder vervelende gevolgen wel bij alle IRQ's "PCI/PnP" kunnen instellen om zo het IRQ probleem mbt de USB Open Host controller te teckelen??

Huidige config:
IRQ's 3,4,7: ISA/EISA
IRQ's 5,9,10,11,12,14,15: PCI/PnP

SiSoft Sandra werkte niet op Windows 2000 Prof zonder patches. Ik zal hem draaien na het installeren van SP4.
AtleX schreef op zondag 13 maart 2005 @ 17:20:
[...]

Ik heb het tooltje net even snel gemaakt, maar de ASM code gebruik ik al langer en ik heb nog nooit gezien dat die een foutje maakte. Draai desnoods eens CPU benchmarks (Van Sisoft Sandra bijvoorbeeld) en kijk hoe de processor presteert, dan zie je het snel genoeg.
Zou je het ook zo kunnen maken dat ie om de seconde de waarde automatisch uitleest? Dat lijkt mij een stuk handiger. O-)

[ Voor 53% gewijzigd door Joen op 13-03-2005 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

JeroenM_tbs schreef op zondag 13 maart 2005 @ 17:23:
[...]

Zou je het ook zo kunnen maken dat ie om de seconde de waarde automatisch uitleest? Dat lijkt mij een stuk handiger. O-)
Nieuwe versie, leest om de 10 seconden de boel opnieuw in. En op mijn site staat wel een CPU benchmark tool, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal voor je. Niemand heeft het ooit op die CPU getest en er scores van gemailed.

[ Voor 23% gewijzigd door AtleX op 13-03-2005 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Dankjewel.

Ik ben nu Sp4 aan het installeren en ik moet zeggen dat ik de snelheid eigenlijk wel okee vind.
Mijn doel is nu voornamelijk om dat getal nog juist te krijgen. O-)

Na de installatie van SP4 ga ik Sisoft Sandra 2005 nog wel even draaien. Zit er in de lite versie btw ook een cpu benchmark?
* Joen merkte een geruime tijd geleden dat Sisoft Sandra steeds commerciëler werd en steeds meer functie ging blokkeren in de lite variant.
Vandaar dat ik nu dus ook vooral Everest gebruik, maar daar zit alleen 3 geheugen bechmarks in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Resultaten Sisoft Sandra 2005 Lite CPU Benchmarks nadat Windows 2000 SP4 is geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maath180/img/got/amd_k6_-_450mhz/cpu_benhmark_1.gif
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maath180/img/got/amd_k6_-_450mhz/cpu_benhmark_2.gif
Als je goedkijkt is het de helft langzamer van wat het zou moeten zijn met vergelijkingsmeter 1.
Ik denk dat ik het laatste redmiddel met de BIOS flash dan nu maar ga proberen.

Edit 19.00 uur:
Okee, BIOS update met angsten en beven gedaan nu.
Hij blijft alleen tijdens het opstarten van Windows 2000 Prof hangen nu. :(

Edit 2:
En in de veilige modus ook. :(
Is het so wie so raadzaam om Windows opnieuw te installeren na een BIOS update?

Edit 19.47 uur:
Okee, ik laat het maar varen denk ik...
Ik heb nu Windows 2000 Pro opnieuw geïnstalleerd en het programmaatje van Toms Hardware Guide geeft nog steeds 225Mhz aan terwijl de andere meters in dat programmaatje wel 450Mhz aangeven.
Ik ga nog Google verder afspeuren en kijken of er misschien drivers voor de processor zijn of dat ACPI ergens uitgeschakeld kan worden.
Maar een BIOS update is dus niet de oplossing...

[ Voor 49% gewijzigd door Joen op 13-03-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik die benches zo zie vermoed ik dat de jumper/dipswitch instellingen niet goed staan. Het kan best zijn dat de silkscreen op mobo niet klopt.

Kortom gewoon met de jumpers/dips spelen en kijken wat wat doet :z

Overigens gaat benchen een stuk sneller als je een DOS tool als RAMSpeed ofzo gebruikt...

Edit:
EXACT wat voor K6-2 is dit :? Als het een mobile CPU is, zit speedstep hier gewoon te kutten :z - daar kun je tooltjes voor downen waarmee je on-the-fly multiplier kan aanpassen :)

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 13-03-2005 20:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Het is opgelost!

Zoals ik al eerder aangaf met een quote van een stukje op een ander forum zat het probleem in de ACPI drivers van Microsoft.
Met behulp van de informatie in het Knowledge Base artikel op http://support.microsoft.com/kb/237556/nl heb ik via apparaatbeheer de PC van ACPI naar Standaard-PC ingesteld.
Vervolgens geven nu alle hardware-programmaatjes 450Mhz aan. :*)

Ik zal straks vast wel wat functies missen, maar ik vermoed dat het niet opweegt tegen de voordelen (dat ie nu wèl op 450Mhz draait).

Ik ga later nog de mdoem installeren en dan zal ik zien of het USB Host Controller probleem dan ook weer optreed of dan toch weg blijft.

Ik vond dit een aparte post waard omdat het een belangrijke update is en ik er ook makkelijker naar kan verwijzen vanuit een aangepaste startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
JeroenM_tbs schreef op zondag 13 maart 2005 @ 17:23:
(...)
Edit 2:
PnP OS stond al op No.
Verder kan ik in dat deel van het BIOS ook IRQ's toewijzen aan "PCI/PnP" of "ISA/EISA". Ik heb geen ISA-kaarten in het systeem zitten (er zijn wel 2 ISA sloten aanwezig). Zou ik zonder vervelende gevolgen wel bij alle IRQ's "PCI/PnP" kunnen instellen om zo het IRQ probleem mbt de USB Open Host controller te teckelen??

Huidige config:
IRQ's 3,4,7: ISA/EISA
IRQ's 5,9,10,11,12,14,15: PCI/PnP
(...)
Ik heb nu in de BIOS instellingen alle IRQ's toegewezen aan "PCI/PnP" en nu hebben de apparaten netjes hun eigen IRQ en dit verschijnt er direct na de POST op mijn scherm o.a.:
Onboard USB: IRQ 10
Onboard IDE:
Bridge VGA: IRQ 11
Slot 4 Communication Controller Device: IRQ 9
Slot 2 Multimedia Device: IRQ 5
Ook in Windows zelf blijken deze IRQ's zo te worden gebruikt en daarmee lijkt het USB Open Host controller probleem verholpen te zijn.
Overigens kwam ik toevallig in de documentatie van een Loitech Webcam ook nog een gedeelte tegen met "lastige USB hosts" (en wat er mee te doen), alwaar de Ali USB Open Host controller (die bij mij dus problemen gaf) ook bij stond.
Voor de geïnteresseerden, dit is wat er in stond:
ALI-controller

Als u een ALI-chipset gebruikt, worden de volgende BIOS-instellingen aanbevolen:
Plug and Play Operating System ingesteld op Enabled
IRQs Assigned ingesteld op Auto of OS
USB of USB Keyboard ingesteld op Enabled
• BIOS Controlled Power Management Support[/b] ingesteld op Disabled
USB Error Detection ingesteld op Disabled

Radpleeg uw Windows(r)-documentatie voor informatie over de wijziging van uw BIOS-instellingen.

Het kan ook zijn dat u het stuurprogramma voor de ALI-hostcontroller moet veranderen in een standaard OHCI USB-hostcontroller (Universal Serial Bus).
Niet alle optie die er in staan zijn echt te vinden of werken zoals ze omschreven staan en ook niet alle opties heb ik uitgeprobeerd, omdat ze niet nodig waren.
De laatste optie is in Windows zelf te vinden en neit in het BIOS: Apparaatbeheer > USB> Host-controller > tab Geavanceerd > onderaan

[ Voor 3% gewijzigd door Joen op 14-03-2005 17:16 ]

Pagina: 1