Toon posts:

[Gentoo] Remote desktop via LAN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 2 computers met Gentoo Linux en Gnome. Op de ene staat nog MythTV, die zou moeten dienen als multimedia center. Ik wil hem dus onder mijn TV plaatsen, maar zou hem willen bedienen vanop afstand zodat ik geen toetsenbord en muis enzo naast mijn TV moet plaatsen. Ik had gedacht aan zoiets:

Als ik op de power knop duw van media center start Gentoo op, ik zou dan automatisch Gnome willen opstarten, gaat dat?? En dan op mijn tweede PC een programma open (zoals VNC op windows) om dan ip in te geven van mijn multimedia center om zo de controle over te nemen zodat ik daar films kan opzetten vanop mijn PC en zo MythTV starten.

Is dit realiseerbaar? Kan Gnome automatisch opstarten? En bestaan er programma's voor Linux zoals VNC?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ja en ja

Check de gentoo site maar, hier kan je vinden hoe je Gnome (of welke andere wm je ook wil) moet configureren.

Wat betreft VNC, je moet tightvnc of realvnc emergen
code:
1
emerge tightvnc

Als je hem vervolgens start met vncserver dan kan je hem vanaf elke computer benadere met een vnc client door als adres (ip mediapc) :1 of met een browser http://(ip mediapc):5801.
Gebruikersnaam en wachtwoord zijn die van de gebruiker waaronder je tightvnc hebt gestart. Tip, start hem dus niet als root, want dan heb je ook alle root rechten.

Die :1 is het display nummer (kijk maar in de man-page van tightvnc of op hun website wat het precies inhoud) en is belangrijk bij het maken van een verbinding.

ps als je echt met gentoo wilt gaan spelen, kijk dan op deze pagine: http://www.gentoo.org/doc/en/index.xml. Hier staat veel duidelijke documentatie over hoe je dingen geregelt moet krijgen onder Gentoo.

[ Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 11-03-2005 21:14 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Oke thx, had juist gevonden dat VNC dus ook voor linux bestaat en dat je windows <--> Linux kan doen. Was bezig "emerge x11vnc" ofzo, dat was een VNC server for X stond er, maar ben nu die tightvnc aan het emergen, ik ben eens benieuwd :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Het remote-desktop-protocol (de windows standaard) wordt gewoon ondersteunt in de gnome applicatie die dat soort dingen doet, dus je hoeft niets eens VNC te installeren. Je kan zoiets zelfs zo instellen dat niet GNOME wordt opgestart, maar direct het RDP hulp-programma (full-screen - en dat is geen gnome-programma.)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nog met het probleem van de remote. Ik heb hier een Medion remote + RF USB Receiver. Er steekt een gewone Hercules Radeon 9000 128mb in. Ik heb de Remote al werkende kunnen krijgen met veel moeite op mijn windows machine, driver van X10 instaleren, en dan Girder gebruiken met de X10 plug-in (X10 heeft de remote gemaakt voor medion). Maar ik heb eens opgezocht en ze schijnt gewoon te werken onder lirc. Maar ik zou niet weten wat ik moet doen eigenlijk en hoe ik het onder mythTV werkende kan krijgen.

• deepbass909

deepbass909

Het is nog wel handig om een X-Sessie lokaal te starten, aangezien je anders geen output hebt op je TV-out voor MythTV of Freevo.

Wat betreft je remote, X10 is een protocol (radiografisch).
ff googlen levert dit op.

@TS, zoek en zij zult vinden. Voor gentoo/linux is zeer veel te vinden, zeker op het gebied van jou vragen. Zelfs op de sites van gentoo en MythTV.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Vergeet dit maar, het werkt. Alleen krijg ik gewoon bruin beeld en mijn pijltje, en als ik rechterklik doe een paar options.. :?

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 21:48 ]

• deepbass909

deepbass909

Je bedoeld in VNC???
Dan moet je vnc nog vertellen welke wm hij moet gebruiken.
Ik moet ff mijn pc opstarten met gentoo om te kunnen vertellen wat je moet doen...

Overigens kan je echt wel verder komen door te googlen en de site van gentoo te lezen. Ik heb het nog geen 3 maanden geleden ook gevonden zonder al te veel problemen (kijk bijvoorbeeld eens in je /etc dir, daar staan alle config files, open er eens een paar, bijv vnc)

[ Voor 46% gewijzigd door deepbass909 op 11-03-2005 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ook al gebruikt met TightVNC aangezien die server zo noemt op men media center. Maar dat geeft jusit hetzelfde, heb al wat options verandert bij Client Viewer, maar helpt niets. Of moet ik iets veranderen aan de server VNC? En hoe moet dat dan? In /etc vind ik niets van VNC

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 22:14 ]

• deepbass909

deepbass909

sorry, de config van vnc staat juist niet in /etc, maar in de userdir onder wie je vnc start.
code:
1
 /home/{user}/.vnc/xstartup

Als je die opent in bijv nano, dan staan daar een aantal dingen. Op de laatste regel staat twm &.
Deze moet je aanpassen om een andere wm te krijgen. Wat je daar moet neerzetten kan je zien in /etc/X11/Sessions/
Daar staan alle beschikbare wm's. Je moet in je xstartup van VNC exact die naam invullen (voor Gnome dus Gnome, voor KDE dus kde-x.x.x (waar de x-en voor het versie nummer staan) belangrijk is wel dat je de naam exact invult, dus met eventuele hoofdletters ed.)
In dit bestand kan je ook de resolutie ed. aan passen waarmee VNC draait, allen weet ik nog niet precies hoe dat zit. Dat zul je toch echt even zelf moeten uitzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de VNC server dan toch perfect werkende gekregen, moest nog paar dingen aanpassen ivm met de beveiliging. Ik kan nu dus op de mediacenter vncserver starten, dan op mijn windows PC via VNCClient gaan naar 192.168.1.4:1, dan paswoord intypen, en ik krijg de destop van het mediacenter te zien.

Via mijn PC typ ik dan in de console "mythfrontend" dat start MythTV dus. 1 groot probleem --> Het gaat alleen op mijn PC :? Op het mediacenter gebeurt er dus helemaal niets :?

Als ik firefox open ofzo gebeurt er op het mediacenter juist niets, als ik vanboven op die balk een link bijvoeg, dan verschijnt dat wel op het mediacenter ineens in die balk??

EDIT: Het werkt, ik heb X11vnc geinstaleerd op het multimediacenter en het werkt, die neemt de standaard Xsession

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2005 16:53 ]

Pagina: 1