[HTML-CSS] div rekt te ver

Pagina: 1
Acties:

• bendedit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Beste tweakers :D,

Ik heb net een heel verhaal getypt alleen na een link geprobeerd te hebben was dat allemaal verdwenen. Dus we beginnen lekker opnieuw!

Ik ben bezig om een site te maken door midde van div's alleen loop ik tegen een probleem aan, namelijk:

Ik heb één div waaronder alle div's vallen namelijk: "all". Deze layer zorgt voor de centrale positionering van het geheel. Hieronder vallen de layers: Header, topbalk1, topbalk2, menutitle, navigatie, menu en content tot nu toe. Tot aan menu lijkt alles goed maar voeg ik nu de layer content toe dan gaat het fout:
http://cmv.sjerry.nl/ft1
http://cmv.sjerry.nl/ft1/stylesheet.css
Zoals je ziet komt er een witte ruimte vanaf de onderkant van de content layer tot aan de onderste border van de alles omvattende layer ("all"). Deze ruimte is net zo groot als de content layer. Ik heb de content layer de regel position:relative; meegegeven en door top:-224px; gaat deze naar boven alleen lijkt het dat er wel de ruimte gereserveerd wordt?!

Als ik position: relative; verwijder krijg wordt het dit:
http://cmv.sjerry.nl/ft2
http://cmv.sjerry.nl/ft2/stylesheet.css
De layer wordt er onder geplaatst. Nou dacht ik, als ik het nu met span doe dan blijft alles op de zelfde regel het de menu layer! Alleen wordt de grootte van de content layer dan net zo groot als de text die erin staat, en als je de waarde display block meegeeft kom ik weer bij voorbeeld 1 uit!

Naast dit heb ik geprobeerd om bijna elke waarde in de stylesheet aan te passen maar geen enkel resultaat werd er beter op. Misschien dat iemand kan helpen?

btw, de links op de site werken nog niet en de text die erin staat is via google geript om ff te kijken hoe het erop komt te staan :)

[ Voor 8% gewijzigd door bendedit op 10-03-2005 20:48 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-05 18:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Je maakt twee fouten; je zit op Tweakers en HTML en overige clientside zaken horen in Webdesign & Graphics :)

>> Webdesign & Graphics

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 12:29

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

FoK? Je ziet hier op tweakers.net, je weet wel, dat stelletje nerds :)
Ik heb net een heel verhaal getypt alleen na een link geprobeerd te hebben was dat allemaal verdwenen. Dus we beginnen lekker opnieuw!
Prima! Maar doe je dat de volgende keer in Webdesign & Graphics en niet meer in Programming & Webscripting als het over clientside zaken als html,css en javascript gaat? ;) Zie ook P&W FAQ - HTML / javascript /css, etc...

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• bendedit
Excuses, lange dag en alles gaat fout. Ga zo naar bed voordat ik nog meer schade aanricht!

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Hoe komt het toch dat ik denk dat die css door dreamweaver wordt uitgespuugd...

• bendedit
Rowanov schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 20:51:
Hoe komt het toch dat ik denk dat die css door dreamweaver wordt uitgespuugd...
Alles is in dreamweaver getypt, nieuwe files zijn ook in dreamweaver aangemaakt...

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 07:10

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Zou je misschien even een plaatje kunnen posten van wat precies de bedoeling is?

of is dit ok op het witte stuk na? http://cmv.sjerry.nl/ft1/

[ Voor 29% gewijzigd door Sappie op 10-03-2005 20:56 ]

Specs | Audioscrobbler

• bendedit
Sappie schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 20:55:
Zou je misschien even een plaatje kunnen posten van wat precies de bedoeling is?

of is dit ok op het witte stuk na? http://cmv.sjerry.nl/ft1/
dit is de bedoeling ja! Dat de content over de border gaat is nu niet relavant. Dus puur die wit ruimte tussen content en de onderste border

• Sappie

Sappie

tis een lelijk voorbeeldje en het lijkt niet meer zoveel op je eigenlijke website (qua kleuren enzo dan he), maar ik denk dat je hiermee wel uit de voeten komt. heb t snel gedaan en zou t ongeveer zo oplossen, dus er zouden nog wat foutjes in kunnen zitten. Verder heb ik ook niet echt op de semantiek van de html gelet, wat je wel zou moeten doen.

maar eh kijk maar wat je ermee kunt ,als je vragen hebt lama weten, maar het stelt niet veel voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <title>Portfolio Jerry Sietsma | PaginaTitel</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <link rel="stylesheet" type="text/css" href="test.css">
    <style type="text/css">
        body {
            background-color:#FFFFFF;
            font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;
            font-size:12px;
            text-align:center;
            margin:5;
            padding:0;
        }

#all {
            position:relative;
            margin: 0 auto;
            width:760px;
            text-align:left;
            border: 1px solid #262C30;
        }

#header {
            width:760px;
            height:110px;
        }

#logo {
            height: 100px;
            width: 760px;
            background: blue;
        }

#topbalk {
            height: 10px;
            background: green;
        }

#menu {
            float: left;
            top: 110px;
            width: 150px;
            background: white;
            border: 1px dashed black;
        }

#menu ul {
            list-style: none;
            margin: 10px;
        }

#content {
            min-height: 400px;
            _height: 400px; /* voor IE */
            background: #FFFFCC;
            width: 608px;
            float: left;
        }

#content p {
            margin: 5px;
        }

#navigatie {
            background: blue;
        }
        #footer {
            clear: both;
        }

</style>
</head>

<body>

<div id="all">
    <div id="header">
        <div id="logo"></div>
        <div id="topbalk"></div>    
    </div>
    <div id="menu">
        <h2 style="background: #9EAFD8; border: 1px solid #262C30;margin: 0;">Menu:.</h2>
        <ul>
         <li><a href="home.html" accesskey="h" title="Acceskey h">Home</a></li>
         <li><a href="biografie.html" accesskey="b" title="Acceskey b" class="">Biografie</a><br></li>
         <li><a href="portfolio.html" accesskey="p" title="Acceskey p" class="">Portfolio</a><br></li>
         <li><a href="cv.html" accesskey="c" title="Acceskey c" class="">C.V.</a><br></li>
         <li><a href="contact.html" accesskey="t" title="Acceskey t" class="">Contact</a><br></li>
         <li><a href="sitemap.html" accesskey="s" title="Acceskey s" class="">Sitemap</a><br></li>
            </ul>
    </div>
    <div id="content">
        <div id="navigatie">Home .:> Portfolio .:> Links</div>
        <p>Is Teken Mijn Verhaal iets voor jou? Deze stichting werkt met striptekenaars die de verhalen tekenen van en voor kinderen die door hun handicap zelf niet kunnen tekenen. Heb je zelf zo¹n handicap en wil je je verhaal laten tekenen? Werk je op een mytylschool en zou je een project met ons willen starten? Heb je geld over en zoek je een goed doel? Voor al deze vragen bent u op deze site aan het juiste adres!</p> 
    </div>
    <div id="footer"></div>
</div>

</body>
</html>

[ Voor 18% gewijzigd door Sappie op 10-03-2005 21:36 ]

Specs | Audioscrobbler

• bendedit
Bedankt voor je reactie, ga er zo gelijk even mee bezig!

• Sappie

Sappie

zie dat ik vergeten ben de <ul> te sluiten.. mocht je em al copy-paste hebben

edit:
nu heb ik em wel gesloten in de code

[ Voor 31% gewijzigd door Sappie op 10-03-2005 21:36 ]

Specs | Audioscrobbler

• bendedit
Mooiii, dat werkt! Alleen is jammer genoeg niet elk probleem opgelost!

http://cmv.sjerry.nl

Wanneer je deze link in IE opent zal je aan de linker- en de rechterkant naast de content layer een beetje wit ruimte zien. Maar open je em in firefox dan is het wel goed. Pas je de breedte nu aan dan veranderd er niks in IE terwijl de content layer in firefox onder het menu schiet :S

De drempel is wel erg hoog om om layers over te stappen maar misschien dat iemand met meer ervaring de oorzaak weet?

• Sappie

Sappie

Je moet natuurlijk wel een geldig doctype opgeven, zoals je in je eerste voorbeeld wel had gedaan, anders dwing je IE in Quirksmode waardoor het het een ander box-model gebruikt.

Specs | Audioscrobbler

• bendedit
Sappie schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 13:44:
Je moet natuurlijk wel een geldig doctype opgeven, zoals je in je eerste voorbeeld wel had gedaan, anders dwing je IE in Quirksmode waardoor het het een ander box-model gebruikt.
Ok, zet het gelijk weer terug! Wist niet wat het doel ervan was en het zag er zo netter uit :)
Maar helaas veranderd dat niks aan mn probleem...

En trouwens, in je voorbeeld heb je de content layer float:left; meegegeven alleen wanneer ik dit doe blijf ik hetzelfde probleem houden. Met margins heeft het volgens mij ook niet te maken...

• Sappie

Sappie

Met een beetje uitzoekwerk en netjes html / css-en moet je er nu wel uit kunnen komen. Er staat bv nog een </div> in je code die er niet thuishoort. Verder is je css ook een beetje ranzig.. en dan vooral het css gedeelte mbt #container.

Ook zou ik je eerst es een beetje verdiepen in het door de w3c aanbevolen (en dus ook standaard) box-model: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/box.html

Specs | Audioscrobbler

Pagina: 1