[PHP] Mysql support

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 07:34

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
En nu maar hopen dat er geen domme-vragen-limiet actief is hier ;) Zoals mensen misschien gemerkt hebben aan een paar vorige topics ben ik bezig met het installeren van apache + php + mysql en met een beetje mazzel nog snappen wat ik aan het doen ben ook.

Apache draait met PHP, alleen als ik iets probeer te doen met mysql krijg ik foutmeldingen. Kennelijk mis ik mysql support, maar daar heeft men de php4-mysql package voor uitgevonden. Helaas biedt dat geen uitkomst.

Inmiddels heb ik ook heel php4 met php4-mysql er af gemikt, om vervolgens in 1 installatie-actie 'apt-get install php4 php-mysql' op te geven in de hoop dat het dan duidelijk was. Helaas, geen mysql. Als ik zoek naar bijv. mysql.so om deze als module toe te kunnen voegen, vind ik er twee:
code:
1
2
/usr/lib/perl5/auto/DBD/mysql/mysql.so
/usr/lib/php4/20020429-zts/mysql.so

In beide heb ik niet zoveel vertrouwen, aangezien ze op nogal onlogische locaties staan. En ja, ik heb het wel geprobeerd, maar die module wil toch echt niet geladen worden.

Op welke manier wordt die mysql gewoonlijk geinstalleerd, want ik krijg het idee dat ik wederom ergens een beginnersfoutje maak... dat begint een soort trademark te worden ;)

Update:
Voor de zoveelste keer op zoek gegaan naar php.ini, om daar misschien nog wat in te klooien, bestaat dat ding gewoon niet. Ja, in /usr/share/doc/php4-common/examples/php.ini, maar dat lijkt me niet.

Ook geen /etc/php4 te vinden... alleen in /usr/lib staat php4... maar het werkt wel :| Once again Linux amazes me. Volgens mij hoort het hele systeem niet eens te werken :P

[ Voor 25% gewijzigd door Kaastosti op 11-03-2005 11:51 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

How about de boel zelf compileren? Dan ben je klaar in een half uurtje en 't scheelt je een berg hoofdbrekens.

Hier staat wel redelijk netjes uitgelegd hoe je MySQL compileert en installeert en hier staat goed uitgelegd hoe je Apache 2.0 en PHP 4/5 compileert en installeert. Het is ook nog eens 10x leerzamer.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Je bent de allerallereerste die me richting zelf compilen probeert te duwen. Daar was ik in eerste instantie ook mee bezig, tot ik door zo'n beetje half NOS terug werd gefloten omdat je veel beter met een package manager kunt werken...

Overigens hoor het gewoon te werken. Nu weer bezig met opnieuw installeren en configgen, en nu werkt php ineens niet meer. Elke keer als ik 't overnieuw installeer is er weer iets anders wat niet werkt :|

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Mjoah, in principe installleer ik ook zoveel mogelijk met apt, maar mijn amp-installatie compileert ik toch liever met de hand. Op de een of andere manier voelt dat vertrouwder en anders is 't ook zo saai... ;) (ja, wat weer een briljante reden om geen apt te gebruiken he..)

Het _hoort_ inderdaad gewoon te werken, maar als ik 't na een middag nog niet aan de praat had via apt zou ik ook zeggen fuck it, ik doe 't zelf wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Bergen op 11-03-2005 12:42 ]

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Misschien een domme vraag, maar heb je mysql zelf wel geinstaleerd en goed geconfigureerd? Verder zou het niet verkeerd zijn om aan te geven welke distributie van Linux je gebruikt en wat voor foutmeldingen je krijgt?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hehe da's misschien wel handig.
mysql draait, ik kan inloggen en er mee werken
als distro gebruik ik debian sarge en versie is ermm... 2.4.17 geloof ik :)
En de bekende error:
Fatal error: Call to undefined function: mysql_connect()
Het _hoort_ inderdaad gewoon te werken, maar als ik 't na een middag nog niet aan de praat had via apt zou ik ook zeggen fuck it, ik doe 't zelf wel.
Zoiets had ik ook, maar ik wil eigenlijk gewoon wel weten waarom het niet werkt. Anders ben ik eigenlijk om het probleem heen aan het werken in plaats van het op te lossen. En ik zie de voordelen van de package manager wel, dus als het even kan wil ik het op die manier doen.

Daar komt bij dat ik dit geintje op wel meer servers zal moeten doen in de toekomst. Dan is het een stuk makkelijker als dat direct via de package manager kunt doen in plaats van zelf compilen etc. :)

De huidige installatie is gedaan met:
apt-get install apache php4 mysql-server
waarbij ik hoopte dat de package manager dat de benodigde relaties legt. Dat doet ie niet, dus ik moet zelf nog even apache vertellen wat te doen met .php files, maar dat is te doen. Alleen dus echt die mysql ondersteuning wil van geen kant.

[ Voor 75% gewijzigd door Kaastosti op 11-03-2005 13:33 ]

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

code:
1
2
root@janus:~# apt-cache search php3-mysql
php3-mysql - Mysql module for PHP3 (apache)

deze (of voor php4, kweet niet welke je draait) heb je toch wel geinstalleerd he? even een
code:
1
apt-get install php3-mysql

post anders even een output van phpinfo()

Mistakes are proof that you are trying...

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Klopt, die module is er ook voor php4... php4-mysql. Deze is geinstalleerd, maar wordt standaard niet goed neergezet of iets in die richting.
post anders even een output van phpinfo()
Tadaaaa :)

Er is inderdaad geen MySQL plugin geladen... maar dat wist ik al :P De vraag is hoe ik die er in krijg. Ik kan alles er gewoon af mikken, het is een testserver. Maar wat zouden de packages zijn die ik moet installeren? Mijn idee was:
apt-get install apache php4 php4-mysql mysql-server
Nu heb ik dat al een keer gedaan, en ik vraag me echt af waar php4 blijft. Ik kan me toch herinneren dat ik ooit een /etc/php4 dir had met daarin php.ini. Op dit moment heb ik geen /etc/php4, en nog gekker ook geen php.ini, nergens. Waarom werkt het nog steeds? :)

[ Voor 56% gewijzigd door Kaastosti op 11-03-2005 15:07 ]

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

ik heb net even op http://www.debian.org/distrib/packages gekeken naar een /etc/php of php.ini maar die zit ik geen enkel package (uitgaande van stable,i386).

Ik gok dat je doormiddel van een reconfigure dit php.ini moet aanmaken,
code:
1
dpkg-reconfigure php4
o.i.d...

Update:
Als ik op een sarge-systeem "dpkg-reconfigure php4-mysq" komt die met het volgende scherm:
You are installing MySQL support for php4, and it is not yet enabled in the
configuration for the apache SAPI. Do you want this extension to be enabled now?
Should MySQL be added to /etc/php4/apache/php.ini?
lijkt me dat je dit zoekt.

Als php.ini nog niet bestaat maakt je de dir "/etc/php4/apache: toch even zelf aan en copieer je php.ini uit "/usr/share/doc/php4-common/examples/" en loop je hem even snel door (default zal opzich wel goed zijn).

[ Voor 62% gewijzigd door Seth4Chaos op 11-03-2005 16:06 . Reden: update toegevoegd ]

Mistakes are proof that you are trying...

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hmm dat ziet er idd uit als hetgeen ik zoek... dpkg-reconfigure is dus de manier om nieuwe modules toe te voegen? Altijd fijn om te weten :P

LOL tijdens mijn rigoreuze opruimactie heb ik geloof ik iets teveel weggemikt :) Hij wil nu helemaal apache niet meer installeren. Dat wordt een tripje naar de colo om een schone debian install te doen, dit wordt nix ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Kaastosti op 11-03-2005 16:21 ]

• Robert
  • Laatst online: 12-02 15:31

Robert

You have your answer..

Kaastosti schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 16:17:
Hmm dat ziet er idd uit als hetgeen ik zoek... dpkg-reconfigure is dus de manier om nieuwe modules toe te voegen? Altijd fijn om te weten :P
dpkg-reconfigure is de manier om de configuratie van een deb (b.v. php4) opnieuw uit te voeren.

kijk ook even of je mysql wel in php.ini (bij debian is dat /etc/php4/apache/php.ini) staat (iets als extension=mysql.so).

en een schone debian installatie omdat apache niet meer wil installen? Dan moet je wel iets heel raars doen hoor :o

[ Voor 43% gewijzigd door Robert op 11-03-2005 16:28 ]

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Door die dpkg-reconfigure moet ik dus m'n php.ini gaan krijgen, daarna moet idd die extension nog goedgezet worden, dat gaat wel lukken.

Hehe schone install was misschien ook wel een klein beetje overdreven, maar ik heb alles wat met apache te maken had er af gemikt. Er hoorde immers geen apache op te staan... niet zo heel handig van me denk ik:
Setting up apache (1.3.33-4) ...
/var/lib/dpkg/info/apache.postinst: line 12: /usr/share/apache/postinst.common: No such file or directory
dpkg: error processing apache (--configure):
subprocess post-installation script returned error exit status 1

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Hoe heb je 't er dan afgehaald? Met rm? Of wel met apt-get remove?

Verwijderd

Als je het opnieuw geinstalleerd heb probeer dan dit :

code:
1
2
3
4
apt-get install mysql-client mysql-server
apt-get install apache2
apt-get install php4-common libapache2-mod-php4
apt-get install php4-mysql

Dit werkte voor mij nu alleen de services opnieuw starten door :

code:
1
2
3
4
cd /
cd etc/init.d/
./apache2 restart
./mysql restart

En owjah vergeet niet mysql_create_db te doen en je user voor root onder mysql te veranderen !

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hoe heb je 't er dan afgehaald? Met rm? Of wel met apt-get remove?
Ik was bezig het, op aanraden van jou, zelf te compilen. De package manager wist er dus niets van af... dus ik heb alles waar apache in voorkwam (en wat dus niet zou moeten bestaan) zelf weggemikt :)

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klinkt allemaal wel erg professioneel zoals je bezig bent :/

De combinatie apache/php/mysql is overigens wel een van de meest basale zaken, die de package-manager van debian echt prima voor je kan verzorgen hoor.. Maar ik zou eerst eens een dpkg --purge doen voor alle pakketen die Nerull noemt, en dan daarna die pakketten volgens zijn post opnieuw installeren.

Fluitje van een cent, en werkt echt binnen 5 minuten.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Klinkt allemaal wel erg professioneel zoals je bezig bent
Je zou toch zeggen dat je aan m'n posts kan zien dat ik nog niet zo'n linux held ben... dus ik ben allang blij als ik het werkend kan krijgen.

Overigens:
mysql-server depends on mysql-client, dus die hoeft er niet apart bij
php4 depends on php4-common en libapache-mod-php4

apt-get install apache php4 mysql-server php4-mysql
zou dus voldoende moeten zijn, als ik daarna die dpkg-reconfigure uitvoer op php4-mysql... dat gaan we nu fijn thuis proberen :)

Bovenstaande installatie werkt inderdaad wel naar behoren, zonder al te veel moeite. Nu nog een manier vinden om dat ook op die server te doen die ik redelijk over z'n nek heb geholpen :P

[ Voor 16% gewijzigd door Kaastosti op 12-03-2005 14:17 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Sorry dat ik 'm nog één keertje schop, maar ik ben er dan ook bijna uit. Dat laatste systeem wil nu apache wel weer installeren, alleen de dpkg-reconfigure naderhand op php4-mysql reageert niet zoals dat eerder bij mij thuis wel werkte. Datzelfde commando op apache geeft een heel selectiemenu met opties, naar behoren.

Als ik dit echter uitvoer op php4 of php4-mysql gebeurt er niets (waar ik thuis inderdaad de opties kreeg die Seth4Chaos al eerder voorschotelde), maar kom krijg ik gewoon de volgende regel in de shell te zien. Geen mooie blauwe menu's, geen opties, helemaal niets. Ik dacht dat ik er uit was, maar nu heb ik nog steeds dezelfde situatie. Het enige verschil is nu dat ik weet hoe het zou moeten werken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kaastosti op 14-03-2005 11:14 ]

Pagina: 1