Toon posts:

PC doet vaag, condensator dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
heej mensen ik heb hier een pc staan er werd me gevraagd hierna te kijken want hij was "dood"verklaard

het gaat om een PB E-treme PIII

ik schroef die kast open en stop er een stroom kabel in.
gaat de cpu fan zachtjes draaien.
die 120mm voeding fan kan niet draaien(te weinig spanning).
en de aan en hdd led knipperen geleidelijk 3x per sec.

ik ga dat moederbord onderzoeken. stuite ik op 2 (denk ik)"geknalde"condesators.
ze staan namelijk bol

deze:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/w.eskens/Foto002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/w.eskens/Foto008.jpg

sorry voor de niet al te beste kwaliteit maar het moet maar even.

deze condesators lijken dood .
kan dit het rare gedrag van de pc verklaren.

en is zo condesator om te solderen ?

Verwijderd

Das niet bol genoeg om stuk te zijn denk ik. Als je karton ziet is het echt te laat.
Wat zegt de manual van het mb over de piepjes?
Doet de voeding z'n werk nog, die gaan ook vaak stuk, geeft eenzelfde effect.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2005 10:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 10:35:
Das niet bol genoeg om stuk te zijn denk ik. Als je karton ziet is het echt te laat.
Wat zegt de manual van het mb over de piepjes?
Doet de voeding z'n werk nog, die gaan ook vaak stuk, geeft eenzelfde effect.
piepjes... dat ding wil nog geen eens aan ...

voedingd kabel erin .. en verder kan ik drukken wat ik wil..

je ziet die condestator bol staan en er zit al wat bruine rommel op :S

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 22:58

gjs

Scoobydoobydoo

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 10:33:
heej mensen ik heb hier een pc staan er werd me gevraagd hierna te kijken want hij was "dood"verklaard

het gaat om een PB E-treme PIII

ik schroef die kast open en stop er een stroom kabel in.
gaat de cpu fan zachtjes draaien.
die 120mm voeding fan kan niet draaien(te weinig spanning).
en de aan en hdd led knipperen geleidelijk 3x per sec.

ik ga dat moederbord onderzoeken. stuite ik op 2 (denk ik)"geknalde"condesators.
ze staan namelijk bol

deze:

[afbeelding]
[afbeelding]

sorry voor de niet al te beste kwaliteit maar het moet maar even.

deze condesators lijken dood .
kan dit het rare gedrag van de pc verklaren.

Als je bruin spul ziet, zijn ze stuk ja.
Is te verhelpen mits je een soldeerbout kunt hanteren. Grootste probleem is om een elco te krijgen van dezelfde capaciteit/voltage die ook die dezelfde afmetingen heeft :z

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Verwijderd

Topicstarter
gjs schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 10:40:
[...]

Als je bruin spul ziet, zijn ze stuk ja.
Is te verhelpen mits je een soldeerbout kunt hanteren. Grootste probleem is om een elco te krijgen van dezelfde capaciteit/voltage die ook die dezelfde afmetingen heeft :z
solderene 8-) tjah mobo is toch al dood verklaard DENK IK iemand die dit zeker kan bevestiggen graag.
dus ja ka nik altijd proberen om te solderen mits de juiste condestators verkrijg baar zijn

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:17

EnnaN

Toys in the attic

mijn ervaring is dat een beetje bol vaak wel dood is...en dit ziet er nog opengebroken uit ook!

sig

Verwijderd

Topicstarter
EnnaN schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 10:50:
mijn ervaring is dat een beetje bol vaak wel dood is...en dit ziet er nog opengebroken uit ook!
idd lijkt mij ook .. binnenkort de eigenaar maar informeren dat ze mobo is overlede..

en dan de brandende vraag HOE KAN DIT ?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 10:47:
[...]
tjah mobo is toch al dood verklaard DENK IK iemand die dit zeker kan bevestiggen graag.
De defecte elco's kunnen inderdaad de problemen die je beschrijft als gevolg hebben. De elco's op je bord zijn defect, dus áls je sowieso nog iets met dat bord gaat doen, moet je beginnen met de elco's te vervangen. Ik zou overigens meteen alle elco's van het type dat defect is, vervangen.
dus ja ka nik altijd proberen om te solderen mits de juiste condestators verkrijg baar zijn
Je kan contact opnemen met de fabrikant van het mobo, soms stellen fabrikanten vervangende elco-sets beschikbaar. Anders kun je bij de betere electronicaboer terecht (Display, DIL, Farnell
enz.)
EnnaN schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 10:50:
Elco bol = Elco dood. Heel simpel. Elco's horen niet bol te staan, klaar. Ook elco's die maar een beetje bol staan en waaruit nog geen gele/bruine prut komt, presteren al veel minder goed dan nieuwe exemplaren. Bovendien gaan ze vanzelf nog verder kapot Bolstaan duidt namelijk op oververhitte/gedegradeerde elektrolyt; hierdoor is de ESR [equivalent series resistance] hoger geworden, wat leidt tot meer oververhitting, dus nog minder 'werkzame' elektrolyt, dus nóg hogere ESR, enz.
en dan de brandende vraag HOE KAN DIT ?
Een Chinese fabrikant van elco's heeft een jaar of twee, drie geleden een enorme batch elco's gemaakt met elektrolyt van slechte kwaliteit. Deze elco's zijn gebruikt door bijna alle mobo-fabrikanten, alsmede door fabrikanten van andere (consumenten)electronica. Het feit dat al deze apparaten nu kuren vertonen, is terug te voeren op het gebruik van slechte elektrolyt.

[ Voor 15% gewijzigd door koraks op 12-03-2005 11:01 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hoe dit kan is omdat punt 1 die dingen natuurlijk ook geen eeuwig leven hebben.
Maar de reden dat ze zo vroeg kaduuk gaan kan zijn omdat op jou moederbord van die elco's zitten die destijds heel goedkoop werden aangeboden. Dit kon omdat men een gestolen productieproces voor die dingen gebruikte. Het probleem ermee kwam later aan het licht. De gestolen informatie was incompleet. Want slechte elco's opleverden.
Dat soort elco's zitten met name op borden uit de Pentium3 tijd. Dus zo zit het ongeveer.

Je zou de elco's om kunnen solderen. Maar dan moeten ze natuurlijk van dezelfde waarden zijn. Ook dat ze even groot zijn is iets om op te letten. Maar geef eerst even je mobo fabrikant een belletje of een email of ze niet toevallig van die elco setjes aanbieden.

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 12-03-2005 11:02 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Het kan dat er gewoon slechte condensators zijn gebruikt.
Veel oudere MSI moederborden hebben hier ook last van.

• koraks
  • Niet online
cybersteef schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 11:01:
Maar de reden dat ze zo vroeg kaduuk gaan kan zijn omdat op jou moederbord van die elco's zitten die destijds heel goedkoop werden aangeboden. Dit kon omdat men een gestolen productieproces voor die dingen gebruikte. Het probleem ermee kwam later aan het licht. De gestolen informatie was incompleet. Want slechte elco's opleverden.
Mooi verhaal, maar heeft volgens mij een beetje een hoog 'broodje aap'-gehalte ;)
Wat er volgens mij aan de hand is, is dat er gewoon goedkopere grondstoffen zijn gebruikt voor de elektrolyt, waardoor de inwendige weerstand hoger werd dan gespecificeerd. Dit escaleert met name in omstandigheden waar de belasting van de elco's erg hoog is. Dat is het geval in de voedingscircuits voor CPU's op moederborden, dus in die applicatie gaan elco's met minder hoogwaardige elektrolyt er geheid aan.

De samenstelling van elektrolyt is overigens niet echt een goed bewaard geheim. Er bestaan uiteraard meerdere recepten; een voorbeeld vind je op deze pagina (onderaan). Vandaar dat het verhaal van het gestolen productieproces een beetje raar in de oren klinkt. Ik denk dat het gewoon een typisch gevalletje is van Chinese kostenbesparing en/of brakke kwaliteitscontrole ;)

Verwijderd

Topicstarter
okej ik weet nu dus waarom die defect is en het is idd een PIII ms 6309 met een via chipset.

ms 6309 is MSI ... dus vanmiddag maar ff verder ik ga nu werken iig bedankt.. mensen

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
nou een echt broodje aap verhaal is het dus duidelijk niet dit is een heel erg bekent probleem en ook is het zo dat er niet 1 fabrikant ze gemaakt heeft maar een stuk of 27 en er zo'n 28 miljoen condensatoren zijn gemaakt die vroeg of laat het loodje leggen.

en ze zitten in de meest diverse apparaten en dus niet alleen in pc's en voedingen zie bijgaande link naar een pagina van iemand die het precies verteld hoe het in elkaar zit.

http://www.badcaps.net/

en de lijst met merken die tot nu toe ontdekt zijn welke rotte elco's hebben gemaakt.

Chhsi
Choyo
CTC
Fuhjyyu
Gloria
G-Luxon
Gsc
Hermei
I.Q.
Jackcon
JDEC
Jee
Jpcon
Jun-Foo
Lelon
Licon
Nrsy
Ost
Raycon
Rulycon
Stone
Supacon
Su'scon
Tayeh
Teapo
Tocon
Wendell

• koraks
  • Niet online
monterey schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 11:21:
nou een echt broodje aap verhaal is het dus duidelijk niet dit is een heel erg bekent probleem en ook is het zo dat er niet 1 fabrikant ze gemaakt heeft maar een stuk of 27 en er zo'n 28 miljoen condensatoren zijn gemaakt die vroeg of laat het loodje leggen.
Ik weerspreek ook niet dat het probleem veel voorkomt, ik heb zelf met de hand tientallen mobo's van andere elco's voorzien ;) Overigens geloof ik wel degelijk dat er maar één fabrikant is geweest die slechte elektrolyt heeft geproduceerd. Deze elektrolyt werd echter door meerdere fabrikanten gebruikt in hun elco's. Houd er rekening mee dat elektrolyt gewoon als input voor het productieproces in tanks kan worden aangeleverd en dat meerdere fabrikanten dus een gedeelde bron kunnen gebruiken :)
en ze zitten in de meest diverse apparaten en dus niet alleen in pc's en voedingen zie bijgaande link naar een pagina van iemand die het precies verteld hoe het in elkaar zit.
Ik heb de summiere info op die site gelezen. Duidelijk iemand die de klok heeft horen luiden, een behoorlijk goed idee heeft waar de klepel zou moeten hangen, maar hem nog niet echt heeft gevonden ;) Ook jammer dat de bewering over "a large-scale industrial espionage foul-up" niet verifieerbaar is doordat enige bronvermelding verbreekt. Ik geloof best dat er ergens sprake is van een inbreuk op iemands intellectual property, maar het verhaal wordt gebracht als een grote conspiracy theory en dat gaat toch een beetje ver ;)

[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 12-03-2005 11:43 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 11:17:
okej ik weet nu dus waarom die defect is en het is idd een PIII ms 6309 met een via chipset.

ms 6309 is MSI ... dus vanmiddag maar ff verder ik ga nu werken iig bedankt.. mensen
Als je zelf wil gaan solderen MSI bellen en vragen of ze nieuwe elcos voor het ding hebben. MSI doet er niet moeilijk over om er een paar kosteloos op te sturen. Zo heb ik samen met Atlas iets van 200 van die dingen binnengekregen toen we bezig waren met project florida

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 11:50:
[...]

Als je zelf wil gaan solderen MSI bellen en vragen of ze nieuwe elcos voor het ding hebben. MSI doet er niet moeilijk over om er een paar kosteloos op te sturen. Zo heb ik samen met Atlas iets van 200 van die dingen binnengekregen toen we bezig waren met project florida
okeej ik ga morgen kijken of ik contact op kan nemen met msi tnhx

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb toevallig een MSI 6323 PIII moederbord binnen gekregen. Deze heeft kuren zoals:
Bios vast lopen(kan geen bootsequence instellen en komt bij DMI helemaal vast te hangen)
In bios zelf loopt de computer heel vaak vast
Windows 98 loopt voor geen meter meer(slaat met opstarten, draaien en ga zo maar door vast)
Computer start vaak op en slaat vast

En dit door 1 condensator die echt dood is(bruin spul is er helemaal uitgebarsten) en meerdere zullen het binnen korte tijd ook het begeven.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

hmm, wel toevallig dat ik dit lees..

Mijn MS 6309 moederbord van ook een PB XTREME is eind december overleden.

Ik had hem toen ff van de stekker gehaald en 5 dagen later weer aangesloten.

Ik kwam nog geen eens in de POST en begon ook al brand te ruiken.. Na onderzoek bleek dat er een chip was doorgebrand..

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.yuksel/004.jpg
Doorgebrande chip is met rood omcirkelt.

Heb toen maar gelijk een P4 mobo gekocht met cpu en voeding en DDR.. :9

nieuw = P4p800s-x, Intel Celeron D 320, 350W voeding en 512 MB DDR van Corsair Value Select.

Nu zoek ik een P3 moederbord die ongeveer gelijk is aan mijn oude zodat ik hem toch weer aan de praat kan krijgen als tweede pc.

Ik moet wel vermelden dat ik nooit problemen heb gehad met de oude pc, hij was stabiel, snel en betrouwbaar.. Ik mis m alsnog nog steeds..

Weet iemand hoe het kan dat die chip ineens zomaar doorbrand?

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 17:29
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 01:27:

Ik moet wel vermelden dat ik nooit problemen heb gehad met de oude pc, hij was stabiel, snel en betrouwbaar.. Ik mis m alsnog nog steeds..

Weet iemand hoe het kan dat die chip ineens zomaar doorbrand?
Hmm, iemand die zijn pc nog steeds mist?? (hij was wel erg dierbaar zeker)

Maar goed,

weet niet wat dit met rotte condensators te maken heeft, wat betreft jouw doorgebrande IC.

Ic kan naar mijn weten op drie manieren overlijden.

Proces wat (geloof ik) diffunderen heet, de elektronen die door het materiaal heen gaan "verplaatsen" materiaal zodat er op een bepaald punt een zwakke plek ontstaat die na verloop van tijd "doorbrand"

De isollatielaag tussen de schakelingen is vrij dun en ik heb me laten vertellen dat dit dus ook slijt, twee lagen komen met elkaar in aanraking en je hebt kortsluiting.

te hoge spanning in je IC, kan 1 van bovenstaande "oorzaken" versnellen of gewoon de boel in 1 keer vernielen.

Kan zijn dat ik het een beetje stom verwoord, maar heb dit verhaal ongeveer 2 jaar geleden gehoord van iemand die bij philips IC's test op levensduur

mcb1

Verwijderd

mcb1 schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:10:
[...]

Hmm, iemand die zijn pc nog steeds mist?? (hij was wel erg dierbaar zeker)

Maar goed,

weet niet wat dit met rotte condensators te maken heeft, wat betreft jouw doorgebrande IC.

Ic kan naar mijn weten op drie manieren overlijden.

Proces wat (geloof ik) diffunderen heet, de elektronen die door het materiaal heen gaan "verplaatsen" materiaal zodat er op een bepaald punt een zwakke plek ontstaat die na verloop van tijd "doorbrand"

De isollatielaag tussen de schakelingen is vrij dun en ik heb me laten vertellen dat dit dus ook slijt, twee lagen komen met elkaar in aanraking en je hebt kortsluiting.

te hoge spanning in je IC, kan 1 van bovenstaande "oorzaken" versnellen of gewoon de boel in 1 keer vernielen.

Kan zijn dat ik het een beetje stom verwoord, maar heb dit verhaal ongeveer 2 jaar geleden gehoord van iemand die bij philips IC's test op levensduur
Het zal wel aan t feit liggen dat die ingesteld was om naar de LAST STATE terug te keren by power loss. En dat toen ik de stekker er in deed, hij in een keer een overdaad aan spanning trok door de mobo.

Ik mis m nog steeds omdat hij vrij stabiel werkte, en nu zit ik met een tweede pc van 450 Mhz (amd K6-2 van IBM Aptiva).. Als ik nou een tweedehands mobo´tje kan vinden die ongeveer gelijk is aan de MS -6309, dan kan ik die amd de deur uit doen. Heeft mijn zusje ook eindelijk een normaal werkende pc..

Iemand nog enig idee of suggesties waar ik nog "werkende" PIII Mobo´s kan halen??

Misschien dat Terw_Dan nog wat heeft overgehouden aan Project Florida?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:44:
[...]

Iemand nog enig idee of suggesties waar ik nog "werkende" PIII Mobo´s kan halen??

Misschien dat Terw_Dan nog wat heeft overgehouden aan Project Florida?
Project Florida ging over Socket A mobo's en niet over so370 mobo's :P

Maar p3 mobo's zijn niet zo moeilijk te vinden. Zie vooral V&A op de frontpage, ruiltopic enzo :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:47:
[...]

Project Florida ging over Socket A mobo's en niet over so370 mobo's :P

Maar p3 mobo's zijn niet zo moeilijk te vinden. Zie vooral V&A op de frontpage, ruiltopic enzo :)
is elk past dat geheuge/cpu in elk willekeurig Mobo dan ...

maar thnx voor het advies ik ga ff kijken

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:55:
[...]

is elk past dat geheuge/cpu in elk willekeurig Mobo dan ...
En nu in het nederlands ajb :X :P

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:57:
[...]

En nu in het nederlands ajb :X :P
idd dat proberen we nog een keer.

omdat de pc niet kan weet ik niet wat voor geheugen er in zit en dat moet wel compatible zijn met een het andere moederbord dan .

maar PIII moederborden zijn allemaal de zelfde socket ? :o en ik denk geheugen 133MHZ ?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:03:
[...]

omdat de pc niet kan weet ik niet wat voor geheugen er in zit en dat moet wel compatible zijn met een het andere moederbord dan .

maar PIII moederborden zijn allemaal de zelfde socket ? :o en ik denk geheugen 133MHZ ?
Nee je hebt so370 moederborden en slot 1 moederborden :)
Maar van dat plaatje daarboven leidt ik af dat jij so370 hebt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:03:
[...]

Nee, je hebt slot1 en socket370. In het eerste geval heb je een lange gleuf waar je een grote ingekapselde cpu in kan duwen (vooral oudere P3 systemen); in het tweede geval een socket met veel kleine gaatjes, vergelijkbaar met de meeste moderne sockets (zowel Intel als AMD). Wat betreft geheugen: de meeste P3 moederborden kunnen PC100 aan en de recentere ook PC133.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:17:
[...]

Nee, je hebt slot1 en socket370. In het eerste geval heb je een lange gleuf waar je een grote ingekapselde cpu in kan duwen (vooral oudere P3 systemen); in het tweede geval een socket met veel kleine gaatjes, vergelijkbaar met de meeste moderne sockets (zowel Intel als AMD). Wat betreft geheugen: de meeste P3 moederborden kunnen PC100 aan en de recentere ook PC133.
het is zo ding met gaatjes just like my Socket A mainbord. So its a socket 370 bord.
thanks for your reply.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 16:29 . Reden: spelvaut ]

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 10:33:
ja, ik heb het afgelopen zaterdag nog bij mijn epia mobo gedaan, 3 condensatoren stonden bol en uit een was wat prut gekomen, ik heb ze uit voorzorg vervangen, als je een beetje voorzichtig bent en geen andere printsporen raakt dan gaat het best.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Topicstarter
Tinus schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:35:
[...]

ja, ik heb het afgelopen zaterdag nog bij mijn epia mobo gedaan, 3 condensatoren stonden bol en uit een was wat prut gekomen, ik heb ze uit voorzorg vervangen, als je een beetje voorzichtig bent en geen andere printsporen raakt dan gaat het best.
ik denk dat, dat wel moet lukken maare die condesators als ik daarmee na de plaatselijke elco boer ga aka radiocentrum utrecht zouden die ze verkopen.
wachte op msi duurt te lang.

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

de defecte condensatoren waren bij mij 10 volt 1000 uf, ik kon ze nergens vinden dus maar 16 volt 1000 uf in gezet. werkt prima, een hoger voltage kan opzich ook geen kwaad, misschien houden ze het zelfs langer uit dan hun voorgangers. :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

yess, inderdaad een socket 370 mobo´tje.

Op de PC Dumpdag had ik een mobo gehaald voor 2 euro.. Maar sinds ik dit topic heb ontdekt, weet ik dat bolle condensatoren nie goed zijn, en daar zit die mobo bol mee :d..

Strax effe in V&A kijken dan..

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 19:43

paradoXical

The ParadoX

Voor 4 maanden geleden vertoonden de elco's op mijn epox bordje dezelfde verschijnselen. Alles liep zwaar onstabiel. Mail gestuurd naar epox welke mij direct 25 nieuwe condensatoren opstuurden. Ik heb vervolgens alle 20 stuks vervangen en ik kan je vertellen dat het bordje nog steeds goed loopt.

[ Voor 20% gewijzigd door paradoXical op 15-03-2005 08:28 ]

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ze er gister af gehaald ... condestators waren 1500UF en 10V .
morgen naar de winkel hopen dat ik ze kan kopen.
Pagina: 1