rapture schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 08:38:
ff wat duidelijkheid scheppen:
.....
Een 15" LCD heeft 15" beeldbuis en er zijn hier geen randen aan (geen dikte van glas en kwaliteit aan de rand problemen). Dan kan men ook echt 15" aan de gebruiker laten zien.
Volgens mij hebben we hier te maken met een persoon die niet weet wat een LCD techniek is.
Een beeldbuis in LCD scherm? Laat me niet lachen.
Het is gewoon stuk glasplaat (in oudere modellen of in horloges/kleine schermen) of speciaal plastic met daarin vloeistof die licht breekt bij stroom. En voor LCD zit een polarisatie filter. Samen met vloeistof dat ook polarisatiefilter is, maar dan in andere richting, wordt het zo donker of lichter gemaakt. LCD is ook weer verdeeld in duizenden kleine pixels. Voor kleuren gebruiken ze meerdere pixels en per pixel een kleurenfliter: blauw groen en rood.
Beeldbuis is gasgevulde buis. Misschien kan je dat nog wel zeggen in plasma scherm, maar niet bij LCD. Het is alleen voor normale monitoren.
LCD heeft echt volledig beeld weer en niks blijft ongebruikt. Diameter komt dus precies overeen en is ook wat groter.
Een monitor heeft altijd zwartruimte, anders komt het onder de randen te staan en zie je niet goed. Daarom wordt het altijd beetje kleiner gemaakt dan werkelijke schermdiameter.
Een 15 inch monitor is dus kleiner dan 15 inch LCD scherm.
Over topictitel gesproken, dat is beetje off-topic tech meuk. Eigenlijk zou de topictitel moeten zijn: "Is LCD scherm groter of kleiner dan monitor?"
Dit is vraag topic, dus zou iedereen de schermdiameter van hun laptop moeten posten
Mijn laptop is Dell Latitude D600 en dat heeft 14,1 inch scherm. Kleiner dan 15 inch, maar dat maakt laptop niet minder om, er zit zelfs 1400x1050 pixels in.
[
Voor 14% gewijzigd door
MrDummy op 11-03-2005 13:16
]