Toon posts:

Internet/netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een week een probleem met het internet en het netwerk.
Ik heb internet van Tiscali.
Er zijn 2 pc's met winXP via UTP aangesloten op een Belking Switch die aangesloten is op een Thompson Speedtouch 510(ADSL modem).
Deze modem is aangesloten op een splitter, waar de telefoonlijn wordt opgesplitst wordt voor de telefoon en de ADSL modem.
De modem heeft 3 icoontjes: 1 die aangeeft of er netwerkconnectie is(*1), 1 voor adsl link(*2) en 1 om aan te geven dat de modem aan staat(*3).

De pc's krijgen via de modem(DHCP) een ip toegewezen en hebben hierbij internet en netwerk.

Ik heb de volgende mogelijkheden uitgetest:
1)Opstelling 1: zoals hierboven, sinds een week geen ip adres meer en dus geen netwerk.
- Hierdoor lukt pingen niet. Ook als ik ipconfig /release en dan renew doe geen effect.
- icoontje (*1) staat uit, terwijl er geen veranderingen hebben plaatsgevonden.
2)Opstelling 2: pc1 rechtstreeks aangesloten op modem en de rest losgekoppeld.
- internet wel aanwezig maar erg traag(voorheen niet).
- pingen wil dus ook en ipadres ook aanwezig.
- Alle icoontjes staan aan.
3)Opstelling 3: pc2 rechtstreeks aangesloten op modem en de rest losgekoppeld.
- internet niet aanwezig
- geen ipadres en pingen wil ook niet --> opnieuw releasen en renewen geen effect.
- Alle icoontjes staan aan.
4)Opstelling 4: pc's aangesloten op Belkin switch en de rest losgekoppeld.(om te testen of switch defect is) Hiervoor vast ip ingesteld in de pc's.
- pingen werkt perfect en netwerkmappen ook goed beschikbaar.

Firewalls zijn uitgeschakeld geweest tijdens testen en een spyware en virusscan op beide pc's haalt niets op.
Ook als ik de modem software(huidig is v2.0.1.) wil upgraden naar v 2.4.7, gaat dit ook niet omdat hij niet kan connecten.(hierbij is pc1 direct gekoppeld aan de modem en brandt voor het upgraden het (*1) icoon wel)
Het is een heel lang verhaal maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Het is jammer dat ik geen plaatje kan invoegen dat zou een stuk verduidelijken.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen want ik weet echt niet meer hoe ik dit kan verhelpen. Ik denk zelf dat de modem niet meer goed is.

Alvast bedankt.

MVG,
Annexxius

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je kabels hebt uitgesloten. (probeer ook eens op 10 Mbps/ HD in te stellen) kun je rustig stellen dat het modem kapot is. Maar probeer vooral eens wat verschillende kabels.

(modem-> switch kun je beste cross cable voor nemen, modem-> pc straight howel een foute kabel door autodetectie soms werkt, heel veel topics over geweest.

Neem aan dat je modem al eens gereset hebt?

Heb je de mogelijkheid het mdoem bij iemand anders te testen?

offtopic:
plaatjes kun je hosten bij imageshack, maar ik vind je verhaal redelijk helder

[ Voor 15% gewijzigd door leuk_he op 11-03-2005 10:21 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reactie.

Je geeft aan dat de modem kapot zal zijn, maar hoe kan het dan dat ik wel internet heb als ik de modem rechtstreeks aanscluit op de pc1? Het is wel geen snel internet, maar met veel moeite krijg ik wel internet.
Ik heb de modem gereset, maar dit had geen effect en ik heb helaas niet de mogelijkheid om de modem bij iemand anders te testen.
Is er geen testapparatuur aanwezig om modems te testen(net zoals je een netwerkkabeltester hebt)
Het kan niet aan de kabels liggen want hieraan is niets veranderd en eerder deed het internet en netwerk het perfect met de huidige kabels.

Maar kan het niet zijn dat een virus het probleem is? Ik bedoel dat als er op een of andere manier toch een virus aanwezig is(een nieuw virus wat de scanners niet detecteren), kan deze dan de verbinding verzieken?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 11:02:
Is er geen testapparatuur aanwezig om modems te testen(net zoals je een netwerkkabeltester hebt)
Het kan niet aan de kabels liggen want hieraan is niets veranderd en eerder deed het internet en netwerk het perfect met de huidige kabels.
Hmm, je overschat de kwaliteit van kabels, er hoeft maar iemad over gestruikeld te zijn. Een rotte (geworden!) kabel zou alles verklaren. en wel eens van oxidatie gehoord?
Maar kan het niet zijn dat een virus het probleem is? Ik bedoel dat als er op een of andere manier toch een virus aanwezig is(een nieuw virus wat de scanners niet detecteren), kan deze dan de verbinding verzieken?
Maar dat klopt niet met de symptomen van opstelling 3&4. In ieder geval zou ik dan verwachten dat als je op de properties van de icoontjes klikt er een heleboel verkeer langs komt.

Maar als je het zeker wilt weten kun je eens knoppix booten.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Lenzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02-2025
Wat is zou doen is ff de kabels naar lopen die van het modem naar de splitter toe lopen.

Je hebt 2 draadjes waar data door heen gaat de rode en de blauwe draad. Misschien zitten die omgedraaid dus de rode op de blauwe en de blauwe op de rode draad.

Het kan dan zijn dat je wel internet hebt alleen heeeeeeeel erg traag. Kijk dus of de kabels wel goed aangesloten zijn.

Ik heb ook zoiets gehad internet deed het wel alleeen heeeel traag en af en toe helemaal niet draadjes omdraaien en deed het prima !

Verwijderd

Topicstarter
De UTP kabels heb ik allemaal stuk voor stuk getest en werken perfect.

Ik denk ook niet dat het aan die modem kabel ligt, omdat aan deze kabel niets gedaan is en het internet/netwerk van de ene dag op de andere weg was/problemen gaf.
Als er niets gedaan is aan die kabel kan deze toch niet spontaan omgewisseld zijn?

Maar ff om terug te komen op deze vraag:
Is er geen testapparatuur aanwezig om modems te testen(net zoals je een netwerkkabeltester hebt)?
Weet iemand of dit bestaat?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 11:28 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 11:24:

Maar ff om terug te komen op deze vraag:
Is er geen testapparatuur aanwezig om modems te testen(net zoals je een netwerkkabeltester hebt)?
Weet iemand of dit bestaat?
Niet op die manier. (overigens moet je kabeltesters niet overschatten hoor) Wel kun je iemand van buiten vragen of hij jouw modem kan bereiken (pingen). wellicht de helpdesk van tiscali?

Verwijderd

Topicstarter
Maar weet iemand wat waarschijnlijk een andere oorzaak kan zijn ?

• mackie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
Is het misschien mogelijk dat je modem niet als router functioneerd?

Log is in op de modem (uit mn hoofd 10.0.0.138) en kijk hier de settings na B) . Ook kan je hier de dhcp leases, etc. bekijken. Kijk is of alletwee de pc's een ip-adres toegewezen krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door mackie op 11-03-2005 12:22 ]

We can do it two ways: easy or really easy!

Verwijderd

Topicstarter
Voordat dit probleem ontstond kon ik gewoon via 10.0.0.138 op de modem komen en kon ik de instellingen wijzigen. Maar sinds het probleem kan ik alleen op de modem komen als pc1 en de modem gekoppeld zijn, dit kan soms, want doordat het zo ontzettend traag is, wordt de pagina wel geladen, maar voor de helft, zodat ik geen instellingen kan bekijken/wijzigen.
De modem heeft maar 1 utp poort, waardoor ik een switch heb gekocht om meerdere pc's aan te kunnen koppelen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik vindt het vreemd dat het zo spontaan gebeurt is. Ik heb ook de gedachte gehad dat het misschien aan tiscali ligt, maar dat lijkt me niet als het @ icoontje groen blijft! Nog een mogelijke oorzaak te bedenken ?

• mackie
Uhm dat de verbinding erg traag is vanaf pc 1 naar de modem lijkt me dan toch meer een hardware probleem (is de verbinding ook traag als de modem direct op de netwerkkaart van pc1 is aangesloten?).

Wat ook nog een probleem kan zijn, heb ik nml laatst ergens geconstateerd met eenzelfde modem, dat de modem te warm wordt. Staat deze in een voldoende geventileerde ruimte? Liggen er geen spullen op?

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de late reactie maar ik heb van t weekend geen tijd gehad.

Ik gaf aan dat de pc1 rechtstreeks verbonden zat met de modem en hiermee bedoelde ik, dat het via een utp kabel om de netwerkkaart van de pc was aangesloten. Iemand van KPN heeft ingebeld in de modem en die vertelde dat de modem goed was. Maar dan denk ik dat de mogelijkheid aanwezig is dat misschien de utp poort van de modem kapot is of kan dit niet?
ik kan via de explorer alleen met heel veel moeite op de modem komen en andere pagina's niet.

En er staat niets op maar hij wordt idd wel warm na verloop van tijd. Hij staat gewoon in de huiskamer op tafel. Hij heeft goede ventilatiemogelijkheid.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 11:39 ]

• mackie
Ik zou is proberen om de modem aan te sluiten via een "nieuwe" utp kabel op je netwerk kaart. Als het dan niet werkt probeer je een andere netwerkkaart. Mocht het dan nog niet werken is het je modem. Even werk maar je "filterd" zo wel de fouten eruit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een andere modem gekocht en er is perfect internet. Het was dus de modem. Bedankt iedereen voor de informatie en moeite. ;)

Deze topic kan gesloten worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 16:10 ]

Pagina: 1