[gateways] 2 SDSL lijnen, 1 server

Pagina: 1
Acties:

• Cybex
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb 2 SDSL lijnen tot mijn beschikking en 1 server.
De server is een Windows 2000 server, de SDSL lijnen (gateways) zijn Efficient 5950 modem/routers.

De huidige situatie is als volgt:
Ik draai een tweetal gameservers op de dedicated server en gebruik daarvoor 1 SDSL lijn (gateway).

Wat ik graag zou willen:
Het aantal gameservers verhogen op de dedicated server en daarvoor de andere SDSL lijn inzetten. Dus bijv. 2 gameservers via SDSL lijn 1 laten draaien en de andere 2 gameservers via SDSL lijn 2.

Kan iemand me helpen hoe ik dit opzet?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 09:57
Volgens mij kun je aan de aan dictated game aangeven op welk interface deze moet gaan gebruiken.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Cybex
  • Niet online
Klopt, maar hoe stel de gateways in? Ik heb er op het moment 1 netwerkkaart inzitten (kan ik uiteraard uitbreiden), op dat netwerkkaart kan ik een extra ip zetten en de gateway toevoegen. Zou het zo moeten of vergeet ik iets?

• The_Greater
Een gateway stel je in op de netwerk interface. Dan hoef je alleen nog aan de dictated game nog het ipadress in te stellen waarbij deze moet gaan luisteren.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Cybex
  • Niet online
Je hebt gelijk, ik heb het net even bekeken op mijn eigen computer (met 2 netwerkkaarten). Ik had oogkleppen op door alleen naar de server te kijken met maar 1 netwerkkaart. :)
Bedankt

• The_Greater
Hmm, ik weet zelf niet of ik onzin kraam. Maar met Windows 2K/XP/2K3 en met linux is er een mogelijkheid om een 2 de IP te koppelen aan een interface. Als ik verkeert zit. Wil even iemand mij corrigeren?

• Cybex
  • Niet online
Ja dat klopt, een 2e ip adres koppelen is geen enkel probleem. Maar hoe ga ik dan met de gateways om?

Op het moment heb ik als ip 192.168.254.3 (voor de server) en als gateway 192.168.254.254.
Het 2e ip wordt bijv. 192.168.254.5 (voor de server) en als gateway 192.168.254.253.

Is dit te fixen op 1 netwerkkaart?

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 17:26

gjs

Scoobydoobydoo

Dit kan niet met windows 2000.
Je kan er wel meerdere netwerkkaarten in stoppen, maar altijd wordt de gateway van je primaire netwerk kaart de default gateway. Maw. het verkeer komt dan binnen via de ene kaart maar terug gaat het altijd via de default gateway. Meerdere ip's op 1 kaart geeft een soortgelijk probleem.
Met linux kan je advanced advanced routing doen en daar kan je opgeven via welke kaart bepaald verkeer moet lopen. Je zou daar achter dan weer je windows 2000 server kunnen zetten, niet echt eenvoudig...
Een eenvoudigere oplossing zou vmware/virtual pc kunnen zijn, daar kan je een netwerk kaart toewijzen aan een vmware sessie, maar je hebt dan dus wel 2 kaarten nodig !

[ Voor 23% gewijzigd door gjs op 12-03-2005 09:43 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• Cybex
  • Niet online
Da's even een balen zeg, ik had niet verwacht dat het onmogelijk zou zijn... Damn.
Iemand die weet of het met 3rd party tools mogelijk is?

• Carny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 22:35

Carny

DatDus!

vzviw kun je wel extra ip's aan een nic hangen onder linux (clone-ip's), maar geen alternatieve gateways hieraan koppelen..
Ik zou als ik jou was dus niet moeilijk gaan doen en met evt buggy scripts gaan werken, maar er gewoon een extra nic bijin zetten en de twee aan hetzelfde netwerk hangen, of evt zelfs rechtstreeks aan de modem leggen via een eigen kabel voor het geval je de extra lijn niet voor apparaten anders dan je server gaat gebruiken (minder rommel ertussen is minder kans op storing zeg ik altijd maar.. ;) )

wat betreft windows, die is minder prettig om dit mee te doen. Normaal gezien bieden applicaties in windows je niet de mogelijkheid een nic te kiezen, dit doet windows voor je en dit is altijd de laatste nic die geactiveerd is voor het uitgaande verkeer.

Wat je dus zou kunnen doen is eerdergenoemde linux server inrichten en daarop de services draaien (gelijk een efficienter gebruik van cpu en memory etc) of de linux server gebruiken voor load balancing met nat richting je w2k server.
Dit laatste valt evt ook te doen met een hotbrick (of soortgelijke) router welke over 2 WAN poorten beschikt en zelf de load balancing voor je regelt. Je efficient modems stel je dan uiteraard niet in op napt maar op bridging mode..

[ Voor 42% gewijzigd door Carny op 12-03-2005 09:48 . Reden: Toevoeging.. ]

DatDus.DE --- DatDus!

• Cybex
  • Niet online
Volgens GJS is het niet mogelijk met een extra netwerkkaart, lees zijn berichtje maar eens...

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Cybex schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 09:43:
Volgens GJS is het niet mogelijk met een extra netwerkkaart, lees zijn berichtje maar eens...
Lees mijn edit even mbt. vmware. Ik ben er alleen niet zeker van of dit wel gaat werken mbt. het hele gateway verhaal.

[ Voor 17% gewijzigd door gjs op 12-03-2005 09:48 ]

• Cybex
  • Niet online
Tja, VMware heb ik ooit eens gebruikt om verschillende servers te testen. Maar om daar nu een gameserver op te gaan draaien? Ik zou liever een "normale" oplossing willen, mocht dit mogelijk zijn uiteraard...

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Geef ik je ook gelijk in, maar vmware ESX/GSX is toch wel heel mooi spul hoor tegenwoordig :P
Het kan volgens mij alleen op de normale manier door 'iets' tussen je 2 lijnen en je server in te plaatsen.
Of je gameservers op Linux draaien, als dat mogelijk is, dan kan je alles op 1 machine blijven draaien.

• Cybex
  • Niet online
Linux is geen optie, te weinig ervaring met Linux :)

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Cybex schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 09:32:
Op het moment heb ik als ip 192.168.254.3 (voor de server) en als gateway 192.168.254.254.
Het 2e ip wordt bijv. 192.168.254.5 (voor de server) en als gateway 192.168.254.253.

Wat is er op tegen om gewoon 2 NIC's te pakken. Dan geef je die ene 192.168.254.3 en die andere 192.168.254.5. Volgens mij kun je daarna gewoon 1 gateway gebruiken omdat allebei die adressen op hetzelfde segment zitten.

• Cybex
  • Niet online
Ehm, heb je wel gelezen? Ik wil JUIST 2 gateways gebruiken omdat ik 2 SDSL lijnen heb.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Cybex schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 09:32:
Ja dat klopt, een 2e ip adres koppelen is geen enkel probleem. Maar hoe ga ik dan met de gateways om?

Wellicht als je ze in andere subnetten zet?

b.v. ipv jouw oplossing

Het 2e ip wordt bijv. 192.168.2.5 (voor de server) en als gateway 192.168.2.253.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• froggie

froggie

Kwaaak

Het vervelende is dat je die gateway als default gateway moet meegeven. En het is gewoon niet mogelijk om 2 default gateways in te stellen voor 1 IP stack. Mijn vraag is dan, waarom zou je van 2 gateways gebruik willen maken? Ze hangen waarschijnlijk allebei aan dezelfde link/backbone whatever. Of wordt er soms dataverkeer gemeten bij de gateway en ben je dus min of meer verplicht om van 2 gateways gebruik te maken?

• Cybex
  • Niet online
Ik heb 2 SDSL verbindingen en daarbij horen 2 SDSL modems (routers). Deze routers zijn gateways, dus als ik beide SDSL verbindingen wil gebruiken, moet ik beide gateways kunnen gebruiken in Win2000.

• froggie

froggie

Kwaaak

Volgens mij hebben we verschillende definities van gateways. Bedoel je dat die zgn gateways gewoon 2 modems/routers whatever zijn of heb ik gewoon een verkeerde voorstelling van het geheel?

Onder een gateway versta ik nl een (grote) router die een uplink naar een backbone of iig een ander netwerk verzorgt en dus niet iets wat je thuis/op kantoor hebt staan (normaal gesproken dan).

• Cybex
  • Niet online
Lees als gateway maar router die toegang geeft tot internet.
Pagina: 1