[XP] Via register werkgeheugen belasten

Pagina: 1
Acties:

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
Hallo,

Ik zit met een vraag die een tijdje terug bij mij opkwam en dat is de volgende: "Hoe kan ik mijn werkgeheugen zwaarder belasten zodat mijn HD niet zo zwaar wordt belast?"

Ik heb dit een keer bij iemand gezien en dat zou bevorderend zijn wanneer je meer dan 512 MB RAM hebt. Aangezien ik een aantal programma's gebruik die niet zo efficient met mij HD omgaan wilde ik dit trucje toepassen. Je moest in het register geloof ik een waarde veranderen alleen heb ik en degenen in mijn omgeving geen idee meer hoe dat ik z'n werk ging.

Ook ben ik benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben én of het echt werkt.

Ik heb het volgende systeem (laptop):
P4 2,66GHz
1024 MB DDR 2100
40 GB 4200 RPM HDD
WinXP Pro met SP2

Ik heb gezocht met google en heb een heleboel tech forums afgestruint, ook natuurlijk de GoT search.

Resultaten kreeg ik niet echt, want DEZE howto was het geloof ik niet op TZ, ook kon ik het niet vinden in TweakUI en RegSupreme en ook ben ik er niet zeker van dat het in DEZE howto staat.

Wat het meest in de buurt komt is DIT artikel op de site van MS.

Ik zal erg dankbaar zijn _/-\o_

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-04 20:45
Op zich gaat xp al goed met het werkgeheugen om. Het is wel zo dat de swap file met zulke groottes kan worden uigeschakeld. Echter het nadeel is dat als je meer dan 1024MB nodig hebt er problemen zich gaan voordoen. Ligt eraan wat je doet op je pc als je er ooit over heen komt. Als je niet fanatiek aan het photoshoppen bent kan deze gewoon uit met zoveel werkgeheugen.

Eén en ander is te vinden onder control panel>system>advanced>performence options

De eerste is dll-unloading, wat juist een performance daling oplevert in normaal gebruik. Pas als je te weinig geheugen hebt of je de pc lang laat aanstaan(server) is dit een handige optie.

De tweede is wat ik optype.

Derde is idem

[ Voor 26% gewijzigd door FireWood op 13-03-2005 12:07 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik denk dat je deze pagina bedoelt? Kijk eens naar de tweede tip.

http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=1404

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
h.edink schreef op zondag 13 maart 2005 @ 12:03:
Op zich gaat xp al goed met het werkgeheugen om. Het is wel zo dat de swap file met zulke groottes kan worden uigeschakeld. Echter het nadeel is dat als je meer dan 1024MB nodig hebt er problemen zich gaan voordoen. Ligt eraan wat je doet op je pc als je er ooit over heen komt. Als je niet fanatiek aan het photoshoppen bent kan deze gewoon uit met zoveel werkgeheugen.

Eén en ander is te vinden onder control panel>system>advanced>performence options

De eerste is dll-unloading, wat juist een performance daling oplevert in normaal gebruik. Pas als je te weinig geheugen hebt of je de pc lang laat aanstaan(server) is dit een handige optie.

De tweede is wat ik optype.

Derde is idem
Ok, bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag om op deze manier de prestaties wat op te voeren, al denk ik niet echt dat het mijn probleempje oplost, maar alles is meegenomen en ik ga het gewoon proberen.
Saab schreef op zondag 13 maart 2005 @ 12:04:
Ik denk dat je deze pagina bedoelt? Kijk eens naar de tweede tip.

http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=1404
Ja, dit is het zelfde document als in de TS van microsoft, ik denk toch dat dit het is:
Van Speedguide
Disable Paging Of Core Files

You can improve Core System Performance in Windows NT/2k/2k3 on systems with large amount of RAM, by forcing the core Windows system files to be kept in memory and not paged to disk.

To appply this tweak, open the Registry and edit the value in the key below.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management

To enable: DisablePagingExecutive=dword:00000001 (Data Type: REG_DWORD, set to 1 to enable tweak and stop core processes from being paged to disk)
To disable: DisablePagingExecutive=dword:00000000 (Data Type: REG_DWORD, set to 0 to disable tweak, this is the Windows default setting)

Note: In Windows 2000, there is a bug with enabling this tweak, you might need to update to the latest Service Pack, or install the hotfix described by MS here: MS KB Article 32605

En MS zegt hier eigenlijk hetzelfde

SUMMARY
This article describes how to prevent pageable drivers and system code in the Windows NT Executive from being paged out to disk. Although this decreases the response time in systems with extremely large amounts of physical memory (RAM), it is critical that there is enough RAM installed, otherwise the server could be rendered unstable.
MORE INFORMATION
WARNING: If you use Registry Editor incorrectly, you may cause serious problems that may require you to reinstall your operating system. Microsoft cannot guarantee that you can solve problems that result from using Registry Editor incorrectly. Use Registry Editor at your own risk.

User-mode and kernel-mode drivers and kernel-mode system code is usually written to be either pageable or non-pageable. In cases where drivers or system code is pageable, you can use the following registry entry to keep this pageable code in RAM, but this is only advisable on systems with extremely large amounts of RAM.
1. Start Registry Editor (Regedt32.exe), and go to the following subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management
2. Change the DisablePagingExecutive entry to 1:
Value Name: DisablePagingExecutive
Data Type: REG_DWORD
Data: 0 or 1 Default

_/-\o_ Beiden bedankt ik ga er mee aan de slag en hoop dat dit het is _/-\o_