Toon posts:

noob vraagje over geratel CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
wat maakt nu eigenlijk het geratel als de cpu intensief bezig is, ik dacht eerst de cpu zelf, maar nu ik een keer de kasten had omgewisseld kwam ik erachter dat het daar niet aan lag. dus nu mijn vraag, waar komt het geratel vandaan, mobospeaker? of de hddled? of iets anders

ik heb al gezocht en gegoogelt, maar het schijnt niemand te boeien ;)

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-07 00:01
cpu bevat geen bewegende onderdelen, dus zal wel de koeler zijn he

Verwijderd

Topicstarter
maakt de koeler ht geratel, ik heb er een zalman 7000B-cu op zitten, dat lijkt me niet dat die het geluid maakt :/

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ehm, geratel als je CPU intensief bezig is? Bedoel je niet geratel als je harddisk intensief bezig is ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 00:22

Rmg

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:29:
wat maakt nu eigenlijk het geratel als de cpu intensief bezig is, ik dacht eerst de cpu zelf, maar nu ik een keer de kasten had omgewisseld kwam ik erachter dat het daar niet aan lag. dus nu mijn vraag, waar komt het geratel vandaan, mobospeaker? of de hddled? of iets anders

ik heb al gezocht en gegoogelt, maar het schijnt niemand te boeien ;)
een led ratelt ook niet een mobospeaker piept... ik gok op de hardeschijf ;)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
misschien zijn het je hd's die het geratel maken, maar een oude (systeem) cooler zou het ook kunnen zijn

kan je niet gewoon de kast ff open maken en goed luisteren waar het geluid vandaan komt, lijkt me dat je het zo wel kan vinden

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52
Ehh... een CPU maakt geen geluid, een koeler maakt wel geluid maar je zult je Zalman 7000B idd niet horen ratelen. En je verwacht dat een HDDled geratel maakt? Als ik jou was zou ik je iets meer in elektronica verdiepen, een led geeft licht, die gaat echt geen geluid maken 8)7

Als je CPU (je bedoelt toch echt je processor he? niet je 'PC'?) druk bezig is gaat er over het algemeen niets ratelen, misschien hooguit je voedingsfan in jouw geval dan.
Wat me waarschijnlijker lijkt: dat je HDD gaat ratelen. Maargoed, deze gaat dus ratelen bij HDD activiteit, niet bij CPU activiteit...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
ik weet wat een led doet, maar misschien zat er nog wat achter dan alleen een led.

maar nu komt het, dus de HD maakt dat geluid? maar hoe komt het dan dat de oude hd minder geluid maakt in een andere kast. en dat mijn nieuwe hd hetzelfde geluid maakt als met het oude spul erin. zal wel door de kast zelf komen, maar julie kunnen wel begrijpen dat ik naar de ledjes keek, omdat dat allemaal hetzelfde is gebleven.

maar waarom maakt een HD zo'n geratel dan, hij zit stevig in de bracket. en de kast staat op piepschuim.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:41:

maar waarom maakt een HD zo'n geratel dan, hij zit stevig in de bracket. en de kast staat op piepschuim.
Dat dus. Doordat je hem stevig tegen metaal bevestigd, zal dat metaal gaan resoneren. Stop er bijvoorbeeld een stukje zacht materiaal (rubber, schuimrubber ofzo) tussen, en je zal merken dat het een stuk minder word.

Ik zelf heb ze opgehangen met tie wraps, zodat ze nergens contact mee kunnen maken.

Notoir resonant: zijpaneel. Controleer of je het geluid ook hoort als je verschillende metalen panelen "stil" houdt met je hand.

[ Voor 13% gewijzigd door Roamor op 13-03-2005 15:45 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ehm omdat in een harde schijf bewegende onderdelen zitten?

Die schijven in de HD bewegen en als er van de harde schijf gelezen wordt of je schrijft er naartoe dan bewegen de koppen over de schijf en die snelle kleine verplaatsingtjes hoor je. Hoe het allemaal precies in elkaar steekt moet je maar even opzoeken.

Beetje vreemde vragen heb je 8)7

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Xander
  • Laatst online: 23:52
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:41:
ik weet wat een led doet, maar misschien zat er nog wat achter dan alleen een led.
Ja natuurlijk... de fabrikant bouwt er een ratelaartje in zodat jij lekker geallarmeerd wordt als er iets gebeurd, lief he!!!
Denk je nou echt serieus dat ze iets gaan verzinnen om je PC meer geluid te laten maken? 8)7
maar nu komt het, dus de HD maakt dat geluid? maar hoe komt het dan dat de oude hd minder geluid maakt in een andere kast. en dat mijn nieuwe hd hetzelfde geluid maakt als met het oude spul erin. zal wel door de kast zelf komen, maar julie kunnen wel begrijpen dat ik naar de ledjes keek, omdat dat allemaal hetzelfde is gebleven.
Een HDD maakt geluid ja, er zitten wat van die mooie draaide schijven en van die op en neer bewegende koppen in enzo... natuurlijk gaat dat geluid maken. Dat een oude HDD minder geluid maakt dan een nieuwe is ook vrij simpel te verklaren, die nieuwere HDD's zijn sneller, maken ook snellere bewegingen dus. Het verschil in kast is ook vrij logisch, als je veel dingen hebt die kunnen meetrillen met je hardeschijf zal hij meer geluid maken dan wanneer je hem bij wijze van spreken in beton giet...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 00:03

Engineer

Software

ik zou zeggen, trek je kast open en ga luisteren waar het geratel vandaan komt

dan heb je 10 keer sneller je antwoord dat nog es 10 keer zekerder is

• NBK
  • Laatst online: 01-08 20:20

NBK

Weercam-Avatar

XanderH schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:52:
[...]

Denk je nou echt serieus dat ze iets gaan verzinnen om je PC meer geluid te laten maken? 8)7

[...]
Geluidskaart en PC speakers :P
Verders heb ik ook nog nooit een PC gehoort die volledig stil is...

[ Voor 13% gewijzigd door NBK op 13-03-2005 15:58 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe moeten we dat weten? We kunnen van een afstand helaas onmogelijk onze oren tegen je PC aanhouden om de bron van het geratel te lokaliseren. Dat kan alleen jij doen. Dit kan zo'n beetje van alles zijn: de CPU koeler, de chipset koeler, de videokaart koeler, de voeding, de harddisk, de opticals of zelfs het mobo (de spoeltjes), etcetera. Je hebt in ieder geval genoeg hints gekregen :)

Overigens, met jezelf als noob certifiëren maak je wel erg weinig kans op GoT ;) Werk daar eens aan. De Algemene gedragsregels (Netiquette) is een goed startpunt :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.