[CPU] CnQ Athlon64 klokt terug bij 100% load

Pagina: 1
Acties:

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:54
Specs:
acer aspire 1501 LMi
AMD64 3000 DTR (1800 mhz, 1MB)
Acer mobo
512MB
ati radeon mobility 9600

Ik heb een raar probleem rondom mijn processor. Ik ben nu een dvd aan het encoderen (avi->mpeg) maar mijn processorkracht wordt niet 100% gebruikt. Om de halve minnut (ongeveer) draait hij even op 1800 mhz, maar het grootste gedeelte van de tijd op 800.

Dit leek mij vrij raar aangezien dit toch een cpu intensieve taak is. Zoals in de afbeelding hieronder te zien is wordt er ook continu 100% cpu kracht gevraagd.

Waarom schakelt hij dan terug? Een redenatie was dat het misschien te warm werd. Ik heb helaas met geen programma de temperatuur kunnen vinden (everest, cpuid en het derde programma uit de faq geprobeerd) volgens mij ligt dit aan het acer moederbord.

Via het programma rightmark van de screenshot kon ik ook handmatig de kloksnelheid (of iig de multiplier) instellen. Deed ik dit dan ging dit even goed maar loopt de computer vrij snel vast (gaat uit).

Iemand een idee waar het aan ligt? Of hoe ik met deze combi de temperatuur kan achterhalen?
Afbeeldingslocatie: http://www.pietje63.nl/fileupload/store/probleem.png

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09
Cool and quiet al is uit proberen te zetten in je bios

• pietje63
Ik heb het net nog een keer nagekeken maar mijn (phoenix) bios heeft deze optie niet (sowieso beetje beperkte mogelijkheden en toont ook geen temperaturen).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Drivers van cnq deinstalleren en energieverbruik verandere in windows?

• pietje63
Energieverbruik -> heb zowel altijd aan als kantoor/thuis geprobeerd makat geen verschil
Drivers -> maar dan ben je de cnq funtionaliteit helemala kwijt.. dat is ook al weer niet de bedoeling.. verder was mijn notebook vorige week wat instabiel en heb toen juist deze driver helemaal nagekeken en met deze was hij wel stabiel (versie van de acer site).

Ben net weer een beetje extra gaan testen en wat lijkt nu het geval te zijn:

- huidige instellingen cpu onbelast -> 1800 mhz
- huisige instellingen cpu belast -> 800 mhz (en af en toe even 1800)

Dus hij doet precies andersom wat hij zou moeten doen....

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:30
staat dat encode progje wel goed ingesteld? ik bij mij encode-prog instellen hoe de cpu belasting moet zijn, "background" - "stressed" en iets daar tussenin - als ik m op background zet dan wordt mijn cpu (2400+ @ 2.4 ghz) ook weinig belast.

vette film trouwens he, der untergang :P

[ Voor 14% gewijzigd door Stijnd op 12-03-2005 17:38 ]

• pietje63
Via Windows taakbeheer had ik ook al gekeken, standaard staat hij op "laag" maar het wijzigen hiervan heeft geen logische gevolgen. Behalve als ik hem op boven normaal zet, want dan wordt mijn pc ongeveer onbestuurbaar (maar toch denkt mijn cpu dat het geen probleem is terug te zakken naar 800 mhz).

Maar heeft niemand een idee hoe ik de temp zou kunnen meten?

[ Voor 12% gewijzigd door pietje63 op 13-03-2005 13:03 ]

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
lijkt me toch een warmte-probleem... kun je geen temperatuurssonde tegen je koelblok houden?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Heb je de readme van de cpu driver al eens gelezen?

KNOWN LIMITATIONS:
1) The processor performance state may not be restored to the maximum state if the
CPU runs at 100 percent. This problem occurs if the computer is 100 percent busy
when the power policy changes.
For more information and support options, please refer to the following website:
http://support.microsoft.com/?kbid=330512

March of the Eagles

• pietje63
Dat artikel is van 3 November 2003 en er wordt aangegeven dat het in het eerstvolgende sp wordt gewijzigd dus ik denk dat dit niet het probleem is..
De informatie in dit artikel is van toepassing op:
• Microsoft Windows XP Home Edition
• Microsoft Windows XP Professional Edition
• Microsoft Windows XP Home Edition SP1
• Microsoft Windows XP Professional SP1
• Microsoft Windows XP Media Center Edition
• Microsoft Windows XP Tablet PC Edition
• Microsoft Windows XP 64-Bit Edition
• Microsoft Windows XP 64-Bit Edition
En ik heb SP2 er wel op staan
needless to say schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:29:
lijkt me toch een warmte-probleem... kun je geen temperatuurssonde tegen je koelblok houden?
Tja, zou dit graag proberen, maar heb eigenlijk weinig behoefte om mijn notebook open te maken. Heb geen ervaring met het uit elkaar halen van notebooks en bang dat ik perongeluk iets beschadig ofzo en dan heb ik een probleem qua garantie.

[ Voor 91% gewijzigd door pietje63 op 13-03-2005 18:34 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En ik heb SP2 er wel op staan
Mja, dat kon ik niet weten :)

[ Voor 72% gewijzigd door XWB op 13-03-2005 18:34 ]

March of the Eagles

• Therion309
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-08 19:03
Gewoon CnQ uitschakelen in je bios en RM-Clock gebruiken, dat werkt precies hetzelfde.

http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml

• pietje63
Therion schreef op maandag 14 maart 2005 @ 11:24:
Gewoon CnQ uitschakelen in je bios en RM-Clock gebruiken, dat werkt precies hetzelfde.
Dit kan ik dus niet in mijn bios uitschakelen...
En als ik hem hier force op 9* (200) te blijven draaien met 1,5V dalt crasht mijn systeem na circa 30 sec. (en die beide stond ook in de eerste 3 posts van dit topic).

Maar toch bedankt voor het meedenken (ik ga acer nu meteen e-mailen.. te lam om te bellen).

• Therion309
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-08 19:03
Misschien werkt rmclock ook met CnQ enabeld in het bios? Heb je dat al geprobeerd?
Als je die CnQ-drivers verwijdert en dat progje dat erbij hoort dan doet CnQ toch in principe niets meer? Of is dat te simpel gedacht?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Misschien een domme vraag, maar maakt het verschil of je de voedingskabel er wel of niet op de laptop aansluit? :)

[ Voor 5% gewijzigd door frankknopers op 15-03-2005 10:31 ]

Goud is geen geld

• pietje63
Na een halve test (moet nu naar onderwijs) lijkt het erop dat hij op de batterij wel op 1800 mhz blijft.. ga vanavond wel even verder testen.. Zal dit betekenen dat de voeding het gewoon niet aankan?

Nu de test voortgezet en hij blijft nu gewoon op 1800 mhz... verder voelt mijn notebook zeker niet warmer aan en heb het idee (maar kan verbeelding zijn) dat mijn fan harder blaast.ik

[edit]
Ik bedenkt me nu pas dat ik de cpu driver uitgeschakeld had,,,,

[ Voor 42% gewijzigd door pietje63 op 16-03-2005 09:14 ]

Pagina: 1