EAC CDDB probleem

Pagina: 1
Acties:

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-08 14:48

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik gebruik EAC om mijn audio cd's naar mijn HDD te rippen. Nu valt mij op dat de freedb.org server die toegevoegd is vaak geen goede resultaten geeft. CD1 bv die herkend wordt CD2 niet. CD's die herkend worden maar geen artiestnamen etc, terwijl de DB server die Winamp gebruikt wel de CD's goed herkend.

Nu was ik op zoek naar een andere server die gebruikt kan worden in EAC (exact audio copy), maar ik kan het echt niet vinden. Is er iemand die ook EAC gebruikt, maar een andere CDDB voor CD herkenning?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
iemand?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

al eens gekeken of je ipv een random server een vaste freedb.org server kan instellen?

Freedb.org geeft zelf al aan dat er af en toe wel eens een rotte server tussen zit (canadese server vooral), dus je hebt kans dat je met een random server toevallig op een foute zit.

Sowieso kan je beter eerst bij freedb.org kijken dan hier gelijk posten ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Yubs ik had uit die lijst ook andere geprobeerd... maar krijg helaas dezelfde resultaten... beetje jammer want ik ben dus bezig AL mijn audio cd's om te zetten... en zit veel werk in en nu zit ik dus vast. Heb geen zin om voor nog 100 cd's alles handmatig in te moeten vullen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
<kick>

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
En weer een kick... heb nog steeds geen oplossing.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Van welke server maakt Winamp dan gebruik; als die al je CD's wel correct herkent? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

gracenote CDDB als ik me niet vergis.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Idd, ik zal toch niet de enige zijn die EAC gebruikt hier op GOT ;)? dus ik snap niet dat er totaal geen nuttige reacties komen :)

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
WinAMP maakt gebruik van Gracenote's CDDB zoals je al aanduidt. EAC deed dat in het verleden ook, maar Gracenote besliste dat het tijd werd dat ze wat gingen verdienen aan de informatie die wij hebben ingevoerd. Dus werden de voorwaarden om van CDDB te kunnen genieten aangepast. De klassieke en vertrouwde CDDB1 server die EAC en tal van andere applicaties vroeger gebruikte werd door Gracenote gesloten. EAC kan dus geen gebruik meer maken van die CDDB-server. Ondertussen startte een nieuw alternatief voor CDDB, namelijk freedb als reactie op de achterbakse werkwijze van Gracenote. Freedb is gratis en zal gratis blijven, maar omdat het veel jonger is, is de database natuurlijk veel minder uitgebreid. Maar met ieder's hulp kan Freedb net zo groot worden als CDDB. Tenslotte, CDDB is ook enkel wat het vandaag is door... ons.

Maar waarom kan WinAMP dan nog wel gebruik maken van CDDB? WinAMP is - hoewel de basisversie gratis is - een commercieel product. Commerciële programma's dienen te betalen aan Gracenote om gebruik te kunnen maken van hun vernieuwde CDDB2 dienst. Met een machtige en rijke firma als AOL achter zich is het voor WinAMP natuurlijk geen enkel probleem om deze kosten op te hoesten en toch een gratis basisversie uit te geven.

Voor EAC ligt dat wel anders. EAC auteur Andre Wiethoff schrijft EAC helemaal in z'n eentje in de vrije tijd die hem resten tijdens z'n studies. Er zit helemaal geen machtige firma achter EAC om even de Gracenote "abonnementskosten" te betalen.

Maar er zijn toch andere gratis programma's zonder kapitaal achter die wel CDDB2 kunnen gebruiken? Correct, maar dan mag het programma geen enkele commerciële achtergrond hebben. EAC heeft echter banners op de website om de kosten van de webhosting te kunnen betalen. Voor Gracenote is dit reeds voldoende om een programma als commercieel te beschouwen.

Andre is in contact geweest met Gracenote, maar door de onwil en geldlust van deze partij heeft hij besloten om CDDB volledig te laten vallen en zich te concentreren op het beloftevolle freedb.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Hmz duidelijk verhaal, maar is het niet op de 1 of andere manier mogelijk om de gegevens uit grace's DB te halen en te gebruiken in EAC? dan ben ik blij :)

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
EAC heeft absoluut geen ondersteuning voor Gracenote's CDDB2. Dat zou ook grote wijzigingen in EAC vereisen omdat CDDB2 via een achterlijke ActiveX control werkt.

Een betere en meer flexibele oplossing die geen wijzigingen aan EAC vergt zou een soort proxy zijn die het CDDB-verkeer van en naar EAC onderschept en bij wijze van spreken vertaalt. Voor EAC lijkt het dan alsof het programma met freedb communiceert, terwijl toch CDDB2 gebruikt wordt.

Alleen heb ik geen weet van zulk een proxy...

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Nog steeds dit probleem niet op kunnen lossen, ik gebruik nu de laatste EAC, maar nog steeds worden onwijs veel CD's niet herkend.

Nu ben ik al zo ver gevordert met het backuppen van mijn cd's dat het me met deze laatste cd's niet meer zoveel boeit als de kwaliteit iets minder is... alhoewel het wel jammer is!

Nu dacht ik dus: ik zet gewoon mijn files met Winamp om naar .wav files! zoals ik vaker heb gedaan alleen nog niet met versie 5.1
Tot mijn grote verbazing werkt het dus niet meer! :? na alles goed ingesteld te hebben werkt dit simpelweg niet :(

Weet iemand een ander alternatief om mijn laatste 50 cd's juist in te lezen en om te zetten naar mp3?
Pagina: 1