Toon posts:

Advies bij te hete processor!

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik mijn cpu geupgrade naar een Athlon XP 3200+ (www.completer.nl) Hier kreeg ik een standaard b-merk cooler bij en deze ging volgens de verpakking en de verkoper tot een XP 3400+

Met mijn kast open is de systeem temperatuur 32 graden en de processor 64 graden (idle).
Wanneer ik mijn kast dicht heb wordt de cpu echter 75 graden (idle). Dit lijkt me wat aan de hoge kant.
De CPU heb ik al verschillende keren geplaatst met voldoende coolpasta. (niet te veel en niet te weinig) Iedere keer is de temp. hetzelfde. Bij mijn vorige cpu (athlon xp 2200+ met een boxed cooler zat de temperatuur rond de 50 graden.

Kan het aan mijn cooler liggen of is de airflow van mijn kast niet goed? De zalman cooler voor socket A past niet op mijn gigabyte nforce 2 moederbord daarom heb ik maar een b-merk cooler genomen. Zou het aan de cooler kunnen liggen? Iemand een advies?

Alvast bedankt......

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kan je ofwel specs geven ofwel een stortvloed aan foto's van je computer in alle mogelijk standjes.

* rapture heeft z'n glazenbol nog niet terug (RMA 6 :+ bij Toshiba)

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-08 17:12
Vertel wat meer over hoe je kast inelkaar zit en met hoeveel casefans want ik denk dat je airflow niet voldoende is

edit: net te laat

[ Voor 9% gewijzigd door Quickkie op 13-03-2005 13:19 ]

What we do in life echo`s in eternity

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Volgens mij is het niet zo'n superprobleem dat de cpu zo heet wordt. Maar het kan wel performanceproblemen geven :P

Heb je al eens goed gekeken (desnoods met een vergrootglas) of de cpu wel helemaal goed is bedekt met koelpasta? Te veel kan wel eens een averechts effect hebben :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
bij een slechte airflow zijn dat nog wel hoge temps. Weet je wel zeker dat je cpu cooler goed op je cpu zit? En dat ie op 12V draait?

eigen situatie:
18C mobo
22C cpu ide :D

25C mobo
+-30C cpu stressd :D

[ Voor 23% gewijzigd door Maxxi op 13-03-2005 13:22 ]

• Quickkie
sanfranjake schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:19:
Volgens mij is het niet zo'n superprobleem dat de cpu zo heet wordt. Maar het kan wel performanceproblemen geven :P

Heb je al eens goed gekeken (desnoods met een vergrootglas) of de cpu wel helemaal goed is bedekt met koelpasta? Te veel kan wel eens een averechts effect hebben :P
sorry maar een 3200+ is een barton en 75 graden vind een barton niet zo leuk hoor

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Een barton mag tot 85 graden worden, dus 75 mag net geen probleem zijn, maar natuurlijk zien we liever een lagere temperatuur :p

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 13-03-2005 13:25 ]

March of the Eagles

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:04
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:16:
Onlangs heb ik mijn cpu geupgrade naar een Athlon XP 3200+ (www.completer.nl) Hier kreeg ik een standaard b-merk cooler bij en deze ging volgens de verpakking en de verkoper tot een XP 3400+

Alvast bedankt......
Dan mag die verkoper zijn huiswerk gaan doen wat er bestaan geen XP 3400+...

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Quickkie
Hacku schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:24:
Een barton mag tot 85 graden worden, dus 75 mag net geen probleem zijn, maar natuurlijk zien we liever een lagere temperatuur :p
ik zeg ook niet dat ie kapot gaat daardoor. maar 75 graden ilde wordt zeker wel minimaal 80 stressed en daar gaat je levenduur wel hard van achteruit

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Mischien een moboprobleempje, dat ie de temps niet correct uitleest???
Probeer eens een bios-update uit te voeren.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Yofresh_750 schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:25:
[...]

Dan mag die verkoper zijn huiswerk gaan doen wat er bestaan geen XP 3400+...
Nee, maar die koelers kunnen in theorie t.e.m. een 3400+ koelen.

[ Voor 110% gewijzigd door XWB op 13-03-2005 13:27 ]

March of the Eagles

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:04
Ik vind 75 zoizo al veel te hoog, ook onder load!

Mijn barton doet het met de standaard cooler op 40 idle, voor de rest 3 casefans (1 onder de voeding, 1 onder de hdd en 1 in het midden van de case)

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:04
Ik zou is kijken met de kast open want aangezien je vorige cpu ook al een erg hoge temp. heeft gehad is of de airflow niet goed wat al als mogelijk probleem was genoemd.
Daarnaast weet je zeker dat je moederbord het goed uitleest? Want op 75 graden kan het best zijn dat je wat stabiliteits problemen krijgt.(kijk is op de website van de fabrikant voor bios opdate's die het verkeerd weergeven van temp's verhelpen)
(waar lees je de tempratuur uit ?)

Kijk ook is of je van het merk b cooler een review kan vinden misschien is die koeler wel erg slecht, je weet maar nooit natuurlijk :+ .

Mogelijke oplossing is als je cpu cooler het goed doet en je geen zin hebt om een nieuwe koeler te kopen:
Kijk is op welk voltage je cpu nog goed blijft werken waarschijnelijk kan je dit wel een stukje naar beneden schroeven zodat de tempratuur ook een stukje zakt. (wel even kijken waar je bios reset zit op je mobo :P)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden?

Daarin staan info, tips en suggesties mbt temperatuurkwesties. Duidelijk zat :)

Aangezien we op geen enkele manier uit de topicstart kunnen opmaken wat je allemaal wel niet met behulp van de FAQ, Search en evt Google hebt uitgezocht, uitgevonden, uitgeprobeerd danwel uitgesloten met betrekking tot het probleem, gaat dit topic dicht. Ik hoop dat je hiervan leert dat je in het vervolg éérst o.a. de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum doorneemt eer je een topic opent. Want dat is namelijk wel de bedoeling hier op GoT ;)

Tip: neem voortaan de "Let op" tekst bovenaan in de [New Topic] van elk subforum door voordat je een topic start. Daarin staat namelijk een handige samenvatting van hetgeen je dan minimaal moet kennen cq uitvoeren :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 13-03-2005 13:31 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.