Dit stukje zag ik net op de site van www.planet.nl
Nou vraag ik mij af,want lees f goed de 2e alinea of BREIN zich aan de regels zal houden.Het is toch al eerder gebeurd dat ze een rechtstreekse reactie vertsuurden naar de down/uploaders via mail,of heb ik het nu mis??Brein verstuurt vorderingen
Gepubliceerd op vrijdag 11 maart 2005
(P7) Stichting Brein stuurt één dezer dagen vorderingen naar internetaanbieders, bedoeld voor hun klanten die muziek illegaal aanbieden.
Na ettelijke dreigingen met het versturen van vorderingen, maakt Brein die nu effectief, zo verneemt Planet Multimedia uit betrouwbare bron. Brein is een stichting die rechtenschending opspoort.
Tim Kuik, directeur van Stichting Brein, zegt aanvankelijk: "We zullen half april mededelingen doen." Maar uiteindelijk bevestigt hij dat vandaag en/of begin volgende week de mensen die muziek en films uploaden waar rechten op rusten, zoals onder meer ruildiensten als Grokster en Kazaa, vorderingen 'op de mat' zullen aantreffen.
Maar Brein kan de vorderingen niet direct sturen naar de van rechtenschending verdachte personen. Brein heeft namelijk de adressen van hen (officieel) niet. De stichting heeft enkel IP-nummers en soms e-mail adressen. De adressen zijn in handen van de providers. "We vragen inderdaad providers om de vorderingen door te sturen."
Het gaat volgens Kuik om een eis aan de uploaders van muziek en films om te stoppen met aanbieden daarvan, onder dreiging met een dwangsom en schadevergoeding.
Providers werken mee
Er blijken inmiddels afspraken te zijn gemaakt over de versturing. De woordvoerster van KPN, die spreekt namens de internetaanbieders Planet Internet en Het Net, zegt de vorderingen door te zullen sturen: "We verstrekken niet de gegevens van onze abonnees aan Brein, maar sturen de vorderingen wel door naar abonnees."
De woordvoerder van Essent Kabelcom, exploitant van @Home, hanteert dezelfde opstelling: "We moeten abonnees op de hoogte stellen, ze moeten weten dat als ze geen gevolg geven aan de eis, en als ze de wet blijven overtreden, er een dagvaarding van het openbaar ministerie kan komen met vervolging." En ook Wanadoo sluit zich hierbij aan en meldt de vorderingen door te zullen sturen.
Xs4all en Tiscali konden nog niet zeggen wat ze met de vorderingen zullen doen.
Bron::P7