[XP] cisvc.exe veroorzaakt fouten mbt rechten? *

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
en wederom went deze vertwijfelde windows gebruiker zich tot de kennis op dit forum over dit soms toch wat wazige OS...

na mijn denderende ervaringen met windows probleempjes:
[rml][ win2k]Ik krijg een error van pnpshark hoe te fixen?[/rml]
[rml][ XP] ipv windows media player 8 een andere player gebruiken[/rml]
[rml][ 2000] Keyboard delay te hoog na monitor aan/uit[/rml]

nu een nieuw deel in de serie:
geen access om file te verwijderen. ?!?!

oke het verhaal:
ik ben al een tijdje drukjes met programmeren in java. hiervoor gebruik ik netbeans en dat ging tot vandaag prima.
toen ik echter vanmiddag na een zoveelste edit mijn projectje wilde rebuilden en op de grote build-clean knop drukte kreeg ik de volgende melding in mijn developers console:
preprocess:
C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\nbproject\build-impl.xml:113: Directory C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed creation was not successful for an unknown reason
BUILD FAILED (total time: 0 seconds)

dus ik in al mijn onwetendheid ging naar de desbetreffende directory toe en probeerde er in te gaan...maar toen verscheen de melding dat ik (als administrator zijnde) geen rechten heb om deze te bekijken..
toen bedacht ik mij opeens dat de C: schijf op deze pc een FAT32 indeling is...
dus een rechtenprobleem kon het eigenlijk niet zijn...
toen ik de direcotry probeer te deleten verscheen de melding
can't delete, make sure you have enough rights, and the directory is not in use

nu heb ik toen opnieuw opgestart en schijfcontrolle uitgevoerd. maar deze vond niks. Toen ik weer in windows kwam en weer gezellig aan het programmeren sloeg viel me op dat direct de eerste keer dat ik weer compilde dat alles netjes goed ging, en ik ook gewoon weer in de direcory kon..

toendertijd dacht ik dat het een eenmalige fout was ofzo, maar inmiddels heb ik het al 3x gehad op 1 dag...
ik ben natuurlijk zelf al op onderzoek uit gegaan, en kan op internet niks vinden over problemen met netbeans en het locken van directories. Ook heb ik met filemon (van www.sysinternals.com) gekeken wat netbeans nu precies deed met het bestand.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18:37:00    JAVA.EXE:944    OPEN       C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open  Access: All  
18:37:02    JAVA.EXE:944    OPEN       C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed\.timestamp  DELETE PEND Options: Open  Access: All  
18:37:02    JAVA.EXE:944    OPEN       C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open  Access: All  
18:37:02    JAVA.EXE:944    OPEN       C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed\.timestamp  DELETE PEND Options: Open  Access: All  
18:37:03    JAVA.EXE:944    OPEN       C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open  Access: All  
18:37:03    JAVA.EXE:944    OPEN       C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open  Access: All  
18:37:03    JAVA.EXE:944    CREATE     C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Create Directory  Access: All  
18:37:03    JAVA.EXE:944    DIRECTORY  C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\ SUCCESS FileBothDirectoryInformation: preprocessed  
18:37:03    JAVA.EXE:944    CREATE     C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Create Directory  Access: All  
18:38:09    JAVA.EXE:944    OPEN       C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open  Access: All  
18:42:17    JAVA.EXE:944    OPEN       C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed DELETE PEND Options: Open  Access: All

zoals te zien is kan de compiler (java.exe) niet bij de directory omdat deze nog een 'delete pend' heeft (wat naar mijn idee inhoud dat deze directory nog verwijderd moet worden)

nu, wanneer ik dit verhaal aan't typen ben, zie ik dat er nog meer gebeurd is met de directory, nl het volgende:

code:
1
2
3
18:47:45    CISVC.EXE:564   DIRECTORY   C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed    NO MORE FILES   FileBothDirectoryInformation    
18:47:45    CISVC.EXE:564   CLOSE   C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed    SUCCESS     
18:47:45    CISVC.EXE:564   OPEN    C:\documents and settings\bas.minas_tirith\desktop\blok 1.3\j2me\assc\volfied\build\preprocessed\volfied\   PATH NOT FOUND  Options: Open  Access: All

waarna:
code:
1
18:47:46    EXPLORER.EXE:208    OPEN    C:\Documents and Settings\Bas.MINAS_TIRITH\Desktop\Blok 1.3\J2ME\assC\Volfied\build\preprocessed    FILE NOT FOUND  Options: Open  Access: All

wat naar mijn mening inhoud dat VISVC.EXE de directory heeft gesloten, en dat deze daarna verwijderd is.

meer info:
CISVC.EXE draait als system process
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[cisvc.exe]
    FilePath           : C:\WINXP\system32\
    ProcessID          : 300
    ThreadCreationTime : 5-3-2005 9:56:50
    BasePriority       : Normal
    FileVersion        : 5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)
    ProductVersion     : 5.1.2600.2180
    ProductName        : Microsoft® Windows® Operating System
    CompanyName        : Microsoft Corporation
    FileDescription    : Content Index service
    InternalName       : cisvc.exe
    LegalCopyright     : © Microsoft Corporation. All rights reserved.
    OriginalFilename   : cisvc.exe

Nu mijn vragen:
- waarom moet een OS (iets wat toch op een low level zou moeten opereren) wachten op een process (iets wat het OS beheerst) voordat het OS zijn files kan verwijderen?
- wat kan ik er aan doen?
- wat doet die CISVC.EXE fout met indexeren dat me dirs open blijven?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heb je al eens geprobeert of het disablen van de indexing service dit probleem oplost? :)

Verder pas ik je topictitel even aan; let hier in het vervolg ook even op; naast een uitgebreide topicstart ;)

[XP] gaar delete probleem > [XP] cisvc.exe veroorzaakt fouten mbt rechten? *

[ Voor 54% gewijzigd door Spider.007 op 12-03-2005 19:26 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
offtopic:
het kunnen geen rechten probleem zijn lijkt me, het gaat om een fat32 partitie

indexing service uitzetten voor een fat32 schijf is ook erg moeilijk aangezien deze niet eens aan kan...
ik heb nu wel de indexing service van me D: schijf (wel ntfs) uitgezet, maar vraag me af of dat gaat helpen, aangezien het probleem zich alleen op de C: (fat32) schijf voordoet

[ Voor 63% gewijzigd door BasieP op 12-03-2005 19:40 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik zeg ook niet dat het veroorzaakt wordt door rechtenproblemen; en het klopt toch dat de foutmelding die je krijgt over rechtenproblemen gaat :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

BasieP schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 19:21:
- waarom moet een OS (iets wat toch op een low level zou moeten opereren) wachten op een process (iets wat het OS beheerst) voordat het OS zijn files kan verwijderen?
Een file die in use is, kan niet verwijderd kan worden. De cisvc.exe (schijnbaar je Microsoft Indexer) indexeert dan wel je bestanden, maar draait niet eens in het Win32 kernel gedeelte, maar draait gewoon als usermode process - en dus heeft zich aan dezelfde regels te houden als elk ander process.

Feitelijk is het dus heel normaal dat als een proces je bestanden in use heeft (eg een virus scanner of een service), dat je dat bestand niet kan wissen :)
- wat kan ik er aan doen?
Je kan vermoedeijk je indexing service zo instellen dat hij jouw working directory niet indexeert (of gewoon heel je indexing service stoppen).

Als je compmgmt.msc opstart kan je daarin de Indexing Service console openen - probeer daar eens een exclusion toe te voegen :)
- wat doet die CISVC.EXE fout met indexeren dat me dirs open blijven?
Niks :)