[Access] Afbeeldingen in een database

Pagina: 1
Acties:
  • 378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ferdy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-03 19:21
Ik zit met een probleem betreffende het invoeren van plaatjes in een database.

Ik zal eerst uitleggen wat de bedoeling is: Ik wil plaatjes van bepaalde meubels in een database zetten, in combinatie met bepaalde gegevens over deze meubels (bijv. fabrikant, lengte, breedte, type - stoel/tafel/kast). Het is de bedoeling dat er een grote hoeveelheid meubels in komt, en dat je door middel van query bepaalde meubels kan opzoeken (bijv. alle tafels van 50 bij 70 cm...). Bij het resultaten van de query moeten er gelijk plaatjes tevoorschijn komen, zodat je snel kan zien welke meubels die aan jouw criteria voldoen je het beste bevallen.

Ik heb echter nog geen goede manier gevonden om dit voor elkaar te krijgen. Mijn oom, voor wie ik deze database bouw, prefereert iets met een begrijpelijke interface, dus ik begon met het makkelijkst, access. Dit viel al snel tegen want access biedt wel de mogelijkheid om foto's direct te tonen in een formulier, maar na het invoeren van 4 plaatjes, rond de 30 kb elk, was de database al 12 mb. (Invoeging van een OLE-object [gekoppeld of niet]).

De database is trouwens als eerste bedoeld om op een bedrijfsnetwerk te kunnen gebruiken, en ik wil hem misschien later nog op het internet zetten, maar dit heeft lagere prioriteit.

Ik heb trouwens al gekeken naar een PHP/MySQL combo, maar ik wil niet teveel hooi op mijn vork nemen. Alles wat ik nodig heb voor de database werkt goed in access, afgezien dus van de grootte van de ingevoerde plaatjes.

Ik wil dus plaatjes in mijn access database kunnen invoegen, zonder dat deze gigantisch groot wordt. Heeft iemand een goede oplossing hiervoor? Ik heb al aardig wat gegoogled maar ik heb nog geen goede oplossing gevonden.

Verwijderd

Ferdy schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:04:
maar na het invoeren van 4 plaatjes, rond de 30 kb elk, was de database al 12 mb. (Invoeging van een OLE-object [gekoppeld of niet]).
Al gecomprimeerd na het invoeren van de plaatjes?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:48

Boss

+1 Overgewaardeerd

De manier die je beschrijft is de goede. Je database zal inderdaad wat groter worden, maar zo groot als jij beschrijft klopt niet helemaal. Volg de tip van ^^ maar op, dan zal het wel weer meevallen denk ik.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 15:09

CAP-Team

XBL: CAPTeam

ik heb zelf een DVD database gemaakt in PHP/MySQL en daarbij sla ik plaatjes van de hoesjes van DVD's (200x300) op in de database. Er staan al heel veel plaatjes (>100) van zo'n 24 kb in, en de database is nu zo'n 3,6 mb groot (en dat is inclusief nog veel meer info)

[ Voor 7% gewijzigd door CAP-Team op 14-03-2005 14:51 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:48

Boss

+1 Overgewaardeerd

MySQL gaat iets beter om met afbeeldingen. Om een of andere vage reden worden (die indruk heb ik altijd) afbeeldingen bij Access geconverteerd naar bitmaps. Daardoor wordt de database onevenredig groot.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Sla _nooit_ plaatjes op IN de db.

Sla ze op op een netwerklocatie en neem een linkje op in je db record.

Je db wordt onnodig groot, het heeft totaal geen zin mbt performance of whatever (plaatje wordt als BLOB opgeslagen). Het enige wat je krijgt is grotere backups: plaatjes hoeven alleen incrementeel gebackupped te worden, terwijl je van je db toch wel minimaal 1x in de week een full backup wilt hebben.

• Ferdy
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 10:18:
[...]
Al gecomprimeerd na het invoeren van de plaatjes?
Ja, maar dat scheelde niet veel. Hoogstens 2 mb (op de 12). De database wordt dan nog steeds veels te groot.

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:08:
Sla _nooit_ plaatjes op IN de db.

Sla ze op op een netwerklocatie en neem een linkje op in je db record.

Je db wordt onnodig groot, het heeft totaal geen zin mbt performance of whatever (plaatje wordt als BLOB opgeslagen). Het enige wat je krijgt is grotere backups: plaatjes hoeven alleen incrementeel gebackupped te worden, terwijl je van je db toch wel minimaal 1x in de week een full backup wilt hebben.
Dat wordt vrij onhandig. Het is juist de bedoeling dat de plaatjes direct te bekijken zijn, in een formulier. Dus zonder extra klikken.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-04 21:06
Dat is ook te doen in Access lijkt mij? Gewoon een veld maken waarin je alleen de locatie opslaat en vervolgens de afbeelding weergeven op een form?

Verwijderd

Ferdy schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:16:
[...]
Dat wordt vrij onhandig. Het is juist de bedoeling dat de plaatjes direct te bekijken zijn, in een formulier. Dus zonder extra klikken.
Hoezo extra klikken?
Bij het laden van het record laad je de foto in een Image control of Picturebox. Ze zijn dan direct te bekijken...

Bij het koppelen van de foto's zal de gebruiker toch moeten browsen of ie dat nou doet om de foto te openen en daarna te kopieren/plakken of om de locatie in je db te krijgen. IMO is het dan net zo makkelijk om de locatie van de foto op te slaan...

Verder nog een voordeel: leer mij de eerste gebruiker kennen die nadat die de foto in de db heeft geplaatst de foto weggooid... Je hebt als je de foto in de db opslaat dus een ongelooflijk inefficiente manier van werken te pakken...

• Ferdy
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:25:
[...]

Hoezo extra klikken?
Bij het laden van het record laad je de foto in een Image control of Picturebox. Ze zijn dan direct te bekijken...

Bij het koppelen van de foto's zal de gebruiker toch moeten browsen of ie dat nou doet om de foto te openen en daarna te kopieren/plakken of om de locatie in je db te krijgen. IMO is het dan net zo makkelijk om de locatie van de foto op te slaan...

Verder nog een voordeel: leer mij de eerste gebruiker kennen die nadat die de foto in de db heeft geplaatst de foto weggooid... Je hebt als je de foto in de db opslaat dus een ongelooflijk inefficiente manier van werken te pakken...
Zou je me uit kunnen leggen hoe dat werkt? :> Een image control of een Picturebox. 'k Heb al gegooglet, maar werd er niet echt wijs uit.

Verwijderd

Nee, niet zo simpel. Je zult je dan toch echt moeten gaan verdiepen in VBA.

Kan je wel een beetje op weg helpen:
Kijk hier voor Access 2000 en hier voor Access 2002/2003

Suc6

• Ferdy
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 10:27:
Nee, niet zo simpel. Je zult je dan toch echt moeten gaan verdiepen in VBA.

Kan je wel een beetje op weg helpen:
Kijk hier voor Access 2000 en hier voor Access 2002/2003

Suc6
Bedankt voor de linkjes! _/-\o_

Ik heb hier de oplossing gevonden: http://support.microsoft.com/kb/285820
Pagina: 1