en wederom went deze vertwijfelde windows gebruiker zich tot de kennis op dit forum over dit soms toch wat wazige OS...
na mijn denderende ervaringen met windows probleempjes:
[rml][ win2k]Ik krijg een error van pnpshark hoe te fixen?[/rml]
[rml][ XP] ipv windows media player 8 een andere player gebruiken[/rml]
[rml][ 2000] Keyboard delay te hoog na monitor aan/uit[/rml]
nu een nieuw deel in de serie:
geen access om file te verwijderen. ?!?!
oke het verhaal:
ik ben al een tijdje drukjes met programmeren in java. hiervoor gebruik ik netbeans en dat ging tot vandaag prima.
toen ik echter vanmiddag na een zoveelste edit mijn projectje wilde rebuilden en op de grote build-clean knop drukte kreeg ik de volgende melding in mijn developers console:
preprocess:
C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\nbproject\build-impl.xml:113: Directory C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed creation was not successful for an unknown reason
BUILD FAILED (total time: 0 seconds)
dus ik in al mijn onwetendheid ging naar de desbetreffende directory toe en probeerde er in te gaan...maar toen verscheen de melding dat ik (als administrator zijnde) geen rechten heb om deze te bekijken..
toen bedacht ik mij opeens dat de C: schijf op deze pc een FAT32 indeling is...
dus een rechtenprobleem kon het eigenlijk niet zijn...
toen ik de direcotry probeer te deleten verscheen de melding
can't delete, make sure you have enough rights, and the directory is not in use
nu heb ik toen opnieuw opgestart en schijfcontrolle uitgevoerd. maar deze vond niks. Toen ik weer in windows kwam en weer gezellig aan het programmeren sloeg viel me op dat direct de eerste keer dat ik weer compilde dat alles netjes goed ging, en ik ook gewoon weer in de direcory kon..
toendertijd dacht ik dat het een eenmalige fout was ofzo, maar inmiddels heb ik het al 3x gehad op 1 dag...
ik ben natuurlijk zelf al op onderzoek uit gegaan, en kan op internet niks vinden over problemen met netbeans en het locken van directories. Ook heb ik met filemon (van www.sysinternals.com) gekeken wat netbeans nu precies deed met het bestand.
zoals te zien is kan de compiler (java.exe) niet bij de directory omdat deze nog een 'delete pend' heeft (wat naar mijn idee inhoud dat deze directory nog verwijderd moet worden)
nu, wanneer ik dit verhaal aan't typen ben, zie ik dat er nog meer gebeurd is met de directory, nl het volgende:
waarna:
wat naar mijn mening inhoud dat VISVC.EXE de directory heeft gesloten, en dat deze daarna verwijderd is.
meer info:
CISVC.EXE draait als system process
Nu mijn vragen:
- waarom moet een OS (iets wat toch op een low level zou moeten opereren) wachten op een process (iets wat het OS beheerst) voordat het OS zijn files kan verwijderen?
- wat kan ik er aan doen?
- wat doet die CISVC.EXE fout met indexeren dat me dirs open blijven?
na mijn denderende ervaringen met windows probleempjes:
[rml][ win2k]Ik krijg een error van pnpshark hoe te fixen?[/rml]
[rml][ XP] ipv windows media player 8 een andere player gebruiken[/rml]
[rml][ 2000] Keyboard delay te hoog na monitor aan/uit[/rml]
nu een nieuw deel in de serie:
geen access om file te verwijderen. ?!?!
oke het verhaal:
ik ben al een tijdje drukjes met programmeren in java. hiervoor gebruik ik netbeans en dat ging tot vandaag prima.
toen ik echter vanmiddag na een zoveelste edit mijn projectje wilde rebuilden en op de grote build-clean knop drukte kreeg ik de volgende melding in mijn developers console:
preprocess:
C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\nbproject\build-impl.xml:113: Directory C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed creation was not successful for an unknown reason
BUILD FAILED (total time: 0 seconds)
dus ik in al mijn onwetendheid ging naar de desbetreffende directory toe en probeerde er in te gaan...maar toen verscheen de melding dat ik (als administrator zijnde) geen rechten heb om deze te bekijken..
toen bedacht ik mij opeens dat de C: schijf op deze pc een FAT32 indeling is...
dus een rechtenprobleem kon het eigenlijk niet zijn...
toen ik de direcotry probeer te deleten verscheen de melding
can't delete, make sure you have enough rights, and the directory is not in use
nu heb ik toen opnieuw opgestart en schijfcontrolle uitgevoerd. maar deze vond niks. Toen ik weer in windows kwam en weer gezellig aan het programmeren sloeg viel me op dat direct de eerste keer dat ik weer compilde dat alles netjes goed ging, en ik ook gewoon weer in de direcory kon..
toendertijd dacht ik dat het een eenmalige fout was ofzo, maar inmiddels heb ik het al 3x gehad op 1 dag...
ik ben natuurlijk zelf al op onderzoek uit gegaan, en kan op internet niks vinden over problemen met netbeans en het locken van directories. Ook heb ik met filemon (van www.sysinternals.com) gekeken wat netbeans nu precies deed met het bestand.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| 18:37:00 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open Access: All 18:37:02 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed\.timestamp DELETE PEND Options: Open Access: All 18:37:02 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open Access: All 18:37:02 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed\.timestamp DELETE PEND Options: Open Access: All 18:37:02 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed\.timestamp DELETE PEND Options: Open Access: All 18:37:03 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open Access: All 18:37:03 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open Access: All 18:37:03 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open Access: All 18:37:03 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open Access: All 18:37:03 JAVA.EXE:944 CREATE C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Create Directory Access: All 18:37:03 JAVA.EXE:944 DIRECTORY C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\ SUCCESS FileBothDirectoryInformation: preprocessed 18:37:03 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open Access: All 18:37:03 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open Access: All 18:37:03 JAVA.EXE:944 CREATE C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Create Directory Access: All 18:37:03 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open Access: All 18:38:09 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open Access: All 18:42:17 JAVA.EXE:944 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open Access: All |
zoals te zien is kan de compiler (java.exe) niet bij de directory omdat deze nog een 'delete pend' heeft (wat naar mijn idee inhoud dat deze directory nog verwijderd moet worden)
nu, wanneer ik dit verhaal aan't typen ben, zie ik dat er nog meer gebeurd is met de directory, nl het volgende:
code:
1
2
3
| 18:47:45 CISVC.EXE:564 DIRECTORY C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed NO MORE FILES FileBothDirectoryInformation 18:47:45 CISVC.EXE:564 CLOSE C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed SUCCESS 18:47:45 CISVC.EXE:564 OPEN C:\documents and settings\bas.minas_tirith\desktop\blok 1.3\j2me\assc\volfied\build\preprocessed\volfied\ PATH NOT FOUND Options: Open Access: All |
waarna:
code:
1
| 18:47:46 EXPLORER.EXE:208 OPEN C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed FILE NOT FOUND Options: Open Access: All |
wat naar mijn mening inhoud dat VISVC.EXE de directory heeft gesloten, en dat deze daarna verwijderd is.
meer info:
CISVC.EXE draait als system process
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| [cisvc.exe]
FilePath : C:\WINXP\system32\
ProcessID : 300
ThreadCreationTime : 5-3-2005 9:56:50
BasePriority : Normal
FileVersion : 5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)
ProductVersion : 5.1.2600.2180
ProductName : Microsoft® Windows® Operating System
CompanyName : Microsoft Corporation
FileDescription : Content Index service
InternalName : cisvc.exe
LegalCopyright : © Microsoft Corporation. All rights reserved.
OriginalFilename : cisvc.exe |
Nu mijn vragen:
- waarom moet een OS (iets wat toch op een low level zou moeten opereren) wachten op een process (iets wat het OS beheerst) voordat het OS zijn files kan verwijderen?
- wat kan ik er aan doen?
- wat doet die CISVC.EXE fout met indexeren dat me dirs open blijven?
This message was sent on 100% recyclable electrons.