Ik wil thuis (home office) Windows SBS 2003 installeren. De server hangt aan de ene kant aan het thuisnetwerkje, aan de andere kant aan ADSL. Al het internetverkeer loopt dus via de server. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie helpen om een deel van de vragen te beantwoorden?
Client devices
• 3 desktop pc's (2x XP Pro, 1x XP MCE2005)
• 1 printer
• 1 laptop (2000 Pro) die nooit inlogt op de server, maar wel via de ADSL-aansluiting een VPN-verbinding maakt met een remote bedrijfsnetwerk (het dataverkeer loopt via de SBS 2003).
• Ik wil de mogelijkheid openhouden om een vierde pc (XP Pro) aan te sluiten.
Users
• Ikzelf, maar wel met verschillende accounts (user, power user, admin)
• 1x media center pc
• 2 concurrent guests
1. Wat is in mijn geval de beste keus voor CAL's, user of device?
Ik stel deze vraag, omdat ik niet helemaal begrijp hoe de client devices en users worden geteld. Telt de printer mee als client device? Telt de laptop van mijn werk mee als client device? Telt de laptop mee als client device? Worden fysieke users geteld of gaat het om het aantal accounts? De ingebouwde guest account, is dat 1 user? En andere ingebouwde accounts?
2. Ik wil op termijn upgraden naar een SBS-variant van Longhorn. Hoe stel ik dit zeker?
Ik ga nu eenmalig de licenties kopen en wil zeker zijn dat ik het recht heb op een upgrade. Hoe stel ik dat veilig? Als ik 1x SBS2003 met twee jaar software assurance koop, ben ik er dan? En waar doe ik dat (wie verkoopt dit)?
Client devices
• 3 desktop pc's (2x XP Pro, 1x XP MCE2005)
• 1 printer
• 1 laptop (2000 Pro) die nooit inlogt op de server, maar wel via de ADSL-aansluiting een VPN-verbinding maakt met een remote bedrijfsnetwerk (het dataverkeer loopt via de SBS 2003).
• Ik wil de mogelijkheid openhouden om een vierde pc (XP Pro) aan te sluiten.
Users
• Ikzelf, maar wel met verschillende accounts (user, power user, admin)
• 1x media center pc
• 2 concurrent guests
1. Wat is in mijn geval de beste keus voor CAL's, user of device?
Ik stel deze vraag, omdat ik niet helemaal begrijp hoe de client devices en users worden geteld. Telt de printer mee als client device? Telt de laptop van mijn werk mee als client device? Telt de laptop mee als client device? Worden fysieke users geteld of gaat het om het aantal accounts? De ingebouwde guest account, is dat 1 user? En andere ingebouwde accounts?
2. Ik wil op termijn upgraden naar een SBS-variant van Longhorn. Hoe stel ik dit zeker?
Ik ga nu eenmalig de licenties kopen en wil zeker zijn dat ik het recht heb op een upgrade. Hoe stel ik dat veilig? Als ik 1x SBS2003 met twee jaar software assurance koop, ben ik er dan? En waar doe ik dat (wie verkoopt dit)?
Een goede grap mag vrienden kosten.