Mozilla als client-platform: wie gebruikt het?

Pagina: 1
Acties:

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 19:07
Ik ben al een tijdje bezig om te kijken of Mozilla als client-platform te gebruiken is voor een aantal applicaties. Voor degenen die het nog niet weten: Mozilla en Firefox zijn allebei gebaseerd op de Gecko-engine. Deze engine zorgt niet alleen voor het renderen van de (X)HTML, maar ook voor bijvoorbeeld de menubalken, contextmenu's en instellingen-schermpjes binnen Mozilla/Firefox. Ook bijvoorbeeld het emailprogramma 'Thunderbird' en HTML-editor 'Nvu' zijn gebaseerd op Gecko. Layout wordt beschreven in XUL, een XML-vorm die lijkt op HTML en waarmee je dus beschrijft hoe je GUI eruit moet zien. Bijgestaan door RDF (wat ik overigens een beetje over-complex vind..) kun je zo heel gemakkelijk allerlei data-entry schermpjes maken. Gebruik je Gecko met SVG of bijvoorbeeld MathML, dan zou je ook leuke dingen met grafieken kunnen doen. Met JavaScript knoop je deze dingen dan allemaal aan elkaar. Het voordeel is dat je zo heel snel een applicatie kan maken die heel gemakkelijk bij internet kan en die er goed uitziet. Eventuele ingewikkeldere (logica) stukken van je applicatie zou je kunnen implementeren als een zogenaamd 'XPCOM-component', geschreven in C++/C, die je vanuit je JavaScript-code aanroept. Bijkomend voordeel van het gebruik van Mozilla is dat je applicaties (op de XPCOM-componenten na) bijna 100% platformonafhankelijk zijn. Localization (L10n/I18n) zijn ook heel gemakkelijk toe te voegen.

Mijn vraag is: wie gebruikt er al Mozilla voor (clientside) applicaties? Wat vindt je de echte voor- en nadelen? En hoe ontwikkel je het liefst? Gebruik je bijvoorbeeld Firefox als basis, of bijvoorbeeld het nieuwe xulrunner (zie bijvoorbeeld http://www.mozilla.org/projects/xul/xre.html, hoewel er niet echt veel te downloaden is vooralsnog)?

Waar ik zelf vooral tegenaan loop is dat de informatie over het gebruik van Mozilla als client-platform her en der verspreid is: de Mozilla-site zelf is niet altijd even uitgebreid. Daarnaast is het nogal vervelend dat er verschillende chrome-directories zijn (waar de xul/rdf/andere bestanden van je applicatie staan) waarin weer .jar's staan die je heel lastig kunt editten zonder ze helemaal uit te pakken en een hoop verwijzingen aan te passen.