Harddisk keuze: 2x 74GB Raptors of 3x Maxtor Dm10 200GB

Pagina: 1
Acties:

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-02 12:36
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en hoop dat iemand mij met deze brandende vraag kan helpen.

De titel zegt het al. Ik ben van plan nieuwe schjven aan te schaffen en nu zit ik met dit dilemma.

Voor hetzelfde geld kan ik 2 raptors aanschaffen of 3x DM10's.

Deze wil ik in raid 1 plaatsen (allemaal gespiegeld dus). Mijn vraag aan u experts is dan ook wat is de betere keus?

Ik denk dat de DM10 het in read en write speeds winnen, maar de seek time is zichtbaar hoger dan de raptors (bijna 2x zoveel).

Ik vraag me dan ook af wat belangrijker is? Meer read en write of een lagere seek?

Bijvoorbaat dank voor de reacties,

Greetz xander

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De Raptors winnen in bijna alle onderdelen glansrijk van de DM10 qua zowel transfer rates als seektimes, dan is de keuze al snel gemaakt ;) Zie ook OM FAQ - Welke harddisk moet ik nemen? Daarin vind je o.a. een link naar www.storagereview.com. Daar kun je de harddisks met elkaar vergelijken qua o.a. performance. Ik heb voor jou de Raptor 74GB en de Maxline III 300GB naast elkaar gezet. Bedenk: de Maxline III 300GB heeft een iets betere performance dan de DiamondMax 10 200GB.

Storagereview.com Head To Head comparison Raptor 74GB en Maxline III 300GB

Wat betreft access time vs transfer rate: lagere access time levert een hogere performance bij het inlezen van kleine bestanden verspreid over de schijf. Een hogere transfer rate is een voordeel bij het inlezen van grote bestanden, zoals films, huge-ass plaatjes/3D/audio/video bestanden.

Tot slot wil ik je mededelen dat RAID1 een limiet heeft van 2 disken. Dus 3 disken in RAID1 gaat niet werken. Zie ook de RAID FAQ voor uitleg over RAID levels.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
BalusC schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 09:30:

Tot slot wil ik je mededelen dat RAID1 een limiet heeft van 2 disken. Dus 3 disken in RAID1 gaat niet werken. Zie ook de RAID FAQ voor uitleg over RAID levels.
Waarom zou dit zijn ? Misschien dat sommige controllers het niet toestaan, maar het is perfect mogelijk. (Het is wel een beetje onzinnig natuurlijk, met 3 disken is een Raid5 een betere oplossing).

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
XTerm schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 10:01:
[...]

Waarom zou dit zijn ? Misschien dat sommige controllers het niet toestaan, maar het is perfect mogelijk. (Het is wel een beetje onzinnig natuurlijk, met 3 disken is een Raid5 een betere oplossing).
als je betrouwbaarheid wilt dan is 3 disks in een mirror (misschien) wel handig

de meeste cheapo raid 5 controllers presteren belabberend.....

• lampie1979
Wow bedankt voor deze meesterlijke responses. Ik wist helemaal neit dat RAID 1 maar op max 2 schijven kon fungeren :|

Denk dat ik dan maar kies voor 2 raptors i.p.v 3 DM10's /Maxlines

Maybe dan een DM10/Maxline als mass storage disk :)

Verwijderd

Misschien is het beter om een raptor stand alone te draaien, en dan 2 x 200 of 300gb....
Ik weet niet wat je met je PC doet, en of hij super snelle schijven nodig hebt.

• lampie1979
Eigenlijk van alles. Van films kijken tot video bewerking. Zit nu meer te denken aan:

2x raptors voor me windows install en temporary files
1x 200 GB voor dataopslag (belangrijke files)

Nou zou die 200GB beter in een raid kunnen zetten met 2x 200GB, maar ik ben al dik over mijn budget heen van mijn nieuwe systeem.

Pagina: 1