Toon posts:

DVD brander/lezer wil niet meer lezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ff de feiten:

NEC 16x DVD +/- RW ND-3520A Black OEM
nieuwe pc (week oud dus geen stof)
windows XP pro
(sweex 5.1 geluidskaart)

ehh... mocht je meer willen weten zeg je het maar...

probleem:
ik heb vorige week voor iemand pc gebouwd... werkte perfect ... was zo klaar.. enz enz
nou had hij een mooie set boxen erbij gekocht en meer stekkertjes dan er op zn on board geluidskaart pasten :P
heb ik gezegd dat ie een 5.1 geluidskaartje moest halen... heeft ie gedaan erin gezet.. was ik m net aan het helpen uit te leggen hoe hij m moet installeren (ik woon meer dan 150KM er vandaan dus kan er helaas niet zelf heen om het ff te fixen).. vervolgens stopt ie de cd erin en zegt ie tegen mij dat de cd niet gelezen wordt...
inmiddels meerdere malen gereboot ... nogsteeds werkt het niet
dvd brander/lezer (heb maar 1 apparaat erin gezet vandaar brander/lezer) wordt wel weergegeven in apparaatbeheer (zonder verder gezeur er omheen dus goed werkend)
en hij staat ook netjes bij deze computer

toch weigert hij elke cd te lezen

...
daar hield mijn hulp op afstand zo ook even op... zie ik iets over het hoofd of heeft iemand een uitleg hiervoor?
(heb het hele verhaal zo neergezet omdat ik niets wil uitsluiten ... kan nat ook aan die geluidskaart liggen (hardware wil wel vaker vaag doen))

MVG

• bernurd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

bernurd

Hou het makkelijk...

Kun je hem niet ff laten checken of de kabels nog wel allemaal helemaal goed erin zitten? Misschien wordt er niet helemaal op de goede manier contact gemaakt.
En anders update de firmware. :)

Ik heb geen bijzondere talenten. Ik ben alleen erg nieuwsgierig.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gevraagd of ie dat ff wil checken nog voor de zekerheid.... verder heb ik gekeken voor een firmware update... kon ik in de grote bende (want overzichtelijk is de site iig niet (www.nec.com)) niet vinden...

tot mijn grote verbazing hebben ze daar wel allerlei drivers voor cdrom spelers.... (sinds wanneer hebben we daar drivers voor?? :S:S..) maar goed.. geen firmware dus.. (of ik kan het gewoon niet vinden)

nog iemand?

EDIT:
nu toch wel firmware gevonden maar niets voor de 3520A:
http://support.necsam.com/oem/downloads/flashfirmware/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 21:50 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:12
Het is dus echt sinds je die geluidskaart erin hebt zitten, en met alle cd's?

Wat als je die geluidskaart er weer eens uithaalt, doet hij het dan weer wel?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 21:50:
Het is dus echt sinds je die geluidskaart erin hebt zitten, en met alle cd's?

Wat als je die geluidskaart er weer eens uithaalt, doet hij het dan weer wel?
dat heb ik m ook aangeraden...
of het precies sinds is weten we niet... draai natuurlijk niet hele dagen cd's meer tegenwoordig maar we hebben het iig sinds toen gemerkt...

ik wacht dus nog op zn test resultaten zonder kaart erin
verder is het volgens hem met alle cd's ja (heb meteen gevraagd of andere cd's het wel deden nl)

• bernurd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

bernurd

Hou het makkelijk...

Is er wel enige vorm van leven te bespeuren? Begint de speler bijvoorbeeld wel te draaien? Dan weet je al een beetje welke kant je op moet denken.

Ik heb geen bijzondere talenten. Ik ben alleen erg nieuwsgierig.

Verwijderd

Topicstarter
DE TESTRESULTATEN ZONDER GELUIDSKAART:

hij doet het nogsteeds niet dus ligt niet aan de geluidskaart mogen we dan wel aannemen.
bernurd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 21:58:
Is er wel enige vorm van leven te bespeuren? Begint de speler bijvoorbeeld wel te draaien? Dan weet je al een beetje welke kant je op moet denken.
heb de vraag aan hem gesteld... zijn directe antwoord:

uhm ja dat wel, als ik cd in en uit doe dan hoor ik em wel draaien, maar hij pakt em niet

dus....

(ik geef altijd heel snel windows de schuld (ben daarom ook zelf linux gebruiker :P) maar miss iemand een minder bevooroordeelde mening?)

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Misschien een slechte IDE-kabel en zit er een kabel breuk in. Gebeurt niet snel maar je weet maar nooit. Ik heb het een keer gehad.

• Xander
Zitten de IDE kabels e.d. nog wel goed aangesloten, aangezien hij in zijn PC is bezig geweest met het inbouwen van die geluidskaart?
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:12:
(ik geef altijd heel snel windows de schuld (ben daarom ook zelf linux gebruiker :P) maar miss iemand een minder bevooroordeelde mening?)
Probeer het, start even met een knoppix cd'tje (ehja, als hij wil booten kun je al concluderen dat de drive het doet eigenlijk :+) en kijk daarmee eens of het werkt..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit probleem komt me erg bekend voor. Had zelf een NEC 3500 die slechts de eerste paar 100MB wilde lezen, daarna kon hij er niets mee. Uiteindelijk bleek de fikker kapot te zijn, toen teruggestuurd naar cool-prices waar ik hem had gekocht en vrijwel direct een 3520 ervoor teruggekregen. De eerste paar keer had ik dit ook niet , pas na een paar cds deed hij het ineens niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
J.ustifier schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:19:
Misschien een slechte IDE-kabel en zit er een kabel breuk in. Gebeurt niet snel maar je weet maar nooit. Ik heb het een keer gehad.
ja maar hoe groot is die kans als de kabel nieuw is??
de kabel werd met het asus mobo meegeleverd dus neem eigenlijk wel aan dat ie goed is

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:19:
Zitten de IDE kabels e.d. nog wel goed aangesloten, aangezien hij in zijn PC is bezig geweest met het inbouwen van die geluidskaart?

[...]

Probeer het, start even met een knoppix cd'tje (ehja, als hij wil booten kun je al concluderen dat de drive het doet eigenlijk :+) en kijk daarmee eens of het werkt..
zou dat zooooooooooo graag doen... maar:
zoals in de first post al staat... hij woont meer dan 150km verder weg en hij heeft geen knoppix nat dus helaas

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:20:
Dit probleem komt me erg bekend voor. Had zelf een NEC 3500 die slechts de eerste paar 100MB wilde lezen, daarna kon hij er niets mee. Uiteindelijk bleek de fikker kapot te zijn, toen teruggestuurd naar cool-prices waar ik hem had gekocht en vrijwel direct een 3520 ervoor teruggekregen. De eerste paar keer had ik dit ook niet , pas na een paar cds deed hij het ineens niet meer.
dus dan toch maar voor de garantie gaan?... ligt idd wel voordehand want ik kan ook niets anders meer verzinnen :S

• Xander
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:23:
[...]

zou dat zooooooooooo graag doen... maar:
zoals in de first post al staat... hij woont meer dan 150km verder weg en hij heeft geen knoppix nat dus helaas
Tja, dat is dan lastig, maar ik vind het ook lastig om bij mijn adviezen hier op GoT rekening te gaan houden met de persoonlijke situatie 8)7
Als je te ver bij hem vandaan woont, laat het hem dan zelf hier vragen ofzo, of verzin er zelf wat op om het alsnog uit te proberen al woont hij 150km verderop... hij zou bijvoorbeeld knoppix kunnen downloaden ;)
Enne, jij stelt de vraag, dus dan krijg ik ook de neiging om jou adviezen te geven... maar dat wil dus niet zeggen dat als ik zeg "start de PC even met een knoppix cd'tje" dat jij dat direct moet gaan doen, die tip kun je ook gewoon doorgeven natuurlijk :+
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:24:
[...]

dus dan toch maar voor de garantie gaan?... ligt idd wel voordehand want ik kan ook niets anders meer verzinnen :S
Dat zou ik zeker nog niet doen, niet voordat ik die drive in een andere PC geprobeerd had... maargoed, of dat mogelijk is kun je zelf wel bedenken lijkt me :)

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 11-03-2005 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:28:

Dat zou ik zeker nog niet doen, niet voordat ik die drive in een andere PC geprobeerd had... maargoed, of dat mogelijk is kun je zelf wel bedenken lijkt me :)
nou... zo dom is het nog helemaal niet nat...
(hij had zelf niet gepost omdat ie gewoon geen reet van pc's begrijpt... als hij er zo ervaren mee was had ik zn pc niet hoeven bouwen nat ;) ..
dus om hem nou dat ding over te laten bouwen etc etc.. en er dan misschien alsnog achter te komen dat ie het niet doet is zonde van zijn moeite (en nog erger... van MIJN moeite :P )
dus kan hem ook gewoon laten zoals hij is en netjes bij de fabrikant aangeven dat het niet wil werken ..

• Xander
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:38:
[...]

nou... zo dom is het nog helemaal niet nat...
(hij had zelf niet gepost omdat ie gewoon geen reet van pc's begrijpt... als hij er zo ervaren mee was had ik zn pc niet hoeven bouwen nat ;) ..
dus om hem nou dat ding over te laten bouwen etc etc.. en er dan misschien alsnog achter te komen dat ie het niet doet is zonde van zijn moeite (en nog erger... van MIJN moeite :P )
dus kan hem ook gewoon laten zoals hij is en netjes bij de fabrikant aangeven dat het niet wil werken ..
Ja, als je niet weet hoe je een auto start kun je hem ook terugbrengen... :X
IMO, let wel, dit is MIJN mening dus, heb je nog veeel te weinig uitgezocht om beroep te doen op garantie. Als iedereen zo snel zou concluderen dat een drive kapot is en ermee teruggaat snap ik dat winkels moeilijk gaan doen over garantie en de prijzen hoger blijven, ze krijgen op deze manier veel te veel onnodige garantie gevallen.
Ik zeg niet dat hij niet kapot is hoor, alleen ik zou wat meer testen. Als je vriend niet veel verstand heeft van computers zou ik hem gewoon lekker een merkPC met support aanraden, kies je voor zelfbouw - in dit geval bouwde jij die PC dus voor hem - vind ik ook dat je min of meer jezelf verplicht om er nu ook even naar te kijken. Maarja, dit is dus puur mijn mening.

Ik denk trouwens ook niet dat die drive kapot is, zou wel erg toevallig zijn. Is er trouwens al geprobeerd om de IDE kabels even aan te drukken ofzo? Dit heb ik nog niet (bewust) gelezen namelijik...

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:44:
[...]

Ja, als je niet weet hoe je een auto start kun je hem ook terugbrengen... :X
IMO, let wel, dit is MIJN mening dus, heb je nog veeel te weinig uitgezocht om beroep te doen op garantie. Als iedereen zo snel zou concluderen dat een drive kapot is en ermee teruggaat snap ik dat winkels moeilijk gaan doen over garantie en de prijzen hoger blijven, ze krijgen op deze manier veel te veel onnodige garantie gevallen.
Ik zeg niet dat hij niet kapot is hoor, alleen ik zou wat meer testen. Als je vriend niet veel verstand heeft van computers zou ik hem gewoon lekker een merkPC met support aanraden, kies je voor zelfbouw - in dit geval bouwde jij die PC dus voor hem - vind ik ook dat je min of meer jezelf verplicht om er nu ook even naar te kijken. Maarja, dit is dus puur mijn mening.

Ik denk trouwens ook niet dat die drive kapot is, zou wel erg toevallig zijn. Is er trouwens al geprobeerd om de IDE kabels even aan te drukken ofzo? Dit heb ik nog niet (bewust) gelezen namelijik...
wil er niet al te diep op in gaan omdat je zelf al aangaf dat het JOU mening is....
maar...

ik zeg ook niet direct dat ie terug moet maar als ie het niet doet en je geeft dat daar aan dan kunnen zij miss wel zelf nog wat dingen verzinnen om het zonder verdere garantie op te lossen

verder was een merkPC met support stuk duurder... en hij moest gewoon simpele en goedkope pc hebben

en als laatste...
.....in dit geval bouwde jij die PC dus voor hem - vind ik ook dat je min of meer jezelf verplicht om er nu ook even naar te kijken.....
WAAR BEN IK MEE BEZIG? 8)7
verder wil ik er best heen gaan maar dat is op een vrijdag avond om 21u beetje moeilijk.... maar later in de week kan ik dat zonder problemen doen hoor dus ik kan die support best leveren ... anders was ik er nooit aan begonnen

maar die kabels aan drukken heb ik hem een aantal keer opgedragen maar niet echt een directe reactie op gehad... verder kan ik nu weinig doen omdat hij voortvluchtig is... (offline)...

dus morgen dan maar ff kijken... maar ik weet niets anders meer dan garantie nu hoor... want als de kabels erin zitten en hij wordt herkend bij hardware... en hij staat bij deze computer erbij
je stopt een cd erin en hij begint te lezen...
alleen windows lijkt daarna geen vin te verroeren...
(dan kun je windows de schuld geven :P :+ )
of het ligt gewoon aan het apparaat

of iemand toch nog een ander idee??

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 23:00 ]

• WR.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:03

WR.

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 21:18:
"toch weigert hij elke cd te lezen"

MVG
Kijk hier even onder mij posts... [rml][ Ervaringen] NEC 3500A deel 2[/rml]

Ik weet nog 2 man die hetzelfde probleem hebben :'(
Nou heb ik dus echt ALLES geprobeerd en het werkt nog niet, en kan dus denk aan de nForce chipset liggen.

Maar weet niet wat voor moederbordje jij er heb in gezet?

• Xander
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:52:
[...]

wil er niet al te diep op in gaan omdat je zelf al aangaf dat het JOU mening is....
maar...

ik zeg ook niet direct dat ie terug moet maar als ie het niet doet en je geeft dat daar aan dan kunnen zij miss wel zelf nog wat dingen verzinnen om het zonder verdere garantie op te lossen
Ik zie jou toch anders "dus dan toch maar voor de garantie gaan?" zeggen...
verder was een merkPC met support stuk duurder... en hij moest gewoon simpele en goedkope pc hebben
Daar zeg ik verder ook niets over... :)
en als laatste...
.....in dit geval bouwde jij die PC dus voor hem - vind ik ook dat je min of meer jezelf verplicht om er nu ook even naar te kijken.....
WAAR BEN IK MEE BEZIG? 8)7
verder wil ik er best heen gaan maar dat is op een vrijdag avond om 21u beetje moeilijk.... maar later in de week kan ik dat zonder problemen doen hoor dus ik kan die support best leveren ... anders was ik er nooit aan begonnen
Het komt gewoon een beetje op me over alsof je gewoon eventjes wat ideeën wilt peilen en als het te moeilijk wordt toch maar voor garantie gaat. Ik bedoel, neem Knoppix nou, dat kan je kennis ook wel zelf doen, lijkt me? :) Of gewoon het idee boot-cd over het algemeen, hij heeft vast wel een winXP cd'tje liggen, even in die drive stoppen en kijken of hij ervan wil booten is genoeg om uit te maken of die drive het zonder dat je in windows zit wel doet. Zolang je zoiets simpels niet geprobeerd hebt, of laat ik het even anders formuleren voordat ik iets fouts zeg: Voordat je je vriend dit hebt laten proberen, zou ik niet concluderen dat die drive kapot is.

Overigens, heeft je vriend de IDE aansluiting al gecontroleerd ondertussen? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
WR. schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:58:
[...]

Kijk hier even onder mij posts... [rml][ Ervaringen] NEC 3500A deel 2[/rml]

Ik weet nog 2 man die hetzelfde probleem hebben :'(
Nou heb ik dus echt ALLES geprobeerd en het werkt nog niet, en kan dus denk aan de nForce chipset liggen.

Maar weet niet wat voor moederbordje jij er heb in gezet?
nou het is een simpel goedkoop pctje dus geen nforce

Asus P4P800-VM

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:58:
Het komt gewoon een beetje op me over alsof je gewoon eventjes wat ideeën wilt peilen en als het te moeilijk wordt toch maar voor garantie gaat. Ik bedoel, neem Knoppix nou, dat kan je kennis ook wel zelf doen, lijkt me? :) Of gewoon het idee boot-cd over het algemeen, hij heeft vast wel een winXP cd'tje liggen, even in die drive stoppen en kijken of hij ervan wil booten is genoeg om uit te maken of die drive het zonder dat je in windows zit wel doet. Zolang je zoiets simpels niet geprobeerd hebt, of laat ik het even anders formuleren voordat ik iets fouts zeg: Voordat je je vriend dit hebt laten proberen, zou ik niet concluderen dat die drive kapot is.

Overigens, heeft je vriend de IDE aansluiting al gecontroleerd ondertussen? 8)7
ik ging idd ideeen peilen (dat zei ik bovenaan ook al) omdat ik zelf ff niets meer wist...
maar een boot cd heb ik zelf idd ook wel bedacht en ook al gevraagd maar hij claimde echt geen winxp cd meer te hebben liggen.. andere boot cd's dan knoppix.. windows.. en norton.. kon ik me niet voor de geest halen... verder kun je best leuk tegen m zeggen dat ie knoppix moet gaan downloaden maar hoe moet ie die branden??? 8)7

ik heb zelf echt nog wel genoeg dingen die ik zo zou willen proberen maar hij kan gewoon niet alles... dat heet gewoon rekening houden met wat zijn mogelijkheden zijn... verder kan ik best zeggen dat ik deze week kan komen maar hij wil natuurlijk zo snel mogelijk een oplossing hebben... daarom zocht ik hier naar ideeen... toen er vervolgens verhalen kwamen van mensen die het al eerder gehad hebben,... tja wat moet je dan...
een oplossing is er niet maar wel ervaringen.....
waar kies je dan voor?

ook de kabels zijn met zekerheid gecontroleerd nu ... dus ook dat laatste twijfeltje is dan weg ...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 23:13 ]

• Xander
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 23:09:
[...]

ik ging idd ideeen peilen (dat zei ik bovenaan ook al) omdat ik zelf ff niets meer wist...
maar een boot cd heb ik zelf idd ook wel bedacht en ook al gevraagd maar hij claimde echt geen winxp cd meer te hebben liggen.. andere boot cd's dan knoppix.. windows.. en norton.. kon ik me niet voor de geest halen... verder kun je best leuk tegen m zeggen dat ie knoppix moet gaan downloaden maar hoe moet ie die branden??? 8)7
Tja, de drive wordt herkend en hij wil niet lezen... ik heb nog nergens gezien dat hij ook niet wil branden, ok kun je wel vanuit gaan, maar misschien doet ie het :+ Ik zou niets uitsluiten iig.
ik heb zelf echt nog wel genoeg dingen die ik zo zou willen proberen maar hij kan gewoon niet alles... dat heet gewoon rekening houden met wat zijn mogelijkheden zijn... verder kan ik best zeggen dat ik deze week kan komen maar hij wil natuurlijk zo snel mogelijk een oplossing hebben... daarom zocht ik hier naar ideeen... toen er vervolgens verhalen kwamen van mensen die het al eerder gehad hebben,... tja wat moet je dan...
een oplossing is er niet maar wel ervaringen.....
waar kies je dan voor?
Je zult je er over verbazen hoeveel mensen met wat uitleg alsnog zelf kunnen doen. En als je je mocht gaan beroepen op garantie en je wilt er niet naartoe moet hij toch nog de drive eruit halen, mee terug gaan naar de winkel, etc... geloof me, zeker als de winkel hem wil gaan opsturen red je dat niet binnen een week.

Maargoed, laten we het maar even over de technische kant achter je probleem hebben. Ik denk dat ik al wel duidelijk heb gemaakt dat er genoeg andere opties zijn dan een kapotte drive, maar als je kennis niets meer kan uitproberen snap ik niet echt wat je nu van "ons" hier op GoT verwacht eerlijk gezegd... :)

Verwijderd

aach joh ga gewoon trug naar de winkel waar je de pc heb gekocht
tenzij alles los is gekocht, dan breng je de nec gewoon trug en probeeren ze hem daar ff
doet ie het niet krijg je niewe, zoniet span je een rechtzaak aan :p
tenzij hij uit een webwinkel is, dan stuur je hem trug

ik heb persoonlijk me nec 3500a op een sata adapter aangeslooten
dus alles werkt via sata.
dus ken je niet met een ide probleem helpen,
....hoe zagen die lelijke kabels er ookalweer uit:P.....

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 23:15:

Maargoed, laten we het maar even over de technische kant achter je probleem hebben. Ik denk dat ik al wel duidelijk heb gemaakt dat er genoeg andere opties zijn dan een kapotte drive, maar als je kennis niets meer kan uitproberen snap ik niet echt wat je nu van "ons" hier op GoT verwacht eerlijk gezegd... :)
vind ik dus weer beetje goedkope reactie hoor... :r

ik vroeg gewoon netjes of er miss nog mensen met een idee waren...
er kwamen een aantal dingen (meeste waren al geprobeerd),
verder kwamen er een paar reacties van mensen die het ook gehad hebben

ik dacht... als het bij die mensen niet werkt... waarom zou het hier dan wel ineens gaan werken..
daarom begon het verhaal over de garantie..

vervolgens heb jij het nu al vanaf het begin over die grap met dat knoppix cd'tje en brei je er nu aan dat hij maar helemaal niets kan en dat het nutteloos is dat ik deze vraag stel... dat slaat dus nergens op... ik snap niet dat als ik op GoT om hulp vraag (iets van 1 keer per jaar als het niet minder is!) er altijd iemand komt om de hele tijd tussen het helpen door, want ik zeg niet dat je niet helpt, de heletijd over iets doorzeuren en de vraagsteller een beetje uit zn topic te trappen (want als je gaat rond lezen gebeurt dit echt vaak valt me op.....
als je het zo verschrikkelijk vind om mensen te helpen...... doe het dan niet :X )

• Xander
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 23:25:
[...]

vind ik dus weer beetje goedkope reactie hoor... :r

ik vroeg gewoon netjes of er miss nog mensen met een idee waren...
Jep, ik kwam met ideeën, en ik krijg dus niet eens te horen of je deze ideeën hebt doorgegeven aan die vriend en of je van plan was om er uberhaupt iets mee te doen. Ok, bij die vraag of de IDE kabels goed vastzitten reageer je dan ("ik heb gevraagd of ie dat ff wil checken nog voor de zekerheid"), maar het is mij dus niet duidelijk of hij nu ook daadwerkelijk gekeken heeft en wat de uitkomsten hiervan zijn. Dat vind ik dan ook een beetje het nadeel van indirecte communicatie, maargoed.
er kwamen een aantal dingen (meeste waren al geprobeerd),

verder kwamen er een paar reacties van mensen die het ook gehad hebben
Dus 1 iemand (Terw_Dan) waarbij de drive kapot bleek te zijn ja, geloof me, 1 kapotte drive kan altijd. De andere mensen die hier voorbij gekomen zijn met problemen hadden kennelijk problemen met de combinatie tussen drive en (nForce) chipset...
ik dacht... als het bij die mensen niet werkt... waarom zou het hier dan wel ineens gaan werken..
daarom begon het verhaal over de garantie..
Jep, en daar ging ik op in, en als je het mij vraagt geef jij daar "goedkope reacties" op als ik je daar even op mag citeren. Je brengt het een beetje als makkelijke uitweg als je niet meer weet waar het probleem zit.
vervolgens heb jij het nu al vanaf het begin over die grap met dat knoppix cd'tje en brei je er nu aan dat hij maar helemaal niets kan en dat het nutteloos is dat ik deze vraag stel... dat slaat dus nergens op... ik snap niet dat als ik op GoT om hulp vraag (iets van 1 keer per jaar als het niet minder is!) er altijd iemand komt om de hele tijd tussen het helpen door, want ik zeg niet dat je niet helpt, de heletijd over iets doorzeuren en de vraagsteller een beetje uit zn topic te trappen (want als je gaat rond lezen gebeurt dit echt vaak valt me op.....
als je het zo verschrikkelijk vind om mensen te helpen...... doe het dan niet :X )
Huh, sorry? Ik heb nooit gezegd dat "hij maar helemaal niets kan", ik stel juist dingen voor die hij kan proberen en jij komt ermee dat dit veel te moeilijk voor hem is. Ik vind het niet nutteloos dat je deze vraag stelt, ik krijg alleen het idee dat antwoorden een beetje genegeerd worden of dat de response n.a.v. deze antwoorden een beetje onvolledig is. Ik probeer je niet uit je topic te trappen, en ik vind het al helemaal niet verschrikkelijk om mensen te helpen (sterker, ik doe bijna niets anders), maar ik probeer te helpen en dat lukt me met de huidige informatie dus niet. En als jij van plan bent om met die drive terug te gaan hoef ik volgens mij ook niet meer veel ideeën aan te dragen.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb genoeg praktijkervaring met het klooien met PC's, met name met IDE configuraties, én ik heb ervaringen met deze drives. Daarnaast heb ik ook al genoeg problemen hier op GoT opgelost, en ik doe mijn best voor deze, maar ik krijg een beetje het gevoel in een hoek gedreven te worden waar vanuit ik niet meer verder kom. Ok, ik zal er niet van wakker liggen, maar als ik je kon helpen zou ik het graag doen 8)7

Maargoed, het was al helemaal niet mijn bedoeling om discussies te gaan voeren over mijn eigen gedrag (al krijg ik er wel vaker opmerkingen over, dat klopt, ik probeer het alleen een beetje te relativeren en af te zetten tegen het gros van positieve reacties die ik krijg... het evenwicht ligt nog vrij ver naar de laatste toe toch, al zeg ik het zelf). Ik ga in plaats daarvan liever verder met het helpen met je probleem, en dat kan ik zogauw ik gehoord heb of de IDE kabel gecontroleerd is, eventueel even omgeruild is met een andere, en het liefste zou ik ook nog weten of de drive het buiten windows om wel doet. Iemand die een windows XP installatie gebruikt hoort ook gewoon in het bezit te zijn van een windows XP cd'tje, en anders leent ie die even bij zijn buurman ofzo... Ik blijf erbij dat dit toch vrij essentiële informatie is voor het oplossen van het probleem, ik hou me zolang eventjes buiten deze discussie als je het niet heel erg vindt.

Overigens, mocht je me verder willen doorzagen over mezelf ofzo... ik hou je niet tegen om MSN daar even voor te gebruiken ofzo, maar dit lijkt me niet echt helemaal de plaats toch...

Verwijderd

Topicstarter
bij deze dan toch excuses voor mijn reactie...
neem ik dan maar even aan dat ik je verkeerd begrepen had.. (als je oudere posts van mij gaat lezen zal je zien dat ik nogal vaak problemen heb hier vandaar dat ik me weer snel aangevallen voelde.) had het idee dat ik beetje neergezet werd als iemand die niets kon/wilde doen en maar naar de GoT helpdesk rende (wat absoluut niet zo bedoeld is... ) maar denk dat ik je verkeerd begrepen heb nogmaals.. sorry

bij deze het aanbod om de voorgaande posts te vergeten en ons te fixeren op het eigenlijke probleem:

de niet werkende wil ik bij deze ook vergeten en het verhaal van garantie minstens naar volgende week opschuiven.
het is zeker wel zo dat ik met alle tips wat doe want ik heb ze ook allemaal aan hem laten lezen.

ik had een van mijn voorgaande posts al geedit met de reactie over de kabels...is waarschijnlijk langs je heen gegaan omdat we toen ineens 3 posts verder schoten ... dus nogmaals:
de kabels zitten er goed in

• Xander
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 23:55:
bij deze dan toch excuses voor mijn reactie...
neem ik dan maar even aan dat ik je verkeerd begrepen had.. (als je oudere posts van mij gaat lezen zal je zien dat ik nogal vaak problemen heb hier vandaar dat ik me weer snel aangevallen voelde.) had het idee dat ik beetje neergezet werd als iemand die niets kon/wilde doen en maar naar de GoT helpdesk rende (wat absoluut niet zo bedoeld is... ) maar denk dat ik je verkeerd begrepen heb nogmaals.. sorry

bij deze het aanbod om de voorgaande posts te vergeten en ons te fixeren op het eigenlijke probleem:

de niet werkende wil ik bij deze ook vergeten en het verhaal van garantie minstens naar volgende week opschuiven.
het is zeker wel zo dat ik met alle tips wat doe want ik heb ze ook allemaal aan hem laten lezen.
ok ;)
ik had een van mijn voorgaande posts al geedit met de reactie over de kabels...is waarschijnlijk langs je heen gegaan omdat we toen ineens 3 posts verder schoten ... dus nogmaals:
de kabels zitten er goed in
Dat had ik idd eventjes gemist, maarok. Heeft hij misschien ergens anders een IDE kabel, of kan hij 2 kabels in zijn systeem misschien omwisselen om te kijken of het dan misschien wel werkt? Ook IDE kabels kunnen kapot, hoe gek het misschien ook lijkt.

Kun je (/ je vriend ;)) misschien het probleem zelf nog eventjes wat duidelijker toelichten trouwens? Hij leest geen cd's, maar hoe komt dit tot uiting? Krijg je in windows de foutmelding dat er geen CD inzit, gebeurt er niets meer nadat je de CD probeert te benaderen, krijg je een CRC error, een BSOD, of wat...?

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 12-03-2005 00:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou het is m gelukt hoor om de kabels te verwisselen :)
maar ...
het feit dat windows startte was eigenlijk al het antwoord nat... nogsteeds geen dvdspeler

ook de kabel is dus niet kapot

verder nog ff betere omschrijving:
1 cd erin
2 cd gaat draaien
3 ... niets...
4 hij gaat zelf naar deze computer
5 klikt daar op zn dvd speler (die er dus wel staat)
6 er opent een leeg scherm (maar dat zal komen omdat het nat ook een brander is en dan denkt windows dat je cdtje wil gaan branden)

verder geen errors of BSOD's dus..

hebben we nog meer dingen om op te testen?

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2005 00:35 ]

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 00:19:
nou het is m gelukt hoor om de kabels te verwisselen :)
maar ...
het feit dat windows startte was eigenlijk al het antwoord nat... nogsteeds geen dvdspeler

ook de kabel is dus niet kapot

verder nog ff betere omschrijving:
1 cd erin
2 cd gaat draaien
3 ... niets...
4 hij gaat zelf naar deze computer
5 klikt daar op zn dvd speler (die er dus wel staat)
6 er opent een leeg scherm (maar dat zal komen omdat het nat ook een brander is en dan denkt windows dat je cdtje wil gaan branden)

verder geen errors of BSOD's dus..
Hm...
hebben we nog meer dingen om op te testen?
Ik zou nogsteeds een softwarematig probleem willen uitsluiten eigenlijk. Bootcd is kennelijk geen optie... heeft hij wel een floppydrive? :P In dat geval zou je nog kunnen proberen om te booten met een win98 flop met cd-drive-ondersteuning...
Werkt dat ook niet, dan heb je hardwarematige fouten (IDE-kabel) en softwarematige fouten (OS) uitgesloten en kun je denk ik wel concluderen dat hij kapot is ;)

Verwijderd

Topicstarter
ja ik ga toch nog ff tegen hem aanzeuren want volgens mij heeft ie wel een bootable cd liggen hoor (winXP of 98) tenslotte hebben ze ook nog een aantal laptops daar zal heus wel een cdtje bij gezeten hebben... dus dan zal hij dat eerst maar eens moeten zoeken

Verwijderd

Topicstarter
nou.. hij kon geen cd vinden maar wilde wel proberen om linux cdtje te downloaden en te branden om het daarmee te proberen

het downloaden was binnen een uur klaar
toen wilde hij gaan branden en kwam nero met de volgende melding:
16:00:53 #6 Text 0 File DlgWaitCD.cpp, Line 2085
Recorder: _NEC DVD_RW ND-3520A;
CD type reading failed
ATIP Data: ?

16:00:53 #7 Text 0 File DlgWaitCD.cpp, Line 406
>>> Protocol of DlgWaitCD activities: <<<
=========================================
Insert the disc to write to.
(Medium in drive: Onbekend. Medium required by compilation: CD-R/RW.)
ook het branden wil dus niet lukken omdat hij dan eerst het type cd moet lezen en hij kan nogsteeds niet lezen

dus het probleem van deze brander rekt zicht nu uit over lezen en schrijven
hoeveel hoop hebben we nog dat het buiten windows om wel wil werken?

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 16:11:
hoeveel hoop hebben we nog dat het buiten windows om wel wil werken?
Geen idee, ik zelf denk dat er gewoon een kans van 50% is... of die drive is kapot, of het ligt aan windows...

Verwijderd

Ik weet niet of er tussen die ongelofelijk lange verhalen van XanderH het idee staat dat ik hier neer ga zetten, maar die verhalen zijn te lang voor mij (:+), en gaan een beetje offtopic:

Je zegt zelf dat hij die geluidskaart erin heeft gezet (wat je overigens niet kan verwachten van iemand die je zelf beschrijft als "niet-wetende"). Iemand die er dus geen verstand van heeft kan dus makkelijk met zo'n scherp sweex kaartje (nofi :P) de IDE aansluiting kapot maken. Jij zei dat hij hem er dus heeft uitgehaald en dat er niets was veranderd, en concludeerde daaruit dat het niet aan het sweex kaartje lag. Misschien dus wel! Ofwel: laat je kennis er vanaf nu vanaf blijven, en ga het zelf oplossen. Of je vraagt hem even de connector met zn HD en DVD om te wisselen.

edit:

Argh! is Xander me weer voor met z'n IDE huup-huup kabeltruuk :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2005 16:26 ]

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 16:24:
edit:
Argh! is Xander me weer voor met z'n IDE huup-huup kabeltruuk :P
Slechts 40 uur en 23 minuten ja... eh? :P het is iig niet zo dat we bijna op hetzelfde tijdstip met hetzelfde idee kwamen :+

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 13-03-2005 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 16:24:
Ik weet niet of er tussen die ongelofelijk lange verhalen van XanderH het idee staat dat ik hier neer ga zetten, maar die verhalen zijn te lang voor mij (:+), en gaan een beetje offtopic:

Je zegt zelf dat hij die geluidskaart erin heeft gezet (wat je overigens niet kan verwachten van iemand die je zelf beschrijft als "niet-wetende"). Iemand die er dus geen verstand van heeft kan dus makkelijk met zo'n scherp sweex kaartje (nofi :P) de IDE aansluiting kapot maken. Jij zei dat hij hem er dus heeft uitgehaald en dat er niets was veranderd, en concludeerde daaruit dat het niet aan het sweex kaartje lag. Misschien dus wel! Ofwel: laat je kennis er vanaf nu vanaf blijven, en ga het zelf oplossen. Of je vraagt hem even de connector met zn HD en DVD om te wisselen.
als hij het doet zorgt hij wel dat ie weet wat ie doet. verder ga ik daarover nu geen discussies meer aan .. dat hebben we nu wel genoeg gehad. en die kabels omwisselen heeft hij ook al gedaan en dat leverde op dat het daar niet aan lag...

Verwijderd

XanderH schreef op zondag 13 maart 2005 @ 16:29:
[...]

Slechts 40 uur en 23 minuten ja... eh? :P het is iig niet zo dat we bijna op hetzelfde tijdstip met hetzelfde idee kwamen :+
Mja, ik denk dat ik pagina 2 over het hoofd heb gezien...:)

Verwijderd

Topicstarter
linux gedownload en gebrand

cd erin > opgestart

en windows startte gewoon

hij heeft ook niets bijzonders gezien
dus de cd werd niet gecheckd

dus ook buiten windows is de dvd speler/brander niet werkend...

hebben we nog mogelijkheden of was dit nou (wat ik zelf toch wel denk) de laatste hoop?

(nog voor de wijsneuzen: dvd speler staat wel als first boot device in het bios, dus daar hoeven we niet meer over te beginnen ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2005 21:44 ]

• Xander
Hm, met de desbetreffende drive toch :?
cd erin > opgestart

en windows startte gewoon

hij heeft ook niets bijzonders gezien
dus de cd werd niet gecheckd

dus ook buiten windows is de dvd speler/brander niet werkend...

hebben we nog mogelijkheden of was dit nou (wat ik zelf toch wel denk) de laatste hoop?

(nog voor de wijsneuzen: dvd speler staat wel als first boot device in het bios, dus daar hoeven we niet meer over te beginnen ;) )
(dat laatste wilde ik net vragen bij het lezen van je eerste regel dus :+)

Maar ik denk dat je wel kunt concluderen dat hij kapot is ondertussen ja ;) Het gebeurd niet vaak met relatief nieuwe DVD drives, maar het kan zo weleens gebeuren ja :)

edit:
Wil je er écht zeker van zijn dat die drive kapot is meot je hem nog in een andere PC testen trouwens... maar dat is een stap die ik zelf ook gerust over zou slaan :P

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 13-03-2005 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op zondag 13 maart 2005 @ 22:16:

Hm, met de desbetreffende drive toch :?
haha, nee was het maar zo makkelijk...
het branden met die NEC lukte niet... dus is ie achter een oude pc gekropen... het met moeite de ruimte vrij gemaakt om linux heen te downloaden en vervolgens met 4x op een cd gebrand ....
:P:P

maar dan geloof ik het nu verder ook wel hoor..
hebben nou wel genoeg geprobeerd.... ik ga het in een verhaal samenvatten en het opsturen naar de internetwinkel en dan kijken wat ze ermee gaan doen

nou, dan iedereen hier bedankt voor de hulp (wat het ook geweest mag zijn)
en XanderH even apart bedanken voor het toch steeds weer snel reageren

en nog veel succes met alles :P (om het maar eens allemaal goed en wel af te sluiten)

Xander,
als ik het niet vergeet wil ik je misschien nog wel mailen hoe het verder afloopt (mocht je dat nog leuk vinden ;) )

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 22:46:
Xander,
als ik het niet vergeet wil ik je misschien nog wel mailen hoe het verder afloopt (mocht je dat nog leuk vinden ;) )
Kun je imo net zogoed hier posten, zullen vast wel andere mensen zijn die deze thread ook gevolgd hebben en de afloop willen weten ;)

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-03 22:46
Ik heb PRECIES hetzelfde probleem gehad bij een kennis waar ik een PC voor bouwde. Heb het probleem niet kunnen vinden en ook niemand kon me helpen. We hebben een andere brander gekocht en windows op nieuwe harde schijf geinstalleerd en daarna nooit meer last gehad van het niet willen lezen.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Pagina: 1