Toon posts:

DVD-brander + firewire niet gevonden na bios-reset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
2 dagen geleden startte mijn pc niet meer op. De fans begonnen wel te draaien, maar er was verder geen activiteit en na 20 keer proberen nog steeds niet. Ik dacht dat het aan de voeding lag en deze heb ik toen vervangen. (deze nieuwe voeding zit er nog steeds in) Dit was echter niet het probleem want hij deed het nog steeds niet. Ik las toen pas over hardware-matig resetten van bios en dit heb ik ook gedaan. Dit werkte wel en nu doet de pc het weer gewoon zonder problemen. Ik heb een gewone dvd-rom in mijn pc zitten en een ricoh dvd-brander. De dvd-rom ziet windows wel gewoon, maar de brander niet. Ook kan windows mijn pci firewirekaartje niet meer vinden. (De dvd-brander krijgt wel gewoon stroom, want ik kan hem open en dicht doen.)

Hopelijk kunnen jullie me helpen met dit probleem, bij voorbaat dank.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:34

breinonline

Are you afraid to be known?

Heb je je BIOS nagekeken? Het kan zijn dat het IDE kanaal van de brander uitgeschakeld staat na he tresetten van het BIOS. Windows (welke versie heb je trouwens?) kan je dvd-brander dan ook niet zien. Of zie je de brander in apparaatbeheer wel? Indien je hem wel ziet, zou je daar de instellingen eens moeten checken. Zitten alle kabels er wel goed in verder?
Wat betreft je firewire kaart: is er iets van een foutmelding in apparaatbeheer te vinden, komt hij daar in voor of niet?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het bios nagekeken, maar ben niet echt deskundig op dat gebied. Bij primary slave etc, staan ze alle 4 op auto. Ik gebruik Windows XP en zowel de brander als firewire zijn niet terug te vinden in apparaatbeheer. Kabels zitten goed want daar heb ik niets aan veranderd, heb alleen de voeding vervangen.

• breinonline

breinonline

Alles op auto zou goed moeten werken. Als je ze niet kan terugvinden in apparaatbeheer wordt het al weer wat lastiger...
Je zou met een Linux boot cd (Knoppix bijv.) kunnen booten en kijken of het een hard- of software probleem is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

'Add Hardware Wizard' al geprobeerd? Staat de brander en firewire-kaart wel in Device Manager?

Verwijderd

Topicstarter
Met linux heb ik nooit gewerkt en zo'n bootcd heb ik dus ook niet.

@herelam: nee, ze staan niet bij device manager en add hardware wizard heb ik al geprobeerd

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2005 15:14 ]

• breinonline

breinonline

Als je een andere pc met brander hebt kan je knoppix downloaden en branden op cd. Van de cd kan je starten, je drukt op enter en Linux doet de rest. In KDE (zeg maar de windows-achtige omgeving van Linux) kan je in het startmenu K3B vinden en daarmee kan je testen of je brander het doet, werkt ongeveer hetzelfde als Nero, heel eenvoudig eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info, ik ga het zeker even proberen. En ik zal hier wel posten wat het geworden is. (Kan helaas pas donderdag omdat ik tot die tijd op mijn studieadres zit)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net met knoppix geprobeerd. Bij het booten gaf hij aan dat er een unknown pci device (firewire?) was en dit zette knoppix op ignore. Mijn brander was ook in knoppix niet aanwezig.

Verwijderd

Trek anders even alle hardware eruit en kijk dan wel of er iets wordt gedetecteerd (haal de firewire-kaart er bijv even uit en start dan pc opnieuw op).

• breinonline

breinonline

Het kan zijn dat de firewire-kaart niet goed gedetecteerd word. Haal die er eens uit en kijk inderdaad of dat de niet-gedetecteerde hardware was. Als Knoppix ook geen brander geeft dan zal die bijna zeker kapot zijn. Eventueel even testen nog door je andere drive los te koppelen en proberen Knoppix te booten van de brander?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de hardware dan maar eens afzonderlijk testen. Oja, als iets in knoppix niet aangegeven wordt, is het dan uitgesloten dat het probleem in de bios-instellingen zit?

• breinonline

breinonline

Als alles op auto staat niet. Als het echt staat uitgeschakeld, dan ziet ook Knoppix de boel niet.

Pagina: 1