Toon posts:

vraagje over duron en TB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed heb begrepen is een TB sneller door o.a. zijn cache-geheugen, maar om dezelfde reden minder overclockbaar. :? Kan iemand me dat uitleggen?

Verwijderd

de T-bird heeft geen ander maar meer cache geheugen aan boord, Als je gaat overclocken is de kans groter dat er een foutje in sluipt, dit kan je gedeeltelijk verkomen door het voltage te verhogen, maar op een gegeven moment onstaan er zoveel foutjes
( en dat kan snel gebeuren als je even bedenkt dat een 1Ghz processor 1.000.000.000 1-tjes en 0-tjes binnen 1 seconden verwerkt :9 )

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ergens gelezen dat een celeron zijn cache geheugen aan core-snelheid doet werken en een pIII aan de helft ervan. Hoe zit dat met de Duron vs. TB? En volgens www.extremeoverclocking.com/reviews/misc/duron_vs_celeron_1.html Loopt de l2 cache bus van AMD op 64bit en die van Intel op 256 bit!!! Wat wil dit zeggen?

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
het loopt niet op bit, maar op kb,
L2 cache is een snel stukje geheugen tussen de processor en het geheugen.(zoiets)

• sju
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Het klopt inderdaad dat de duron een 64bits brede databus naar de proc heeft, terwijl de intel hier een 256bits bus heeft. Dit is dus in het voordeel van intel (bij de amd kan er minder data naar en van de cache geschreven worden (minder bandbreedte)).

blaat? BLAAAAAAAAT!

• sju
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

dit heeft volgensmij verder geen invloed op de overclockbaarheid van de proc (correct me if I'm wrong :)).

blaat? BLAAAAAAAAT!

Verwijderd

Op maandag 08 januari 2001 21:48 schreef sju het volgende:
Het klopt inderdaad dat de duron een 64bits brede databus naar de proc heeft, terwijl de intel hier een 256bits bus heeft. Dit is dus in het voordeel van intel (bij de amd kan er minder data naar en van de cache geschreven worden (minder bandbreedte)).
Ojah ?? dan moet je dus niet 1 simm installeren maar 4 tegelijk :Y)

Je bedoelt dat de L1 cache 256 bit breed naar de cpu gaat bij de P3. Klopt, maar daarom heeeft de K7Tbird/Duron dan ook de cache L1 EN L2 op 200 Mhz lopen net zoals de CPU. Daarom is'tie nou eenmaal sneller dan een P3..op dezelfde klok..
Pagina: 1