[c++] gotoxy

Pagina: 1
Acties:

• fromalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-01 14:35
Hallo allemaal,

Ik heb 1 kleie vraagje ivm een scriptje dat ik probeer samen te stellen.
Het is een text based scriptje. Nu is het de bedoeling dat het venstertje van de gebruiker automatisch de volgende hoogte krijgt: 80 op 70, alleen leverde google hier geen werkend antwoord op.
Gelieve niet meteen te ingewikkelde voorstellen te doen, zo goed is mijn c++ nu ook weer niet

MVG fromalk!

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Als ik het goed begrijp, heb je in c++ een "console application" gemaakt (zeg maar in een DOS-venster: zwarte achtergrond, witte letters, in- en uitvoer geschiedt door tekst).

En nu wil je dat, als je programma wordt opgestart, je console-venster 80 bij 70 karakters kan weergeven, ipv de standaard 80x25?

• fromalk
idd, zodra je het opend komt er een kadertje gelijk dos, en ik had dat graag op 80*70 gehad ipv 80*75. Is dit niet mogelijk, daar google me ook niet meteen iets verstaanbaar opbracht :D

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
fromalk schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:27:
idd, zodra je het opend komt er een kadertje gelijk dos, en ik had dat graag op 80*70 gehad ipv 80*75. Is dit niet mogelijk, daar google me ook niet meteen iets verstaanbaar opbracht :D
Als het alleen voor jezelf bedoeld is (en je werkt op Windows NT, 2000 of XP), dan kan je dit in de eigenschappen van je console-venster instellen. Je kan deze instellingen zelfs laten onthouden voor de volgende keren dat een programma met dezelfde naam in dezelfde directory wordt opgestart.

Als je een stukje programma-code wil gebruiken om dit effect voor elkaar te krijgen, dan moet je de Windows API gebruiken (gewoon <windows.h> includen om ze te kunnen gebruiken). Ik zal nog even kijken welke categorie functies je dan zou moeten hebben.

Yup, hierzo moet meer informatie te vinden zijn:
http://msdn.microsoft.com...ase/console_functions.asp

--edit--
En hier staat een voorbeeldje van hoe te werken met een screen buffer (deze heb je nodig om je console window grootte in te kunnen stellen):
http://msdn.microsoft.com...creen_buffer_s_window.asp

[ Voor 26% gewijzigd door MrBucket op 13-03-2005 14:42 ]

• fromalk
wel het is inderdaad voor distributie bestemd, van die windows api ben ik al iets van tegengekomen maar weet alleen niet waar het vinden, bedankt alvast

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Je kan met "mode con lines=50" in de shell van 80x25 naar 80x50.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
Misschien niet handig om dingen voor distributie te maken voordat je weet hoe de windows API werkt. Standaard C++ werkt niet met een fixed formaat, maar met een oneindig aantal regels. Het lokale OS beslist hoe breed die zijn, wat er gebeurt als ze te breed zijn, hoeveel regels je kunt zien en of je oude regels op een manier terug kunt zien. Als je daar controle over wil moet je OS functies gebruiken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1