Patchpanel aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 2.295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-03 11:38
Mensen,

Ben net begonnen met het ver-netten van mijn netwerk (4 pc's, 1 laptop, 1 netwerkprinter) maar loop al meteen tegen een probleem aan. Waarschijnlijk is het heel gemakkelijk, maar ik kom er even niet uit.

Gisteren acht kabeltjes van +/- 0,5 meter geknipt en voorzien van RJ45-connector. Vandaag geprobeerd de andere uiteinden aan patchpanel te bevestigen. Heb even heel logisch de volgorde van de kabeltjes aangehouden:
  1. oranje-wit
  2. oranje
  3. groen-wit
  4. blauw
  5. blauw-wit
  6. groen
  7. bruin-wit
  8. bruin
Dit bleek niet te werken (lampje op switch gaat wel branden, maar aangesloten PC krijgt geen ip van DHCP-server), waarna ik het omgekeerd ook heb geprobeerd.

De kabel tussen het patchpanel het patchpanel en een NIC is straight. Deze werkt (getest door direct op switch aan te sluiten).

Mijn vraag is dus hoe de aders in het patchpanel geplaatst moeten worden; welke volgorde. Wat kan ik fout doen? Tooltje om het te doen heb ik...

Het is een 8-poorts Sweex-switchje (geen speciale up-link, alle 8 daarvoor te gebruiken).

Iemand suggesties en/of (serieuze) tips?

[ Voor 1% gewijzigd door wheel op 12-03-2005 19:29 . Reden: typfoutje ]

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

Heb je een patch panel en een switch of.... kijk anders ff je kabels na.
Maar je krijgt uplink, geef dus ff 2 pc's een IPtje en kijk ff of je kan pingen. Dan kan je iig een paar laagjes in het osi wegstrepen

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-03 11:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Die volgorde van aansluiten is totaal verkeerd inderdaad correct, kijk eens in FAQ - Network Troubleshooting.

[ Voor 10% gewijzigd door Freee!! op 11-03-2005 21:16 . Reden: Even iets te snel geweest ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• wheel
vliegjong schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 21:11:
Maar je krijgt uplink, geef dus ff 2 pc's een IPtje en kijk ff of je kan pingen. Dan kan je iig een paar laagjes in het osi wegstrepen
Ja, modem > router > switch

aan die switch hangt een andere switch. Deze heeft 8 poorten, hiervan wil ik er 7 doorlussen naar patchpannel, en eentje om naar de kleine switch te linken...

Hoe kan ik de kabels testen, aangezien ze maar 1 connector hebben?

Verwijderd

de kabeltjes kun je heel eenvoudig draadje voor draadje testen met een eenvoudige multi-meter.
Heb je de volgorde al eens verwisseld op de patchkast?
link-rechts, boven-onder is wel eens lastig met kabeltjes knippen.
edit:
Trouwens van switch naar switch moet je een crosskabel gebruiken, tenzij de poorten auto MDI/MDI-X zijn, dan regelt het switchje het zelf wel.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 22:40 ]

• wheel
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:36:
de kabeltjes kun je heel eenvoudig draadje voor draadje testen met een eenvoudige multi-meter.
edit:
Trouwens van switch naar switch moet je een crosskabel gebruiken, tenzij de poorten auto MDI/MDI-X zijn, dan regelt het switchje het zelf wel.
Kabeltjes ga ik even laten testen door m'n broertje.
Tussen switches hangt al tijden aan kabel. Ik ging er zonder het na te kijken van uit dat het straight is, aangezien ik nog nooit een cross-cable heb geknipt... Switches zijn beide eenvoudige Sweex-apparaatjes... Of die auto MDI/MDI-X zijn, zou ik moeten checken, alhoewel ik er vanuit ga dat dit niet het probleem is, aangezien de PC's die direct op de tweede switch aangesloten worden wel gewoon werken.

Wat bedoel je precies met
Heb je de volgorde al eens verwisseld op de patchkast?
Je bedoeld van bruin naar oranje-wit i.p.v. andersom? Ja, dat heb ik gedaan.
Op het patchpannel staat achterop welke poort bij welke 8 aansluitpuntjes hoort.
link-rechts, boven-onder is wel eens lastig met kabeltjes knippen.
Wat bedoel je precies?

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

Ik heb eens op de RJ-45 plug dezelfde volgorde precies andersom aangesloten. (Vind het FAQ-overzicht daar namelijk vaag in)/ Deze vind ik duidelijker: http://www.lanshack.com/make-cat5E.asp

ja, graag!

• wheel
vliegjong schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 21:11:
Heb net laptop 192.168.117.1 en PC 192.168.117.2 gegeven, en beide aangesloten op het patchpanel, maar geeft time-out bij ping-commando.

Nogmaals
  1. oranje-wit
  2. oranje
  3. groen-wit
  4. blauw
  5. blauw-wit
  6. groen
  7. bruin-wit
  8. bruin
Zo zijn mijn kabeltjes aangesloten EN is de volgorde van links naar rechts op patchpanel...

• Freee!!

Freee!!

Volgorde is in overeenstemming met de standaards, maar heb je het stekkertje er niet per ongeluk op de kop opgestoken? Dat zou namelijk een heleboel verklaren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
hele domme vraag mischien, maar je loopt toch niet te pingen naar een machine met de windows XP firewall aan :? (die blocked icmp namelijk)

A wise man's life is based around fuck you

• wheel
Mr. Liu schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 20:44:
Volgorde is in overeenstemming met de standaards, maar heb je het stekkertje er niet per ongeluk op de kop opgestoken? Dat zou namelijk een heleboel verklaren.
Op de kop er in? Ehm, dat past toch niet 8)7, of begrijp ik je verkeerd?
Ik heb dit aangehouden

Afbeeldingslocatie: http://www.lanshack.com/images/568-B.gif
Het lipje zit dus aan de onderkant, uitgaande van deze afbeelding.
Erik schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:28:
hele domme vraag mischien, maar je loopt toch niet te pingen naar een machine met de windows XP firewall aan :? (die blocked icmp namelijk)
Ja, die stond aan (had ik geen erg in), maar nee, uitzetten helpt niet (inmiddels geprobeerd).

[ Voor 12% gewijzigd door wheel op 12-03-2005 21:48 . Reden: Er in i.p.v. er op gelezen... ]

Verwijderd

Misschien een stomme opmerking maar wat ik uit dit verhaal opmaak is dat de TS de volgende configuratie maak:

code:
1
hub/switch -> stekker ->kabel - > patchplug

en dan
code:
1
stekker -> kabel -> stekker -> PC

moet je dan niet in het eerste stuk een cross maken?

• wheel
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:46:
Misschien een stomme opmerking maar wat ik uit dit verhaal opmaak is dat de TS de volgende configuratie maak:

code:
1

en dan
code:
1

Welk stuk? Van de switch naar het patchpanel?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

baskick schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:41:
[...]

Op de kop er in? Ehm, dat past toch niet 8)7, of begrijp ik je verkeerd?
Ik heb dit aangehouden

[afbeelding]
Het lipje zit dus aan de onderkant, uitgaande van deze afbeelding.

[...]

Ja, die stond aan (had ik geen erg in), maar nee, uitzetten helpt niet (inmiddels geprobeerd).
Zo te zien zijn de patchkabels goed, maar we zien niet zeker of de patchpanels goed aangesloten zijn. Over de RJ-45-connectors connectorizen is er geen discussie mogelijk, maar bij patchpanels kan je perfect achterstevoren, ondersteboven en zelfs in spiegelbeeld de draadjes insteken.

Kan je een stortvloed aan foto's van je patchpanels in alle mogelijk standjes posten?

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
Je kunt toch heel makkelijk testen, door een bestaande werkende kabel door midden te knippen,
de uiteinde strippen, en dan de ene helft van de kabel in je patch paneel, en de andere met een koppelblokje aan je uiteinde van je patchpaneel, dus bij je computer ergens.

En dan met een multimeter de aders controleren. Of oranje aan de ene kant ook oranje is aan de andere kant.

Er zijn namelijk patchpanelen, waar de volgorde anders is, dus waar je ze gewoon op volgorde moet aansluiten. En dat het op het paneel dan de aders op de juiste punten komen.

wit oranje
oranje
wit groen
groen
wit blauw
blauw
wit bruin
bruin

Maar dat heb je zo gevonden als je ze ader voor ader na meet.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-03 07:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:46:

code:
1

en dan
code:
1

Sinds wanneer is Hub/Switch <-> PC cross :?

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:57:
[...]
Sinds wanneer is Hub/Switch <-> PC cross :?
Omdat hij het hier niet rechtstreeks aangesloten heeft.
Zo te zien gaat hij naar een female (patchpanel) naar een stekker en dan komen ze toch omgedraaid aan.
Normale bedrijf zet je ze van female naar female (bij bedrijven) en steek je dan in bijde kanten een extra patchkabel om de switch (aan de ene kant) en de PC (aan de andere kant) aan te sluiten.
Dan draait het gehele geval zichzelf om

Ik heb hier helaas geen paneel en heb ze ook nog nooit aangesloten (alleen fysiek ingestoken 8)7 )

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bij patchpanels gelden andere volgordes :) Ziet je panel er ongeveer zo uit?

Afbeeldingslocatie: http://www.ini.hshaarlem.nl/~marco/lsa-panel-640.jpg

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:28
CyBeR schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 23:25:
Bij patchpanels gelden andere volgordes :) Ziet je panel er ongeveer zo uit?
Pcies. Alle patch panels die ik tot nu toe in handen had hadden een kleurcodering en werden dus per paar aangesloten. Komt er meestal op neer dat op een patch panel de volgende volgorde geldt:
1 - 1 (or/w)
2 - 2 (or)
3 - 3 (gr/w)
4 - 6 (gr)
(en met deze twee paar heb dus je netwerk eigenlijk al compleet)
5 - 5 (bl/w)
6 - 4 (bl)
7 - 7 (br/w)
8 - 8 (br)

Succes

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 23:07:
[...]

Omdat hij het hier niet rechtstreeks aangesloten heeft.
Zo te zien gaat hij naar een female (patchpanel) naar een stekker en dan komen ze toch omgedraaid aan.
Normale bedrijf zet je ze van female naar female (bij bedrijven) en steek je dan in bijde kanten een extra patchkabel om de switch (aan de ene kant) en de PC (aan de andere kant) aan te sluiten.
Dan draait het gehele geval zichzelf om

Ik heb hier helaas geen paneel en heb ze ook nog nooit aangesloten (alleen fysiek ingestoken 8)7 )
Onzin, een patchpanel is een rij twisted pair verlengstukken, het heeft niks met crossover te maken, wat zou überhaupt het nut zijn om het te laten kruisen, dat kan je altijd met de hand nog doen door ze anders te punchen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

StevenK schreef op zondag 13 maart 2005 @ 04:47:
[...]

Pcies. Alle patch panels die ik tot nu toe in handen had hadden een kleurcodering en werden dus per paar aangesloten. Komt er meestal op neer dat op een patch panel de volgende volgorde geldt:
1 - 1 (or/w)
2 - 2 (or)
3 - 3 (gr/w)
4 - 6 (gr)
(en met deze twee paar heb dus je netwerk eigenlijk al compleet)
5 - 5 (bl/w)
6 - 4 (bl)
7 - 7 (br/w)
8 - 8 (br)

Succes
Nuja, de daadwerkelijke volgorde verschilt (helaas) per merk. Dit is een AMP panel, die begint met blauw en oranje. Over het algemeen hebben ze wel ergens een kleurcodering aangegeven staan. Deze doet dat met losse papiertjes (die kun je ook omdraaien, dan krijg je T-568A, nu B) maar bij sommige is er ook op het plastic aangegeven welke kleur er in moet.

• wheel
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ben dus niet de enige die niet precies weet hoe 't werkt... :)
rapture schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:54:
Kan je een stortvloed aan foto's van je patchpanels in alle mogelijk standjes posten?
CyBeR schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 23:25:
Ziet je panel er ongeveer zo uit?

[afbeelding]
CyBeR schreef op zondag 13 maart 2005 @ 12:02:
[...]

Nuja, de daadwerkelijke volgorde verschilt (helaas) per merk. Dit is een AMP panel, die begint met blauw en oranje. Over het algemeen hebben ze wel ergens een kleurcodering aangegeven staan. Deze doet dat met losse papiertjes (die kun je ook omdraaien, dan krijg je T-568A, nu B) maar bij sommige is er ook op het plastic aangegeven welke kleur er in moet.
Dit is ook en AMP. Ziet er ongeveer exact zo uit als de door CyBeR geplaatste foto.
Ook hier zitten er papiertjes tussen de aansluitingen.
Blauw, oranje, groen en bruin (v.l.n.r.)
Die volgorde moet ik dus aanhouden?
Maar hoe weet ik waar de blauwe en waar de blauw-witte moet (dat staat niet gespecificeerd).

Zoals het nu aangesloten is, is het dus fout (één van de probeersels).

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 14-11-2022 14:19 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, kijkaan. Als je 'm op exact dezelfde manier doet als mijn foto moet 't werken :) Dat is namelijk exact hetzelfde panel ;)

Oh, hou de draadjes onderling trouwens wel zo ver mogelijk getwist. Zie ook daarvoor mijn ploatje :)

[ Voor 59% gewijzigd door CyBeR op 13-03-2005 16:01 ]

• wheel
Heel erg bedankt allemaal (met name CyBeR voor de geplaatste foto die erg verduidelijkte) voor de geboden hulp.

De poorten 1, 2, 3, 5 en 7 werken; 4 en 7 niet, maar ga er vanuit dat dat aan het geknepen connectortje ligt (van de week even vervangen).

Voor het aansluiten van patchpanel naar inbouwdoosje gebruik ik weer gewoon straight, toch :)?

[ Voor 9% gewijzigd door wheel op 13-03-2005 17:26 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Yup :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hoe zou je zo'n aansluitingwijze noemen, het is niet achterstevoren, ook niet ondersteboven en zeker geen spiegelbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 14-11-2022 14:20 ]

Verwijderd

Wat voor merk patchpanel heb je?

• wheel
rapture schreef op zondag 13 maart 2005 @ 17:32:
Hoe zou je zo'n aansluitingwijze noemen, het is niet achterstevoren, ook niet ondersteboven en zeker geen spiegelbeeld.
Ik heb geen idee.
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 17:44:
Wat voor merk patchpanel heb je?
Dit is een AMP Netconnect Cat5e-patchpanel

• Freee!!

Freee!!

rapture schreef op zondag 13 maart 2005 @ 17:32:
[...]
Chromo-pseudo-sequentieel :? Pseudo omdat het niet helemaal de standaard volgorde van de kleuren is :P

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Het 'T568B' wat erop staat wil zeggen dat als je de draadjes puncht volgens de kleuren (WitBl - Bl, enzovoort) het als EIA/TIA-568B (de standaard patching) op de RJ45-poort komt. Vandaar dat die 3 aansluitingen die TS probeert niet werken, je kan het al zien doordat de kleuren die bij de paren staan NIET kloppen, daarnaast is het een spiegelbeeld per paar, het Wit-Kleur adertje is de 1e draad bij een paar (de effen kleur / Kleur-Wit is de 2e) dus moet ook als eerste gepuncht worden.

@Mr. Liu: die punching die rapture bedoelt is EIA/TIA-568B in spiegelbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 16-03-2005 01:36 ]

• wheel
Bedankt, nu weet ik / weten wij ook het hoe-wat-en-waarom van wat ik gedaan heb :)

[ Voor 20% gewijzigd door wheel op 16-03-2005 15:21 ]

Pagina: 1