Audigy zowel digitaal als analoog aansluiten op reciever

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12 13:20
Op het moment heb ik mijn Audigy 1 kaart met een digitale coaxiale kabel aangesloten op mijn reciever, een Pioneer VSX-D514. Met films (DVD dus of DivX met AC3) is het geluid perfect en worden de decoders van mn reciever gebruikt. Met het afspelen van MP3 en andere geluidsbronnen van mn pc (games met EAX bijvoorbeeld) gebruik ik natuurlijk liever analoog, dit klinkt beter vind ik en omdat dan de decoders van mijn geluidskaart gebruikt worden.

Mijn vraag: is het mogelijk om zowel een digitale als analoge aansluiting te verwezenlijken, bijvoorbeeld door een splitter op de digitale uitgang? (waarbij 1 kabel dan de digitale kabel is en de ander de analoge kabel voor center speaker en subwoofer)...

Ik heb de FAQ doorgelezen, daar staat in dat het kan, maar niet hoe. Zie deze quote van JvS in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/470491//

"Wees niet bang voor "mindere kwaliteit" want dat is echt zo extreem minimaal. Alleen voor AC3/DTS decoderen van digitaal DVD/film geluid heb je die digitale aansluiting echt nodig. En je kan ze ook alletwee tegelijk aangesloten laten."

Dus hoe kan ik mijn Audigy zowel digitaal als analoog aansluiten, zonder iedere keer kabels om te wisselen (dan stel ik mijn DVD-proggies wel zo in dat die hun geluid over de SPDIF sturen)

[ Voor 3% gewijzigd door RooN op 11-03-2005 01:40 ]

smile an everlasting smile

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12 20:07
??? mijn SB Live value doet dit automatisch... ik heb een digitale aansluiting naar mijn surround receiver en heb gewoon een analoog kabeltje naar 2 pcspeakers. gewoon op de line out/fronts van de kaart. die digitale is via coax verbonden. allebei geven ze tegelijk geluid weer. de versterker pcm en ac3/dts. wanneer t stereo is, komt t signaal op beide speakersets terecht. moet voor jou alleen maar switchen van input zijn denk ik.

PS: waarom eigenlijk analoog verbinden met je receiver? is die audigy DAC dan beter dan die van je receiver... was met de aanschaf van mijn receiver blij eindelijk van die analoge verbinding af te zijn... veel storingsgevoeliger, en het geluid is niet optimaal (bij sb live VE)

• RooN
jpvk007 schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 17:04:
??? mijn SB Live value doet dit automatisch... ik heb een digitale aansluiting naar mijn surround receiver en heb gewoon een analoog kabeltje naar 2 pcspeakers. gewoon op de line out/fronts van de kaart. die digitale is via coax verbonden. allebei geven ze tegelijk geluid weer. de versterker pcm en ac3/dts. wanneer t stereo is, komt t signaal op beide speakersets terecht. moet voor jou alleen maar switchen van input zijn denk ik.)
ik bedoel dan mijn reciever analoog maar wel 5.1 (jij bedoelt gewoon stereo) aansluiten, dus precies als ik al zei, dan heb je 3 stereokabeltjes nodig: 1tje voor fronts, 1tje voor rears en 1tje voor sub+center. Het probleem dat je dan krijgt is dat je hetzelfde gaatje op je geluidskaart voor twee dingen gaat gebruiken, namelijk digitaal en analoog (dus voor center+sub)
jpvk007 schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 17:04:
PS: waarom eigenlijk analoog verbinden met je receiver? is die audigy DAC dan beter dan die van je receiver... was met de aanschaf van mijn receiver blij eindelijk van die analoge verbinding af te zijn... veel storingsgevoeliger, en het geluid is niet optimaal (bij sb live VE)
beter lezen volgende keer! ik wil de decoders van mijn geluidskaart gebruiken als ik een spel met EAX ofzo speel, deze decoders zitten niet in mn reciever. Voor films wil ik wel de decoders van mn reciever gebruiken....dus

analoog --> games met eax
digitaal --> dvd-films met DD of DTS

• RooN
niemand...?

Verwijderd

Kan je geluidskaart niet gewoon de boel decoden en als digitaal pcm signaal naar je versterker sturen? Dan gebruik je de decoders van je geluidskaart maar heb je wel de voordelen van een digitale verbinding met je versterker.

Persoonlijk vind ik een spdif verbinding duidelijk beter klinken, helaas heb ik zelf niet zo'n versterker staan :/

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12 20:07
[...]
beter lezen volgende keer! ik wil de decoders van mijn geluidskaart gebruiken als ik een spel met EAX ofzo speel, deze decoders zitten niet in mn reciever. Voor films wil ik wel de decoders van mn reciever gebruiken....dus

analoog --> games met eax
digitaal --> dvd-films met DD of DTS
ff rustig... dit hangt allemaal van je versterker af. er zijn versterkers die een meerkanaals analoge input hebben. ik heb bijv een 7.1 input voor SA-CD spelers. als je daar je 5.1 analoog op aansluit, en je digitale kabel apart, dan kan je zo switchen. mijn sb-live speelt iig altijd via 4!! (4.0 kaart, geen 5.1 maar dat mag niet uitmaken) speakers én 2.0 pcm via spdif bij eax games. dus als je de meerkanaals analoge input gebruikt verwacht ik geen problemen. gebruik gewoon normale xp sb-live drivers van creative.com.
als je geen meerkanaals input hebt, 2 oplossingen: nieuwe receiver (duur), of nforce2 met soundstorm

• RooN
jpvk007 schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:04:
[...]

ff rustig... dit hangt allemaal van je versterker af. er zijn versterkers die een meerkanaals analoge input hebben. ik heb bijv een 7.1 input voor SA-CD spelers. als je daar je 5.1 analoog op aansluit, en je digitale kabel apart, dan kan je zo switchen. mijn sb-live speelt iig altijd via 4!! (4.0 kaart, geen 5.1 maar dat mag niet uitmaken) speakers én 2.0 pcm via spdif bij eax games. dus als je de meerkanaals analoge input gebruikt verwacht ik geen problemen. gebruik gewoon normale xp sb-live drivers van creative.com.
als je geen meerkanaals input hebt, 2 oplossingen: nieuwe receiver (duur), of nforce2 met soundstorm
no offence en ik waardeer het dat je me probeert te helpen maar volgens mij snap je het nog niet helemaal...ik heb al aangegeven dat ik meerkanaals input heb, mn reciever is ook absoluut het probleem niet: analoog en digitaal tegelijk aansluiten op de reciever kan zonder problemen, switchen hiertussen ook geen probleem! het probleem ligt bij mn geluidskaart...misschien dat een plaatje helpt (let niet op mn paintskills :P ):

Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~damhuisjr/pics/got.jpg

het punt is zoals je ziet dat ik op één uitgang van mn geluidskaart twee kabels moet aansluiten
  1. het analoge signaal van de sub en de center naar de analoge ingang hiervoor op mn reciever (zwart int het plaatje)
  2. het digitale signaal van naar de digitale ingang van mn reciever
    (rood in het plaatje)
En mijn vraag is dus ook, kan dit en hoe zou dit kunnen...ik dacht zelf aan een splitter op de desbetreffende uitgang van mn geluidskaart, maar gaat dit wel werken?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jouw probleem is blijkbaar dat een uitgang een dubbele functie heeft? Ik denk dat ik dit geval zou adviseren om het gewoon niet digitaal aan te sluiten J. Je Audigy heeft ook prima dolby digital decoders (softwarematig waarschijnlijk) aan boord en als je die gewoon met 5.1 analoge kabels op je versterker aansluit, heb je bij films gewoon dolby digital geluid en bij muziek geluid zoals jij wil dat je audigy weergeeft over 5 speakers.

Het is niet perse nodig om de versterker het decoderen te laten doen, of het geluid nu alleen het laatste stukje in de versterker analoog gaat of vanaf de geluidskaart maakt voor de kwaliteit amper uit (en als je het al hoort, dan zal je het eerder bij muziek horen, omdat je dan meer met het geluid bezig bent dan bij film kijken ;-)).

Verder zou je een dure bracket kunnen kopen, maar mij lijkt dat eeuwig zonde. Je kan dan ook een geluidskaart met optische uitgang kopen en die digitaal en analoog tegelijk aansluiten, maar als je dat doet, dan doe je het niet voor het geluid maar uit principe om het perse digitaal aan te sluiten, iets waar ik niet mee ga helpen dan :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

okay, heb deze topic doorgenomen en nog diverse andere op GOT en andere forums, maar ik wil nu ff een keer duidelijkheid. op de Audigy 1 kaart die je in je PCI slot gooit, is de meest linker, ofwel de ingang die het verst van de firewire aansluiting zit, de analoog en digitale uitgang. Ik wist niet dat je via een 3,5 mm plugje een digitaal geluid kon krijgen. Ik wil hem zelf ook doorlinken naar mijn reciever, dus ff voor de goede orde, ik moet een 3,5 mm -> tulp hebben en dan heb ik digitaal geluid op mijn reciever? toch?

ik heb wel gelezen in de topic over instap recievers dat het niet uitmaakt of je nou de optische aansluiting of SPDIF uitgang gebruikt in de ex poortje die erbij zit of de digitale aan de achterkant. Als dit zo is, is het wel relaxed aangezien je dan geen kabel ziet lopen van je bracket naar de reciever.

Miischien is dit een vraag die al dertig keer is uitgelegd, waarschijnlijk wel maar ik wilde ff opgehelderd worden aangezien ik de audigy op mijn reciever ga aansluiten.

alvast bedankt

Verwijderd

Met een 3.5mm naar tulp (mono) moet dit lukken. Mij mij heeft het een tijd zo gewerkt. (2 speakers op een versterker en een Z-680 digitaal). Enkel met AC-3 werkt enkel de digitale set. Dan gaven de stereospeakers geen geluid. Met muziek en zo wel.

Let wel, ik heb een Audi 1 Platinum EX, en het digitale was vanop de breakoutbox aangesloten. Volgens mij mag dit geen verschil maken, maar mss toch wel.

Verwijderd

ok ik moet dus een mono 3,5 mm ding halen. dit is er een met een enkele streepje toch?

Een andere vraag: maakt het uit of je in dit geval een duurdere en betere coax kabel gebruikt in dit geval?

je linkt een mono plugje naar een coax en hiermee verlies je al wat kwaliteit. Volgens mij maakt het dan niet uit of een oehlbach coax kabel neemt of een El cheapo Vivanco neemt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je voor een digitale kabel geen andere impendantie nodig dan voor een gewone audiokabel?

• RooN
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 14:00:
ok ik moet dus een mono 3,5 mm ding halen. dit is er een met een enkele streepje toch?

Een andere vraag: maakt het uit of je in dit geval een duurdere en betere coax kabel gebruikt in dit geval?

je linkt een mono plugje naar een coax en hiermee verlies je al wat kwaliteit. Volgens mij maakt het dan niet uit of een oehlbach coax kabel neemt of een El cheapo Vivanco neemt.
Yups das idd de kabel die jij zegt. Je zou het zelfs kunnen doen met een 3,5mm naar RCA (rood en witte tulp) en dan een van de twee connectors in je reciever. Zo had ik het eerst. Gevolg: storingen en bromtonen. Toen toch maar een duurdere en beter geisoleerde mono-naar-tulp kabel gekocht (wel van vivanco) maar deze doet t perfect en geen enkele storing meer.

Maar hoezo zou je kwaliteit verliezen van mono naar coax?

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Ik ben hier nou ook al een tijd mee bezig, maar ben zelfs minder "veeleisend" dan de topicstarter.
Ik heb de onboard 5.1 decoder van de Audigy nl niet eens nodig...

Ik wil - naast de digitale AC3 passtrough naar mijn receiver - gewoon een analoge hoofdtelefoon kunnen gebruiken (2ch) op de Analog Out 1 poort van de Audigy. Deze wordt echter gedeactiveerd zodra voor digitaal signaal wordt gekozen. Zodra in de driver de gekozen uitgang op "Digital only" wordt gezet geeft de kaart alleen geluid weer via de digitale uitgang. Echter, zodra "Digital only" wordt uitgezet wordt alleen analoog geluid weergegeven.

Het is ronduit irritant om iedere keer in de driver van output te wisselen dus ook ik vraag me af of het mogelijk is analoog (2 channel) en digitaal (AC3 passtrough) tegelijk te gebruiken, en zo ja hoe.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• Cheetah

Cheetah

Ik heb trouwens ondertussen geprobeerd om - zoals hier gesuggereerd wordt - een HQ splitter te gebruiken in de digitale uitgang.

Resultaat: werkt niet (helaas). Digitaal signaal wordt prima doorgegeven via de splitter, analoog (door de hoofdtelefoon) meer ruis dan wat anders... :/

Suggesties?

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

• RooN
FirefoxAG schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 15:57:
... of het mogelijk is analoog (2 channel) en digitaal (AC3 passtrough) tegelijk te gebruiken, en zo ja hoe.
Ligt eraan hoe je beiden wilt gebruiken. Het was mijn idee om het digitale gedeelte alleen voor films te gebruiken. Wanneer ik dan een DVD kijk met PowerDVD kan ik in PowerDVD bij instelling voor audio de optie 'Use SPDIF' selecteren.

Maar helaas, heb t net geprobeerd en dit werkt dus niet....hmmmm er lijkt steeds minder van mijn ideeen te gaan werken jammer genoeg :(

• Cheetah

Cheetah

RooN schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 16:21:
Het was mijn idee om het digitale gedeelte alleen voor films te gebruiken. Wanneer ik dan een DVD kijk met PowerDVD kan ik in PowerDVD bij instelling voor audio de optie 'Use SPDIF' selecteren.

Maar helaas, heb t net geprobeerd en dit werkt dus niet....
Nee dit werkt inderdaad niet omdat je Audigy driver op "Digital only" staat en de soundkaart dan uberhaupt geen analoog geluid meer produceert, tenminste het stuurt alles (ook analoog) naar de digitale uitgang.
Met dat laatste heb ik helemaal geen probleem (gezien mijn receiver 2 kanaals geluid dat via de digitale poort binnenkomt ook leuk decodeert naar bijv. Dolby Pro Logic II), maar dat de analoge poort daarbij gedeactiveerd wordt kan ik totaal niet blij mee worden :(

Ik vind het moeilijk te geloven dat ze bij productie van de (drivers van de) soundkaart er niet bij hebben stil gestaan dat je wel eens een hoofdtelefoon zou willen gebruiken naast de digital out.

Full Specz

• RooN
FirefoxAG schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 16:40:
[...]
Nee dit werkt inderdaad niet omdat je Audigy driver op "Digital only" staat en de soundkaart dan uberhaupt geen analoog geluid meer produceert, tenminste het stuurt alles (ook analoog) naar de digitale uitgang.
true, maar ik heb niet de originele creative-drivers maar kX Project drivers (http://kxproject.lugosoft.com). Dit zijn drivers waar eea mee getweakt kan worden. Dus vandaar dat ik dacht van ach, wie niet waagt wie niet wint...

Het voordeel van deze drivers is ook dat je eigenlijk de beschikking krijgt over 4 verschillende audiobronnen, namelijk Wave0/1, Wave4/5, Wave6/7 en Wave8/9...Dus toen dacht ik als je nou gewoon één van deze vier digitaal uitstuurt :/ Anyway, tis nog niet gelukt en tis ook een erg lang verhaal allemaal. Als je het precies wilt weten allemaal zou je ff op de site kunnen kijken.

• RooN
ik heb trouwens nog wat gevonden, de pin-layout voor een audigy-familie kaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.shspvr.com/reviews/xcard/images/ad_ext.jpg

Zou je hiermee bijvoorbeeld een extra SPDIF eraan kunnen fixen en dan de oranje aansluiting op de kaart als analoog gebruiken? Het switchen in de software maakt me dan niet zoveel uit...als ik maar niet iedere keer achter mn computer moet duiken om die verrekte kabels om te wisselen!!

edit: hmmm of toch misschien alleen van een audigy 2 kaart....zo ff mijn audigy eruit halen!

[ Voor 10% gewijzigd door RooN op 16-03-2005 17:25 ]

• Cheetah

Cheetah

Ook op internet is er weinig over te vinden. Diverse mensen die het vragen, maar geen (definitief) antwoord...
* Cheetah is annoyed :(

Weet iemand toevallig of het gevraagde wel mogelijk is bij een Audigy2? Of bij een andere soundcard met een Coaxial Digital out? Desnoods upgrade ik dan, ik vind deze issue wel irritant genoeg daarvoor :/

Met de on-board Via Envy24 audiocontroller op mijn vorige mainboard was dit geen enkel probleem...

[ Voor 15% gewijzigd door Cheetah op 16-03-2005 19:05 ]

Full Specz

• Cheetah

Cheetah

Ok, nog ff doorgezocht. In dit topic beweert iemand dat het kan door een SPDIF plug te connecten met 2 interne pinnetjes op de audigy: [rml]Dioot in "[ audigy]digitale en analoge uitgangen te..."[/rml]

Het schema staat alleen niet meer online :/
Is er al duidelijkheid of bovenstaand schema klopt?

Hier staat wat slecht nieuws afkomstig van Creativelabs:
We found out from Creative that Audigy will output analog or digital, but not both simultaneously. Creative cited issues involving phase alignment of the two signals, as well as some end-user confusion about which output was enabled/disabled. When running "Digital Output Only", the headphone jack still worked, however.
Het goede nieuws (voor mij) is dat de "headphone" out wel werkt, en die heb ik nou net nodig. Alleen zit die headphone uitgang op de break-out box van de Platinum EX, niet op de kaart zelf :|

Iemand enig idee welk(e) van de interne connectors de headphone output verzorgt? En welke de digital output? Ik kan dan mss voor 1 van de 2 een connectortje in elkaar prutsen.

<edit>
Nog een plaatje gevonden. De pinout hierboven is van de Audigy2...
Digital out op de Audigy is idd pin 17 en 18:

Afbeeldingslocatie: http://sblive.narod.ru/AsusSPDIFBracket/CP-SBLAA2.gif

Nu nog de headphone out, ik pruts eigenlijk liever daarmee :)

[ Voor 25% gewijzigd door Cheetah op 16-03-2005 20:48 ]

Full Specz

Pagina: 1