Toon posts:

Computer herkent CD/DVD spelers niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb mijn computer geformatteerd en er Win 98SE op gezet (Win XP werkt niet). Alles werkte goed, ik kon zelfs mijn DVD - Speler zien, mijn CD-RW niet. Maar op een gegeven moment kon ik niet meer in Win komen. Het beeld bleef vast staan op het blauwe scherm van Win 98 (je weet wel met die wolken en al dat soort dingen). Ik kon nog wel in de veilige modus komen. Daar ging ik de help in en zag ik dat het aan een conflict kon liggen. Ik kwam erachter dat het 1 van mijn spelers moest zijn. Als ik (het staat in het apparaat beheer zo: Secundair IDE Controller (enkele fifo)) aan zet dan start hij normaal op (mijn primair IDE Controller (enkele fifo) staat dan uit). Maar als ik dan bij deze computer kijk staat hij niet weergegeven. Zelfs als ik dan in mijn apparaatbeheer kijk staat hij daar ook niet. Het enige wat er staat is de Primair IDE Controller (enkele fifo) maar dan wel met een rood kruis erdoorheen, want hij staat uit. Ik weer naar de veilige modus en de secundair uitgezet en de primaire aan. Dan start hij ook normaal op, maar zie ik weer geen cdspeler, in apparaat beheer staat hij (de primaire) wel maar met een geel rondje met uitroepteken. Als ik bij eigenschapper kijk zegt hij dat ik mijn stuurprogramma's bij moet werken, heb ik gedaan, zelfs op internet gekeken, maar hij heeft de nieuwste stuurprogramma's al.

Nu is mijn vraag: Hoe los ik dit op en hoe kan ik mijn cd-RW en DVD spelers weer te voorschijn toveren? Ik heb het hard nodig voor school namelijk.

Ik hoop met dit lange verhaal alles duidelijk gemaakt te hebben. Alvast bedankt, grecco

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uitroeptekens uit de titel gesloopt. Zijn nergens voor nodig :)

Verwijderd

Topicstarter
ok sorry voor dat, marum weet iemand al een oplossing het wil maar niet lukken wat ik ook doen? ik ben radeloos zeg maar.

• FacQ
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-02 18:55
Heb je ook al geprobeerd om je IDE-controllers helemaal te verwijderen (in plaats van alleen uit te schakelen)? Meestal installeert Windows dan na een herstart automatisch de goede stuurprogramma's.

18 sekúndur fyrir sólarupprás

Verwijderd

Topicstarter
en hoe kan ik die dan helemaal verwijderen. Ik weet wel iets van computers maar ook weer niet zo veel. Bedankt in ieder geval voor je tip, als je ff wil zeggen hoe het moet zal ik het proberen

En dan nog iets: Ik kan mijn secundair IDE controller niet eens zien als ik win 98SE opstart. Alleen in de veilige modus. Moet ik dan hetzelfde proberen en hem in de veilige modes verwijderen of is dat weer iets anders.

Thx Grecco

Verwijderd

Waar je nu voor uitschakelen kiest kies je dan verwijderen.

Trouwens als winxp niet werkt zal er misschien meer aan de hand zijn

• FacQ
Inderdaad gewoon in veilige modus allebei de IDE-controllers verwijderen en daarna opnieuw opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
WinXP werkte niet omdat ik niet op internet kon. Internet stopte na vijf minuutjes ermee, hij bleef wel verbinding houden maar hij kon geen enkele site meer openen en de snelheid zakte vreselijk in.

Ok ik zal het proberen en de secundair moet ik dus in de veilige modus verwijderen?
En dan nog iets: Ik kan mijn secundair IDE controller niet eens zien als ik win 98SE opstart. Alleen in de veilige modus. Moet ik dan hetzelfde proberen en hem in de veilige modes verwijderen of is dat weer iets anders.

Verwijderd

Topicstarter
ok sorry dat ik mijn laatste reply daar nog neerzet want ik had die van Faqc niet gezien, die kwam er toen ik typte. Ik zal het proberen en neerzetten wat er gebeurde.

Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
ik klik op verwijderen en dan zegt hij dit:

Dit apparaat is een onderdeel van een multifunctioneel apparaat en kan niet afzonderlijk worden verwijderd.

Primair IDE - Controller (enkele fifo)

Als u dit apparaat wilt verijderen, selecteert en verwijdert u het bovenliggende multifunctionele apparaat. Hierdoor worden ook alle andere apparaten die deel uitmaken van dit multifunctionele apparaat verwijderd.

Hoofdapparaat:

Standaard dubbele PCI IDE-controller

Ik kan nu dus niet op ok klikken. Dus wat moet ik nu doen?

• FacQ
Ik zou proberen om het hoofdapparaat te verwijderen. In jouw geval dus de "Standaard dubbele PCI IDE-controller" verwijderen.

Verwijderd

Topicstarter
ok, maar dat is mijn harde schijf, haal ik dan niet alle opgeslagen dingen er vanaf, of blijven die staan?

• FacQ
Je harde schijf wordt niet geformatteerd. Nadat je Windows opnieuw hebt opgestart zullen je IDE-controllers herkend worden als nieuwe apparaten en zal Windows (als het goed is) alles automatisch installeren. Dat wel niet zeggen dat dit het hele probleem oplost, het kan ook ergens anders liggen. Maar ik zou het in ieder geval even proberen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gedaan wat je zei, ik heb hem verwijderd en de comp zei dat ik opnieuw moest opstarten, dat heb ik gedaan. Hij liep toen wel 5 tot 10 x vast bij het opstarten. Ik ben toen maar eens in de veilige modus gegaan en die starte wel normaal op. Ik heb toen in de veilige modus bij apparaatbeheer gekeken, en er stond niks meer (van wat ik had verwijderd). Opnieuw opgestart en ik kwma weer normaal in windows. Hij herkende de Primair IDE - Controller, ook de Secundaire IDE - Controller en ook de Standaard dubbele IDE - Controller. Maar ik moest weer opnieuw opstarten. Gedaan, maar hij liep weer steeds vast, weer in veilige modus gekeken en toen zag ik ze alledrie netjes staan. Ok weer opnieuw opstarten en ik kwam weer normaal in windows. Gekeken bij Deze Computer maar er staat niks. Geen cd-rom speler en ook geen dvd-speler. Alleen mijn harde schijf en de rest. Als ik bij Apparaatbeheer kijk staat er bij de Primaire IDE Controller een geel rondje met een uitroepteken erin. En de Secundaire zie ik helemaal niet staan. De standaard dubelle enz staat er wel als normaal.

Wat nu?

Grtz

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu nog iets gezien waar ik me helemaal aan kapot erger:

Telkens als ik mijn comp opstart loopt hij vast. Dan moet ik eerst een keer naar de veilige modus zijn gegaan en dan start hij pas weer gewoon op!

Iemand die daar een oplossing of verklaring voor heeft. Mijn eerste probleem is trouwens nog steeds aan de orde, dus als iemand daar een oplossing voor heeft zeghet me alsjeblieft.

• FacQ
Als alles in veilige modus wel goed werkt, lijkt het me dat alles hardwarematig in orde is. Heb je ook al gezocht naar IDE-drivers op de site van je moederbordfabrikant?

Verwijderd

Topicstarter
maar ze deden het aan het begin wel eventjes dus daar kan het toch niet aan liggenm, of ben ik dan gek?

• FacQ
Als Windows een stuurprogramma-fout aangeeft, bestaat de kans dat het ook echt aan een stuurprogramma ligt. Aangezien het verwijderen niet heeft geholpen, kun je proberen om de drivers voor je moederbord opnieuw te installeren

Verwijderd

Topicstarter
dat wordt dan downloaden want cd erin stoppen gaat niet :P, ik zal het proberen.

Alvast bedankt weer

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

Klopt je "Master"," Slave" of eventueel CableSelect jumpering tov van de IDE Kabel wel !?
Kijk daar eens naar.
Bij sommige IDE kabels mag op de "0" aansluiting geen "slave" zitten en andersom.

Verwijderd

Topicstarter
alles zit daar goed want daaraan is niet gesleuteld of aan gezeten.

En op de site zijn geen IDE Drivers te downloaden :S

• FacQ
En op de site zijn geen IDE Drivers te downloaden :S
Die zijn meestal ook niet los te downloaden, maar zitten bij je moederbord-drivers in (als ze er al bij zitten). Wat voor mobo heb je trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
Asus P4b266 (ddr p4 s4).

Dus je bedoelt dat die op cd staan? Lekker dan die kan ik niet lezen!

• FacQ
Ze zijn ook te downloaden. Volgens mij hier. Als het goed is wordt je ide-controller hiermee herkend als Intel IDE-controller (of iets dergelijks) ipv standaard IDE-controller.

[ Voor 40% gewijzigd door FacQ op 14-03-2005 17:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt allemaal voor de aandacht en de hulp, maar ik heb samen met een vriend mijn hele computer leeg gegooid (alweer :S). Toen WinXP erop gezet en alles doet het nu weer. Ook de CD-DVD speler.

Nogmaals bedankt voor de moeite en tijd.
Van mij mag dit topic nu closed zijn

grtz grecco
Pagina: 1