links- / rechtshandig, aangeleerd of genetisch?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04
dear peoples.

vraag mij niet wat ik zoal op zaterdagavond doe, maar gisteravond zat ik met een stel vrienden in de kroeg.
anyway de barman die had een vriendin die een onderwerp zocht voor haar afstudeer opdracht, en die beste barman zat heel de avond al enkele onderwerpen op een briefje te schrijven. (psychologies en neurologisch.)
op den duur zit sta ik naast hem toen die het volgende onderwerp opschreef:

vraag en aanbod verschil tussen links en rechtshandigen.

hij ging er vanuit dat de keuze links of rechthandig is aangeleerd. dus mama zegt tegen jou toen je 1 was, jij bent vanaf nu linkshandig en de rest van je leven ben je linkshandig, en dat dus ook andersom voor rechtshandigen. (korrelzout)

ik ging er vanuit dat het genetisch is bepaald of je links of rechtshandig bent. het is een feit dat er meer rechtshandigen zijn dan linkshandigen. dus dat in dit geval het rechtshandige gen dominant is en het linkshandige resessief.
[b]
stelling:
links of rechtshandig is op de eerste plaats genetisch bepaald en niet aangeleerd. [/b]

ik zeg ja, want voor de eerste tekening die je als baby hebt gemaakt heb je de keuze maakt om het potlood in je rechter al dan niet linkhand vast te pakken.
waarschijnlijk heb je dit een paar keer omgewisseld maar dan toch voor rechts gekozen omdat dat beter gaat omdat je een rechtshandig gen hebt.

als je dus de eerste 8 jaar van je leven met links schrijft etc. kun je dat afleren aanleren om rechts te gaan schrijven. dit is dan wel in strijd met je linkshandige gen, maar het is aan te leren en dus mogelijk ondanks dan je gen zegt links.

op google en got kon ik geen dergelijk goed antwoord/topic vinden dus vandaar dat ik mijn stelling hier post.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Schrijf dit alsjeblieft eens overnieuw, met hoofdletters en minder paragrafen? Dit is erg onoverzichtelijk en daardoor slecht leesbaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Confusion op 13-03-2005 13:00 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Dit topic is gesloten.