[UPS] UPS om 2 computers op aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:18
Een klant van het bedrijf waar ik stage loop wil een UPS voor zijn "servers". Deze computers zijn normale desktop machines waarvan 1 een Windows 2000 Professional machine is voor data opslag en 1 Linux (Slackware) machine als firewall/router. Ongeveer 3 weken geleden belde deze klant dat er een stroomstoring was geweest (licht uit/aan) en hierbij is de ADSL verbinding uitgevallen. De oplossing was hiervoor alles opnieuw opstarten in een bepaalde volgorde (niet echt van toepassing hier denk ik...)

De klant vraagt nu advies hoe dit soort zaken in het vervolg voorkomen kunnen worden. Een goede oplossing hiervoor lijkt mij een UPS. Ik heb hiervoor de APC site eens bekeken en een paar mooie modellen gevonden, de Back-UPS serie. Bij mijn vorige stage (volledige Win2k omgeving) heb ik een aantal van deze modellen geinstalleerd en geconfigureerd maar dit was steeds maar voor 1 machine of een stel switches. Bij deze klant gaat het om het volgende;

2 computers (desktopmachines naast elkaar)
1 adsl router (op ongeveer 5 meter directe afstand van de servers)

Het spul hoeft niet te functioneren bij stroomuitval, ze moeten dan (automatisch) afgesloten worden. Met de bijgeleverde software voor Windows is dit geen probleem. APC biedt ook software voor Linux maar ik ben een beginner hierin B). Een collega is wel Linux ervaren dus moet dit nog met hem overleggen.

Is het mogelijk om 2 desktop pc's aan te sluiten op dezelfde UPS (moet lukken lijkt me, stekker erin, werken) en deze af te sluiten in geval van een stroomstoring van langer dan bijvoorbeeld 5 minuten? Ik heb hierover met APC gebeld en deze raden een model van 1500 euro + een management kaart van 300 euro aan. Een proleem; dát is nou net ff teveel van het goede ;)

Een andere oplossing was het aanschaffen van aparte losse ups-en. Lijkt me ook niet echt handig...

Het schijnt (ik kan het niet testen omdat ik er geen een heb hier...) dat het niet mogelijk is de UPS aan te sluiten via de seriele én de USB aansluiting (alleen om het "power down" signaal te geven)?

Nu heb ik de volgende modellen in gedachten;

De BK650 voor de 2 computers
De BK350 voor de adsl router

Waarom 2; Ik weet niet hoe de situatie op afstand is, van een collega heb ik een tekening gehad van het pand en telefonisch contact gehad met de klant, deze vertelde me dat het fysiek ongeveer 5 meter afstand is maar omdat de kabel dan evt via het plafond moet lopen zal dit dus zeker 10 worden. Lijkt mij te lang voor 1 ups...

Verder heb ik geen info over de pc's (voedingen/aantal harddisks etc) maar ik ga er vanuit dat deze 2 UPS-en dit trekken. Mocht iemand er meer ervaringen mee hebben en meer info nodig hebben kan dit geregeld worden natuurlijk :)

Kan ik deze 2 ups-en bestellen of gaat iemand mij betere ideen geven hierover :)

Whoop!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Ik denk dat je met een 650 model je het niet lang volhoud. Je zult dan misschien net genoeg tijd hebben om beide machines af te sluiten.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• marccom
Zou een 750A beter voldoen dan? Dit is een van de modellen die APC mij aangeraden heeft (komt de management kaart nog bij, de goedkoopste is 200 euro) en deze kost bij Paradigit € 329,00. Op zich een "redelijk" bedrag lijkt me maar dan is het goedkoper/handiger om gewoon 3 BK350 modelletjes te kopen...

Is het trouwens mogelijk om de ADSL lijn via dit ding te laten lopen (er zitten RJ11 aansluitingen op voor "modem/telephone/fax")? Ik kan er bij APC weinig over terugvinden...

Whoop!

Verwijderd

Ik heb hier een 400VA'tje staan, simpel ding, waar drie machines op hangen. Een dual PIII, een PIII met vijf HD's en een P4 met drie HD's, plus twee 19" TFT's. Dat alles draait lang genoeg om bij uitval netjes af te kunnen sluiten en te wachten tot de spanning terug is. Eigenlijk heb ik deze opstelling om alles te beschermen tegen surges wat me al eens een 22" monitor gekost heeft.
Ik weet het, dat kun je ook met surge protectors, maar ach, ik had dat ding toch liggen en draait nu al drie jaar zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2005 12:00 ]

• marccom
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 11:59:
Ik heb hier een 400VA'tje staan, simpel ding, waar drie machines op hangen. Een dual PIII, een PIII met vijf HD's en een P4 met drie HD's, plus twee 19" TFT's. Dat alles draait lang genoeg om bij uitval netjes af te kunnen sluiten en te wachten tot de spanning terug is. Eigenlijk heb ik deze opstelling om alles te beschermen tegen surges wat me al eens een 22" monitor gekost heeft.
Ik weet het, dat kun je ook met surge protectors, maar ach, ik had dat ding toch liggen en draait nu al drie jaar zo.
Ik wil het afsluiten geautomatiseerd maken omdat het een systeem van een klant van ons is en die zit niet echt op de hoek...

Weet iemand of dit mogelijk is (lijkt me toch wel gezien dat ding 2 aansluitingen heeft)?

Whoop!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
marccom schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 10:09:
[...]

Ik wil het afsluiten geautomatiseerd maken omdat het een systeem van een klant van ons is en die zit niet echt op de hoek...

Weet iemand of dit mogelijk is (lijkt me toch wel gezien dat ding 2 aansluitingen heeft)?
Een BACK-UPS heeft geen shutdown-opties, dan moet je bij de smart UPS serie zijn. Deze hebben een seriele poort, waarmee je de pc down kan gooien.

Eventueel (afhankelijk van het model) kun je een extra seriele poort in de UPS plaatsen voor een 2e of 3e server. Er zijn ook netwerkkaarten voor die een shutdown-opdracht geven over netwerk waarna de clients (je servers met een client proggie) af gaan sluiten.
Laatste optie is UPS serieel op 1 server hangen, en de andere server als "slave" via het netwerk: Grote pc zal bij shutdown opdracht geven aan de slaves om ook af te gaan sluiten.
Verder heb ik geen info over de pc's (voedingen/aantal harddisks etc) maar ik ga er vanuit dat deze 2 UPS-en dit trekken.
Misschien handig om dat eerst eens te gaan uitzoeken, hoe lang moeten de UPSsen de zooi in de lucht kunnen houden?

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 18-03-2005 10:42 ]

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
er is windows software die als een soort server dient. Je sluit dan meerdere pc's aan op een ups en 1 pc als server via de seriele (of usb) poort op de ups. Op alle pc's zet je dan een client die aan de "server" regelmatig de status van de ups opvraagt.
Op die manier kan je dus meerdere pc's op 1 ups aansluiten en ze allemaal tegelijk laten shutdownen als er iets mis gaat

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-02 21:04

KrL

Foto foto..

DJSmiley schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 10:41:
[...]
Een BACK-UPS heeft geen shutdown-opties, dan moet je bij de smart UPS serie zijn. Deze hebben een seriele poort, waarmee je de pc down kan gooien.

Eventueel (afhankelijk van het model) kun je een extra seriele poort in de UPS plaatsen voor een 2e of 3e server. Er zijn ook netwerkkaarten voor die een shutdown-opdracht geven over netwerk waarna de clients (je servers met een client proggie) af gaan sluiten.
Laatste optie is UPS serieel op 1 server hangen, en de andere server als "slave" via het netwerk: Grote pc zal bij shutdown opdracht geven aan de slaves om ook af te gaan sluiten.
[...]
Misschien handig om dat eerst eens te gaan uitzoeken, hoe lang moeten de UPSsen de zooi in de lucht kunnen houden?
Back-UPS heeft wel shutdown mogelijkheid.. Er zit een soort van seriele interface op met standaard een USB kabel erbij.. Werkt perfect op Windows met powerchute, voor Linux heb je ook goede software waarmee het idd mogelijk is een hoofdserver aan te wijzen (waaraan de UPS zit) en die het signaal door te laten geven aan z'n slaves..

Ik denk persoonlijk dat je aan de 650 meer dan genoeg hebt.. Zeker als er geen monitoren op aangesloten zitten moet ie het wel een paar minuten uithouden en iig genoeg tijd bieden voor shutdown..

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 07:49
KrL schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 10:48:
Back-UPS heeft wel shutdown mogelijkheid.. Er zit een soort van seriele interface op met standaard een USB kabel erbij..
Inderdaad ja. Het verschil met de smart-ups serie is het beheer over het netwerk; de smart-ups kan over het netwerk beheerd worden. Zie o.a. http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=23
650VA voor twee pc's die direct af moeten sluiten is inderdaad voldoende.

-

• marccom
DJSmiley schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 10:41:
[...]

[...]

Bij mn vorige stagebedrijf sluit de 500 toch echt de pc af wanneer de stroom wegvalt :)

De andere optie van een extra controller in de unit heb ik ook genoemd maar die optie is waarschijnlijk te duur, het is maar een klein bedrijf en het budget is dus minder.

Via netwerk afsluiten is ook nog een optie. Zal ik eens naar gaan kijken, hier weet ik verder niks van.

Het hele spul hoeft niet in de lucht te blijven voor productie. Het gaat erom dat stroompieken/dalen eruit gehaald worden en dat het spul afgesloten wordt wanneer de stroom voor langere tijd wegvalt (zeg maar na 3 minuten ofzo, mja hoevaak gebeurd dat tegenwoordig).
KrL schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 10:48:
[...]

Back-UPS heeft wel shutdown mogelijkheid.. Er zit een soort van seriele interface op met standaard een USB kabel erbij.. Werkt perfect op Windows met powerchute, voor Linux heb je ook goede software waarmee het idd mogelijk is een hoofdserver aan te wijzen (waaraan de UPS zit) en die het signaal door te laten geven aan z'n slaves..

Ik denk persoonlijk dat je aan de 650 meer dan genoeg hebt.. Zeker als er geen monitoren op aangesloten zitten moet ie het wel een paar minuten uithouden en iig genoeg tijd bieden voor shutdown..
Ok, de Linux optie klinkt interessant, zal dat is met mn collega hier gaan overleggen.

Er komt 1 monitor aan te hangen voor het geval dat. Deze staat normaal gesproken uit en zal alleen in nood gebruikt worden (foutmeldingen/storingen op 1 vd servers) en hoeft dus niet per se gevoed te worden door de ups.
SysRq schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 11:51:
[...]

Inderdaad ja. Het verschil met de smart-ups serie is het beheer over het netwerk; de smart-ups kan over het netwerk beheerd worden. Zie o.a. http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=23
650VA voor twee pc's die direct af moeten sluiten is inderdaad voldoende.
Beheer/monitoring via het netwerk is niet nodig. Het gaat er alleen om dat de pc's niet meer uitvallen bij een korte stroompiek/dal zoals afgelopen keer gebeurde (en de klant 1,5 uur zonder internetverbinding/werkende server zat).

[ Voor 12% gewijzigd door marccom op 18-03-2005 12:38 ]

Whoop!

• marccom
Heb zojuist maar eens gebeld waar het antwoord op mn vragen bleef. Heb het eea voorgesteld zoals hierboven genoemd en dat werd "te geavanceerd". Ze willen het houden bij een simpele voorziening die alleen de stroompieken eruit gooit, runtime boeit dus niet meer... Ik denk dat een 650VA makkelijk 2 pc's en de adsl modem trekt?

Je hebt ook van die stekkerblok-achtige dingen, zoals deze, http://www.apcc.com/products/family/index.cfm?id=176

http://www.apcc.com/resou...ex.cfm?base_sku=P5BT%2DGR

Volgens mij voldoet zoiets ook wel?

Whoop!

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-02 20:06

Vizorium-5

Framerate = Life

marccom schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:20:
Heb zojuist maar eens gebeld waar het antwoord op mn vragen bleef. Heb het eea voorgesteld zoals hierboven genoemd en dat werd "te geavanceerd". Ze willen het houden bij een simpele voorziening die alleen de stroompieken eruit gooit, runtime boeit dus niet meer... Ik denk dat een 650VA makkelijk 2 pc's en de adsl modem trekt?

Je hebt ook van die stekkerblok-achtige dingen, zoals deze, http://www.apcc.com/products/family/index.cfm?id=176

http://www.apcc.com/resou...ex.cfm?base_sku=P5BT%2DGR

Volgens mij voldoet zoiets ook wel?
Deze zorgen alleen voor het opvangen van stroompieken zoals blikseminslag. Hier zit geen stroomvoorziening in!

• marccom
Vizorium-5 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:33:
[...]

Deze zorgen alleen voor het opvangen van stroompieken zoals blikseminslag. Hier zit geen stroomvoorziening in!
Klopt, maar omdat ze dat niet meer nodig vinden (ik heb ze uitgelegd waarom dit handig was...) zou het eventueel ook zonder kunnen. Deze dingen filteren alleen de pieken/dalen eruit toch?

Whoop!

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-02 20:06

Vizorium-5

Framerate = Life

Stroompieken zoals bij blikseminslag wel, maar waarschijnlijk klapt er een zekering in het stekkerblok, waardoor dus de PC uitvalt, maar niet defect raakt door de overbelasting.
Pieken en dalen, dus bv 200 volt of 260 volt, zal dit stekkerblok niet corrigeren naar 230 volt. Dit doen alleen UPS met een batterij.
Niet alle UPS-en ondersteunen dit. Ik heb zelf een smart ups 700va en die kan dat wel, en een back-ups pro 650va en die kan het niet.

Als je pieken en dalen continu wilt wegfilteren, heb je een inline-ups nodig. Dat wil zeggen dat deze de stroom altijd corrigeert naar 230 (of gewenst voltage). Deze zijn duur in aanschaf en onderhoud. Accu's gaan maar een jaar of 3 mee.

De smart-ups van mij gaat op batterij werken als het voltage onder 210 en boven 250 komt. Als het voltage weer binnen de marge valt, gaat de ups weer over op netspanning.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou zeggen neem eens contact op met http://www.eastups-europe.com/ . Deze mensen hebben een aantal maatwerkoplossingen welke in jouw geval denk ik wel interessant zijn.

Als je trouwens een master-slave constructie gaat gebruiken. Vergeet dan niet dat je de eventuele swicth (als het over IP loopt) ook aan die UPS moet hangen omdat bij uitval anders het netwerk ook niet werkt. Zo heb ik een leverancier mooi op mijn bek zien gaan toen hij een stuk of 5 servers op een goede UPS aangesloten had en vergeten was het netwerk erop te zetten. Toen hij de stekker eruit trok was het netwerk down en na 5 minuten waren 4 van de 5 server hard afgesloten :P .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• marccom
LauPro schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:01:
Ik zou zeggen neem eens contact op met http://www.eastups-europe.com/ . Deze mensen hebben een aantal maatwerkoplossingen welke in jouw geval denk ik wel interessant zijn.

Als je trouwens een master-slave constructie gaat gebruiken. Vergeet dan niet dat je de eventuele swicth (als het over IP loopt) ook aan die UPS moet hangen omdat bij uitval anders het netwerk ook niet werkt. Zo heb ik een leverancier mooi op mijn bek zien gaan toen hij een stuk of 5 servers op een goede UPS aangesloten had en vergeten was het netwerk erop te zetten. Toen hij de stekker eruit trok was het netwerk down en na 5 minuten waren 4 van de 5 server hard afgesloten :P .
Contact opgenomen met East-UPS en deze kan wel wat leveren maar dan wordt het een (veel) duurdere oplossing dan de APC varianten (met vergelijkende specs). Ga dus denk ik toch maar voor een APC... Zie zojuist een ander model die ik nog niet eerder zag, de RS 800VA. Deze heeft meer vermogen (540Watt) dus is denk ik beter geschikt?

edit:
Ik heb helaas nog steeds geen exacte gegevens van de voedingen van deze machines maar het lijkt me dat 540 Watt wel genoeg is voor 2 "desktop" servers met load "0"?

[ Voor 8% gewijzigd door marccom op 25-04-2005 12:55 . Reden: aanvulling... ]

Whoop!

Pagina: 1