Toon posts:

harddisk access

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi appel fans,

Is er een tooltje wat een harddisk LEDje emuleert (bv in mn menubar)? Aangezien ik een iBook gebruik en regelmatig zonder oplader wil ik harddisk toegang minimaliseren voor optimaal batterijgebruik.

Daarbij meteen een gekoppelde vraag: laat OS X weg te schrijven data in de cache staan als de harddisk slaapt, of wordt de harddisk wakker gemaakt voor elke schrijfactie? Door het niet afhankelijk zijn van een externe stroombron zou OS X van mij gerust een tijd mogen wachten.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

X Resource Graph geeft onderandere harddiskactiviteit weer, je kun het helemaal zelf instellen wat hij moet laten zien en hoe groot het moet zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Johnny op 11-03-2005 11:25 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 10:48
Menu Meter Vind ik zelf wat prettiger werken aangezien X resource graph niet in de achtergrond draait maar gewoon als applicatie in je dock.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 10:08:
Hoi appel fans,

Is er een tooltje wat een harddisk LEDje emuleert (bv in mn menubar)? Aangezien ik een iBook gebruik en regelmatig zonder oplader wil ik harddisk toegang minimaliseren voor optimaal batterijgebruik.

Daarbij meteen een gekoppelde vraag: laat OS X weg te schrijven data in de cache staan als de harddisk slaapt, of wordt de harddisk wakker gemaakt voor elke schrijfactie? Door het niet afhankelijk zijn van een externe stroombron zou OS X van mij gerust een tijd mogen wachten.
OS X cached behoorlijk wat schijfactiviteit, maar aangezien je maar een beperkte hoeveelheid RAM hebt zal hij toch een keer in de zoveel tijd moeten flushen naar de schijf :)

Bovendien bestaat het gevaar dat, als je deze cache te groot maakt en dus de flush interval langer, bij stroomuitval of vastlopen een hele boel gegevens verloren gaan, omdat deze wel al gecached staan in het RAM, maar nog niet naar de schijf geschreven zijn.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
dawuss schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 13:01:
[...]

OS X cached behoorlijk wat schijfactiviteit, maar aangezien je maar een beperkte hoeveelheid RAM hebt zal hij toch een keer in de zoveel tijd moeten flushen naar de schijf :)

Bovendien bestaat het gevaar dat, als je deze cache te groot maakt en dus de flush interval langer, bij stroomuitval of vastlopen een hele boel gegevens verloren gaan, omdat deze wel al gecached staan in het RAM, maar nog niet naar de schijf geschreven zijn.
Ik heb 1.25GB RAM dus opzich kan er wel wat gecached worden :)

De kans op dataverlies zal in de praktijk vrij klein zijn bij een *book. Als de batterij dreigt leeg te raken, gaat de machine geforceerd slapen en zal niet wakker worden totdat er netspanning beschikbaar is. Pas als tijdens het slapen de batterij leeg raakt gaat de machine uit.

Daarnaast zou het kunnen dat de cache geleegd wordt voor het slapen, maar dat is lastig te controleren aangezien je scherm dan al uit staat :P

@Johnny/Fake:

Die tooltjes zien er OK uit. Zouden ze alleen het I/O gedrag naar de cache, of naar de fysieke schijven laten zien? Ik ben benieuwd :) Ik merk het vanzelf als ik even let op wanneer de harddisk op en neerspint :)

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Als ik m'n iBook dichtklap hoor ik meestal de hardschijf even ratelen, dus grote kans dat ie dat wel doet ;) ... maar ik weet 't niet zeker, ik zou alleen niet weten wat 'ie anders moet doen als ik 'm dichtklap. :?

Hier stond achterhaalde informatie…

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

DiGiSTORM_ schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 15:16:
Als ik m'n iBook dichtklap hoor ik meestal de hardschijf even ratelen, dus grote kans dat ie dat wel doet ;) ... maar ik weet 't niet zeker, ik zou alleen niet weten wat 'ie anders moet doen als ik 'm dichtklap. :?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de disk cache niet geflushed wordt voor een sleep mode :)
Dat zou tenslotte zwaar onverantwoordelijk zijn van het OS, omdat die gegevens in principe gewoon te boek staan als "weggeschreven naar schijf" naar de applicaties en de gebruiker toe.
Bij sleep mode is het daarbij ook nog eens veel waarschijnlijker dat de stroom op raakt, en dan is het operating system niet actief om alsnog te flushen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
dawuss schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 16:44:
[...]

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de disk cache niet geflushed wordt voor een sleep mode :)
Dat zou tenslotte zwaar onverantwoordelijk zijn van het OS, omdat die gegevens in principe gewoon te boek staan als "weggeschreven naar schijf" naar de applicaties en de gebruiker toe.
Bij sleep mode is het daarbij ook nog eens veel waarschijnlijker dat de stroom op raakt, en dan is het operating system niet actief om alsnog te flushen :)
Precies, dat leek me ook. Alleen als ik in de system.log kijk, zie ik dat de 'System sleep' en 'System wake' events pas bij het wakker worden tegelijkertijd worden weggeschreven. Zegt opzich niet genoeg (de syslog request kan na het cache flushen komen, bijvoorbeeld), maar het is wel vreemd. Misschien een bugje.

Dat ratelen bij het slapen gaan was me inderdaad ook opgevallen :)
Pagina: 1