Maxtor Diamond Plus 9 of 10? En SATA of ATA?

Pagina: 1
Acties:

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Hallo,

Mijn hardeschijf is een week geleden gecrashed en ik heb hem niet meer terug kunnen krijgen. Aangezien ik nog garantie had (nog tot aug 2007 ;)) kan ik hem zo insturen voor een RMA en krijg ik zo weer een nieuwe. Aangezien ik in de toekomst meer zekerheid wil hebben over m'n data denk ik erover om een RAID 1 te gaan maken. Dat betekend dus nog een schijf erbij.

Maar nu vroeg ik me af of ik dan een RAID1 kan maken van een Maxtor Diamond Plus 9 en een Maxtor Diamond Plus 10 samen? Aangezien ik van Maxtor waarschijnlijk een Plus 9 terug krijg.
Of moet ik gewoon nog een Maxtor Diamond Plus 9 kopen en is een Plus 10 niet veel beter ofzo? Weet namelijk niet het verschil tussen beide.

Daarnaast vroeg ik me af of ik dan niet beter een SATA RAID 1 kon maken ipv een ATA/IDE RAID 1. Had ergens gelezen dat er problemen waren in WinXP om een SATA RAID in te stellen. Of zijn die problemen van een tijd geleden en is dat er nu niet meer?

Een aantal verschillende vragen dus, maar met de kern: kan ik beter voor de Maxtor Diamond Plus 10 gaan of maakt dat niet uit? En is het aan te raden om een SATA RAID 1 te doen of gewoon ATA/IDE?

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:40
Skar schreef op zondag 13 maart 2005 @ 11:36:
Maar nu vroeg ik me af of ik dan een RAID1 kan maken van een Maxtor Diamond Plus 9 en een Maxtor Diamond Plus 10 samen? Aangezien ik van Maxtor waarschijnlijk een Plus 9 terug krijg.
Of moet ik gewoon nog een Maxtor Diamond Plus 9 kopen en is een Plus 10 niet veel beter ofzo? Weet namelijk niet het verschil tussen beide.
Je kúnt een RAID1 maken van een Maxtor DiamondMax Plus 9 en een Maxtor DiamondMax Plus 10 ja. De snelheid hangt echter volledig af van de traagste schijf, dus voor snelheidswinst hoef je het niet te doen. Als je de DiamondMax Plus 10 echter goedkoper kunt krijgen ofzo zie ik geen reden om het niet te doen, al vinden veel mensen (waaronder ikzelf) het leuker om identieke types te hebben geloof ik 8)7
Daarnaast vroeg ik me af of ik dan niet beter een SATA RAID 1 kon maken ipv een ATA/IDE RAID 1. Had ergens gelezen dat er problemen waren in WinXP om een SATA RAID in te stellen. Of zijn die problemen van een tijd geleden en is dat er nu niet meer?
Met die "problemen" worden waarschijnlijk de extra handelingen tijdens de windows XP installatie bedoeld. Als je wilt gaan installeren op die raid-array zul je in de setup drivers moeten laden (met F6), veel mensen vinden dit problematisch geloof ik.
Of je "beter" SATA RAID1 kan gaan draaien? Mwa, dan kun je die schijf die je via RMA terugkrijgt dus niet meer gebruiken, in dat opzicht niet. Als je toch SATA wilt gaan gebruiken kan dat natuurlijk, dat zou zeker met de DiamondMax Plus 10 met NCQ snelheidswinst kunnen opleveren als ik me niet vergis.
Een aantal verschillende vragen dus, maar met de kern: kan ik beter voor de Maxtor Diamond Plus 10 gaan of maakt dat niet uit? En is het aan te raden om een SATA RAID 1 te doen of gewoon ATA/IDE?
Als je al een PATA disk hebt zou ik het je niet aanraden om SATA RAID1 te gaan draaien, en het maakt niet veel uit voor wat voor disk je gaat ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Skar
...De snelheid hangt echter volledig af van de traagste schijf, dus voor snelheidswinst hoef je het niet te doen...
Ik wil het ook niet voor de snelheid doen, was tevreden met de snelheid die ik al had. Maar gaat me voornamelijk om dat m'n data goed veilig staat. Uiteraard maak ik wel backups, maar die schieten er vaak bij in. Dus betaal ik liever nog € 100,- extra en dan is het allemaal iets veiliger.
Met die "problemen" worden waarschijnlijk de extra handelingen tijdens de windows XP installatie bedoeld. Als je wilt gaan installeren op die raid-array zul je in de setup drivers moeten laden (met F6), veel mensen vinden dit problematisch geloof ik.
Nou, dat lijkt me dan niet super lastig. Heb net even de specs van m'n mobo opgezocht en die lijkt RAID te kunnen ondersteunen. Maar wat houdt dat precies in? Dat ik niks in WindowsXP hoef in te stellen en wat? Hier de specs:

NVIDIA nForce2
MCP-T
-2 x UltraDMA 133/100/66/33
Silicon Image Sil 3112A RAID Controller:
-2 x Serial ATA
-RAID 0, RAID1
Of je "beter" SATA RAID1 kan gaan draaien? Mwa, dan kun je die schijf die je via RMA terugkrijgt dus niet meer gebruiken, in dat opzicht niet.
Heb al gevraagd bij Maxtor of ik ipv een ATA Plus 9 een SATA Plus 10 terug zou kunnen krijgen. Dit aangezien ze in de winkel ook bijna niks schelen qua kosten. Desnoods met wat bijbetaling. Maar nog geen antwoord gehad.

We zien wel. Eerst even antwoord van Maxtor afwachten.

Daarnaast moet ik dan nog even uitzoeken hoe die RAID 1 kan installeren. Is het gewoon extra disk in Windows erin gooien en dan instellen dat ze nu in RAID 1 moeten draaien? Of moet ik dat ergens in BIOS instellen?

[ Voor 12% gewijzigd door Skar op 13-03-2005 12:10 ]

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:40
Skar schreef op zondag 13 maart 2005 @ 12:03:
[...]

Ik wil het ook niet voor de snelheid doen, was tevreden met de snelheid die ik al had. Maar gaat me voornamelijk om dat m'n data goed veilig staat. Uiteraard maak ik wel backups, maar die schieten er vaak bij in. Dus betaal ik liever nog € 100,- extra en dan is het allemaal iets veiliger.
Dan maakt het in principe niet uit of je een 9 of een 10 koopt dus... eh, als je het voor de snelheid deed ook niet want dan zou de 9 toch je beperkende factor blijven ;)
Nou, dat lijkt me dan niet super lastig. Moet nog even kijken of ik een RAID-controller op m'n moederbord heb (zie specs) en anders kan ik die gewoon in WindowsXP gebruiken, right?
Hoe bedoel je "anders" in deze context? Als je een RAID controller hebt zullen daar vast wel XP drivers voor zijn en kun je hem in XP gebruiken ja... ;) Heb je geen RAID controller kun je ook nog met software RAID1 gaan werken onder windows XP. Daar heb ik echter geen ervaring mee, maar ik weet niet zeker of je hier van op kunt starten :)
Heb al gevraagd bij Maxtor of ik ipv een ATA Plus 9 een SATA Plus 10 terug zou kunnen krijgen. Dit aangezien ze in de winkel ook bijna niks schelen qua kosten. Desnoods met wat bijbetaling. Maar nog geen antwoord gehad.
Ben ook zeer benieuwd, denk niet dat ze er iets mee doen eerlijk gezegd..
Daarnaast moet ik dan nog even uitzoeken hoe die RAID 1 kan installeren. Is het gewoon extra disk in Windows erin gooien en dan instellen dat ze nu in RAID 1 moeten draaien? Of moet ik dat ergens in BIOS instellen?
Als je geen SWRAID onder XP wil gaan gebruiken maar gewoon je RAID controller wilt gebruiken zul je het in je RAID BIOS moetne instellen dus :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik denk dat het wijs is om deze even aandachtig door te nemen ;) RAID FAQ.

• Skar
Ik had de RAID FAQ al doorgelezen. Zag wel aantal dingen staan over RAID in WInXP en RAID in je BIOS enzo. Maar hoe ik het begreep was dat als je moederbord geen RAID ondersteunde, dat je het dan in WinXP kon instellen. Maar heb altijd het gevoel dat iets via WinXP instellen of laten uitvoeren/emuleren... dat dat trager is dan het gewoon echt in je BIOS kunnen laten doen ofzo.

Maar in de FAQ stond ook iets van dat het via WinXP zelfs beter is, right?

Daarnaast weet ik nu nog niet het verschil tussen de Plus 9 en de Plus 10. Het lijkt me dat de Plus 10 beter is (aangezien het een nieuwere versie is), maar waarin dan? Is dat alleen qua snelheid of ook qua opslagmogelijkheden ofzo?

Moet ik dus proberen een Plus 10 terug te krijgen of gewoon geen moeite doen, de Plus 9 inruilen en nog een Plus 9 aanschaffen?

Zelfde vraag voor SATA. Moet ik moeite doen om een SATA schijf terug te krijgen of niet en gewoon ATA/IDE doen?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik vraag me af of maxtor dat gaat doen. Ze verkopen niet direct aan consumenten en als jij een DM 10 SATA wilt hebben, dan zal er bij betaald moeten worden, omdat die gewoon duurder zijn. Alleen aangezien ze niet direct verkopen aan consumenten en dit toch wel een verkoop is, gaat het denk ik niet door. Je krijgt keurig een gelijkwaardige schijf thuisgestuurd denk ik.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Maxtor DiamondMax Plus9 / DiamondMax 10
In dat topic heeft Femme een stukje getypt over de verschillen tussen diamondMax 9 en 10:
De DiamondMax 10 presteert een stuk beter dan de DiamondMax Plus 9, ook de versies met 8MB cache. Naast de grotere cache van de 250GB en 300GB versies hebben alle DMax 10's een hogere plattercapaciteit wat ten goede komt aan de transfer rates.

De schijven zijn al uitgebreid gebenched door Tweakers.net. Zie:

- BenchDB Update: Maxtor DiamondMax 10 en meer
- Seagate's nieuwe SCSI-, SATA- en 2,5" ATA-schijven getest
- Vergelijking van DiamondMax 9 Plus en 10 SATA-drives in BenchDB (DiamondMax 10 op FastTrak S150 TX2plus is zonder NCQ)

• Skar
Hann1BaL schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:30:
Ik vraag me af of maxtor dat gaat doen. Ze verkopen niet direct aan consumenten en als jij een DM 10 SATA wilt hebben, dan zal er bij betaald moeten worden, omdat die gewoon duurder zijn. Alleen aangezien ze niet direct verkopen aan consumenten en dit toch wel een verkoop is, gaat het denk ik niet door. Je krijgt keurig een gelijkwaardige schijf thuisgestuurd denk ik.
Dat zou dus betekenen dat ik gewoon nog een DM 9 moet kopen. Maar dat zou dan weer jammer zijn, als de DM 10 veel beter is.
Mmm. Misschien kan ik eens informeren bij de winkel waar ik hem gekocht heb. We zullen eens kijken. En tja... een DM 9 is ook niet slecht :D

@Metal: Thanx voor de link + quote...

[ Voor 10% gewijzigd door Skar op 13-03-2005 17:17 ]

• Skar
Whoohooo. Gister een mailtje gekregen van Maxtor. Dat ze m'n verzoek hebben gelezen en me een SATA schijf terugsturen. Dus ga een DM 10 SATA kopen en dan hopen dat ik ook een DM 10 terugkrijg ipv een DM 9. Maar ja, dan kan er nog niet zoveel mis gaan, toch?
Maxtor Replacement policy is to replace faulty drive with same model drive but we considered your request and are going to replace your Drive by a Sata drive.
Eigenlijk is dit dus een vraag. Kan ik gewoon een DM 10 SATA kopen en deze dan op een DM 9 SATA aansluiten? Of kan ik beter wachten totdat ik weet welke versie ik terugkrijg?

[ Voor 18% gewijzigd door Skar op 19-03-2005 14:12 ]

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-03 19:00

Acheron

updatepack.nl

(jarig!)
Leuk dat je een SATA schijf teruggestuurd krijgt :)

Kan je dus een mooie SATA-raid controller gebruiken zonder bridge-chip. De vraag met betrekking tot welke versie je neemt. Ik zou zeggen, koop een DiamondMax 10, ook al zal deze maar met de snelheid van de DiamondMax 9 werken. Als je je systeem weer wilt verkopen brengt dat alleen maar meer voordeel met zich mee :)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Pagina: 1