Toon posts:

partitie probleem in XP... oplossing via knoppix ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een week zit ik met een major problem. Ik heb een 200gb schijf via partition magic onderverdeeld in 2 partities een c: en een d:. De d: schijf heb ik gedeframenteerd. Nadat ik dat gedaan had starte de pc niet meer op dat wil zeggen Windows xp lade hij wel maar op het moment dat het inlogscherm geladen werd moest, reboote de pc zich.
Wat heb ik gedaan:
- met de windowsxp cd geboot
- geprobeerd te reparen via chkdisk > gaf fouten aan
- daarna c: geformatteerd (stond toch nietveel bijzonders op). Op de d: daar in tegen stond 135 gb aan films / mp3 enz op (die moest ik dus behouden)
- windows opnieuw geinstalleerd
- 1 van mijn dvd staions werd niet meer herkend
- ik ga naar deze computer en dubbelklik op de d: en krijg de melding dat de schijf nog geformateerd moet worden ?!!?! (geeft wel aan via eigenschappen dathij helemaal vol staat)
- ik heb bij het niet werkende dvd station de kabels eruit getrokken en opnieuw ingestoken en deze werkt nu weer.
- via het eerst defecte dvd sation laad ik een bootcd van Knoppix
- via knoppix kom ik gewoon in de d: partitie kan alles starten en inzien. Alleen kopieren naar de c: gaat niet. Ook bij dvd fikken onder knoppix gaat het fout terwijl de brander een appart station is (dus niet het boot dvd station)...
- kortom ik kan alles zien onder knoppix alleen geen backup maken...

Weet iemand de oplossing ??

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:39
Je kunt het met ftp of scp of een willekeurig ander netwerk-protocol (smb?) naar een andere computer versleuren. Dan moet je wel een intern netwerk hebben met minstens 2 computers. Waarschijnlijk is SMB het makkelijkst, tweede windows machine, maak een share schrijfbaar voor iedereen, in Knoppix tik je smb://naamvananderesysteem/naamvanshare/ in de file manager (Konqueror) en dan moet je wel dingen kunnen oversleuren.

Nadat je de belangrijkste dingen hebt gered, heb ik twee ideetjes:

- Draai memtest86 (http://www.memtest86.com)
- Draai de S.M.A.R.T tool van jouw harddisk fabrikant (zie Opslagmedia & I/O Controllers daar staat het in de FAQ's)

Zou me verbazen als beide niets vinden.