[Ghosting???] Radeon 9800 Pro

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024
Allereerst maar eens de specs van mijn systeem:
P4 3.0 Ghz
Asus p4p-e deluxe 800
2 x 512mb corsair twin geheugen
Windows XP Professional SP2
Belinea 17" TFT 13ms (model 10.17.35) (paar dagen in mijn bezit)

De videokaart:
Sapphire Radeon 9800SE 128 MB -> softmodded to 9800 (activated 4 more pipelines)
De stocked cooler heb ik vervangen door een Arctic Cooling VGA Silencer rev. 3. Verder niet overgeclocked. Kaart wordt niet te warm. Is acceptabel.

Het probleem:
Zit hier een beetje met een vaag probleem. Wanneer ik een window open en ik deze met de muis aanklik en dan het window horizontaal door het beeld schuif dan zijn er blokjes op aan de zijkanten van het window. Bij een verticale beweging is er niet aan de hand.
Er lijkt een "vertraging" op te treden bij de horizontale beeldopbouw, waardoor de randen van een window heel erg blokkerig wordt tijdens het bewegen.Dit gebeurt ook wanneer ik bijv. halflife2 speel. Ik weet niet hoe ik dit duidelijker moet uitleggen.

Wat heb ik zelf allemaal gedaan?
- Hier op GOT gezocht in Videoplanken & Beeldkanonnen. Kan niets vinden over dit probleem.
- Op google gezocht. Beetje lastig zoeken aangezien ik niet precies een benaming kan geven.
- Drivers van Omega gedeinstalleerd en originele Ati drivers geinstalleerd (draait nu met 4 pipelines active)
- Andere TFT monitor aangesloten, zelfde probleem
- CRT monitor aangesloten, zelfde probleem
- Settings aangepast in Ati Display properties m.b.t. performance en quality

Update ondernomen akties (16-3-2005)
1. Ati kaart + drivers gedeinstalleerd (m.b.v. Driver Cleaner)
2. Matrox G450 dualhead geinstalleerd + drivers
- Zelfde probleem
3.17 inch CRT monitor aan systeem gehangen
- Zelfde probleem
4. Matrox er weer uitgehaald + drivers gedeinstalleerd
5. Ati kaart geinstalleerd
6. Meest recente Intel Chip set drivers geinstalleerd
7. Ik had nog directx9a (oeps)-> nu directx9c geinstalleerd
8. DNA drivers geinstalleerd (Normal, niet de extra 4 pipelines ingeschakeld; installation type: Halflife2)

Ik kan niets anders zeggen dat het probleem aan de videokaart ligt, aangezien het ook optreedt wanneer ik andere monitoren aansluit. Ik denk dat dit verschijnsel niet iets met Ghosting te maken heeft. Bovendien heb ik hier ook een Fujitsu Siemens laptop met een Ati Mobility Radeon 7500 geinstalleerd. Deze vertoont het zelfde probleem.

Ik heb geprobeerd het probleem te simuleren

Voor de duidelijkheid. Er is niets aan de hand als het venster stilstaat

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pbrouwer/screendumps/problem_ati1.JPG

Maar zodra ik het venster horizontaal beweeg, krijg je ongeveer dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pbrouwer/screendumps/problem_ati2.JPG

Dit gebeurd ook tijdens het spelen van spellen..... |:(

Kan iemand mijn vertellen wat dit kan zijn en wat er aan te doen is?

[ Voor 32% gewijzigd door NRGetic op 16-03-2005 09:49 ]

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

Verwijderd

ik weet niet hoe je het kan oplossen maar kan je wel een tip geven iig.
ik denk namelijk dat je het hebt over artifacts, dat je in games de textures ziet flippen e.d.

probeer eens je kaart terug te zetten naar default speeds. en kijke daarna eens ofdat het geholpen heeft.

• NRGetic
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 12:41:
probeer eens je kaart terug te zetten naar default speeds. en kijke daarna eens ofdat het geholpen heeft.
Ik denk niet dat het hier om artifacts gaat. Ik heb de kaart op dit moment gewoon draaien met 4 pipelines. Bovendien heb ik de nieuwste 'originele' Ati drivers al opnieuw geinstalleerd. Hiermee zijn alle default waardes ook weer hersteld. Heb ook met AtiTool gescanned op artifacts, maar heb hier geen last van. Ik ga vanavond de kaart in een andere pc plaatsen en kijken of ik op dat systeem hetzelfde ondervind.

/edit: het verschijnsel doet zich voor in 2D en 3D....

[ Voor 6% gewijzigd door NRGetic op 11-03-2005 13:17 ]

Verwijderd

dat kan duiden op 1. tft is niet goed, maak het eens warmer in je kamer, kijkne of het dan nog steeds optreed

2. memory van videokaart is niet meer goed

• NRGetic
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 20:18:
dat kan duiden op 1. tft is niet goed, maak het eens warmer in je kamer, kijkne of het dan nog steeds optreed

2. memory van videokaart is niet meer goed
1. Lees mijn topic start maar 's goed...
2. hoe kom je er bij? :|

Verwijderd

Je kan proberen een screenshot te maken en deze hier te plaatsen, word het wat visueler je probleem.

Heb dit wel eens eerder gezien, heel lang geleden, en dat was te wijten aan een virus op de pc. Lang geleden had je idd zelfs virussen die in je videokaar rondwaarde ;) Na een schone installatie werkte het wel weer goed. Weet niet of het hier op gaat maar dat is iets wat mij te binnen schiet.

Verder, mjah, het kan wel degelijk een video memory probleem zijn. Het feit dat het aanhoudend gebeurt klinkt niet positief. Vraag nu niet waarop dat gebasseerd word, het is gewoon zo in veel gevallen. Als je bekijkt dat veel gpu's gewoon, voorbeeld, 9800Pro, niet volgens die klok draaien maar wel presteren als een 9800 of 9800SE, dan word de chip daaronder uitgebracht, en voldoet aan die stock speeds. Dat je erzelf wat anders van maakt door te modden wil niet altijd positief uitpakken, het blijft altijd een kwestie van geluk hebben.

Tevens zeg je dat je wel een andere koeler op je videokaart heb zitten, wil niet zeggen dat je memory blocks van je videokaart goed gekoeld worden. De airflow in je kast kan hier met name een rol in spelen, misschien nu wat te laat, maar een goeie airflow zorgt ook voor die onderdelen voor extra koeling. Je had er ook altijd even wat mem blok koelblokjes op kunnen doen.

Ik heb zelf ook een club3d 9800Pro en heb af en toe dat de kaart niet helemaal goed functioneert, waaronder artifacts gewoon op het buroblad verschijnen. Dit gebeurde weer, nadat ik mijn case koelers had verwijderd. Tis kofiie dik kijken, maar je moet een lijstje met mogelijkheden samenstellen wat het probleem kan zijn en dat dan stuk voor stuk tackelen.

Iig weet ik wel dat ATI meer last heeft van geheugen problemen dan Nvidia, uit persoonlijke ervaring. Misschien dat daarom Nvidia eerder met koeling van de mem blokken is begonnen als ATI. Voor alsnog kan het ook een driver probleem zijn, dat er toch een filetje is blijven hangen in je OS. Na de-installatie van een driver een removal tooltje gebruikt ?

Zomaar wat geadchte's die bij me opkomen over je probleem, hoop dat het je wat helpt en je probleem oplost :)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Met zo'n vage beschrijving kunnen we niet veel aanvangen, maak eens een printscreen en zet het online.

• NRGetic
Bedankt voor het meedenken.... _/-\o_

Ik heb met een screen recorder een avi gemaakt. Maar hier is het incident niet te zien. Ik heb een screenshot gemaakt. Hierin is het ook niet te zien. Het gebeurt dus real time.

Nogmaals het gaat hier volgens mij niet om artifacts....

Misschien is het een driver probleem...ik zal Driver Cleaner Pro installeren. De complete meuk dus deinstalleren en weer opnieuw installeren...

• NRGetic
Ik heb geprobeerd het probleem te simuleren

zie startpost hierboven

Modje in de buurt? Deze reply mag weg

[ Voor 74% gewijzigd door NRGetic op 13-03-2005 23:00 ]

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De juiste moederbord/agp drivers geinstalleerd?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
probeer de kaart anders eens terug te flashen naar de stock setting voor die kaart

misschien dat het aan de 4 extra pipelines ligt, het lijkt mij iig zeker aan de videokaart te liggen

edit : ow je had em al op de stock settings staan, dan ben ik bang dat de kaart toch een beetje kapot is

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 12-03-2005 17:43 ]

• Laurens
  • Niet online
Of heb je niet even een ander (ati) kaartje dat je er even in kan drukken?

• NRGetic
- De kaart is niet geflashed...maar softmodded...en de kaart draait weer met 4 pipelines zoals je boven kunt lezen

- De juiste mobo drivers zijn geinstalleerd

- Ik zal na het eten een andere videokaart plaatsen (Matrox kaartje) :)

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-07 13:09
volgens mij is het meer een softwarematig probleem ,
dit probleem komt bijv. voor als ik msn heb opgestart en tegelijker tijd een game draait en ik wil dat venster verplaats.

verder had ik dit op een andere laptop maar dit lag aan de drivers... * windowsdrivers vervangen door omega .

• peke
Dat lijkt een beetje alsof je een venster verplaatst terwijl je cpu 100% belast wordt. De cpu wisselt dan af tussen beide processen waardoor je dus een venster krijgt dat niet verticaal synchroon is.
Kijk eens met alt+ctrl+del op hoeveel je cpu belasting staat als je een venster versleept.

• NRGetic
bijna geen belasting...hij schiet van 3% naar 14% dus niet belachelijk hoog

Heb geen tijd meer om een andere kaart te installeren. Ik doe dat morgen ....en dan kijken hoe dat gaat :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door NRGetic op 12-03-2005 20:07 ]

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Lijkt een beetje op een probleem met de 3D acceleratie in windows. Ik heb dat effect ook wel eens gehad als ik nog geen drivers geinstalleerd had. Scrollen ging dan ook heel erg haperig.

Mischien eens iets van dxdiag (run --> dxdiag) doen?

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:09

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb met mijn ATI9700 hier op mijn CRT ook enigszins last van... volgens mij echt een ATI probleem.

• Laurens
  • Niet online
Anders even andere drivers proberen... ik had op mijn laptop met een GF fx 5200 ook dat hij haperde enzo, met de nieuwste drivers blijft dat, maar met oudere drivers werkt ie goed.

Verwijderd

Lijkt me duidelijk dan dat het hier gaat om die pipelines die je open hebt gezet...

• NRGetic
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 00:02:
Lijkt me duidelijk dan dat het hier gaat om die pipelines die je open hebt gezet...
Voor de laatste keer.....de kaart draait op dit moment op 4 pipelines :X

[ Voor 4% gewijzigd door NRGetic op 13-03-2005 00:34 ]

Verwijderd

Bijgeleverde schermdrivers geinstalleerd ? Dit stemt nauwkeurig de refreshrate af en gebruikt een kleurentabel voor jouw monitor. Voor alsnog, wat ik zie in je screenshots denk ik niet dat het je videokaart is, nog nooit eerder gezien dat dit werd veroorzaakt door een videokaart.

Vind het alleen wel vreemd dat het bij de andere monitoren ook gebeurt :? Heb je geen storings bron lopen bij je videokaart kabel of monitor ? Magneten of adapters ? Dat kan het signaal aannemelijk verstoren. Anders eens je videokaart uit zijn slot halen, uitzuigen en opnieuw erin stoppen ? Koeler wel netjes schoon, niet teveel stof aanslag erin etc ?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gewoon een driver probleemje denk ik, probeer eens wat andere drivers uit. nieuwere, oudere, beta's bijvoorbeeld. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Satch op 13-03-2005 01:24 ]

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Op hoeveel staat je refreshrate? Want "tearing" komt voor als je refreshrate te laag staat.

Edit/
Nevermind, je zit met een TFT, daar kan je de refreshrate niet van veranderen... Sorry.

[ Voor 39% gewijzigd door Ranzy op 13-03-2005 12:06 ]

• NRGetic
Nou...ff een update van wat ik vanmiddag gedaan heb:

1. Ati kaart + drivers gedeinstalleerd (m.b.v. Driver Cleaner)
2. Matrox G450 dualhead geinstalleerd + drivers
- Zelfde probleem
3.17 inch CRT monitor aan systeem gehangen
- Zelfde probleem
4. Matrox er weer uitgehaald + drivers gedeinstalleerd
5. Ati kaart geinstalleerd
6. Meest recente Intel Chip set drivers geinstalleerd
7. Ik had nog directx9a (oeps)-> nu directx9c geinstalleerd
8. DNA drivers geinstalleerd (Normal, niet de extra 4 pipelines ingeschakeld; installation type: Halflife2)

Dit alles verhelpt mijn probleem niet... :(
Conclusie die ik nu i.i.g. met zekerheid kan trekken: het ligt niet aan de vga-kaart en niet aan mijn TFT.
Maarja waaraan ligt het dan wel? Is het een hardwarematig probleem of softwarematig. Ik ben ten einde raad 8)7 en ben geneigd XP opnieuw te installeren. |:( En dan nog vraag ik me af of dat het probleem gaat verhelpen :'(

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 21:16
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 01:04:
Vind het alleen wel vreemd dat het bij de andere monitoren ook gebeurt :? Heb je geen storings bron lopen bij je videokaart kabel of monitor ? Magneten of adapters ? Dat kan het signaal aannemelijk verstoren. Anders eens je videokaart uit zijn slot halen, uitzuigen en opnieuw erin stoppen ? Koeler wel netjes schoon, niet teveel stof aanslag erin etc ?
Heb je nog gekeken of er storingsbronnen waren in de buurt van de kabel waren? Lijkt mij een redelijke kans aangezien het probleem niet in de monitor en niet in de kaart zit.

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

• NRGetic
Nee geen last van storingsbronnen...geen adapters of magneten die in buurt van de kabel liggen..

Dat is ook niet het probleem denk ik...

/edit
ik zit boven op een kamer met deze pc...ik zal hem straks ff naar beneden verhuizen....toch maar om het uit te sluiten

Videokaart is er al een keer uitgeweest vanmiddag door de swap met de matrox kaart..

Mijn pc is net 4 maanden oud..dus stofvorming is er bijna niet.

[ Voor 56% gewijzigd door NRGetic op 13-03-2005 15:19 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-07 08:41
Sinds wanneer heb je het probleem? (nieuwe hard of software/drivers/directX)

Het ligt zo ie zo niet aan de hardware (zowel tft als graka zijn vervangen) dus moet het een driver(2), directX (1), overige software en of windows probleem zijn.

1) DirectX uninstallen heb ik slechte ervaring mee (is bij mij eens mis gegaan)
2) Driver uninstallen en daarna ook de "nasty files" verwijderen (files die bij een gewone uninstall blijven staan) kijk op www.guru3D.com bij downloads
3) Overige software is het vrijwel onmogelijk van om er achter te komen wat de boosdoener is. Wel zou je voor de zekerheid een keer "ad aware" of "spybot" er overheen kunnen gooien.
4) Windows installen en kijken of het probleem verholpen is. (evenuteel eerst een immage maken van je huidige install)

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 13-03-2005 21:03 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• NRGetic
Ik weet niet precies wanneer dit probleem zich voor het eerst heeft voorgedaan. Heb een aantal weken terug (5 weken) Windows al een keer opnieuw geinstalleerd, maar dat was niet voor dit probleem. Tis me in ieder geval niet eerder opgevallen. Misschien dat ik voor die installatie hier ook al last van had.

Ik ben idd geneigd het in de softwarekant te zoeken....binnenkort ff een andere schijf plaatsen en hier Windows op installeren...

In the mean time, I'll keep on smiling :*)

[ Voor 10% gewijzigd door NRGetic op 14-03-2005 07:53 ]

• Pavla
  • Laatst online: 04-08 21:16
Tsja, misschien dat dat nog effect heeft, verder sterkte dan iig!

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

• NRGetic
Pavla schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:07:
Tsja, misschien dat dat nog effect heeft, verder sterkte dan iig!
Dank je..ik zal het nodig hebben.. :P

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Kanhet zo zijn dat er een contactje op je MB niet helemaal lekker is?

Meh ...

• NRGetic
Twarp schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:16:
Kanhet zo zijn dat er een contactje op je MB niet helemaal lekker is?
Had je nog een specifiek contactje in gedachten dan?

• NRGetic
Gisteren bij mijn zwager geweest. Hij heeft een Radeon 9600SE in zijn systeem. Ik natuurlijk nieuwsgierig als ik ben, ff gecheckt of hij hetzelfde probleem heeft...en wat schetst mijn verbazing: 8)7 ook deze pc geeft hetzelfde weer...

Ik weet niet meer wat ik hierover moet denken....I am confused }:O

Verwijderd

Dit ziet er uit als tearing. Heb je je panel aangesloten via een normale VGA output? Zo ja, zet de refresh rate van je video kaart dan eens op 60Hz. De meeste LCD panels accepteren wel input signalen op andere frequenties maaar geven deze vervolgens doodleuk op 60hz weer, met aanzienlijke tearing tot gevolg.

• NRGetic
heb ik allemaal al geprobeerd...

TFT met DVI kabel aangesloten
TFT met D-sub kabel aangesloten
CRT met D-dub kabel aangesloten
andere TFT aangesloten

gestoeid met refreshrates enz enz enz

het mag allemaal niet baten...

• peke
Zet V-sync aan in je games en zet in windows "inhoud venster weergeven tijdens het slepen" af.

Verwijderd

Probeer eens de hardware matige versnelling 1 of 2 tandjes terug te zetten en/of gecombineerd schrijven in danwel uit te schakelen?

Eigenschappen beeldscherm>>Instellingen>>Geavanceerd>>Probleem oplossen>>Hardwarematige versnelling/Gecombineerd schrijven

• NRGetic
corpseflayer schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 10:39:
Zet V-sync aan in je games en zet in windows "inhoud venster weergeven tijdens het slepen" af.
"inhoud venster weergeven tijdens het slepen" had ik idd ook al geprobeerd en dat gaat uiteraard wel goed....

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 10:52:
Probeer eens de hardware matige versnelling 1 of 2 tandjes terug te zetten en/of gecombineerd schrijven in danwel uit te schakelen?

Eigenschappen beeldscherm>>Instellingen>>Geavanceerd>>Probleem oplossen>>Hardwarematige versnelling/Gecombineerd schrijven
Da's niet echt een optie om dagelijks te gebruiken vind ik. Misschien om even te trouble shooten.
Maar je verpest de prestaties best wel met deze settings :)

• NRGetic
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 11:41:
[...]
Da's niet echt een optie om dagelijks te gebruiken vind ik. Misschien om even te trouble shooten.
Maar je verpest de prestaties best wel met deze settings :)
nee klopt..en daar heb ik ook al e.e.a. aan aangepast :)

Verwijderd

Als de voor de hand liggende oplossingen niet werken, ga je denken aan, laat ik zeggen, meer exotische oplossingen ;)

In de posts hierboven vind ik de BIOS instellingen niet terug.
TS, heb je hier al mee gespeeld? Ik denk aan:
Aperture veranderen, grotere/kleinere blokken nemen,
Video caching,
Mss (ik ken je bios niet zo goed) video versnelling veranderen?

Ik weet het, het zijn " long shots". Interressant vind ik dat het bij meerdere ATI kaarten op andere systemen hetzelfde probleem voordoet. Het lijkt dat de ATI kaarten de boosdoener zijn, echter je dual matrox kaart geeft hetzelfde ook weer. Dat is de reden waardoor ik eerder geneigd ben aan instellingen of moederbord-chipcompatible gerelateerde te zaken te denken.

Al de ATI site doorzocht op gelijkluidende problemen?

• NRGetic
Ik heb al een en ander geprobeerd in het BIOS (AMI). Ook de aperture size. Er valt niet veel in te stellen...
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pbrouwer/screendumps/chipset.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door NRGetic op 16-03-2005 09:46 ]

• NRGetic
ff een vette kick. Even weer onder de aandacht van de tweakers brengen :Z

Ik heb onlangs Windows XP opnieuw geinstalleerd. Helaas heeft een nieuwe installatie het probleem niet verholpen...

Wat ik vreemd vind, is dat niemand mij kan vertellen waar dit probleem vandaan komt. Ik heb weer eens Gegoogled tot ik een ons woog...(ben inmiddels weer aangekomen :P )...er moeten toch meer mensen zijn die een soortgelijk probleem hebben :?

[ Voor 3% gewijzigd door NRGetic op 15-09-2005 16:50 ]

• NRGetic
subtiel 2de schopje dan maar..... ;)

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-07 14:10
Ik dacht het bijna cker te weten dat het een softwarematig probleem was omdat ik dat ook heb als ik de juiste drivers (nog) niet geinstalleerd heb na bijvoorbeeld windows opnieuw installeren.
Maar nadat je zei dat het met een andere videokaart ook was en na windows opnieuw installeren ook nogsteeds...geen idee
Misschien moet je toch eens naar je andere hardware kijken.
En zo nodig met alleen hoognodige hardware beginnen met opstarten, en daarna steeds iets toevoegen? :/

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 21:38

zAo

GPLv2 Fanboy

Heb je geprobeerd om linux te installeren (ubuntu?) om te kijken of deze het daar ook heeft?

Harde BIOS reset anders een optie? (Twee minuten de bios-batterij omdraaien en hierna booten).

• ThunderNet
  • Laatst online: 16:01

ThunderNet

Flits!

Staan de video-settings van windows op volledig hardware-matig acceleren?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-08 22:01
En hebje alle, maar dan ook alle drivers geinstalleerd die op de driver-cd bij je mobo zit?

• NRGetic
Bedankt voor de replies...ik ga een aantal suggesties uitproberen :)

Pagina: 1