[Asrock K7S8X] Herkent slechts één geheugenmodule

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:39

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik draai sinds een paar maanden op mijn tweede bak met een Asrock K7S8X (FSB op 175Mhz), een XP2600+ en een no-name reepje 512Mb PC3200. Dit draait superstabiel. Van het weekend voor de familie en mijzelf wat geheugenmodules gekocht, een drietal reepjes 512Mb PC3200. Het nieuwe reepje werd echter niet herkend door het bordje; hij zag slechts 512Mb. Het originele reepje zat in slot 1, het maakte niet uit of het nieuwe reepje in slot 2 of 3 ging. Geprobeerd:
  • Nieuw reepje vervangen door een ander nieuw reepje (dat goed werkte in de PC van mijn zusje) maakte niet uit.
  • Nieuw reepje alleen in slot 1 werkt, oud reepje erbij werkt niet (ziet slechts 512Mb).
  • Twee nieuwe reepjes in het bordje werkte niet.
  • Reepjes in slot 2 en 3 geeft een POST error.
  • Een enkel reepje goed werkend 256Mb PC3200 werkt, tweede reepje 256Mb PC3200 (ook goed werkend) erbij wordt niet herkend.
Lijkt er dus op dat er inderdaad slechts één slot wordt herkend. BIOS reset gedaan, default instellingen geladen, CMOS reset, het mag allemaal niet baten.

RMAtje aanvragen of zijn er nog tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-03-2005 16:14 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-08 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Misschien een BIOS update?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Kan... vergeten te vermelden: ik heb nog een tweede bak met een identiek bordje staan, maar dit bordje werkte wel vlekkeloos met alle reepjes die ik er tegenaan gooide.

Punt is: het ene bordje is bijna een jaar oud, het ander een paar maanden. Ik zal de bios versie dus checken, good call.

Edit: de revision list van het BIOS is echter niet hoopgevend; niks corrigerends wat betreft geheugenondersteuning. Ik zal het BIOS wel updaten, helaas kan ik er zondag pas aan sleutelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-03-2005 16:30 ]

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Eerst had ik een pc2100 en een pc2700 reepje van 256mb erin zitten, dus totaal 512 mb. Nu heb ik er 512 mb pc3200 (Dane elec) bij gekocht en nu ziet het nog maar 256 mb. Als ik in het bios kijk ziet hij wel alle drie de reepjes, en ook met cpuz worden de reepjes herkend.
Alleen in windows ziet windows dus maar 256mb, met knoppix hetzelfde probleem.
Ik heb al een bios update gedaan, dus weet niet waar het probleem zit, iemand een oplossing?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat voor reepjes zijn het? Na een brok ellende met no-name prul ben ik overgestapt op merkspulletjes: geheugen alleen nog van Kingston, Samsung, Infineon of bij uitzondering als ik bij Norrod shop, V-Data.

Ik heb een keer een bord bijna RMA gestuurd om een brakke 128MB PC133 module, geflikker tot en met met die rotzooi. Van mij hoeft het 5 euro goedkoper zijn niet meer, gewoon normale modules die gegarandeerd werken kopen. TwinMOS komt er hier trouwens ook niet in, die modules zijn ook niet altijd je van het, al helemaal niet met SiS planken.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Het is no-name geheugen, maar wel no-name geheugen dat in alle ander bordjes die ik heb draait (inclusief een andere K7S8X). Dus ik ben geneigd het geheugen vrij te pleiten.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 22:57
Heeft dit niet met je hoge FSB te maken. Bij FSB van 200 ondersteunt de K7S8X maar één ddr-bank...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dr. Strangelove schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 16:26:
vergeten te vermelden: ik heb nog een tweede bak met een identiek bordje staan, maar dit bordje werkte wel vlekkeloos met alle reepjes die ik er tegenaan gooide.
Dan bevind je je in de luxe dat je iig zowel de voeding, moederbord, processor als het geheugen kunt uitsluiten :) Gewoon een beetje swappen met het genoemde spul, de werkende combinaties kun je wegstrepen en vervolgens kijk je naar wat gemeenschappelijk is in de niet-werkende combinaties (mobo of zelfs CPU?). Deze kun je dan aanmerken als de RMA-waardige hoofdverdachte :Y)

Iig wel met defaultsettings testen (dus niet OC'en enzo).

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 11-03-2005 12:31 ]

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Heeft dit niet met je hoge FSB te maken. Bij FSB van 200 ondersteunt de K7S8X maar één ddr-bank...
Wist ik niet, maar ik ben nooit hoger gegaan dan 174 en die staat na een CMOS reset en Default settings reload toch wel weer op 166. Bovendien werkt de andere K7S8X draaiend op 180+ wel met meerdere reepjes.

Ik denk dat het idd een RMAtje wordt.

Verwijderd

Het tweede DDR slotje zal wel kapot zijn als ik het zo lees.

En aangezien je geheugen altijd in een zo laag mogelijk nummer moet doen, en aansluitend, werkt het niet in je derde slot.

als je 2 reepjes hebt, moet het altijd in slot 0 en slot 1...

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Probeer eens tijdens het opstarten van je systeem continu "delete" ingedrukt te houden! Je komt dan sowieso in het BIOS. Daar bepaal je de FSB van je geheugen (eventueel ook timings). Dan saven en opnieuw opstarten... Misschien helpt dat.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 13:12:
Het tweede DDR slotje zal wel kapot zijn als ik het zo lees.

En aangezien je geheugen altijd in een zo laag mogelijk nummer moet doen, en aansluitend, werkt het niet in je derde slot.

als je 2 reepjes hebt, moet het altijd in slot 0 en slot 1...
Het werkende bordje draait met reepjes in 1 en 2 of 1 en 3 (maar niet met 2 en 3)... zowel slot 2 en 3 zouden dan kapot zijn? Vind ik ook weer vreemd...
Probeer eens tijdens het opstarten van je systeem continu "delete" ingedrukt te houden! Je komt dan sowieso in het BIOS. Daar bepaal je de FSB van je geheugen (eventueel ook timings). Dan saven en opnieuw opstarten... Misschien helpt dat.
Hoe verschilt dit van een CMOS reset / default BIOS settings? Wat ik wel ff moet doen is vanuit het BIOS checken of er daar wel meerdere reepjes gezien worden, dat heb ik niet gedaan. In het POST scherm ziet hij in elk geval nooit meer dan 512Mb geheugen.

Overigens ook 3 reepjes tegelijk geprobeerd; maakte niks uit, ding zag nog steeds slechte 512Mb.

[ Voor 45% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-03-2005 14:22 ]

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 14:20:
[...]
Het werkende bordje draait met reepjes in 1 en 2 of 1 en 3 (maar niet met 2 en 3)... zowel slot 2 en 3 zouden dan kapot zijn? Vind ik ook weer vreemd...
Sorry, ik dacht dat dat niet kon, ik loop dus achter 8)7

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 14:20:
[...]

Hoe verschilt dit van een CMOS reset / default BIOS settings? Wat ik wel ff moet doen is vanuit het BIOS checken of er daar wel meerdere reepjes gezien worden, dat heb ik niet gedaan. In het POST scherm ziet hij in elk geval nooit meer dan 512Mb geheugen.

Overigens ook 3 reepjes tegelijk geprobeerd; maakte niks uit, ding zag nog steeds slechte 512Mb.
Geen idee hoe het anders is, maar het is zeer zeker wel anders. In mijn geval starte hij niet eens op na een CMOS reset en wel met delete ingedrukt!!!

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ok, maar mijn probleem is niet dat het ding niet opstart, maar dat hij slechts één bankje geheugen ziet. Behalve als ik mem in slot 2 en 3 stop, dan krijg ik een POST error (wat op zich niet vreemd is).

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Updateje: Mobo is RMA gegaan en door de winkel geaccepteerd als defect. Bij deze afgehandeld dus.

Pagina: 1