Toon posts:

[Gentoo] Hoe DVD drive controleren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een succesvolle Gentoo installatie met daarop Gnome en drivers voor men videokaart. Nu wou ik eens UT2004 instaleren. Ik typ gewoon emerge ut2004, hij download wat patches enzo, dan vraagt hij achter CD1. Ik steek de CD in maar hij blijft volhouden dat hij niets vind. Dan maar Gnome booten, inloggen als root om zeker te zijn, ik ga naar /dev en kies daar cd-rom, die zegt mooi dat hij cd-rom niet kan weergeven. De DVD-drive werkt dus duidelijk niet, maar toch herkent hij hem? Als ik in de console ben, en ik typ "ls /dev/cdrom" krijg ik ook een foutmelding.

(Volgens mij mount Gentoo / gnome deze vanzelf!?)

Hoe kan ik nu eigenlijk controleren wat er mis is?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2005 18:20 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik vermoed dat je je cdrom nog even moet mounten

met df
code:
1
df -h

kun je zien wat er gemount is (en vrij) en als ie niet gemount is dan moet je hem handmatig even mounten

meestal is dit voldoende als je /etc/fstab juist is geconfigt
code:
1
mount /mnt/cdrom

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
Dat was het dus indd... Ik dacht dat Gnome die vanzelf mounte, bij mijn vorige Gentoo installatie moest ik niets mouten :)

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-02 13:12
Dan moet je even zoeken naar automount (even uit mijn hoofd) dat installeren en voila, je hoeft je niet druk meer te maken over mounten.

Hier is wat meer info: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Auto_mount_filesystems_(AUTOFS)

[ Voor 25% gewijzigd door ge-flopt op 11-03-2005 10:50 ]

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Precies. Als je de ebuild er even op naslaat, zie je trouwens dat het mogelijk moet zijn om dmv een environment variable de precieze locatie van je CD-ROM aan te duiden.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

mount je cdrom/dvd naar /mnt/cdrom (oid) en emerge UT als volgt:

CD_ROOT=/mnt/cdrom emerge ut2004

Happy fragg'n

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Bij problemen met gamen onder Linux, kijk eens op:

http://icculus.org/lgfaq

Verwijderd

Topicstarter
Alles werktte dus, hij was CD1 aan het kopieren naar de harde schijf,d an vraagt hij om CD2 ... Wilt men dvd drive niet meer open :? Hij deed niets meer, dan steek ik zoiets in dat kleine gaatje om de drive handmatig open te doen, hij gaat beetje open, ik trek hem open, CD2 erin, hij wilt niet meer automatisch dicht, ik duw hem erin, druk op enter maar hij doet gewoon niets meer :?

DVD drive werkt nog wel hoor, maar dat was wel even ambetant, morgen nog eens proberen :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als de drive gemount is kan je hem niet openen, eerst unmounten, dan openen, dan andere cd erin en weer mounten.
Waarschijnlijk werkt dat wel goed :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1