[Filmpjes] 50fps omzetten naar 25fps interlaced

Pagina: 1
Acties:
  • 641 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-08 04:43
_/-\o_ Beste allemaal,

Hoe moet ik een filmpje van 50 frames per seconde overzetten naar een 25fps interlaced filmpje?

Interlaced =
Geïnterlinieerd; Bij één totale frame worden in de eerste deelframe de A lijnen weergeven en in de tweede deel de B lijnen. Dit zijn dus eigenlijk 50fps, op de halve verticale resolutie. Op de TV zijn alle (live) uitzendingen zo.

Danku

Verwijderd

dat heten "fields"

upper/lower fields of
even/uneven fields.

maar het is onmogelijk naar mijn weten om van progressive(geen fields) naar field-rendering te gaan

• masser120
Er moet toch een manier zijn?

met virtual dub of zo? Is daar geen plugin voor? (die kan ik niet vinden op google)

[ Voor 60% gewijzigd door masser120 op 10-03-2005 21:24 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
masser120 schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 21:16:
Er moet toch een manier zijn?

met virtual dub of zo? Is daar geen plugin voor? (die kan ik niet vinden op google)
Wat wil je nou precies doen?

• masser120
Vinnienerd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 21:38:
[...]

Wat wil je nou precies doen?
Stel, je hebt met flash of 3ds max bestand geëxporteerd in 50fps en je wilt dat op dvd banden met 50fps. De enige manier om dat te doen is de film om te zetten in een interlaced film, ofwel in europa 576i en in amerika 480i. Dan word op de TV één frame van 40ms (25fps), dat uit even en oneven lijnen bestaat, omgezet naar twee frames van 20ms (50fps). In de eerste frame van 20ms de even en in de tweede 20ms de oneven lijnen. Zo krijg je op tv 50fps te zien met de halve resolutie. Maar dat het de halve resolutie is, dat valt nooit op.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 10:46
Hij wil van progresive 50 fps beeld interlaced 25 fps beeld maken. Waarschijnlijk om zo een DVD of iets degelijks te kunnen maken die wél aan de PAL standaard voldoet, maar geen verlies aan framerate heeft, of eigenlijk, lijkt te hebben.

edit:
Net te laat. Ja dus...

Nou kan ik me een discussie, hier op GoT, herinneren, waaruit naar voren kwam dat sommigen meer waarde hechten aan framerate, en aderen, mijzelf incluis, aan resolutie. Een interlaced filmpje met een bepaalde framerate kan je namelijk zie al een progresive filmje met de dubbele framerate, maar de halve resolutie. (Let op het "kan je zien" want het is niet precies zo.) Als het aan mij lag zou ik dus zeggen dat je het beste de helft van de frames weg kan gooien en zo progresive PAL materiaal met de volle resolutie overhoud.
Wil je toch interlaced materiaal maken, dan kan je AviSynth eens proberen. Dit is een scriptbased frameserver. Hoe het werkt kan je wel vinden om Doom9.org. Om vervolgens van 50 fps naar 25 fps te gaan, moet het volgende aan je script toevoegen:
code:
1
2
3
SeparateFields
SelectEvery(1, 4, 4, 4)
Weave

Disclaimer: Ik doe dit uit m'n hoofd (heb geen 50fps filmpje bij de hand) dus er kan een foutje in zitten

[ Voor 4% gewijzigd door DeeD2k2 op 10-03-2005 22:24 ]

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

Gaat dit niet gewoon met virualdub oid?

• DeeD2k2
Waarschijnlijk niet. Zo'n krachtig programma is het nou ook weer niet. Daarnaast is het grote voordeel van AviSynth dat je altijd je originele materiaal in stand houd. Je verandert er namelijk niets in. Zo kan je snel kijken of het gewenste resultaat er is, en zo niet, hoef je niet de hele procedure weer opnieuw te doen maar is het veranderen van een regel, of desnoods één cijfer, in je script voldoende.
Maar een interface die je intuïtief kunt gebruiken ontbreekt een beetje...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• masser120
DeeD2k2 schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 22:23:
Hij wil van progresive 50 fps beeld interlaced 25 fps beeld maken. Waarschijnlijk om zo een DVD of iets degelijks te kunnen maken die wél aan de PAL standaard voldoet, maar geen verlies aan framerate heeft, of eigenlijk, lijkt te hebben.

edit:
Net te laat. Ja dus...

Nou kan ik me een discussie, hier op GoT, herinneren, waaruit naar voren kwam dat sommigen meer waarde hechten aan framerate, en aderen, mijzelf incluis, aan resolutie. Een interlaced filmpje met een bepaalde framerate kan je namelijk zie al een progresive filmje met de dubbele framerate, maar de halve resolutie. (Let op het "kan je zien" want het is niet precies zo.) Als het aan mij lag zou ik dus zeggen dat je het beste de helft van de frames weg kan gooien en zo progresive PAL materiaal met de volle resolutie overhoud.
Wil je toch interlaced materiaal maken, dan kan je AviSynth eens proberen. Dit is een scriptbased frameserver. Hoe het werkt kan je wel vinden om Doom9.org. Om vervolgens van 50 fps naar 25 fps te gaan, moet het volgende aan je script toevoegen:
code:
1
2
3
SeparateFields
SelectEvery(1, 4, 4, 4)
Weave

Disclaimer: Ik doe dit uit m'n hoofd (heb geen 50fps filmpje bij de hand) dus er kan een foutje in zitten
Bedankt, maar sorry, deze methode werkt niet helemaal. Is er een andere code? In de help staat dat je ook los weave kunt proberen , maar dat lukt niet helemaal...

• DeeD2k2
Als je mij van een stukje 50fps film kan voorzien, wil ik wel wat voor je proberen...

• masser120
DeeD2k2 schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 01:02:
Als je mij van een stukje 50fps film kan voorzien, wil ik wel wat voor je proberen...
Bedankt dat je dat wilt proberen!

Hier is een één seconde durend filmpje

Het is trouwens inderdaad voor een dvd.

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 16:56

PJKs

Young, Free and Single

After Effects -> importeren als 50fps, versnellen 200%, interlaced exporteren.

ja, graag!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

The Third Man

The Third Jellyfish

50fps progressive??? Dat moet een fout van de encoder zijn want dat is voor geen enkel doel een gebruikelijke framerate.

In ieder geval kan je, als het doel DVD is, met TMPGEnc het filmpje omzetten naar MPEG-2.

• masser120
PJK schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 15:06:
After Effects -> importeren als 50fps, versnellen 200%, interlaced exporteren.
Bedoel je in Adobe After Effects? Ik heb daarvoor dus even de try-out gedownload en het wil niet bepaald lukken. Ik heb gedaan: nieuw project gestart, file -> Interpret footage -> main -> 100fps. Dan bestand geëxporteerd. Eén keer DV 25fps, andere keer DV 50fps, maar geen van beide werken. Verder heb ik nog wat andere dingen geprobeerd, zoals de interpret footage niet 100fps, maar gewoon 50 of 25.

Doe ik iets fout of is er geen manier om 50fps progressive om te zetten naar 25fps interlaced?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

The Third Man

The Third Jellyfish

masser120 schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:19:
[...]

Doe ik iets fout of is er geen manier om 50fps progressive om te zetten naar 25fps interlaced?
Ik geef toch ook een mogelijkheid of vind je mij niet aardig of zo :'( :?

• masser120
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:32:
[...]
Ik geef toch ook een mogelijkheid of vind je mij niet aardig of zo :'( :?
Ik vind je wel aardig of zo, maar ik heb het al een keer met Tmpeg al een keer geprobeerd en dan slaat hij gewoon 1 op de 2 frames over. Maar ik wil 25fps geïnterlinieerd/interlaced, zodat het lijkt alsof je 50fps hebt

Ik heb al een manier gevonden om met AviSynth de frames te splitten en interlaced te maken om ze vervolgens op dvd te branden

code:
1
2
3
4
AviSource("je-weet-wel.avi")
SeparateFields
SelectEven
Weave

SelectEven als de Bottom field eerst moet komen (zoals bij DV het geval is) en SelectOdd voor de Top field. Dacht ik...

• DeeD2k2
Volgens mij is het me gelukt, er zat inderdaad een fout(je) in de code. De juiste code moet dan zijn:
code:
1
2
3
SeparateFields
SelectEvery(4, 1, 4) 
Weave

Wat het doet is eerst de frames uit elkaar trekken in fields (SeparateFields). Hiervan selecteert het om de 4 1. Het begint bij het 1e en het vierde field (SelectEvery(4, 1, 4)). Zo hou je dus van twee frames van de eerste het bovenste field en van de tweede het onderste over. Deze worden weer in elkaar geweven tot een heel frame (Weave).

Persoonlijk geef ik trouwens de voorkeur aan het volgende "script":
code:
1
SelectEven()
Dan is je resultaat progresive PAL, wat een stuk makkelijker is voor je encoder.
masser120 schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:44:
Ik heb al een manier gevonden om met AviSynth de frames te splitten en interlaced te maken om ze vervolgens op dvd te branden

code:
1
2
3
4
AviSource("je-weet-wel.avi")
SeparateFields
SelectEven
Weave

SelectEven als de Bottom field eerst moet komen (zoals bij DV het geval is) en SelectOdd voor de Top field. Dacht ik...
Niet echt, want wat je nu doet is uit twee frames steeds het onderste field pakken. Je beeld zal dus steeds één line verspringen.
Je gaat namelijk van het volgende:
1T  2T  3T  4T  5T  6T
  1B  2B  3B  4B  5B  6B

naar:
1T  2T  3T  4T  5T  6T

Mijn script maakt als het goed is:
1T  3T  5T  7T
  2B  4B  6B 

Zie je het verschil? Ik de leeste heb je om en om een boven en een onder, maar steeds uit één frame verder.

offtopic:
Beetje laat, moest overdag werken en Kopspijkers was erop toen ik halverwege het bericht was... :P

[ Voor 51% gewijzigd door DeeD2k2 op 12-03-2005 22:17 ]

• masser120
DeeD2k2 schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 22:05:
Volgens mij is het me gelukt, er zat inderdaad een fout(je) in de code. De juiste code moet dan zijn:
code:
1
2
3
SeparateFields
SelectEvery(4, 1, 4) 
Weave

Wat het doet is eerst de frames uit elkaar trekken in fields (SeparateFields). Hiervan selecteert het om de 4 1. Het begint bij het 1e en het vierde field (SelectEvery(4, 1, 4)). Zo hou je dus van twee frames van de eerste het bovenste field en van de tweede het onderste over. Deze worden weer in elkaar geweven tot een heel frame (Weave).

Persoonlijk geef ik trouwens de voorkeur aan het volgende "script":
code:
1
SelectEven()
Dan is je resultaat progresive PAL, wat een stuk makkelijker is voor je encoder.
[...]
Niet echt, want wat je nu doet is uit twee frames steeds het onderste field pakken. Je beeld zal dus steeds één line verspringen.
Je gaat namelijk van het volgende:
1T  2T  3T  4T  5T  6T
  1B  2B  3B  4B  5B  6B

naar:
1T  2T  3T  4T  5T  6T

Mijn script maakt als het goed is:
1T  3T  5T  7T
  2B  4B  6B 

Zie je het verschil? Ik de leeste heb je om en om een boven en een onder, maar steeds uit één frame verder.

offtopic:
Beetje laat, moest overdag werken en Kopspijkers was erop toen ik halverwege het bericht was... :P
Bedankt! _/-\o_ Dit werkt perfect! Ook begrijp ik de uitleg helemaal! Ik snap nu ook wat er mis was met mijn scriptje. Met dit script heb je dan wel eerst de Top lijnen, maar dat kan ik weer rechtzetten met Tmpeg, waarmee ik mijn DVD bestanden mee maak.

[ Voor 7% gewijzigd door masser120 op 12-03-2005 23:35 ]

• DeeD2k2
Als je hem helemaal snapt, zie je ook wat je moet veranderen om dat met het script te doen... ;) Beter in één keer goed dan in twee keer het zelfde resultaat.

Als je SelectEvery(4, 1, 4) vervangt door SelectEvery(4, 2, 5) neemt hij namelijk de "oneven B's" en de "even T's". Dan heb je dus de field order omgedraaid...

Veel plezier ermee. :p

Pagina: 1