[QUOTA] Server, partities en quota's

Pagina: 1
Acties:

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Wanneer je een quota in wil stellen per gebruiker vraag ik mij af of je per service een partitie moet hebben om de quota te kunnen berekenen of dat dit gewoon onder een partitie kan.

Ik kan me voor stellen dat als je onder /var een aparte /mail en een aparte /www enzovoorts hebt dat deze elkaar niet kunnen beinvloeden wanneer er een vol raakt. De vraag is dan echter alleen of je deze dir's niet apart in deze partitie kunt limitten.

Ik zie wel enig voordeel van de aparte partities maar niet direct of het nu ECHT nodig is :)

Je wil natuurlijk alles op de beste manier indelen maar overdrijven is ook een vak :)

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 11:51

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Het is natuurlijk maar net in wat voor mate van belang die server voert, is het bijv. een thuisservertje die mailserver draait of is het een productieserver binnen een bedrijf waarbij je je eigenlijk geen problemen kunt veroorloven.
Daarnaast moet je je afvragen wat wil je allemaal op die server draaien aan services alleen web en mail of moet het ook samba / ldap / irc / ... whatever gaan draaien.
Daarnaast kan het ook nog verschillen bij bijv. een mailserver hoe je deze opzet, je kunt bijv. allemaal virtuele users gaan gebruiken dan komt alle mail in 1 subdirectory te staan ondergebracht onder 1 useraccount waarbij je dus ook in het mailadmin systeem quotas moet instellen, daarnaast kun je het ook doen dat je alle users gewoon ook aanmaakt en de mail in hun homedir onderbrengt waarbij alle mailbestanden van een user zelf zijn, dit laatste heeft weer als voordeel dat je weer het gewone quotasysteem kunt gebruiken.

Met de partitieindeling zou ik zorgen voor bijv een aparte /tmp partitite omdat er genoeg applicaties zijn die deze tijdelijk gebruiken en ook bijv je /var en /usr en /home apart dit zou er voldoende voor zorgen dat als bijv je users hun homedir volstampen via ftp of samba of ... en op een gegeven moment daarmee de partitie volstampen dat applicaties blijven draaien en daarmee niet ook de draaiende services in gevaar brengen.

Zodra je quotas gaat instellen is het maar net waar gebruikers allemaal rechten hebben / krijgen je kunt met quotas bijv. per partitie (voordeel?) instellen dus als users hun homedir quota volgestampt hebben zouden ze op een andere partitie waar ze rechten hebben bijv. nog steeds hun werk kunnen doen. (je moet dus voor elke partitie waarop je quotas wilt gebruiken wel quotasupport aanzetten) maar dit alles over quotas vind je wel op tldp.org daar staat een mooie minihowto over het opzetten van quotas.

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25