Toon posts:

[SuSE] Internetverbinding enkele seconden weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem. Mijn server die sinds kort ook het internet deelt verliest soms enkele seconden zijn internetverbinding. Waarschijnlijk had ik het probleem niet eens gemerkt als ik niet af en toe op mijn thuispc werk mbv Terminal Services.
Op zo'n moment kan ik die machine ook niet meer pingen.

Ik heb de logbestanden doorgekeken, maar ik heb niet echt het probleem kunnen localiseren en weet dus eigenlijk niet goed hoe ik nu verder moet gaan.

Het systeem is een Athlon 900 met twee 3Com netwerkkaartjes en SuSE 9.2

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Wat staat er dan precies in /var/log/messages op 't moment dat de verbinding even wegvalt? (even tail -f /var/log/messages doen in een terminal is wel makkelijk)

[ Voor 34% gewijzigd door Bergen op 11-03-2005 12:34 ]

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 12:38

woutur

Klauwtjes uit!

Dat gebeurt mij ook wel eens. Totaal willekeurig en niet te voorspellen. Soms weken niets, dan weer avonden achter elkaar. Ik heb zelf het idee dat het komt door de aansluiting van ADSL zelf. Er zit veel lijn tussen het ISRA en de modem. Ik hoop dat zelf op te lossen door ipv normale platte telefoon kabel te gebruiken, UTP te gebruiken. Dat zou de signaal/ruis verhouding aanzienlijk moeten verbeteren.
Ik kan zelf ook nooit iets in mijn logs vinden wat zou wijzen op errors. Echter na een paar lezingen van de lijn uit de modem zelf kwam ik erachter dat de s/r verhouding beroerd was. Hoop dat volgende week vervangen te hebben.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
als het intern is, lijkt op een collision.
loop dan je netwerk eens na.

als et extern is, lijkt et op een (adsl?) modem die af en toe een beetje haperd.
wsl is er dan wel iets te vinden in de logs binnen je modem.

else, not a clue.

[ Voor 67% gewijzigd door weijl op 11-03-2005 12:58 . Reden: iets te snel met posten. ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie:

De laatste logregel is:

Mar 21 08:54:10 server kernel: SFW2-INext-ACC-TCP IN=eth1 OUT= MAC=00:01:02:30:44:a8:00:0b:45:b4:7a:8a:08:00 SRC=145.18.188.150 DST=145.116.4.12 LEN=48 TOS=0x08 PREC=0x00 TTL=124 ID=8114 DF PROTO=TCP SPT=1232 DPT=80 WINDOW=65535 RES=0x00 SYN URGP=0 OPT (020405B401010402)

Lijkt me niet het grootste probleem.

Aangezien ik in een studentenflat met "supersnel internet" woon, heb ik geen ADSLmodem etc, daar kan het probleem dus niet in zitten. De verbinding wordt overigens geleverd door Surf. Zijn er misschien meer studenten die dit probleem hebben?