Toon posts:

DHCP geeft slecht één laptop op netwerk een IP-adres

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een draadloos netwerk met een SMC2804WBRP-G router en twee VAIO laptops (PCG-GRT915M met XP Home en PCG-GRT896SP met XP Pro). In principe werkt het draadloos internet met WPA prima, maar de DHCP geeft problemen. Op het moment dat ik met één laptop (welke dan ook) op het netwerk zit krijg ik keurig een IP adres in de range 192.168.2.100 - 192.168.2.199
Als ik echter met de tweede laptop tegelijkertijd het netwerk op wil, weigert DHCP aan de tweede laptop een IP adres toe te kennen.
Het probleem doet zich dus alleen voor als beide laptops op het netwerk zijn aangesloten; slechts één van de twee (degene die het eerst op het netwerk was) krijgt dan een IP adres, de tweede kan ernaar fluiten. Pas bij een reboot van de router, waarbij allebei de laptops aanstaan en beide een IP adres automatisch laten toekennen, krijgen beide laptops een IP adres in eerdergenoemde range. Maar als een van de laptops weer uitgaat en later weer het netwerk op wil krijgt deze wederom geen IP adres toegekent. Na elkaar op hetzelfde netwerk lukt dus niet.
De Lease Time van de DHCP staat op 'forever' ingesteld. Verder werk ik met een MAC filter, maar deze zou geen problemen op mogen leveren aangezien alle MAC adressen hier correct staan ingevuld. Bovendien kunnen beide laptops solo wel internetten.
Ik heb al geprobeerd om met statische IP adressen te werken, maar ook dan komt een tweede laptop op eenzelfde manier niet op het internet/netwerk ook al staan de statische IP adres instellingen goed ingesteld (solo komt de laptop namelijk wél gewoon op het internet).

Ik hoop dat het probleem duidelijk is, iemand een oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 11:40 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat beide laptops een eigen mac-adres hebben? Dus niet dat ze om een of andere reden een identiek mac-adres hebben. (2 dezelfde mac op 1 lan gaat niet lekker werken :))

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat weet ik zeker, als ik de MAC adressen kloon vanaf me router met de verbonden computers dan zijn ze verschillend. Ook een ipconfig /all bevestigt dat. Zou ook raar zijn op twee verschillende computers met allebei een eigen ingebouwde Wireless NIC.

Verwijderd

Topicstarter
kleine kick

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Storen de 2 nics mischien elkaar zo erg dat de ander er niet meer door komt ? Heeft he taccess point waar je mee verbint nog wel voldoende licentie/vermogen om 2 laptops te bedienen ?

[ Voor 41% gewijzigd door reddog33hummer op 16-03-2005 13:39 ]

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat de NICs elkaar niet storen aangezien de laptops wel gelijk op het netwerk kunnen als beide aanstaan en de router dan gereboot wordt. Ik vermoed dus ook dat de wireless router (geen Access Point) dat gewoon normaal aan kan. Het probleem doet zich stomweg alleen voor als de laptops na elkaar (met een significant tijdsverschil; dus meer dan 3 sec ofzo) van DHCP een IP adres willen. Alleen de eerst verbonden laptop krijgt dan een IP en de tweede die later opstart blijft op de status: Netwerkadres verkrijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik het probleem opgelost door één laptop simpelweg met een UTP kabel met de router te verbinden. De andere maakt gewoon draadloos verbinding. Op deze manier geeft de DHCP geen problemen. Ook heb ik nieuwe firmware voor de router geïnstalleerd, toch blijft het probleem bestaan als ik beide laptops tegelijk draadloos met DHCP wil laten internetten. Hoe is dit toch mogelijk?

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 10:46

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Als je het via een statisch IP inricht (zoals je al hebt geprobeerd), staat de DHCP in de router dan uit of aan? Wie weet probeert de router toch een IP uit te delen als de DHCP aanstaat.. als je hem uitzet kun je dat in ieder geval uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
De DHCP schakel ik bij het gebruik van statische IP adressen inderdaad, om problemen te voorkomen, uit op de router. Ook dan doet het probleem zich voor.

• hars73

hars73

Eh.. heb je in de router toevallig ergens een instelling waar je het max. aantal wireless gebruikers kunt instellen. Ik herinner ik dat op mijn router kan instellen (stond wel default op max. 50).

Verwijderd

Topicstarter
Nee deze instelling is niet in het menu van de router te vinden. Bovendien kunnen er wel wireless twee gebruikers internettoegang krijgen maar niet na elkaar (zie beginpost).
Overigens kom ik bij de DHCP instellingen van de router zojuist het volgende tegen:

IP Address Pool

Start IP 192.168.2.100
End IP 192.168.2.199
Domain Name

Bij Domain Name staat niks ingevuld. Dit lijkt mij ook niet noodzakelijk aangezien de DHCP wel gewoon werkt met UTP; toch vraag ik me af wat er bij Domain Name eventueel ingevuld zou moeten worden?

• hars73

hars73

Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 14:14:
Nee deze instelling is niet in het menu van de router te vinden. Bovendien kunnen er wel wireless twee gebruikers internettoegang krijgen maar niet na elkaar (zie beginpost).
Overigens kom ik bij de DHCP instellingen van de router zojuist het volgende tegen:

IP Address Pool

Start IP 192.168.2.100
End IP 192.168.2.199
Domain Name

Bij Domain Name staat niks ingevuld. Dit lijkt mij ook niet noodzakelijk aangezien de DHCP wel gewoon werkt met UTP; toch vraag ik me af wat er bij Domain Name eventueel ingevuld zou moeten worden?
Hmm zou het eerlijk gezegd niet weten, maar ja ook zonder DHCP werkt het ook niet, dus of deze instelling nog ter zake doet... :?
Blijft voor mij nu ook een raadsel waardoor het komt... misschien eens ergens een forum opzoeken specifiek over het model en merk router? Of misschien de support van de router eens mailen?
Pagina: 1