Chello 'draadloos'

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:13
Bij onze buren de volgende situatie:
- kabel komt huis binnen en is doorgetrokken naar 1e verdieping
- daar de chello modem in en vervolgens de router in
- daarachter een computer, een laptop en een PS2

Ze krijgen nu een nieuwe modem van Chello (hadden nog een van die allereerste modems). Ze willen nu ook gaan bellen via Chello. Probleem is alleen dat dan de Chello modem (volgens de monteur) beneden in de woonkamer zou moeten zitten (wist ik niet maar goed).

Het is voor hun geen optie om een kabel van beneden naar boven te trekken van de modem naar de router. Nu vroegen ze aan mij wat de opties waren, ik dacht zelf:

- alles draadloos (heb alleen geen idee hoe dat werkt met die PS2)
- een draadloze verbinding van de modem naar de router (geen idee of dat kan)
- tsja, iemand nog een simpele oplossing?

of l*lt die momteur van Chello uit z'n nek en kan de modem ook gewoon boven geplaatst worden?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:52

Nik

Je hoeft een modem niet beneden aan te sluiten, het wordt wel aanbevolen om hem op de "groene kabel" aan te sluiten, de kabel die dus direct je huis in gaat. Ergens anders aan sluiten kan prima, maar er kan signaal verlies optreden. Ik denk dat er niets veranderd aan de huidige situatie :)

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Volgens mij ka nhet wel boven geplaats worden maar is dat niet optimaal, wat je anders zou kunnen doen is 2 wirelles internet adapter kopen met rj45 die je dus in modem en router plugt. Heb je dus verder geen romslomp. Gewoon inpluggen en rest blijft hetzelfde

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Kun je niet gewoon langs de TV kabel een CAT5 kabeltje trekken?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:52

Nik

Nogmaals, hou nu eerst eens de situatie zoals hij is, het heeft altijd goed gewerkt, dan nu ook, dus ook met een nieuw modem. Mocht het dan pas niet werken, neem dan de mogelijkheden van almar en pierre-oord door.

Ik denk dat je je gewoon veel te snel dingen wijs laat maken, probeer eerst wat kan, dat is gratis, en mocht het niet werken, kun je gaten gaan boren, kabels trekken, of een wireless router aanschaffen :)

• Heras
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-04 13:23
Een Arris VOIP modem heeft meer signaal nodig. Bovendien wordt er nu een ntpd + posf geplaatst in de meterkast. Als er al een kabel naar boven ligt kan daar toch wel een utp bij? Bij een volledige installatie (wat standaard en gratis is bij VOIP+Chello) legt de monteur van upc die kabel zelfs naar boven.

• Niek_
Dat zei ik dus ook, gewoon de huidig modem omruilen voor die nieuwe en kijken of het werkt.
Kabels trekken en gaten boren is geen optie, ze hebben alles net nieuw geverfd enz. Langs de huidige kabel op gaat ook niet werken, zal eens kijken of ik hem ipv de huidige kan leggen, misschien dat dat werkt UTP is toch niet echt groter dan coax....(toch?)
Heras schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 20:03:
Een Arris VOIP modem heeft meer signaal nodig. Bovendien wordt er nu een ntpd + posf geplaatst in de meterkast. Als er al een kabel naar boven ligt kan daar toch wel een utp bij? Bij een volledige installatie (wat standaard en gratis is bij VOIP+Chello) legt de monteur van upc die kabel zelfs naar boven.
Klopt inderdaad dat die monteur het wel even (gratis) aan wilde leggen, hij stond al bijna met z'n boor in z'n handen om ff in dat hele strakke plafond een gat te boren..... >:)

Hij vertelde inderdaad iets over 2 'kastjes' die geplaats moesten worden ipv 1 modem. Ook vertelde hij dat boven plaatsen echt problemen opleverde (wat ik betwijfelde omdat ze dat over de vorige modem ook vertelden....) Maar goed, ik zal hem eerst eens omruilen kijken of het werkt en anders de kabel op de plek van de huidige coax leggen.
Laatste optie is dan 'iets' vinden dat het singnaal vanuit de modem, draadloos naar de router kan sturen....

• Carny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 22:35

Carny

DatDus!

In mijn chello tijd (blij dat ik eraf ben trouwens, effe terzijde) moest op een geg. moment ook een nieuw modem geplaatst worden vanwege snelheidsupgrade classic -> plus. Volgens de monteur moest de modem dan ook direkt bij de catv wcd geplaatst worden en kon deze niet meer zoals in de oude situatie op 't 1e verdiep. Ze hebben toen de lange coax vervangen door utp (kwestie van ff eraanvast maken en een ruk aan t touwtje en de rest snap je al..) iig, moet dus geen probleem gaan vormen waar speciaal kabels voor getrokken moeten worden of draadloos verbinding tussen gelegd aangezien de monteur zelf de stekkertjes aan de kabel krimpt.. Ga dus eerst ff na of er dus nog noodzaak is bij de buren voor een van de oplossingen die aangedragen zijn..

DatDus.DE --- DatDus!

• Takkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 22:50
Modem kan wel degelijk beter aangesloten worden op de groene kabel.
Daar is het signaal het zuiverst. De nieuwe modem is namelijk een stuk gevoeliger.

Wat ik aanraad is om een de coax die naar boven gaat, te vervangen voor een UTP.

Draadloos is inderdaad ook een optie, maar dan zou er dus (zoals eerder genoemd) twee draadloze adapters tussen modem en router.
Of een draadloze router met 1 adapter die vervolgens op de router boven word aangesloten.

Suc6

• Niek_
Ben maar weer eens bij de buren langs geweest. Dacht het fantastische nieuws te hebben (UTP kabel aan coax vastmaken en trekken maar) maar dat werkt dus niet.... De kabel loopt oa. via de keuken en daar hebben ze ooit eens een nieuwe betonvloer ingestort. In plaats van een buisje daarin leggen met daardoorheen de coaxkabel hebben ze de makkelijke weg gekozen en de kabel gewoon in het beton gegooid..... 8)7 (tsja, das ook een manier...)

Als ik alles dus even samenvat blijven de volgende opties over:
1) gewoon die modem boven neerzetten en kijken wat er gebeurd. In het gunstige geval werkt het gewoon...
2) draadloze 'zender' beneden naast modem zetten en adapter in router boven
3) draadloze router kopen en deze op modem aansluiten (bijkomend voordeel --> laptop kan dan overal in huis op internet en hoeft dan niet via een utp kabeltje... (weet nog niet of en hoe dat werkt met een PS2)

Iemand nog een briljant idee? :)

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Is het mogelijk meerdere pc's op dat modem aan te sluiten (anders gezegt, doet modem NAT)? If so dan is een mogelijke oplossing om een wlan ap te halen + 2 wlan bridges. Gewoon het modem dmv zo'n bridge aan je ap knopen en op diezelfde manier de ps2 via een bridge aan je ap knopen.
Kunnen ze ook meteen in het hele huis met die laptop inetten (mits je natuurlijk een wlan kaartje in dat ding hebt).

• Niek_
Heb dit weekeinde nog eens een beetje lopen peinzen... ;)

Is het mogelijk om de kabel die uit de modem komt (UTP) op de een of andere manier 'vast' te maken aan de coax die naar boven ligt? Zijn hier omzetters voor of zo? Heb op GoT al een beetje rond lopen neuzen maar daar gaat het meestal over het voordeel van UTP boven Coax, niet echt naar de manieren waarop je UTP kan momzetten in Coax.

Het lijkt mij dat als dat omzetten lukt, het probleem opgelost is, of zie ik nu iets gigantisch over het hoofd?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:42
Niek_ schreef op maandag 14 maart 2005 @ 09:39:
Heb dit weekeinde nog eens een beetje lopen peinzen... ;)

Is het mogelijk om de kabel die uit de modem komt (UTP) op de een of andere manier 'vast' te maken aan de coax die naar boven ligt? Zijn hier omzetters voor of zo? Heb op GoT al een beetje rond lopen neuzen maar daar gaat het meestal over het voordeel van UTP boven Coax, niet echt naar de manieren waarop je UTP kan momzetten in Coax.

Het lijkt mij dat als dat omzetten lukt, het probleem opgelost is, of zie ik nu iets gigantisch over het hoofd?
jah, dat gaat nooit werken ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Niek_
Heb ooit eens iets voorbij zien komen wat misschien wel werkt.
Leek op 2 'stopcontacten'. Je drukt het apparaatje in je stopcontact, Kabel vanuit modem 'apparaatje' in en vervolgens ergens anders in huis het 2e 'apparaatje' in het stopcontact en daar het signaal weer uithalen. Kan het alleen met geen mogelijkheid vinden. Weet iemand wat ik bedoel? :?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19
Grolsch schreef op maandag 14 maart 2005 @ 10:03:
[...]

jah, dat gaat nooit werken ;)
Beneden een hub zetten, met BNC, en boven ook, en via BNC de coaxkabel gebruiken.

Je hebt wel impedantieverschillen, 't is lomp, en niet binnen de specificaties, maar als t werkt dan werkt t ;)

Nee, ik zou gewoon modem boven proberen. Zoiezo zal je bij storingen dan als eerste de modem beneden moeten zetten, t wordt gewoon afgeraden, maar als t werkt dan werkt t.

Als je de eerste versie modems nog had (com21) zegt dat niets over een nieuwe modem en wel- of niet werken, de com21s zijn afaik geen (euro)docsis, dus werken ff heel iets anders.

Draadloos blijft over, in jouw geval zou dat dus op 2 wireless routers komen, beneden een router + wifi, en router boven niet gebruiken en slechts als AP client/switch gebruiken.
Niek_ schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 09:55:
Heb ooit eens iets voorbij zien komen wat misschien wel werkt.
Leek op 2 'stopcontacten'. Je drukt het apparaatje in je stopcontact, Kabel vanuit modem 'apparaatje' in en vervolgens ergens anders in huis het 2e 'apparaatje' in het stopcontact en daar het signaal weer uithalen. Kan het alleen met geen mogelijkheid vinden. Weet iemand wat ik bedoel? :?
is idd ook nog een optie. Powerline ethernet ofzo heet dat, oa sweex heeft dat. ( http://www.sweex.nl/product.asp?pid=480 ) (al zou ik zelf geen sweex nemen, maar goed, even ter illustratie van de opties)

Echter, volgens mij werkt dat alleen indien alle gebruikte WCD's op dezelfde fase zitten.

Daarnaast zjin die dingen 14Mbit. Ik weet niet wat daarvan effectief overblijft, maar veel is het niet (bij 11Mbit wifi houd je effectief zo'n 7mbit over..., voor snellere verbindingen kan dit dus een bottleneck worden)

[ Voor 39% gewijzigd door DJSmiley op 16-03-2005 10:08 ]

• Niek_
DJSmiley schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:03:
[...]

Beneden een hub zetten, met BNC, en boven ook, en via BNC de coaxkabel gebruiken.

Je hebt wel impedantieverschillen, 't is lomp, en niet binnen de specificaties, maar als t werkt dan werkt t ;)

Nee, ik zou gewoon modem boven proberen. Zoiezo zal je bij storingen dan als eerste de modem beneden moeten zetten, t wordt gewoon afgeraden, maar als t werkt dan werkt t.

Als je de eerste versie modems nog had (com21) zegt dat niets over een nieuwe modem en wel- of niet werken, de com21s zijn afaik geen (euro)docsis, dus werken ff heel iets anders.

Draadloos blijft over, in jouw geval zou dat dus op 2 wireless routers komen, beneden een router + wifi, en router boven niet gebruiken en slechts als AP client/switch gebruiken.

[...]

is idd ook nog een optie. Powerline ethernet ofzo heet dat, oa sweex heeft dat. ( http://www.sweex.nl/product.asp?pid=480 ) (al zou ik zelf geen sweex nemen, maar goed, even ter illustratie van de opties)

Echter, volgens mij werkt dat alleen indien alle gebruikte WCD's op dezelfde fase zitten.
Bedankt voor de tip, maarre.... WCD's kan aan mij liggen maar nou weet ik even niet waar je het over hebt.... :X

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19
Niek_ schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:08:
[...]

Bedankt voor de tip, maarre.... WCD's kan aan mij liggen maar nou weet ik even niet waar je het over hebt.... :X
Wand Contact Doos -> aka stopcontact

• Niek_
DJSmiley schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:10:
[...]

Auw......ok, das duidelijk. Maarre, zelfde fase is dat hetzelfde als zelfde groep in de meterkast?

Verwijderd

Inderdaad.

Hier nog zo'n bedrijf dat zich erin verdiept heeft:
http://www.devolo.com/co_EN/index.html

• Niek_
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 20:15:
Inderdaad.

Hier nog zo'n bedrijf dat zich erin verdiept heeft:
http://www.devolo.com/co_EN/index.html
Maarre, zelfde groep in huis, dat gaat dus nooit werken als je het signaal van de woonkamer naar de 1e verdieping wil hebben. Kans van 9 op 10 dat dat een andere groep is.....of zie ik dit nu verkeerd?

Verwijderd

Ja, je moet binnen dezelfde fase blijven, niet dezelfde groep. Zie ook [rml][ Powerline] Netwerk via 230V[/rml].

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-04 22:25

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Hm mijn nieuwe modem staat atm op de 3 de verdieping en dat werkt opzich prima. Dus volgens mij zou het wel gewoon moeten kunnen werken allemaal.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Niek_
SithWarrior schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 20:21:
Hm mijn nieuwe modem staat atm op de 3 de verdieping en dat werkt opzich prima. Dus volgens mij zou het wel gewoon moeten kunnen werken allemaal.
Ga zeker eerst proberen of het werkt, maar wil graag ff weten wat anders de mogelijkheden zijn. Niet dat ik dan nog een paar dagen bezig ben om alle mogelijkheden uit te zoeken. Hoop dat het modem gewoon op de 1e verdieping werkt. Zal het zeker nog even laten weten.

Verwijderd

Als het gaat om Chello en Voip dan is het een gecombineerd internet- en telefoniemodem. Modem verplaatsen naar boven is weinig zinvol omdat je dan weer een telefoonkabel naar beneden moet aanleggen.

• Niek_
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 20:36:
Als het gaat om Chello en Voip dan is het een gecombineerd internet- en telefoniemodem. Modem verplaatsen naar boven is weinig zinvol omdat je dan weer een telefoonkabel naar beneden moet aanleggen.
Volgens mij kan je dat omzeilen met zo'n draadloos toestel met basisstation. Basisstation boven naast de modem en met die telefoon lekker rondrennen door huis, toch? Ze hebben zo'n draadloos toestel, dus wat dat betreft.... :)

Verwijderd

Het zal even wennen zijn, maar dat is inderdaad een oplossing. Wel regelmatig op het basisstation leggen om op te laden :P

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

DJSmiley schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:10:
[...]

Als UPC het over een wcd (wandcontactdoos idd) heeft, bedoelen ze dat doosje waar een radio/tv-signaal uitkomt, niet het 220 volt-stopcontact.

Verwijderd

Nog even over devolo .
Ik was onlangs op CeBIT in Hannover en daar heb ik 1 van de technische mensen gesproken.
Ook al heb je meerdere groepen en fases in 1 woning blijft de dLAN Microlink het doen .
Het is namelijk zo dat als je meerdere fases hebt dat die in een woning toch wel ergens bijelkaar komen => verwarmingsketel of electrisch fornuis....
Ze hebben ook een High Speed getoond 85Mbit .
Echt geweldig die lui van devolo !!!!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Pas wel op dat je kabelaar niet langs gaat komen om signaalproblemen op te lossen als je niet op de aop (Abbonee Overname Punt) zit. Ik vermoed dat je een Motorola SB5100E hebt gekregen. De lichtste fluctuatie in het signaal kan al problemen geven. Je kan die aop wel laten verplaatsen, maar dat gaat wel op jouw kosten, en in de regel door het kabelbedrijf.

De meestem mensen hebben de router gewoon in de meterkast staan bij het modem. Kleine utp en de rest draadloos naar boven (tenzij je een eigen flatgebouw hebt waarin je verder dan 100 meter weg zit) zou prima moeten gaan :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1