Toon posts:

Samenstelling stil systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was van plan om een nieuw systeem aan te schaffen.
Naar aanleiding van het Multimedia systeem van de BBG van Maart heb ik het systeem uit die review een beetje aangepast.
Mijn voorkeur gaat uit naar een stabiel maar vooral een stil systeem.

Processor: Pentium 4 530 3.0 Ghz Socket 775
Moederbord: ASUS P5GD1 Pro
Geheugen: TwinMos Dual Channel 1024 MB
Videokaart: Gigabyte Geforce 6600 GT GV-NX66T128VP
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
Harde schijf: Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA
DVD-brander: NEC ND-3520 16x (Zwart)
DVD-speler: Plextor 16x48x, PX-116A (Zwart)
Behuizing: Antec SLK2650BQE Solution
Koeler: Zalman CNPS7000B-AlCu
Harde schijf demper: Silentmaxx HDD-silencer Rev. 2.0

Heeft iemand goede ervaringen met deze componenten ? (met name over de geluidsproductie)
Ik weet dat een systeem nooit echt helemaal fluisterstil te krijgen is, maar ik wou er wel alles aan doen om het geluid voor een groot deel te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:33
je wilt een stille pc maken... mmm en dan een PRESCOTT nemen..

Niet aan te raden...

//EDIT//

EN als je hem dan toch stil wilt hebben...

Zalman Vf700Cu (Videokaart) en 7000CU en als je grote kast hebt dan raad ik je de 7700CU aan

[ Voor 48% gewijzigd door Daros op 10-03-2005 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:56
3 puntjes:

Je HDD, de Maxtor DiamondMax 10 is idle wel een leuk schijfje qua geluidsproductie, ik hoor ze iig nauwelijks draaien, maar als je intensieve hardeschijfbewerkingen gaat uitvoeren (veel wegschrijven e.d.) kunnen ze toch best wat ratelen, is de vraag of je daar mee kunt zitten.

Je DVD-brander hetzelfde, waar de NEC ND2500 imo nog compleet geruisloos is gaat de ND3520 bij snelheden boven de 8x toch flink wat zoemen... voordeel is wel dat je met de originele firmware nooit die hoge snelheden haalt met originele DVD's omdat er een riplock op zit ;) Op 8x is branden trouwens ook vrijwel geluidsloos.

En wat voor cooler zit er op je videokaart? Ik zou zelf ivm stilte nog overwegen om er een stille zalman cooler op te zetten (die vf700 bijvoorbeeld, al heb ik zo geen idee of die compatible is met je kaart!)
VerkerkSander schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 17:39:
je wilt een stille pc maken... mmm en dan een PRESCOTT nemen..

Niet aan te raden...

//EDIT//

EN als je hem dan toch stil wilt hebben...

Zalman Vf700Cu (Videokaart) en 7000CU en als je grote kast hebt dan raad ik je de 7700CU aan
Ik heb mijn P4 prescott nog nooit geluid horen maken anders :+
Ja, ik weet dat ze flink warm kunnen worden, maar mijn 7000AlCu heeft ook op het laagste toerental geen probleem met mijn Prescott, zou voor mij geen argument tegen zijn.
Wat je edit betreft trouwens, de 7000Cu heeft hij zelf al in de TS staan en de Vf700Cu had ik ook al aangereden dus ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Xander op 10-03-2005 17:42 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
pak een althon 64 of een intel nortwood als je die nog ergens kan krijgen. verder zijn seagate schijven siller als maxtor. maar met een beetje zoeken kom je hier toch wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Laatst online: 07:33
Ik heb mijn P4 prescott nog nooit geluid horen maken anders :+
Ja, ik weet dat ze flink warm kunnen worden, maar mijn 7000AlCu heeft ook op het laagste toerental geen probleem met mijn Prescott, zou voor mij geen argument tegen zijn.
Wat je edit betreft trouwens, de 7000Cu heeft hij zelf al in de TS staan en de Vf700Cu had ik ook al aangereden dus ;)
P4 hoesnel? enne hoewarm word die van jou dan IDE en Stressed?

Hier op p4 2.8 speedfan regelt de boel... std 55% 41 graden stressed... in de 60 met 100%

Daarom raadde ik deze dus niet aan ... k zou AMD 64 nemen (ben eigenlijk geen amd man... maar is gewoon sneller en stiller (=minder warm))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je dan niet beter voor waterkoeling gaan?
ik heb zelf geen waterkoeling, omdat ik toch altijd muziek aan heb staan en mn computer dan toch ni meer hoor :+
maar waterkoeling wordt altijd aanbeden door de stilte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-10 23:09
Ik heb zelf een AMD 64 3000+, een mobo met Cool&quiet en een Zalman CNPS7000B-AlCu, als je dan niets doet wat je proc belast gaat de fan stilstaan (0 rpm). Dit is erg fijn als je een stil systeem wilt. Ook kijken naar je videokaartkoeling lijkt mij geen slecht plan. En natuurlijk een fancontroller, maar misschien had je dat al in gedachten.

Igg suc6

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 19:23
Het is inderdaad niet slim om een hete processor te nemen. Neem idd een AMD 64. Met Cool 'n Quiet aan klokt hij de processor terug als ie niet al te veel doet zoals bij het kijken van een filmpje of downloaden draait je koeler veel langzamer = stiller.

Het is idd slim om de standaard koeler te vervangen door een andere maar ik zou niet voor een Zalman gaan. Idd. de eerste maanden is ie lekker stil maar daarna gaat ie steeds meer herrie maken. Een koeler die beter uit de tests komt qua prestaties & stilte is de Cooler Master Hyper 48

link:

http://www.coolermaster.c...le=+KHC-L91-U1+Hyper%2048

Als Harddisk is er voor stilte maar een juiste keuze: De Samsung SpinPoint P80, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB). Deze is ongelooflijk stil, koel en snel. Je hebt dan geen silencer meer nodig.

pricewatch: pricewatch: Samsung SpinPoint P80, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB)

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
VerkerkSander schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 17:47:
[...]

P4 hoesnel? enne hoewarm word die van jou dan IDE en Stressed?
P4 Prescott 2.8GHz... En ik dacht zelfs dat de nieuwere modellen wat koeler waren, pin me hier echter niet op vast, dit komt zo recht uit mijn gedachtes :+
Hier op p4 2.8 speedfan regelt de boel... std 55% 41 graden stressed... in de 60 met 100%
Ik heb hem hier niet boven de 55 graden uit zien komen, en mijn temperatuurmeting valt eerder te hoog uit dan te laag met mijn mobo. Koeler draait overigens op 1400 rpm, ook op 2000rpm hoor ik hem nogsteeds niet echt, maar het verschil in temperatuur is er ook niet zo verschrikkelijk veel... dus laat hem lekker op 1400rpm draaien.
Daarom raadde ik deze dus niet aan ... k zou AMD 64 nemen (ben eigenlijk geen amd man... maar is gewoon sneller en stiller (=minder warm))
Mwa, ook bij jou... die 60 graden is mss veel voor een processor, klopt, maar het is voor een P4 prescott absoluut niet té veel. Ik ging er een beetje vanuit dat de TopicStarter zelf al wel de keuze tussen Intel en AMD had gemaakt, zoiets blijft in mijn ogen namelijk een zeer persoonlijke keuze. Dat is ook de reden dat ik geen AMD ga aanraden, maar het is ook onzin dat een P4 prescott niet stil te koelen valt. Al wordt hij dan wat warmer, zelfs dat kan hij nog wel hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
allereerst bedankt voor de reacties

wat betreft de processor wou ik idd liever een P4 omdat deze toch iets stabieler is dan de AMD ?

de videokaart: in de BBG werd ook de Gigabyte Geforce 6600 GT GV-NX66T128VP genoemd als alternatief, omdat deze al passief gekoeld werd. (als ik me niet vergis)

en de harddisk: idd had ik ook gelezen dat de Samsung SpinPoint P80 een goeie keuze was. Maar tevens had ik ook goede verhalen gehoord over de Maxtor DiamondMax 10. Als deze in de silencer word gebouwd, word er dan niet al een groot gedeelte van het geluid gedempt ? Of blijft het verschil dan nog te klein, zodat ik beter voor de Samsung kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 18:10:

wat betreft de processor wou ik idd liever een P4 omdat deze toch iets stabieler is dan de AMD ?

.
Ow echt niet, draai hier handig 6 maanden aan een stuk op een AMD64 (s939) als server, en zeker soms 2 weken intensief gebruik van me workstation met ook een AMD64 (s754) zonder reboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 19:23
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 18:10:

de videokaart: in de BBG werd ook de Gigabyte Geforce 6600 GT GV-NX66T128VP genoemd als alternatief, omdat deze al passief gekoeld werd. (als ik me niet vergis)

en de harddisk: idd had ik ook gelezen dat de Samsung SpinPoint P80 een goeie keuze was. Maar tevens had ik ook goede verhalen gehoord over de Maxtor DiamondMax 10. Als deze in de silencer word gebouwd, word er dan niet al een groot gedeelte van het geluid gedempt ? Of blijft het verschil dan nog te klein, zodat ik beter voor de Samsung kan gaan.
Volgens mij is een Pentium 4 niet stabieler dan een AMD (als ik me niet vergis). Ik zou echt voor een AMD gaan.

Over de HD-kwestie: Ik heb zelf een Maxtor DiamondMax Plus 9 en die Samsung Spinpoint. De Maxtor is gedempt met een Zalman koeler (dus met dempende rubbers opgehangen. De Samsung zit gewoon in de case geschroefd. De Samsung is echter i.t.t. de Maxtor bijna onhoorbaar, ook als hij hard aan het werk is. Als je helemaal zeker wilt zijn, stop je de Samsung in een silencer. Dan hoor je waarschijnlijk helemaal niets.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd, gewoon een amd winchester, wel echt winchester nemen, deze verbruiken veel minder dan de pentiums (minder dan de helft aan stroom) dat betekend minder hitte, minder hitte is makkelijker te koelen, en minderkoelers maakt minder lawaai.
keuze is snel gemaakt dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:16
en wie heeft er nou een audigy2 nodig in een stille computer? :+
of je moet er een defecte speakerset aanhangen, elke andere speakerset produceert aardig wat decibelletjes!

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik idd maar ga voor de Samsung SpinPoint P80, 160GB SATA
en dan voorlopig geen silencer, die kan ik er altijd nog bijkopen
Ook ga ik voor de Zalman CNPS 7700CU, het mag wat kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aardig weetje, de 92mm fan die op de 7000B-CU zit van Zalman produceert minder geluid dan die 120mm fan die op de 7700-CU zit. Zou je niet verwachten, maar toch is het zo (heb ze namelijk ook beide in de winkel even uitgebreid zitten bestuderen).

Neem inderdaad wel de volledig koperen versie, koper geleidt beter warmte als Alu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximumPower
  • Laatst online: 09-04 16:44
Mijn voorkeur gaat uit naar een stabiel maar vooral een stil systeem...(met name over de geluidsproductie). Ik weet dat een systeem nooit echt helemaal fluisterstil te krijgen is, maar ik wou er wel alles aan doen om het geluid voor een groot deel te dempen.
Zo'n 'heethoofd' processor Intel Pentium 4 530 3.0 Ghz Socket 775 stil koelen?

De standaard Intel koeler, weg ermee, want wat was dat een herrie zeg! (overigens toen nog wel bij mij in een standaard pc kastje)... Maar wat dan?

Ik kan het niet laten je met deze (misschien niet zo bekende) koeler te laten kennismaken. Ik heb zelf deze ook aangeschaft, eerst wel wat twijfelend overigens in plaats van de Zalman CNPS7000B-Cu.

GiGaByte GH-PCU22-VG (3D Rocket Cooler-Pro)

Geloof me, deze koeler is erg goed en is ECHT STIL !

De kast, een 'Antec SLK2650BQE Solution' die je in je lijst hebt staan had ik zelf ook op het oog, het is uiteindelijk niet deze maar de Nexus iStyle geworden. Dit vanwege de met 'extra dikke' kunststof bedekte zijwanden, die er voor zorgen dat de herrie producerende componenten in je pc niet meer te horen zijn.

Wat ik overigens niet in je lijst tegenkomt is een goede maar ook STILLE voeding? Ik heb nog steeds het wat oudere type Nexus NX-4000 voeding die overigens nu al enkele jaren, ook met grote tevredenheid, al diverse verschillende PC systemen voorziet en heeft voorzien van een stille en goede power supply. Maar daar zijn nu, nieuwere nog stillere types van in omloop. Maar deze keuze laat ik nog aan jou omdat het totale power verbuik van je pc systeem dan daarin berekend moet zijn, aan de hand daarvan kun je een goede en stille voeding kiezen.

Veel succes verder met je keuze.

Minimum to the MaximumPower!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_R
  • Laatst online: 16-06 16:27
Als voeding kan ik je de Aopen 350W met 12cm fan ten zeerste aanraden, deze zoemt even bij het opspinnen, daarna kan je doen wat je wil, maar je hoort hem NIET! ideaal ding, en niet te duur (55 euro)

Jouw Gigabyte-kaart, is dat die passief gekoelde? Die schijnt volgens reviews namelijk goed gekoeld te worden (70C stressed) voor een passieve kaart en kost maar 188 euro bij Azerty. Daarbij schijnt hij ook nog retestabiel te draaien.

Ik heb zelf ook een 3 Ghz Prescott (weliswaar op S478) gekoeld met een Arctic cooling Super Silent 4 Pro L, op de middelste stand (19 dBA) en dus fluisterstil. De processor komt load niet boven de 51C uit... Een Zalman CNPS7000B-AlCu/Cu zou hetzelfde effect geven, alleen wat koeler, maar is dubbel zo duur en heeft geen blauwe led :P

[ Voor 3% gewijzigd door Tim_R op 28-03-2005 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vandaag mn systeem binnen gekregen:

Processor: Pentium 4 530 3.0 Ghz Socket 775
Moederbord: ASUS P5GD1 Pro
Geheugen: TwinMos Dual Channel 1024 MB
Videokaart: Gigabyte Geforce 6600 GT GV-NX66T128VP
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
Harde schijf: Samsung SpinPoint P80, 160GB SATA
DVD-brander: NEC ND-3520 16x (Zwart)
DVD-speler: Plextor 16x48x, PX-130A (Zwart)
Behuizing: Antec SLK2650BQE Solution
Koeler: Zalman CNPS7700B-Cu

dus toch nog paar kleine veranderingen dan dat ik in het begin voor ogen had.

Ik moet zeggen dat hij behoorlijk stil is vergeleken met mn vorige systeem (AMD 800)
Overigens had ik gedacht dat de zalman koeler fluisterstil was, dit is dus niet het geval.

Alleen over de geluidskaart: als ik gewoon muziek afspeel, klinkt het niet meer zo mooi als in mn andere systeem. Ik heb verschillende instellingen geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik toch maar mijn oude Soundblaster Live er weer ingedaan, want die gaf het geluid gewoon veel beter weer. (toch jammer van die 50 euro )
Maar goed daar moet ik dan nog even achteraan gaan.

Verder loopt het systeem lekker. Net even de hardware monitor geinstalleerd.

Proc: 37 graden
Mobo: 34 graden
CPU Fan: 1300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Laatst online: 09-10 08:13
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 22:18:

Alleen over de geluidskaart: als ik gewoon muziek afspeel, klinkt het niet meer zo mooi als in mn andere systeem. Ik heb verschillende instellingen geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik toch maar mijn oude Soundblaster Live er weer ingedaan, want die gaf het geluid gewoon veel beter weer. (toch jammer van die 50 euro )
Probeer eens de KX Project Drivers. Werken beter dan de originele drivers, je kan ze downloaden op www.kxproject.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem 2.5 schijven... en doe lekker een converter erop. Dan weet je zeker dat je geen geluid hoort van de hd-tjes! En de voeding ook ff modden. De rest is vrij simpel/vanzelfsprekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmax91
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-08-2020

mmax91

alles is moeilijk

Is deze kast niet iets leuks?? zitten standaard 4 "niet geluid makende" fannen ( je echt geluidloos )
en er zit standaard een harddisk silencer in.

De voeding is trouwens ook voledig stil gekoeld

http://gistron.com/scripts/info.php?artnr=25923

http://www.arctic-cooling...e2.php?idx=4&data=2&disc=

[ Voor 29% gewijzigd door mmax91 op 24-03-2005 22:40 . Reden: officele link ]

Als het niet moeilijk is, dan zal het wel makkelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd in "Samenstelling stil systeem"
mmax in "Samenstelling stil systeem"

Eh, @beide, hij heeft al hardware gekocht ;)
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 22:18:
Overigens had ik gedacht dat de zalman koeler fluisterstil was, dit is dus niet het geval.
Mijn zalman coolers anders wel hoor, heb je hem @ silent staan (met een zalman fanmater ertussen?) Het toerental maakt nogal wat verschil... Volgens mij kan de 7700 omlaag tot zo'n 1000rpm.
Ik ben sowieso niet zo te spreken over creative kaarten als het gaat over muziek afspelen, voor games (EAX) e.d. zijn het echter weer wel leuke kaartjes. Als het voor muziek is zou ik liever een Terratec kaart gekocht hebben, maargoed, daar heb je achteraf weinig aan. Andere drivers kan misschien verschil maken, zoals Jeroenz18 zegt. Het is iig de moeite van het proberen waard ;)
Verder loopt het systeem lekker. Net even de hardware monitor geinstalleerd.

Proc: 37 graden
Mobo: 34 graden
CPU Fan: 1300
Temps zijn iig netjes... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zalman coolers anders wel hoor, heb je hem @ silent staan (met een zalman fanmater ertussen?) Het toerental maakt nogal wat verschil... Volgens mij kan de 7700 omlaag tot zo'n 1000rpm.
Ik heb er nog eens goed naar gekeken, en idd op de laagste stand (net geen 1000 toeren) hoor ik em ook niet, of je moet er echt met je oor op zitten. Enige punt is, dat als ik de pc aanzet hij bij de POST begint te zeike over de CPU Fan.

Daarnaast is de 120 mm fan dan nog de enige geluidsbron, ik kan em ook loskoppelen, maar ik weet niet of dat wel zo verstandig is.

Als ik mn vingers op de 120 mm en de Zalman koeler houd, hoor ik eigenlijk alleen nog mn harde schijf... maar das ook maar minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 23:03:
[...]

Ik heb er nog eens goed naar gekeken, en idd op de laagste stand (net geen 1000 toeren) hoor ik em ook niet, of je moet er echt met je oor op zitten. Enige punt is, dat als ik de pc aanzet hij bij de POST begint te zeike over de CPU Fan.
Dit moet je gewoon uit kunnen zetten in je BIOS (sommige moederborden zijn nou eenmaal irritant). Zolang de temperatuur niet te hoog wordt kun je het gewoon doen hoor :)
Daarnaast is de 120 mm fan dan nog de enige geluidsbron, ik kan em ook loskoppelen, maar ik weet niet of dat wel zo verstandig is.
Casefan loskoppelen zou ik niet aan beginnen, wat airflow is - zeker voor je hdd's - ook weleens lekker... misschien dat je hem nog op 7V/5V kunt laten draaien. Stelregel voor al dit soort dingen: Gewoon uitzoeken of het niet te heet wordt... ;)
Als ik mn vingers op de 120 mm en de Zalman koeler houd, hoor ik eigenlijk alleen nog mn harde schijf... maar das ook maar minimaal.
Ik heb inderdaad het vermoeden dat die Samsung schijfjes stiller zijn dan mijn Maxtor's ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Casefan loskoppelen zou ik niet aan beginnen, wat airflow is - zeker voor je hdd's - ook weleens lekker... misschien dat je hem nog op 7V/5V kunt laten draaien. Stelregel voor al dit soort dingen: Gewoon uitzoeken of het niet te heet wordt... ;)
Moet ik dat ergens in mn bios instellen ? Kheb totaal geen id hoe ik dat zou moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 23:25:
[...]

Moet ik dat ergens in mn bios instellen ? Kheb totaal geen id hoe ik dat zou moeten doen
Nee, oftewel met een fanregelaar (net zoals je die zalman fanmate hebt voor je CPU fan) of gewoon anders aansluiten. Uit een 4-polige molex kun je zowel 5V, 7V als 12V krijgen ;) (edit: Dit is dan dus geen kwestie van gewoon het stekkertje anders erin pluggen ofzo, je zult wat kleine modding moeten doen dan)

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 24-03-2005 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ah ok thnx, dan ga ik me daar eens wat meer in verdiepen
Pagina: 1