Wat helpt tegen 'whining noise" van Maxtor HDD?

Pagina: 1
Acties:

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Ik heb 2 Maxtor DiamondMax 6800plus schijven in mijn Antec1030BEC kast hangen. De kast heb ik gekocht omdat ie erg mooi is, overal goed bij te komen is en omdat de fans lekker stil zijn.

Nu blijken mijn schijven degenen te zijn die de meeste herrie maken. Ik denk dat het de motoren zelf zijn, want het is zo'n hoog pitched geluid dat je zelfs uit je slaap kan houden.
De schijven zijn niet in rubber opgehangen want ik vraag me af of dit wel zal helpen. Er vibreert volgens mij niks mee van de kast zelf.

Als ik de schijven loskoppel is het idd dus wel stil in mijn kast, dus de fans zijn eht niet.

Hebben anderen hier ook last van? Wat kan je tegen dit geluid doen?

De HDD's zitten voorin mijn kast, redelijk in de buurt van de openingen voor de airflow. Kan ik een stuk schuim tussen de HDD's en de voorkant van de kast doen, of laat dit schuim die herrie nog steeds door?

specs | 3360wP met SE3000

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb bij mijn server wat schuim onder en voor de hdd gedaan, maar veel helpt het niet. Omdat dat ding nu niet meer vastzit aan het metaal, heb ik geen resonantie meer.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
..zit niet meer vast aan metaal
Huh? Die HDD zit toch zeker wel aan een 3,5" frame geschroefd? Je gaat een hdd toch niet los neerleggen in je kast?

Ik dacht trouwens een poosje geleden op GoT iets gelezen te hebben over verschillende materialen die helpen tegen verschillende soorten geluid. Dat een schuimachtig materiaal hielp tegen lage bromtonen en een rubberachtig materiaal tegen hoge tonen (of was het andersom :? )

Kan bovenstaande tegen dat hoge geluid helpen?

• Sander Schrier
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik had eenzelfde schijf (13,6 GB versie) en vond ook dat die een erg irritant - hoog - geluid maakte. Ik heb toen als oplossing bij Informatique een speciale geluiddempende ombouw gekocht (Silent Systems, Silent Drive 5,25" size). Die kosten 59,- per stuk, maar dan ben je in ieder geval verlost van je kwelling :)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 08 januari 2001 23:37 schreef Tai-Pan het volgende:

[..]
soorten geluid. Dat een schuimachtig materiaal hielp tegen lage bromtonen en een rubberachtig materiaal tegen hoge tonen (of was het andersom :? )
Grijns..andersom :)

Ik heb tapijt tegels tegen ieder 'vlak deel' van mijn kast geplakt. Die hebben een bitumen (teer) achterkant en dat dempt het resoneren. De pluizige voorkant dempt gesnerp. Doordat de kast een kleiner volume krijgt gaat je luchtstroom en dus de koeling er zelfs iets op vooruit. En niet ACHTERUIT zoals sommige hier schijnen te denken.

Iets anders is dat je disken wel degelijk vast moet schroeven. Het kontakt met de bay is een van de belangrijkste manieren waarop ze hun warmte kwijt raken. Het metaal werkt dan als een koelvin. Gebruik zoveel mogelijk schroeven. Dus niet 2 stuks om hem vast te zetten. Het gaat om zo goed mogelijk kontakt. Ik heb er zelf 8 in zitten. Ieder schroefgat heeft een schroef. Dat vermindert trouwens ook het resoneren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Die SilentDrive ziet er wel interessant uit, maar ik heb er dus 2 van nodig. Dat houdt tevens in dat ik mijn 2x 3,5" drivebays niet meer kan gebruiken voor mijn HDD's, want die vullen de 2 laatste posities op van mijn 4x 5,25" bays.

Voorts staat er op de site van Molex(die die dingen maakt) dat de SilentDrives gespecificeerd zijn te werken met HDD's tot 5400rpm. Dat heeft weer allemaal te maken met de warmte die HDD's produceren.

Ik zal wel eens kijken in de shop van informatique.

Tapijttegels ga ik niet doen. Mijn kast weegt leeg al 15kg (SOHO kast, dus aardig groot) en ik wil liever geen hernia oplopen ;)

Pagina: 1