Toon posts:

Mplayer...toekomst na "patentschending"?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand vertellen wat er op dit moment met de Mplayer site aan de hand is?
De tekst die nu op de homepage staat belooft weinig goeds voor de open source community...
http://www.mplayerhq.hu/homepage/index.html
Closed for patent infringement
This site has been shut down because of numerous patent violations in MPlayer. The other free software multimedia players are next.

The European commission has just passed its directive on software patents, violating democratic rules and procedures to the sole benefit of big non-European corporation and Ireland and to the detriment of small and medium sized businesses (which comprise 99% of the European software industry) and free software.

The European parliament will now be taking the last stand against software patents in a voting for which an absolute majority is needed. Such a majority is hard to come by in a parliament with a low attendance level.

But not all is lost yet as long as you decide it is time to make a difference and take action. This is our last opportunity to fend off software patents worldwide, there will be no second chance for the foreseeable future. Contact your local EU representatives and educate them why software patents are bad and why they must attend that parliament session to vote against them. For in-depth information and starting points to get active visit software patent page of the FFII (Foundation for a Free Information Infrastructure).

Wish us luck, we will need it.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:45
Volgens mij is er nog niks aan de hand ze willen alleen een sterk statement maken over patenten en dat het niet iets is dat de hoge heren van Europe beslissen, maar dat het iets is dat de gewone burger raakt.
En of Mplayer patent schendt wordt daarna pas uitgezocht, zover ik weet is dit alleen de mensen eens laten schrikken om ze er over te laten nadenken.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

Semyon schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 22:40:
En of Mplayer patent schendt wordt daarna pas uitgezocht, zover ik weet is dit alleen de mensen eens laten schrikken om ze er over te laten nadenken.
Dat mplayer patenten schendt staat al vast. Het kan namelijk wma en wmv bestanden afspelen zonder licentie van Microsoft.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:39
Semyon schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 22:40:
Volgens mij is er nog niks aan de hand ze willen alleen een sterk statement maken over patenten en dat het niet iets is dat de hoge heren van Europe beslissen, maar dat het iets is dat de gewone burger raakt.
Check.

Dat ze inderdaad bepaalde "software"patenten schenden is vrij duidelijk, maar die dingen zijn in Europa dus niet rechtsgeldig.

En er zijn mensen die graag willen dat dat zo blijft, maar de EC (Europese Commissie) heeft tegen de wil van het EP (Europees Parlement) in toch een richtlijn aangenomen die softwarepatenten vrijwel zonder enige restrictie rechtsgeldig zou maken.

Vandaar dus.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Is het misschien geen idee om met het hele NOS-forum (en met een beetje geluk de rest van GoT) een sub-petitie te maken en die naar de respectievelijke ministers van zowel Belgie als Nederland te sturen?

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Enter the MPlayer homepage while it is still available. staat er verder ook nog bij ;)

maw: ze zijn nog niet plat, maar als softwarepatenten doorgedrukt worden.. tsja :/

en ja, het is een sterke statement, maar wel een van de standaardteksten van het FFII volgensmij

[ Voor 18% gewijzigd door ValHallASW op 13-03-2005 00:15 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:51

Cyphax

Moderator LNX
Ik hoop dat ze dan niet meteen ophouden.. zelfs als die patenten mogelijk worden is het nog niet gezegd dat bijvoorbeeld MS ze ook aan gaan klagen (MPlayer is verder niet echt een concurrent voor Media Player, alleen voor Windows is een command-line versie beschikbaar).. ik bedoel; van een kale kip kun je niet plukken en ik neem aan dat het team van MPlayer vrij kaal is als non-commercieel softwarebakker?
En stel dat MS wel MPlayer aan zou klagen en ze echt wegjagen, zouden ze dan niet de woede van HEEL VEEL mensen over zich afroepen?
Verder is het misschien wel een sterk statement maar de meeste mensen die MPlayer gebruiken zitten toch wel in dezelfde gebruikersgroep denk ik, en die zien het lijk nu toch ook al drijven?

[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 13-03-2005 21:56 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het kan MS niks schelen als ze de woede van de OSS gemeenschap over zich afroepen. MS heeft nl zeer weinig te schaften met de OSS gemeenschap. Dat klinkt heel bot, maar het is wel waar. Overigens vind ik het wel een beetje een overstatement op dit moment. De regeling is nog niet volledig rechtsgeldig, en de losse leden zullen het toch echt tot nationale wetten moeten ombouwen. Dus het is eigenlijk weer een statement van een OSS-project, net zo goed dat Knoppix op een gegeven moment de FP van hun site heeft aangepast i.v.m. de patentstemming.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Zwerver schreef op zondag 13 maart 2005 @ 22:11:
Het kan MS niks schelen als ze de woede van de OSS gemeenschap over zich afroepen. MS heeft nl zeer weinig te schaften met de OSS gemeenschap.
Als dat zo is zal het ze misschien ook wel niet kunnen schelen dat een project als MPlayer een patent schendt van ze, behalve als er veel geld te halen zou vallen... en zelfs dan, geld hebben ze al zat dus who knows.
In ieder geval klopt het dat die richtlijn hier nog niet is doorgevoerd en wat ik ervan begrijp nu is dat enkele leden (Luxemburg als laatst) het ontzettend proberen door te drukken, op soms wel bizar geniepige wijze terwijl andere leden (Polen, nu misschien Nederland als ze Brinkhorst eens flink spanken?) dat niet accepteren maar het lijkt mij beter nu vast statements te maken dan wanneer het gewoonweg te laat is. :)

Verwijderd

Brinkhorst was zelfs positief over openoffice.org. Niet dat ik verwacht dat hij het verschil tussen M$office en openoffice (softwaregigant vs. OSS) echt snapt , maar toch. Het is helelmaal niet slecht dat de open source gemeenschap nu de aandacht op zich vestigt. Zoals gezegd heeft Microsoft helemaal niets met open source, en het zou me niet verbazen wanneer de gezamelijke softwareverkopers dit soort wetten gaan proberen te lanceren. Geld voor lobbyen hebben ze wel, in tegenstelling tot de OSS-gemeenschap.

Terzijde: wma en wmv wil je niet eens afspelen, ook niet met windows mediaplayer.

• tharkun
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-01-2025
Volgens mij kan mplayer helemaal geen patenten schenden. MPlayer was er voor de patenten. En op iets dat al bestaat kan je geen patent meer aanvragen.

Voor grote problemen hebben we de computer

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 23:14:
[...]

Terzijde: wma en wmv wil je niet eens afspelen, ook niet met windows mediaplayer.
Wma en wmv moet je kunnen afspelen, er zijn veel sites die alleen WMV films bevatten. Zelfs hier in de HK vliegen ze je om de oren. De laatste tijd ook steeds meer WMV3 en/of DRM bestanden die Mplayer en VLC niet kunnen af spelen en je dus gebonden bent aan Windows Media Player. Gelukkig is er (welliswaar brakke) WMP voor OSX, maar andere besturingsystemen vallen mooi buiten de boot aangezien MS alleen Windows goed ondersteunt :r Als MS zich moeite deed om hun WMP op meerdere besturingsystemen in een 'niet-brakke' vorm zouden gaan ondersteunen hoorde je me niet klagen, hoewel ik natuurlijk liever alleen open standaarden zou zien, vooral op internet.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 00:01:
Wma en wmv moet je kunnen afspelen, er zijn veel sites die alleen WMV films bevatten. Zelfs hier in de HK vliegen ze je om de oren.
Nou, moet.. hehe ik heb niet veel wmv's die niet afspelen maar buiten dat; de filmpjes die ik graag wil zien zijn wel in een fatsoenlijk formaat over het algemeen, en als een bepaalde wmv niet afspeelt, dan maar niet hoor. In het ergste geval mis ik een leuk filmpje, woeha. Ik heb wel belangrijker dingen aan m'n hoofd ;)
Het belangrijkste is dat voor streaming video door veel sites wmv gebruikt wordt en daar mocht wel wat aan gebeuren. Het zal wel gemakzucht zijn.
* Cyphax geeft MS ook de schuld doordat ze rommel meeleveren bij hun OS die het blijkbaar eenvoudig maakt een filmpje te comprimeren met een kulformaat.
MS krijgt steeds meer wat ze willen: invloed.

• Pastinakel
  • Laatst online: 24-01 17:07

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Ik ben gelukkig niet de enige die het gevoel heeft dat het binnenkort te laat is en dat het dan uit is met de OSS pret.

Waar ik met mijn verstand niet bij kan is dat het hele softwarepatent circus stelselmatig uit de landelijke media gehouden wordt. Er zijn de afgelopen maanden de meest walgelijke politieke streken uitgehaald met als toppunt dat de Europese Commissie het verzoek van het Europees parlement om de patentrichtlijnen te herzien gewoon botweg genegeerd heeft. Op dit moment gaat het alleen nog maar om het voorkomen van gezichtsverlies. Die EC heeft lak aan democratische principes. Hoe halen ze het in hun arrogante koppen om een verzoek van een direct verkozen volksvertegenwoordiging te negeren?

Als er een journalist zou zijn die even de moeite neemt om het dossier "europese softwarepatenten" door te pluizen dan zou dat voldoende stof moeten opleveren om de EC naar huis te sturen.

Mijn correspondentie met leden van het europese parlement heeft onvoldoende zoden aan de dijk gezet. Binnenkort ga ik toch maar eens een persoonlijke brief aan Smit Kroes sturen. Als we dan in de toekomst allemaal opgescheept zitten met Windows PC's waarmee je alleen kan wat andere vinden dat je mag, dan heb ik in ieder geval iets gedaan om dat te voorkomen.

Waarom wordt er in Brussel trouwens niet gedemonstreerd? Of ben ik slecht op de hoogte?

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• Wilke
  • Laatst online: 10:39
Pastinakel schreef op maandag 14 maart 2005 @ 00:18:
Waarom wordt er in Brussel trouwens niet gedemonstreerd? Of ben ik slecht op de hoogte?
Is al verschillende malen gebeurd, maar steeds in kleine aantallen....tja, het is niet alsof je hiervoor half nederland naar Brussel gaat krijgen natuurlijk ;)

Niet omdat het onbelangrijk is, maar omdat het lastig(er) is dan in sommige andere gevallen om het belang ervan in te zien....

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

tharkun schreef op zondag 13 maart 2005 @ 23:58:
Volgens mij kan mplayer helemaal geen patenten schenden. MPlayer was er voor de patenten. En op iets dat al bestaat kan je geen patent meer aanvragen.
Helaas is MS amerikaans, en geldt het Amerikaanse patentrecht. Dat wordt hier nu nog niet erkent, maar als het doorgaat dus wel.
In Amerika geldt een andere regel dan in Europa, wat betreft aanvragen. Hier is het zo dat een patent alleen op nieuwe producten/ontwikkelingen verstrekt kan worden. In Amerika kan je dat ook eventueel nog achteraf, mits je hard kan maken dat jij de eerste was. In dat geval kan MS heel veel patenten claimen.
Echter, als Olivetti of Apple wakker zijn, zullen zij ook wel klaar staan om patent aan te vragen op het besturingssysteem met iconen. In dat geval mag MS een fiks bedrag betalen aan licenties aan Apple en/of Olivetti (en dat zou ik HEEEEEEL graag zien).

Het grootste probleem met het nieuwe patent recht is, dat een bedrijf en bepaalde functionaliteit zou kunnen claimen, zo erg zelfs dat een statusbalkje nog patent zou kunnen krijgen.
Dat is de reden dat er zoveel tegenstand is. De nieuwe wet maakt het mogelijk om de uitvoer te patenteren, en niet langer alleen de code (waar overigens allang pattent op aangevraagt kan worden, kijk alleen maar naar Adobe software, daar staat me toch een lijst met patent nummers...) Maar MS zou bijvoorbeeld het software type office applicatie kunnen patenteren en daarmee alle andere spelers ineens weten.

En wat betreft het dwarsliggen van de OSS-communitie. Het zal MS echt aan zijn reet roesten dat die hele gemeenschap ineens doodgeslagen wordt. MS ziet ze toch alleen maar als lastige dingen die concurreren tegen hun eigen software. Aangezien MS nog steeds de meeste desktops van software voorziet in de vorm van Windows hebben ze zelf geen afhankelijkheid richting de OSS-communitie, andersom is helaas een heel ander verhaal.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Pastinakel
  • Laatst online: 24-01 17:07

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Wilke schreef op maandag 14 maart 2005 @ 00:25:
[...]

Is al verschillende malen gebeurd, maar steeds in kleine aantallen....tja, het is niet alsof je hiervoor half nederland naar Brussel gaat krijgen natuurlijk ;)

Niet omdat het onbelangrijk is, maar omdat het lastig(er) is dan in sommige andere gevallen om het belang ervan in te zien....
Dat is precies waar ik me zo kwaad om kan maken: er is geen draagvlak voor omdat men dom gehouden wordt. Programma's als netwerk en 2 vandaag negeren dit onderwerp om weet ik wat voor reden.

Als ik mensen uit mijn omgeving probeer uit te leggen wat er zo verkeerd is aan software patenten dan loop je tegen een muur van onbegrip. Men snapt niet wat de gevolgen kunnen zijn van het invoeren van software patenten. Imho heeft de landelijke media de plicht om mensen dit te vertellen. Als je bijvoorbeeld de NOS vraagt waarom ze de software patenten uit het nieuws houden dan zeggen ze dat het niet hun taak is om te lobbyen. Dat klopt ook wel maar het is wél hun taak om mensen de kans te geven op een gefundeerde mening. En die kans wordt veel mensen onthouden.(Als je dat tegen de NOS zegt dan zeggen ze trouwens alsnog "geen interesse".)

Ik kan er met mijn kop niet bij dat al het politieke gestoethaspel en gekonkel in Europa over de softwarepatenten ongemerkt voorbij kabbelt en dat bijvoorbeeld zowat geheel Nederland zich druk kan maken over de authenticiteit van de voorgevel van jongedame Verbaan.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Verwijderd

Pastinakel schreef op maandag 14 maart 2005 @ 00:54:
[...]
Ik kan er met mijn kop niet bij dat al het politieke gestoethaspel en gekonkel in Europa over de softwarepatenten ongemerkt voorbij kabbelt en dat bijvoorbeeld zowat geheel Nederland zich druk kan maken over de authenticiteit van de voorgevel van jongedame Verbaan.
Ik begrijp wat je bedoelt. Het software-patentenverhaal hoeft niet eens aangedikt te worden om spectaculair te zijn! Volgens mij heeft het best effect als het gesjoemel daar in Brussel eens een keer of twee op het NOS journaal of iets dergelijks komt.
Pagina: 1