Wat ik in deze discussies mis is het algemene feit dat verschillende mensen in de informatieketen om een probleem op te lossen normaliter geen
aansluitende kennis van zaken hebben. Voordat ik aan een avondschool opleiding en daarna een engineering opleiding begon was ik een elektricien. Elke dag werden we met twee man op klussen uitgezonden in een wagen vol met materiaal en apparatuur, maar eerst dronken we een kop koffie op de zaak, om een beetje op gang te komen:
Op de klus aangekomen opende een oude vrouw van 75 of zo de deur, eerst op een kier om te zien of het wel veilig voor haar was. . .ook in 1960 was het niet altijd veilig op straat. . . maar na een uitgebreid verhaal over wie we waren mochten we binnenkomen: ''Oh ja, verleden week ging het licht niet meer aan en mijn man zou het gaan repareren maar hij is een beetje te vroeg overleden en de begrafenis was zo triest. Ik had nog wat kaarsen dus was het niet zo erg zonder elektriciteit maar nu wil ik sokken gaan stoppen en heb ik na 6 uur wat meer licht nodig en heb ik jullie gevraagd het probleem te komen oplossen. . .ik moets een uur door de sneew lopen want ik heb geen telefoon. Ik weet niets af van die moderne dingen zoals elektriciteit. God moge weten wat het is maar ik heb geen idee waar het vandaan komt en waarom het nu niet meer werkt. Ik hoop dat je het vandaag nog kan repareren. Wil je eerst wat koffie voordat je gaat werken?'' . . . ''Ja, graag, mevrouw, een bakkie zal er wel in gaan''. Toen het vrouwtje de keuken in ging en wij lekker in een oude fetuille gingen zitten wachten op de koffie zeiden we tegen elkaar: ''Het zal wel een stop zijn of de hoofdschakelaar kan uit staan, maar als we het probleem direct oplossen krijgen we geen koffie en koekjes. Laten we maar even wachten anders zijn we om half 1 weer terug op de zaak en is er niets nuttigs meer te doen en moeten we rotzooi van anderen gaan opruimen.''
Zo brachten we onze dagen vaak door, afgewisseld door echt installatiewerk. Vaak kregen we 4x koffie en koek voordat de ochtend om was zodat we onze lunch niet meer nodig hadden. Oude vrouwen hebben vaak geen idee dat ze zelf de stop kunnen controleren en verwisselen omdat hun man (de techneut) hen dat nooit geleerd heeft (vrouwen moesten koken en sokken stoppen). Mannen wisten destijds niets van koken af en als hun vrouw dood ging stierven ze van de honger omdat ze niets van maaltijden-maken geleerd hadden.
Aan deze gang van zaken is niets veranderd. . Seekless heeft al opgemerkt dat voor computers die het niet meer
doen je vaak alleen maar een stekker in het daarvoor aanwezige gaatje hoeft te prikken. Mijn ex heeft dit probleem ook: zij heeft een computer maar weet nagenoeg niets van wat ze behooprt te weten om het aan de praat te houden: ''Verrek, de computer werkt niet meer. Waarom doetie het niet?'' . . .omdat ik een beetje technisch ben wordt ik verwacht een instant antwoord klaar te hebben. . .als ik (
niet toevallig) op bezoek ben om de CV weer aan de praat te krijgen (geen waterdruk door lekkende kranen. Ex weet kennelijk niet dat er water in een CV systeem behoort te zitten want ze dacht dat de natte plekken onder de radiateurkranen van daklekkage kwamen en wilde mij eerst nog het dak opsturen om het veronderstelde lek te repareren. . . water komt immers uit de lucht vallen, dat weet toch elk kind?).
Als je als werknemer
hooguit net heb geleerd om een Excel document te zoeken en uit te printen is het goed mogelijk dat je als
expert in Excel-zaken beschouwd wordt. . .de Baas weet er immers nog minder van dan jij

Als er zich dan een probleem voor doet is het waarschijnlijk voor die ''expert'' niet eens mogelijk om zelf het probleem te gaan oplossen omdat zij nooit iets van Page Makeup geleerd heeft. Zo komt het verzoek voor een oplossing zonder enige achtergrond informatie bij een ander terecht, die geen enkel inzicht kan krijgen in het probleem omdat de gebruiker alleen maar kan zeggen: ''printen lukt niet goed maar de computer werkt verder wel''. Omdat elke persoon in de keten niet weet wat het feitelijk probleem is zien ze het niet als ''hun'' probleem en blijft de vraag voor een oplossing ''opschuiven'' naar een persoon die er echt
last van krijgt als het document niet geprint kan worden, en die persoon gaat uiteindelijk proberen het probleem oplossen omdat hij anders op het matje geroepen zal worden als HIJ het probleem niet oplost. . .(er is niemand meer over om het
probleem door te schuiven).
Dit soort dingen zijn generisch voor de mens en zal blijven bestaan: zolang er kennis ontbreekt over de apparatuur welke wij gebruiken schuiven we een probleem er mee gemakkelijk op naar diegene die we denken er
verantwoordelijk voor is. Veelal mogen we zelf geen poging wagen om een probleem zelf op te lossen omdat we dan op iemand zijn tenen trappen of dat we de garantie op reparatie ongeldig maken. . .over op tenen trappen gesproken heb ik een leuk verhaal: ik kocht eens een flesje Loctite van Fl. 49 bij Overtoom, op weg naar het vliegveld voor een klus in de VS (microchip apparatuur problem schooting). Er is later voor duizenden guldens aan tijd verknoeid met geouwehoer in vergaderingen met afdelingsmanagers omdat de
inkoop afdeling van ASM in Bilthoven stelde dat ik via
hun inkoopsyteem dat flesje van Fl. 49 had moeten bestellen. Het is te idioot voor woorden maar echt gebeurd. Die inkoopafdeling bij ASM had zeer lange tenen!
Maar dit soort dingen gebeuren ook als je alles in huis hebt om een probleem op te lossen. Dan zeg je:

als je het op tijd door hebt, of als je het probleem inmiddels doorgeschoven hebt heb schaam je achteraf rot