Toon posts:

A8N-SLI: nVidia RAID1 array wil niet booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Mijn raid opstelling werkt niet lekker. Ik heb de volgende configuratie.

- ASUS A8X-SLI Delux (2 raid controllers, 1x Nvidia, 1x Silicon)
- 2x 36GB Raptor
- 2x 200GB Maxtor

Nu heb ik de 2x 200GB Maxtor op de Silicon raid controler in raid 0 staan en dat werkt goed.

De 2x 36GB Western Digital heb ik op de Nvidia controller in raid 1 staan maar dit werkt niet. Wat werkt er niet? Alles staan in de raid bios goed ingesteld. Zodra ik Windows XP Pro wil installeren gaat niet alles goed. Zodra het systeem na het kopieeren van de benodigde installatie bestanden wil gaan rebooten boot het systeem telkens van de Windows XP Pro installatie CD en begint de installatie telkens weer vanaf het begin. Het blijft alsware in een loop doorgaan.

Als ik vervolgens de Windows XP Pro CD eruit haal en het systeem reboot krijg ik de melding dat er boot bestanden in de system32 map beschadigd zijn. Maar soms loopt het systeem ook gewoon vast en krijg ik die melding niet.

Als ik de 2x 36GB hardeschijven niet in raid zet werkt het wel gewoon.

Wat kan de oorzaak van dit probleem zijn? In de bios staat wel ingesteld dat het systeem eerst de Nvidia controller boot en dan pas de Silicon.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groeten,
Ivo

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

heb je tijdens het eerste driver laad scherm wel op f6 gedrukt en de raid drivers geladen die bij die controller horen ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat heb ik gedaan.

Het probleem is overigens deels opgelost. Ik heb de Silicon controller uitgezet in de bios waardoor het systeem wel moest booten van de Nvidia. Dat lukte ook!

Na Windows XP Pro geïnstalleerd te hebben heb ik de controller weer aangezet. Alles werkt goed.

Er is nog één minpuntje. Het maakt niet uit wat voor CD in de CD/DVD drive laat zitten hij wil niet booten. Als ik de Windows XP Pro CD erin laat dan wil die de setup weer opnieuw beginnen. Als ik de ASUS driver CD erin laat zegt het systeem PRESS A KEY TO REBOOT. Als ik de CD erin laat zitten dan blijft zit zich herhalen.

Kortom, alles werkt als ik tijdens de setup de Silicon controller maar uit zet en na de setup maar geen CD/DVD's in de drive laat zitten tijdens het booten.

Is dit normaal? Of kan dit worden opgelost. Zo ja, hoe?

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

de comp blijkt pas van de silicon te willen booten als al het andere niet werkt (fdd,cd-rom,ide,nvidia)
staat de sillicon wel als eerste in de boot lijst ?

p.s. de winxp cd is dat een origineele ? heb zelf hele rare problemen met een gebrande 2000pro

edit: wahaaaa helemaal verkeerd begrepen :P

zet in de bios 'boot from cd-rom' uit. dan probeert hij er ook niet van te booten (is wel een paardemiddel denk ik, het hoort gewoon te werken)

[ Voor 28% gewijzigd door B-lennium op 13-03-2005 17:19 ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

Topicstarter
Ah!

Ik heb nu ingesteld dat het systeem nooit van CD/DVD mag booten.

Tijdens het opstarten komt er in de BIOS een mogelijkheid om op F8 te drukken. Vervolgens komt er een menu met de opties om te kiezen van wel device je wil booten.

Dat "F8 menu" zal daar inderdaad wel voor zijn.

Naja, het probleem is dus "opgelost".

Bedankt!