[IPX] no-go op wireless?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 16:48

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Ik wou gister avond ff een spelletje doen met 2 andere vrienden van me. Heb hier 3 pc's staan. 2 x AMD Athlon 1800+, en een Laptop (Pentium M 1,6 Ghz). Deze zijn verbonden met een belkin 11 mbps router via een wireless kaartje (pc's via belkin pci kaart, laptop via een intel wireless kaartje).
Eerder deden we altijd veel yuri's revenge. Dus dat wouden we gaan doen. IPX installeren, zoals we dat altijd deden. En daarna de game opstarten. Maar we zagen elkaar niet in de lobby. Maarja hadden we eerder gehad. ff mac adres opgezocht van onze wireless kaart, en die ingesteld. Maar nogsteeds helemaal niks.
Na 2 uur van klooien met instellingen en het web af gezocht zijn we er maar mee gestopt.

nu wou ik vandaag nog ff proberen maar weer helemaal niks.

Dus toen heb ik voor de gein even een normale cross-cable tussen de 2 pc's gedaan. Mac adres in Yuri aangepast, en ze vonden elkaar gelijk in de lobby. Heb alles hetzelfde ingesteld bij de wireless kaartjes, maar krijg het niet voor elkaar dat ze elkaar zien.

Heb alle pc's geupgrade naar directx 9.1

Directplay getest... TCP/IP = Werkt, IPX = Werkt niet.

dus tot zover is het me nog niet gelukt ipx over wireless te laten draaien. Terwijl dat toch wel gewoon makkelijk moet kunnen toch?

Laatste wat ik geprobeerd heb, is de internet verbinding uit de router getrokken, dat gaf een keer de doorslag bij C&C Tyberian Sun op een LAN. Maar dit werkte ook niet

Weet iemand wat ik nog kan proberen zodat ik gewoon draadloos Yuri's Revenge kan spelen?

edit:

heb ook in het ipx protocol alles hetzelfde staan op de pc's.. frametype e.d. Maar eerder heb ik hier ook nooit dingen in hoeven veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Nibbz op 12-03-2005 16:40 ]

13:37

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ik heb eens gelezen dat sommige AP's niet werkten met ipx/spx (ook al werken AP's op layer2 niveau en zou het gebruikte protocol in principe worst mogen zijn).

frametype had je ook al even geforceerd op 802.2(3) :? (staat default op auto). kon dit uit je post niet 100% opmaken

A wise man's life is based around fuck you

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 01:32
Volgens mij doen die access points omwille van security altijd aan IP filtering en dan zullen ze alles wat niet IP is wel gewoon weggooien (want dat begrijpen ze niet en kunnen ze dus ook niet controleren). Als het een 'gewone' router zou zijn zouden ze inderdaad gewoon IPX moeten doorgeven, maar het verbaast me niets dat dat niet werkt.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 19:04
Ik speel regelmatig met mijn vrienden RA2 of yuri's revenge over internet via vpn tunnels. Dit gaat met een bedraad netwerk allemaal goed maar zodra ik dit over wireless probeer lukt het niet. Toch is RA2 een vrij complex spel wat betreft netwerkgames. Ben er bijvoorbeeld ook ooit achter gekomen dat ook al staat je mac adres in RA2 goed en IPX is ingeschakeld dan werkt het nog niet altijd. Firewire controllers en andere netwerkkaarten gooien roet in het eten. Zo is het soms nodig om alle andere netwerkadapters in Windows uit te schakelen voordat RA2 correct over het netwerk werkt. Ik heb in totaal zeker 10 uur zitten zoeken en klooien om netwerkproblemen met RA2 op te lossen. Hier staat dan wel weer tegenover dat ik er zeker 100 uur speelplezier aan over heb gehouden. Tegenwoordig loggen we allemaal in bij mij thuis op Windows 2003 server welke VPN server met IPX/SPX draait. Alles gaat goed maar zodra wireless erbij komt lukt het allemaal niet meer. Heb hier 2 accespoints en 4 laptops met allemaal een eigen wireless kaartje (2 802.11b en 2 802.11g) dus testmateriaal genoeg. Kan best dat Soultaker gelijk heeft dat je AP alles wat niet IP is eruit filtert.

[ Voor 7% gewijzigd door GH45T op 12-03-2005 20:00 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

IPX kan gewoon erg slecht tegen connectie verlies, TCP pakt de draad wel weer op na een korte storing, en UDP is connectieloos, dus dat werkt ook wel. Maar IPX schijnt gewoon heel erg gevoelig te zijn voor storingen en gaat gelijk op z'n bek.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Zwelgje
Orion84 schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 20:05:
IPX kan gewoon erg slecht tegen connectie verlies, TCP pakt de draad wel weer op na een korte storing, en UDP is connectieloos, dus dat werkt ook wel. Maar IPX schijnt gewoon heel erg gevoelig te zijn voor storingen en gaat gelijk op z'n bek.
daarom is het ook ipx/SPX.. waarbij spx het connectieloze gedeelte doet ;) (als udp)

maar idd ipx is verre van perfect op onbetrouwbare netwerken (vandaar dat men nu ook tcp/ip gebruikt)

• Soultaker
Precies andersom: IPX is een connectieloos datagram protocol a la UDP, terwijl SPX juist betrouwbare connecties verzorgd a la TCP.

IPX lijkt sowieso er op IP behalve dat IPX nogal beperkte adressering heeft. Wat mij betreft schaffen we het per direct af (het begint ook geleidelijk aan een IP-only wereld te worden) maar ja, dat lost het probleem van de TS niet op.

• Zwelgje
Soultaker schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 20:11:
Precies andersom: IPX is een connectieloos datagram protocol a la UDP, terwijl SPX juist betrouwbare connecties verzorgd a la TCP.

IPX lijkt sowieso er op IP behalve dat IPX nogal beperkte adressering heeft. Wat mij betreft schaffen we het per direct af (het begint ook geleidelijk aan een IP-only wereld te worden) maar ja, dat lost het probleem van de TS niet op.
je hebt gelijk... tis ook alweer TE lang geleden dat ik me met NetWare bezig heb gehouden ;(

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Erik schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 19:49:
ik heb eens gelezen dat sommige AP's niet werkten met ipx/spx (ook al werken AP's op layer2 niveau en zou het gebruikte protocol in principe worst mogen zijn).

frametype had je ook al even geforceerd op 802.2(3) :? (staat default op auto). kon dit uit je post niet 100% opmaken
Heb het frametype overal op 802.3 gezet. Maar mocht ook niks uitmaken. Denk dat we het maar gewoon bij kabel moeten houden. Dan maar niet wireless (wou nl. wel ff een keer op de wc RA2 doen :p, maar gaat dus niks worden). Laatste wat ik misschien kan doen is belkin mailen en ff navragen hoe dat zit met ipx.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Belkin vindt het meestal niet nodig om IPX/SPX te supporten. Welk model van Belkin gebruik je?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
GH45T schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 19:59:
Ik speel regelmatig met mijn vrienden RA2 of yuri's revenge over internet via vpn tunnels. Dit gaat met een bedraad netwerk allemaal goed maar zodra ik dit over wireless probeer lukt het niet. Toch is RA2 een vrij complex spel wat betreft netwerkgames. Ben er bijvoorbeeld ook ooit achter gekomen dat ook al staat je mac adres in RA2 goed en IPX is ingeschakeld dan werkt het nog niet altijd. Firewire controllers en andere netwerkkaarten gooien roet in het eten. Zo is het soms nodig om alle andere netwerkadapters in Windows uit te schakelen voordat RA2 correct over het netwerk werkt. Ik heb in totaal zeker 10 uur zitten zoeken en klooien om netwerkproblemen met RA2 op te lossen. Hier staat dan wel weer tegenover dat ik er zeker 100 uur speelplezier aan over heb gehouden. Tegenwoordig loggen we allemaal in bij mij thuis op Windows 2003 server welke VPN server met IPX/SPX draait. Alles gaat goed maar zodra wireless erbij komt lukt het allemaal niet meer. Heb hier 2 accespoints en 4 laptops met allemaal een eigen wireless kaartje (2 802.11b en 2 802.11g) dus testmateriaal genoeg. Kan best dat Soultaker gelijk heeft dat je AP alles wat niet IP is eruit filtert.
Brengt me op een idee ;)

En wat nou als je door je wireless netwerk een VPN opbouwt en daar IPX doorheen zet?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Soultaker schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 19:52:
Volgens mij doen die access points omwille van security altijd aan IP filtering en dan zullen ze alles wat niet IP is wel gewoon weggooien (want dat begrijpen ze niet en kunnen ze dus ook niet controleren).
Een AP zou als repeater op ethernet frame niveau moeten (kunnen) werken. Of er nou IP of niet in het datagram zit. ICMP bijvoorbeeld....
Als het een 'gewone' router zou zijn zouden ze inderdaad gewoon IPX moeten doorgeven, maar het verbaast me niets dat dat niet werkt.
Een router routeert doorgaans.
Je bedoelt een "gewone repeater" neem ik aan ?
Je gooit nogal wat termen en basisprincipes door elkaar .....

Anyway, on topic, heb je ook bij de drivers van de wireless nic gekeken of daar IPX aanstaat / uberhaupt mogelijk is ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

Ik gebruik al bijna 2 jaar geen windows maar,

Ik weet nog heel goed dat je voor c&c spellen bij de ipx instellingen bij alle pc's hetzelfde adres moest invullen.
Dit zit dus ergens bij je configuratie scherm -> netwerkkaart instellingen -> ipx -> opties/geadvanceerd (of iets dergelijks.. te lang geleden)

Bij dat adres kan je overigens gewoon 00000000 oid invullen. Zolang het maar overal gelijk is.

• Soultaker
u_nix_we_all schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:16:
Een AP zou als repeater op ethernet frame niveau moeten (kunnen) werken. Of er nou IP of niet in het datagram zit. ICMP bijvoorbeeld.
Dat is de theorie, maar in de praktijk is het soms handig om pakketjes die je niet kent weg te gooien. Ik zeg niet dat het ding IP-only is (waarschijnlijk doet 'ie inderdaad ook ICMP en misschien ARP, maar dat zijn wel IP-gerelateerde protocollen) maar het zou me niets verbazen als 'ie andere pakketjes (zoals IPX, AppleTalk, en wat heb je nog meer) gewoon weggooit omdat 'ie er niet op kan filteren.
u_nix_we_all schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:16:
Een router routeert doorgaans.
Je bedoelt een "gewone repeater" neem ik aan ?
Je gooit nogal wat termen en basisprincipes door elkaar .....
Als je toch gaat mierenneuken, noem een (switching) hub dan geen repeater. ;)

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
JoetjeF schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:09:
Belkin vindt het meestal niet nodig om IPX/SPX te supporten. Welk model van Belkin gebruik je?
F5D6231df4

http://catalog.belkin.com...11bdr%2E%2E%2Eetwerken%2F
bjck schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:05:
[...]

Brengt me op een idee ;)

En wat nou als je door je wireless netwerk een VPN opbouwt en daar IPX doorheen zet?
Dat zal ik dan eens proberen. Alleen enige nadeel wat je dan hebt, is dat je maar 1 connection kan hebben. Windows XP Prof. kan er maar 1 hebben. Zou ik weer extra een (2003) server nodig hebben. Maar ik ga het proberen :)

edit:
Heb vanmiddag belkin nog een mailtje gestuurd. Maar hun online-helpdesk geeft van die rebecca loze antwoorden. Dus daar heb ik helaas niks aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Nibbz op 13-03-2005 22:34 ]

Pagina: 1