Toon posts:

Koeler maakt veel herrie sinds aanschaf P4PE2-X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

Sinds een aantal weken heb ik een nieuwe pc, een compaq evo d530 sff. Nu wil het geval dat ik hier met wat kunst en vliegwerk een agp-kaart heb in gezet maar door de grootte van de kaart, paste de deksel er niet meer op. Laatst dacht mijn kat alleen dat dit een wel heeeel erg fijn plekje was om zijn behoefte te doen en dus heb ik als gevolg een nieuw mb moeten kopen (schade viel gelukkig nog mee). Het hele boeltje heb ik uiteraard wel in een andere kast gezet.
Wat nu het probleem is, alles werkt weer zoals het hoort, alleen de cpu-fan maakt nu ineens een gigantische herrie en blaast als een tierelier en dat is vreselijk irritant. Iemand een idee hoe het komt dat de fan nu ineens zoveel herrie maakt terwijl hij dat voorheen niet deed??

Eventuele relevante informatie :
Overgezette hardware : P4 3.0 Ghz HT, 512 Mb 400 MHz, Geforce3 Ti 200, Matrox HD'tje

Verschillen :
Compaq -> ASUS P4SD mb, Voeding 185 Watt

Andere kast -> ASUS P4PE2-X, Voeding 300 Watt

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Misschien heeft de kat ook over de koeler gezeken en heeft dat de smering in de lager opgelost waardoor de lager nu 'aanloopt'? Dan zou een druppeltje siliconensmeermiddel (in zo'n spuitbus) moeten helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee de koeler is niet "aangetast" zeg maar, en het is ook geen aanlopend geluid. Hij draait gewoon veel te snel lijkt het, in de BIOS geeft ie een snelheid van rond de 3800 toeren aan, of dat normaal is weet ik niet. Ik weet niet precies welk merk/type koeler het is maar hij heeft een 'uitgang' aan 1 kant en het is net een bladblazer, zo hard komt de lucht eruit.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:05

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik vermoed dat het COMPAQ mobo een temperature control functie had, die je P4PE niet heeft. Op je oude mobo draaide die ventilator waarschijnlijk variabel aan de hand van de temperatuur van de CPU.

Hier stond een dode link.

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:53

RumaNoV

Folding

strandbal schreef op zondag 13 maart 2005 @ 10:40:
Ik vermoed dat het COMPAQ mobo een temperature control functie had, die je P4PE niet heeft. Op je oude mobo draaide die ventilator waarschijnlijk variabel aan de hand van de temperatuur van de CPU.
My thoughts exactly :)

Je kan de cooler op 7volt laten draaien al dan niet met een fancontroller of anders een nieuwe - stillere - cooler aanschaffen.

• Thandor
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Het nieuwe moederbord heeft geen Q-Fan optie o.i.d. :?
Een techniek dat die Compaq waarschijnlijk wel had.
Standaard Intel Desktop Boards en veel ASUS moederborden (á la P5GDC1 etc.) hebben een Q-Fan optie. Daarmee wordt de snelheid van de ventilator geregeld, de warmer de PC de sneller de fan zal draaien :).

Wat je ook kunt doen is een weerstand ertussen zetten of een Zalman Fan-mate 1 of Fan-mate 2 kopen. Je zou ook kunnen gaan klooien met draadjes om de fan op 5V of 7V te draaien, echter is dat niet zo netjes. Je kunt dan ook het aantal RPM niet meer uitlezen.
De Zalman Fan-Mate 1 is goedkoop, traploos verstelbaar en je kunt het aantal RPM nog gewoon uitlezen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst dank voor jullie reacties, ik denk dat ik inderdaad maar overga tot de aanschaf van een fanmate of een andere stille koeler daar mijn mb helaas niet die qfan optie heeft. Ik heb ook begrepen dat dit alleen maar werkt icm een amd proc.
Dank voor jullie hulp en ik zal de topic's over stille koelers er eens op nakijken welke ik het beste kan aanschaffen.

• Thandor
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Q-Fan alleen met een AMD Processor :?
Ik quote een deel van m'n reactie hierboven.
Standaard Intel Desktop Boards en veel ASUS moederborden (á la P5GDC1 etc.) hebben een Q-Fan optie.
Daar worden Intel moederborden genoemd en het ASUS P5GDC1 is ook een LGA775, ofwel Pentium 4 moederbord ;).

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is Cool 'n Quiet (C'nC). C'nC werkt alleen met een AMD Athlon 64. Echter is C'nC een andere techniek dan Q-Fan.
C'nC zorgt er nl. voor dat de CPU trager en met een lager voltage gaat draaien, m.a.w. minder energie verbruik waardoor de CPU koeler wordt en de koeler minder hard gaat draaien.

Q-Fan zorgt er alleen voor dat de fan harder gaat draaien als de processor warmer wordt. Met Q-Fan kun je nl. een temperatuur instellen als richtlijn. Q-Fan zorgt er dan voor dat de processor niet warmer wordt dan die temperatuur die je hebt ingesteld. Als de temperatuur ruim onder die grens ligt hoeft er niet veel gekoeld te worden waardoor Q-Fan de ventilator trager laat draaien :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik herhaalde alleen maar wat ik ook hier ergens op het forum gelezen heb, daar vertelde iemand dat Q-fan alleen werkte met een amd proc dus vandaar. Dat Q-fan, is dat op de 1 of andere manier ook op mijn bord te krijgen middels een BIOS update oid, of zijn er vergelijkbare stukkies software waarmee ik hetzelfde resultaat kan bereiken?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

je kan eens kijken of speedfan op jou bordje werkt. daarmee is het ook te regelen
Pagina: 1