Toon posts:

Maxtor Diamondmax 10 valt bij bosjes uit

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In december heb ik een Raidcore BC4852 en 6 Maxtor Diamondmax 10 schijven van 200 GB (6B200M0 gekocht. De schijven werken samen in 1 grote raid 5 volume. Nadat ik de hd's in mijn pc had geschroefd kwam ik al tot de conclusie dat 1 van de schijven niet werkte. Geen probleem gewoon een nieuwe gekregen in de winkel. Een week later gebruik ik de raid om een snachts een dvd'tje rebuilden. Wanneer ik s'morgens achter de pc ga zitten kijk zie ik zie ik het "array critical" venster van de raidcore software staan. Je raad het al weer een schijf kapot. weer naar de winkel en een andere gekregen.

Ik heb deze setup nu goed 3 maanden en er zijn al 6 schijven gesneuveld. Telkens wanneer er voor lange tijd veel harde schijf aktie is. Ik vermoed dus dat de schijven oververhitten. Toch vind ik dit raar want ze zitten in een 4 in 3 device voor de coolermaster stacker. De schijven worden dus aktief gekoeld door een 120 mm fan.

Ik heb nu besloten om andere schijven te kopen. Kunnen jullie wat advies en/of bemerkingengeven bij de aankoop van de nieuwe hd's? Het moeten 200 of 250 gb SATA schijven zijn waar ik een paar jaar op kan rekenen en ze moeten langdurig op volle kracht blijven draaien ( fileserver op lanparties, dvd rebuilds, ...)

dank voor jullie antwoord

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hoe is het met de voeding van het systeem? HDDs zijn gevoelig voor spanningswisselingen en ik vind het wel te toevallig dat er zoveel gesneuveld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat dacht ik ook. Daarom heb ik een maand geleden mijn noname 550w voeding omgewiseld voor een tagan 480w voeding. maar dat heeft niets geholpen |:( . sindsdien zijn er weer 2 gesneuveld.

Ik monitor de voeding constant met pc probe, maar er treden geen spanningspieken op.
De raidcontroller is al vervangen zonder resultaat.

Er zitten ook 2 seagates van 80gb in en die hebben nog geen problemen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je op de voorpagina van www.maxtor.com kijkt, zie je:

MaXLine drives for 24/7 power-on applications

en

DiamondMax Family for desktop applications

Je kunt me naief noemen, maar waarom zouden ze dat verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Hoe warm worden de schijven?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De betrouwbaarheid van de schijven hangt van een aantal factoren af, waarvan toch een groot deel door jouzelf beïnvloedbaar is: OM FAQ - Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk? :)

Aanrader imo is de Hitachi 7K250. Uitstekende performance en topkwaliteit. Zie verder ook OM FAQ - Welke harddisk moet ik nemen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Ik moet me toch even melden...

Ikzelf heb een 200 gog maxtor in mijn goedkope sweex-kastje zitten, maar daar werd hij met gesloten kast al meer dan 47 graden. Hij hielp echt bij het verwarmen van de hardware en systeemtemperatuur.

Wat ik heb gedaan is gewoon met een paar meesterlijke wijzes een 80mm fan voor gemonteerd en hij wordt nu maar 34 graden. (7 volt)

Ik heb toendertijd ook bij een shoppie gewerkt waar die dingen ook geweldig veel terug.

De voornamelijkste oorzaak is warmte en een goede voeding wat uitmaakt.

p.s. ik heb toen na een tijdje een paar van die dingen voor klanten gemaakt voor een vriendschappelijk prijsje, maar daar gaat het niet over.

@joopv: ik heb al een 200 gig constant voor 5 maanden in een systeem zit te draaien die als een gek zit te downen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 20:48
Ik heb toendertijd ook bij een shoppie gewerkt waar die dingen ook geweldig veel terug.

leuk verhaal maar ik weet niet over hoelang geleden je nu praat maar de maxtor 10 serie kwam op 16 augustus 2004 de fabriek uitrollen en was pas 2 maanden later te koop in de winkel,dus zijn ze precies al 4,5 mnd te koop in nederland.

beetje raar verhaal he dat ze heel erg veel uitvallen.

gebruik een hd waarvoor ie is gemaakt en deze serie is niet geschikt voor 24/7 gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
monterey schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 21:43:

leuk verhaal maar ik weet niet over hoelang geleden je nu praat maar de maxtor 10 serie kwam op 16 augustus 2004 de fabriek uitrollen en was pas 2 maanden later te koop in de winkel,dus zijn ze precies al 4,5 mnd te koop in nederland.

beetje raar verhaal he dat ze heel erg veel uitvallen.

gebruik een hd waarvoor ie is gemaakt en deze serie is niet geschikt voor 24/7 gebruik.
ja kom nou..denk dat een hdd toch echt wel 24uur per dag moet kunnen halen een jaar lang. Als dat niet zou kunnen, dan waren er volgens mij veeeel meer schijven retour gegaan. Ik denk dus ook dat de schijven vd TS niet kapot gaan door 24uur/dag te draaien.

@TS: heb je ook al eens een paar schijven op de gewone mobo controllers gehangen? Gewoon als test om te zien hoelang die het uithouden?

is je systeem ook oc'ed? Zo ja, kijk es of je de pci/agp lock wel hebt aan staan als je die hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door BvK P4 op 11-03-2005 22:03 ]

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er 2 in een raid-0 setup en draaien al ruim 3 maanden 24/7. Ik zelf heb wel veel problemen gehad met IDE disken maar dat bleek puur oververhitting te zijn. Tegenwoordig heb ik er een flinke koeler op staan en heb geen problemen meer gehad.

Dus mijn advies zet er (beter) koeling op. De standaard koelers zijn schijnbaar niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ tatsu
Ik weet niet hoe warm ze worden. ik heb geen voeler in mijnpc. De 8 schijven worden door 2 120mm fans gekoeld. Ik dacht dat dat genoeg zou zijn.

@BvK P4
Het systeem is niet overclocked. De pci-x bus draait gewoon op 66Mhz/64Bit

Aangezien mijn tagan voeding overal lichtjes boven het standaard voltage draait (12.05V, 5.01V,3.33V) ga ik er vanuit dat deze niet aan vervanging toe is.
Als ik het goed begrijp is de maxtor maxline of de hitachi 7k250 een goede optie. Heeft er iemand ervaring met seagates of western digitals?

greets
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 01:36:
@ tatsu
Ik weet niet hoe warm ze worden. ik heb geen voeler in mijnpc. De 8 schijven worden door 2 120mm fans gekoeld. Ik dacht dat dat genoeg zou zijn.

@BvK P4
Het systeem is niet overclocked. De pci-x bus draait gewoon op 66Mhz/64Bit

Aangezien mijn tagan voeding overal lichtjes boven het standaard voltage draait (12.05V, 5.01V,3.33V) ga ik er vanuit dat deze niet aan vervanging toe is.
Als ik het goed begrijp is de maxtor maxline of de hitachi 7k250 een goede optie. Heeft er iemand ervaring met seagates of western digitals?

greets
Erik
Als het goed is moeten deze schrijven uitgerust zijn met een temperatuursensor. Lees ze eens uit met een daarvoor bedoeld programma. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 01:36:
[.....]
Gaat die lucht ook daadwerkelijk aan alle kanten langs de drives?

Met andere woorden: hoeveel ruimte zit er tussen de drives? Heeft de lucht vrij spel?
Je moet naar mijn idee minstens de ruimte van een disk open laten tussen de disks onderling, anders warmen ze elkaar op.

Het is ook niet voldoende om zomaar een blower op de schijven te richten en te hopen dat ze daarmee afdoende gekoeld zijn. Je moet daadwerkelijk een "duct" hebben waarbij de buitenlucht aan alle kanten langs de schijven getrokken wordt. Zomaar wat warme lucht rondpompen in een kast is niet effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@joopv

De fans zuigen via een stoffilter de buitenlucht aan.
Ik heb 2 van volgende bakjes.
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/img/spb-3t4-e1-001.jpg

Hier passen telkens 4 hardeschijven in. Er is inderdaad niet veel plaats tussen de harde schijven (ongv. 8mm) maar je voelt duidelijk de lucht tussen de hd's door stromen.

de warme lucht word achteraan en bovenaan weggezogen.
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/img/stc-t01-003.jpg

ik denk dus echt wel dat de koeling in orde is.

@tatsu
ik heb speedfan en hdd temperature monitor gebrobeerd om de smart data van de hd's te lezen maar dit lukt niet omdat mijn schijven allemaal achter raidcontrollers hangen.

Mijn besluit staat vast ik koop andere harde schijven.
ik ben er nog niet uit welke het worden. wat zijn jullie ervaringen met seagates en WD's

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2005 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 11:18:
ik denk dus echt wel dat de koeling in orde is.
Zolang je niks hebt gemeten, weet je echt niks, nada, noppes :)
Mijn besluit staat vast ik koop andere harde schijven.
ik ben er nog niet uit welke het worden. wat zijn jullie ervaringen met seagates en WD's
Mijn ervaring is dat ze niet beter of slechter zijn dan Maxtor's. Eén voordeel hebben WD's en Seagates (en Hitachi's en ga zo maar door ;) ) wel ten opzichte van Maxtor: ze worden allemaal een stuk minder warm. Zeker in jouw situatie kan dat verschil maken. Toch blijft het heel erg jammer dat je niet de moeite wil nemen of er in jouw geval inderdaad een temperatuurprobleem is of iets anders. Zou een beetje zonde zijn als je dadelijk een nieuwe set disks hebt die je ook aan de lopende band opblaast, niet?

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn die disken ook kaput als je ze los test ??
anders is het je raid-kaart die flipt ? misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 20:48
zoals al eerder vermeld de normale desktop hd's zijn niet gemaakt voor 24/7 gebruik.

nieuws: IBM: "Harddisks maar 8 uur per dag gebruiken"

en gebruik google dan kom je legio voorbeelden tegen,de maxline serie kan dit wel en heeft ook een garantie van 5 jaar,ander alternatief is scsi maar dan komt er een ander kostenplaatje om de hoek kijken.

kijk zelf bij maxtor en vergelijk de specs van een normale hd met die van de maxline serie en je zal het verschil zelf kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ koraks
De controller en de voeding zijn al vervangen zonder merkbaar resultaat.
Het zal dus waarschijnlijk wel aan de temperatuur liggen, maar ik vind dat deze setup meer dan voldoende moet zijn om de hd's te koelen. Ik ben dus op zoek naar andere koelere hd's

@mrweedy
De schijven worden in een andere computer met powermax getest een daar blijkt ook dat ze kapot zijn.

@monteray

De specs zien er inderdaat veel beter uit. Maar ik heb nog niets kunnen vinden over de temperatuur Weet iemand of deze schijven ook zo heet worden als mijn diamondmax schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 10-10 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je kan met HD Tune de temperatuur van je HDDs uitlezen. Het is misschien een idee om dat te gaan doen om te kijken hoe warm de schijven worden. Dan kan je het koelingsprobleem uitsluiten als ze niet te heet worden.

Straks gaan de nieuwe schijven ook kapot en ik weet niet hoe vermogend jij bent, maar ik wil eerst weten waar het aan ligt voor ik nieuwe koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 12:47:
De specs zien er inderdaat veel beter uit. Maar ik heb nog niets kunnen vinden over de temperatuur Weet iemand of deze schijven ook zo heet worden als mijn diamondmax schijven?
Ben je er nu al uit of het de hitte is die je hdd's killt :?
Geen enkele harde schijf kan goed om met warmte... als je setup nu "bij bosjes" moordt, zullen ook andere schijven het na verloop van tijd zeker begeven. Alleen kan het dan misshien iets langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:14
Tja... ik snap het niet echt hoor, ook normale "desktop-HDD's" moeten gewoon 24/7 kunnen draaien. Ok, toegegeven, ze zijn er niet voor gemaakt... maar ik (en met mij vele anderen tweakers) gebruiken ze wel gewoon zo.
Ik heb zelf 4 jaar lang twee Maxtor 2B020H1 schijfjes 24/7 laten draaien, nu al bijna 3 jaar twee maxtor 6L080L4 schijven en sinds kort is er 1 Maxtor 6B200P0 schijfje (DiamondMax Plus 10 ja...) bijgekomen. (Van die laatste komen er nog 2 of 3 stuks bij, ook in een CM Stacker case).
Ik heb zelf dus nog nooit problemen gehad met deze setup. Ik weet ook dat het er neit voor gemaakt is, en ik zal ook helemaal niet verbaasd opkijken als er eens een disk kapot gaat door het langdurig gebruik... maar 6 disks in 3 maanden?! Ik zou toch serieus beginnen te denken dat er iets anders mis is... Ok, cooling en voeding zijn het kennelijk niet... heb je een megagroot magnetisch veld in de buurt van die disks ofzo? :P
Hann1BaL schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 12:54:
Je kan met HD Tune de temperatuur van je HDDs uitlezen. Het is misschien een idee om dat te gaan doen om te kijken hoe warm de schijven worden. Dan kan je het koelingsprobleem uitsluiten als ze niet te heet worden.
HD Tune werkt wss ook niet met zijn raidkaart...

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 12-03-2005 12:59 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

The Third Man

The Third Jellyfish

Hier spreekt nog iemand met een CS vol hdd's (9 in totaal), ik heb nog geen uitval gehad in de paar maanden dat ik hem heb en ik gebruik 'gewone' hdd's, sommige zelfs nog van oude systemen. Aangezien de koeling in de CS erg goed is (mits je het rooster in het sidepanel afdekt want dat maakt je rear fan nutteloos) worden m'n schijven in een onverwarmde kamer zo'n 20 graden max, zelfs met constante activiteit.

Ik denk dat je de oorzaak eerder moet zoeken in een te zwakke voeding (gebruik je soms maar één voeding?), slechte hdd-kabels of misschien wel slecht RAM of software.... De fout in het RAID array kan namelijk ook ontstaan door een fout in het transport van de data vanuit het RAM naar de hdd's.

Los hiervan vraag ik mij ook erg af of de schijven wel echt kapot waren, immers je hebt de SMART status niet uitgelezen en ze blijkbaar ook niet los getest (of ik moet slecht lezen maar zover ik kon zien heb je het daar niet over gehad). Dus wie weet is Maxtor nu de zondebok voor misschien wel een heel andere oorzaak. Dat moet haast wel want jouw situatie (op de enkele voeding na als dat het geval is) is niet bepaald onder de maat voor een moderne harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De S.M.A.R.T. waardes kunnen zowiezo niet uitegelzen worden wanneer de schijven in raid gebruikt worden. Probeer anders eens te meten met een externe sensor: een infrarood sensor of iets dergelijks.

Ik heb btw twee diamondmax 10 schijfies 24/7 draaien met als enige koeling een 80mm fan en ondervind geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ lekkere kwal
Ik gebruik inderdaat maar 1 voeding eentje van 480w. Dat zou genoeg moeten zijn
de 8 hd's verbruiken 200w dan heb ik nog 280w over voor de rest van het systeem.

Mischien toch een extra voeding aanschaffen?

Ik heb de kapotte hd's allemaal getest. Er kwam telkens een errorcode tevoorschijn in powermax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 17:43:
@ lekkere kwal
de 8 hd's verbruiken 200w dan heb ik nog 280w over voor de rest van het systeem.
Die rekensom gaat niet op.

De verschillende lijnen kennen elk een maximum aantal ampère.

Hier draaien 3 S-ATA Maxtor DM10, 2 in RAID0 (o b VIA) en een in RAID01 (o b Promise) bijna 24/7 zonder probleem, wel met voor elke HD een 80mm Papst, op een Nexus 350 Watt.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 12-03-2005 17:51 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ten eerste moet ik zeggen dat mijn maxtor 9 en 10 serie het nog steeds goed doen, maar dat ik wel een aantal HD's heb verneukt, eentje van 4GB na 10 jaar dienst en een 2 maal een 40GB HD die het vrij snel begaf.
voor de rest gebruik ik mijn HD's ook 24/7 en ze doen het nog steeds uitstekend. vroeger had ik er geen fan voor, maar tegenwoordig wel.... maar dat is een low noise fan die op 1600 rpm draait

ik zou jou adviseren om een extra voeding te kopen, om hierop jou HD's en eventueel cdrom/dvd branders enzo op aan te sluiten.
480W is denk ik niet genoeg namelijk en spannings droppingen kunnen fataal zijn voor draaiende dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Madcat op 12-03-2005 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 17:43:
@ lekkere kwal

Mischien toch een extra voeding aanschaffen?

Ik heb de kapotte hd's allemaal getest. Er kwam telkens een errorcode tevoorschijn in powermax.
Weet je toevallig ook welke errorcode? Over de voeding: normaal gesproken gebruikt een hdd hoogstens 15 W, maar bij het vanuit stilstand opspinnen kan het wel naar 20-25 W pieken wat vervelende gevolgen kan hebben. Reken op zo'n 2 A op de 12 V lijn, dat houdt dus bij 8 hdd's een piek van 16 A in. Daar komt nog bij dat de fans bij het opspinnen ook flink wat stroom trekken, dus een voeding erbij kan zeker geen kwaad, al is het maar 300 Watt (12 A op de 12 V of zo), het scheelt in ieder geval een slok op de borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 20:44
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 18:45:
[...]
Weet je toevallig ook welke errorcode? Over de voeding: normaal gesproken gebruikt een hdd hoogstens 15 W, maar bij het vanuit stilstand opspinnen kan het wel naar 20-25 W pieken wat vervelende gevolgen kan hebben. Reken op zo'n 2 A op de 12 V lijn, dat houdt dus bij 8 hdd's een piek van 16 A in. Daar komt nog bij dat de fans bij het opspinnen ook flink wat stroom trekken, dus een voeding erbij kan zeker geen kwaad, al is het maar 300 Watt (12 A op de 12 V of zo), het scheelt in ieder geval een slok op de borrel.
Ik vind het persoonlijk onderstandig om met 2 voedingen te gaan werken, omdat er een grote kansi is dat er dan fluctuaties tussen de voedingen gaan komen en dan mogelijk ander edingen gaan mollen. Dit is wel (deels?) te voorkomen , maar het is natuurlijk wel iets lastiger en brengt iets meer risico met zich mee.

meet je voeding trouwens ook eens door met een multimeter en vooral tijdens het opstarten van de pc en wanneer je de HD's flink laat werken. Kijk eens wat dan de waarden zijn.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
hdd's nemen gemiddeld rond de 15Watt tijdens opspinnen. Weet niet wat ze van de verschillende lijnen nemen. 6x 15Watt = 90Watt, dat moet een Tagan 480Watt voeding echt wel redden. Die heeft nl 28A op de 12V lijn.

@TS: wat geeft speedfan aan bij de verschillende voltlijnen onder het stressen van de hdd's? En heb je al geprobeerd een aantal schijven op het mobo zelf aan te sluiten om te kijken hoelang ze het dan uithouden?

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 18:58:
[...]

Ik vind het persoonlijk onderstandig om met 2 voedingen te gaan werken, omdat er een grote kansi is dat er dan fluctuaties tussen de voedingen gaan komen en dan mogelijk ander edingen gaan mollen. Dit is wel (deels?) te voorkomen , maar het is natuurlijk wel iets lastiger en brengt iets meer risico met zich mee.
Ja hoor en daarom heeft CoolerMaster speciaal een extra voedingbay én een ATX-doorluskabeltje erbij geleverd 8)7 |:( Meerdere voedingen is heel normaal bij zwaardere computers, hoe er überhaupt schommelingen (niks mis met dat Nederlandse woord) tússen voedingen kan ontstaan is mij een raadsel. Vergeet niet dat een pc bestaat uit zwakstroomtechniek met een ruime marge (een hdd werkt net zo goed met een spanning van 11,90 volt op de gele aders als met 12,10 volt).

Juist het verdelen van de last tussen twee voedingen zorgt voor minder schommelingen op de onderlingen stroomleidingen zodat het hele zooitje betrouwbaarder werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 16:27
Bij mijn weten is de DiamondMax line slechts berekend op 8 uur gebruik per dag. Je zou dus moeten kijken naar de duurdere MaxLine (II) serie, die is berekend op langdurig gebruik. Dit is mij eens verteld door iemand die veel met dit soort schijven werkt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Timmyboy_ schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 20:12:
Bij mijn weten is de DiamondMax line slechts berekend op 8 uur gebruik per dag. Je zou dus moeten kijken naar de duurdere MaxLine (II) serie, die is berekend op langdurig gebruik. Dit is mij eens verteld door iemand die veel met dit soort schijven werkt... :)
Dat zei joopv in "Maxtor Diamondmax 10 valt bij bosjes uit" ook al, als je het topic wat verder had gelezen had je wellicht opgemerkt dat het wel erg opvallend is dat in 3 maanden tijd 6 (!) splinternieuwe schijven overlijden door 24/7 gebruik, terwijl ik en anderen met mij nauwelijks tot geen problemen hebben om zelfs bejaarde schijven voor hetzelfde te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet men de 5 levende hd's een tijdje bellast door grote filetransfers. ik heb ondertussen de voedingsspanning bijgehouden met pc probe. De 12v lijn schomeld tussen 11.85v en 12.05 volt. Is dit te veel? De andere lijnen blijven op enkele hondersten na stabiel.

Als mijn voeding toch de boosdoener is ga ik nadenken over een 350w voeding om de 6 raid 5 hd's aan te sturen.

De HD's worden zowieso vervangen omdat ik gewoon geen vertouwen meer heb in deze setup. Ik ben aan het twijfelen tussen maxtor maxline 3's of goedkopere maar slechtere(?) seagate schijven. de adere merken vallen af omdat ik deze niet in mijn onmiddelijke omgeving vast kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 22:08:
Ik heb niet men de 5 levende hd's een tijdje bellast door grote filetransfers. ik heb ondertussen de voedingsspanning bijgehouden met pc probe. De 12v lijn schomeld tussen 11.85v en 12.05 volt. Is dit te veel? De andere lijnen blijven op enkele hondersten na stabiel.
Dat is zeker voldoende al kunnen schijven wel last hebben van constante schommelingen (omdat de electronica redelijk wat moeite moet doen om het toerental constant moet houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 19:41:
[...]
Ja hoor en daarom heeft CoolerMaster speciaal een extra voedingbay én een ATX-doorluskabeltje erbij geleverd 8)7 |:( Meerdere voedingen is heel normaal bij zwaardere computers, hoe er überhaupt schommelingen (niks mis met dat Nederlandse woord) tússen voedingen kan ontstaan is mij een raadsel. Vergeet niet dat een pc bestaat uit zwakstroomtechniek met een ruime marge (een hdd werkt net zo goed met een spanning van 11,90 volt op de gele aders als met 12,10 volt).

Juist het verdelen van de last tussen twee voedingen zorgt voor minder schommelingen op de onderlingen stroomleidingen zodat het hele zooitje betrouwbaarder werkt.
je moet er gewoon voor zorgen dat de ground correct is, en er is dacht ik nog een kabel die doorgelust moet worden tussen de twee voedingen, zou het even moeten opzoeken.. maar het is iig de meest goedkope en betrouwbare methode om een stabiel systeem te krijgen lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:22
Ik heb hier ook 3 dooie maxtors, alleen een oudere serie. (beide 60gig 5400rpm).

Jaartje of 4 geleden gekocht, dus buiten garantie. Beide ook een mooie maxdiag errorcode gekregen. Enig idee waar ik kan zien wat die code trouwens inhoud?

Anyway, ik zit nu toch te denken wat ik ga doen: Nieuwe schijven komen er, da's t punt niet. Maar wat is verstandig? Ik zit te denken om 3x60 of 3x80 (heb nog eea liggen) in software-raid5 te zetten, en de overige disks gewoon non-raid (is geen belangrijke data, weg = jammer bij een crash).

Aan de andere kant is alles in raid5 wel mooi, alleen is zo'n controller weer een beetje duur...

Kwa schijven zit ik te denken aan Seagate. Performance in mn server is minder van belang, en seagate geeft als enige 5 jaar garantie, en in mn servert (die 24/7 draait) is dat wel mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 18:22
Is dit niet één van de Maxtor series die een Firmware update moet hebben om betrouwbaar te werken in RAID-oplossingen. Zie o.a. dit topic Hier nieuwe firmware voor de Maxtor DiamondMax 10 300GB

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-10 11:55
1 vraag.. is je pc geaard??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

een_madcat schreef op zondag 13 maart 2005 @ 00:00:
[...]

je moet er gewoon voor zorgen dat de ground correct is, en er is dacht ik nog een kabel die doorgelust moet worden tussen de twee voedingen, zou het even moeten opzoeken.. maar het is iig de meest goedkope en betrouwbare methode om een stabiel systeem te krijgen lijkt me zo.
Ground correct? Als je beide voedingen in die kast schroeft worden ze samen met de kast één grote aardegeleider dus je zou in theorie met één geaard stopcontact klaar kunnen zijn al is dat niet aan te raden (hoge bomen vangen veel wind enz.). En die doorgeluste kabel noem ik zelf, die koppelt de beide Power_On (groene ader) aan elkaar zodat beide voedingen aangaan zodra het moederbord wil gaan opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 01:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mmm kan het ook aan de combinatie Maxtor DiamondMAX 10 schijven en de Raidcore BC4852 liggen? Dat zou ik graag willen weten, want ik sta op het punt een Raidcore BC4852 te bestellen voor eerst 4 DM10 schijven die al een poosje in mijn bezit zijn (eind vorig jaar).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

Cyphax

Moderator LNX
Ik zie dat ik niet de enige ben met problemen met Maxtor's HD's. Ik heb zelf ook een 200GB DiamondMax die al 2 keer bad sectors is gaan vertonen (1e keer opgelost, 2e keer begin ik niet aan). Ik heb er overigens 2, waarvan er dus 1 slecht is en de ander niet. Die slechte wordt ook ontzettend heet terwijl ie niet veel gebruikt wordt, daar heeft de 'goede' geen last van. Het lijkt wel een productiefout ofzo? Slechte batch oid? Die rotte gaat in ieder geval terug, ik weet alleen niet of ik wel een Maxtor terug wil ervoor.
(ik heb overigens geeneens een raid config draaien)

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 18-03-2005 12:47 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

die eerste serie van 200gb schijven van maxtor gaan inderdaad erg vaak dood, als je een nieuwe 200gb met een type uit de eerste serie naast elkaar legt zal je ook merken dat die nieuwe lichter is. volgens mij hebben die nieuwere versies gewoon een platter minder waardoor ze minder heet worden en dus minder snel stuk gaan.

ik vermoed dus dat je temperatuur het probleem is.

goed alternatief: seagate, draai ik al vele jaren mee en nog nooit maar dan ook nooit problemen mee, itt mensen die vaak maxtors hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:54

Tomatoman

Fulltime prutser

Lekkere Kwal schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 13:51:
Aangezien de koeling in de CS erg goed is (mits je het rooster in het sidepanel afdekt want dat maakt je rear fan nutteloos) worden m'n schijven in een onverwarmde kamer zo'n 20 graden max, zelfs met constante activiteit.
Bedoel je nou dat je het rooster in het sidepanel moet afdekken? Of haal je misschien mits en tenzij door elkaar?
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 11:55:
zijn die disken ook kaput als je ze los test ??
anders is het je raid-kaart die flipt ? misschien?
Dit klinkt als een plausibele verklaring. Als de harddisk een bad sector heeft en hij 10 seconden blijft proberen om de sector toch nog te lezen, ziet de RAID-controller in die tijd geen reactie en kan hij (onterecht) besluiten dat de harddisk het loodje heeft gelegd. Heb je die overleden schijven eigenlijk weleens los in een andere pc gehangen om te kijken of ze daadwerkelijk defect waren?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

tomatoman schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 13:52:
[...]
Bedoel je nou dat je het rooster in het sidepanel moet afdekken? Of haal je misschien mits en tenzij door elkaar?
Inderdaad, door het rooster in het sidepanel komt er frisselucht direct naast de rear fan binnen, dus die zorgt dan nauwelijks voor een luchtstroom door de kast. De front fans zorgen dan alleen maar voor overdruk en die lekt via het sidepanel, de top fans en de psufans weer weg. Als je echt een luchtstroom wilt hebben die begint bij de hdd's en eindigt boven en aan de achterkant van de kast moet het sidepanelrooster worden afgedekt. Scheelde zo'n 5 graden in de casetemp en gemiddeld zo'n 10 graden bij m'n hdd's.
Dit klinkt als een plausibele verklaring. Als de harddisk een bad sector heeft en hij 10 seconden blijft proberen om de sector toch nog te lezen, ziet de RAID-controller in die tijd geen reactie en kan hij (onterecht) besluiten dat de harddisk het loodje heeft gelegd. Heb je die overleden schijven eigenlijk weleens los in een andere pc gehangen om te kijken of ze daadwerkelijk defect waren?
Dat vroeg ik al en daar antwoorde hij ook bevestigend op: Verwijderd in "Maxtor Diamondmax 10 valt bij bosjes uit"

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 18-03-2005 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 11:10

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Mmz, mijn diamondmax 9 200GB (6Y200P) ging na 15 maanden stuk (goede gok de 8MB te nemen met 3 jaar garantie). Op zich is dat niet echt snel, ware het niet dat de oudere Maxtors in hetzelfde systeem geen enkel probleem hebben (80GB 5400rpm (4D080H4), 2x 120GB 7200rpm (6Y120P0)).
Wat wel opviel was dat die schijf constant op 45 graden zat terwijl de andere schijven tussen de 35 en 40 zaten.
M'n nieuwe diamondmax 10 200GB (6B200P0) valt niet echt op bij de andere schijven (sowieso zit er nu ook extra cooling voor en wordt ie 30 graden).

Ofwel: je zou inderdaad wel zeggen dat er een rotte serie tussen heeft gezeten
(bij de overgang van serie 9 naar 10 dan dus)

[ Voor 5% gewijzigd door LEiPiE op 18-03-2005 15:27 ]

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@friday13, Ik hoop dat je dit nog leest... Heb jij je systeem nu nog werkende gekregen met die Maxtor schijven? Ik heb hier namelijk ook een paar DM10 schijven (4 stuks) op een RAIDcore 4852.
Nu heb ik tijdens de installatie van het systeem al 3 maal een critical error gehad, steeds op de zelfde schijf, wanneer ik de array (RAID5) opnieuw aanmaak lijkt er niets aan de hand. Als het goed is heb ik ook de nieuwe firmware van Maxtor in de schijfen geflashed.

Overigens mijn systeem draait geen 24x7 en de schijven worden in mijn CM Stacker ook niet echt warm. Helaas kan ik dit niet echt meten, maar als ik mijn hand tegen de achter zijde van de schijven leg voelt het niet echt warm aan.

[ Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 13-04-2005 10:36 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het lijkt er op dat wanneer ik een partitie aanmaak en deze wil formateren er iets mis gaat op schijf 0:0 van de RAID set. Deze geeft een failure waardoor de RAIDset weer de status critical krijgt. Nu dus voor de 4de maal nadat hij 10 uur bezig is geweest de RAID5 set opnieuw op te bouwen over 4 schijven. Weet iemand ook een tootlje zodat ik de schijfen zou kunnen uitlezen op S.M.A.R.T. waarden, ondanks dat ze in een RAID5 set hangen? Het tooltje van Maxtor werkt niet met de RAID controller, terwijl het flashen van de firmware wel weer gaat :? ... ik was al bang voor problemen na al die topic's gelezen te hebben over de DM10 als ik dat in December had geweten, was ik voor een andere schijf gegaan :'( ...

Ik had overigens verwacht dat de RAIDcore BC4852 wel S.M.A.R.T. waarden zou kunnen uitlezen, blijkbaar dus niet.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 13-04-2005 13:04 ]

Pagina: 1