[RH8] onboard lan wil niet werken (2.4.18-14 en rtl8101l)

Pagina: 1
Acties:

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik heb gisteren redhat 8.0 geinstalleert op een peecee. T is een redelijk niewe en ik had gehoopt dat ie zou werken out of the box met een niewe install van rh.
De install opzich werkte wel netjes, ik had geen probleem ondervonden. Dat voor de eerste keer dat ik een linux installeer op een peecee had ik het eigenlijk erger verwacht. Na eens te kijken hoe en wat met linux en wat het eigenlijk inhield ben ik uittgekomen bij de redhat key die ik moest actieveren. Eerst wou ie een verbinding maken met het net maar kreeg altijd een cannot initialise...
Na wat gezocht te hebben ben ik er achter gekomen dat ik dan maar een driver moest instaleren voor ik de nic aan het werken zou krijgen.
Zoals al gezegt hed mn mobo een rtl8101L chip voor het lan gebeuren. Helaas nergens een driver te vinden voor deze chip. Na een thread gevonden te hebben op de site van redhat kwam ik erachter dat de 8101 bijna hetzelfde was als de alom bekende rtl8139c chips die men gebruikt op goedkope nic's. De rtl8139 driver zat in de kernel die ik had: de 2.4.18-14. De niewere driver was voor de 2.4.2X.
Daar kon ik kiezen uit eth0 tem eth8. Helaas werkte geen enkele.

Dan maar eens proberen met een aparte driver.
Op de realtek site heb ik dan maar een driver afgehaalt bij de downloads. Hier staat duidelijk in dat het gaat om een rtl8139c+ chip, terwijl ik de link van de 810X had gevolgt.
in de zip krijg ik dan een makefile van 1.3K en een 8139too.c van 85.2k.
In de laatste file staat hoe ik die moet gaan gebruiken. Nu ik ben net begonnen met linux. Aan een compile wagen van iets waar ik geen garantie heb dat het werkt begin ik niet. Ook al heb ik geen flauw idee hoe dat ik iets moet gaan compilen in deze redhat8.0
Kan iemand me iets wijzer maken?

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
waarom niet gewoon even een nieuwere RedHat (fedora core3) downloaden :? dan heb je minder problemen

en als je een noob bent is het nog makkelijker ook :Y)

A wise man's life is based around fuck you

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11-2025
jammer, maar het zij zo dan.
Wou eens kijken als deze ook werkte. Ik heb rh8 namelijk een maandje geleden gekocht bij de lokale compushop. Ben nu even de amd64 af aan het halen voor mijn pc, de gewone moet ik dan nog doen voor mn vriendin hare peecee.

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional