Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:49
Hoi,

Ik wil ook Linux gaan gebruiken om mijn w2k server te vervangen.

Maar welke Linux heb ik nodig en waar haal ik die vandaan.(ook de versies)

Wat ik wil is het volgt :
1: Domainserver (zodat de clients kunnen aanloggen)
2: Mailserver (leeghalen van pop3's en verdelen over de clients)
3: Proxy
4: Firewall
5: Ftp
6: webserver
7: Fileserver
8: Printserver

Nou heb ik me laten vertellen dat dit allemaal kan met linux zonder extra app's dus niet zoals bijv: met w2k en winroute.

En ik hoef geen X windows ik wil het echt gewoon commandline/dos achtig hebben, ook al is dit volledig nieuw voor mij ik denk toch dat dit de beste manier is om het snel en goed te leren dus ik wil ook niet eerst suze ofzo erop zetten om het te leren als bijv debian beter is.

BVD.

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Al deze dingen die jij wil zitten meestal standaard bij een linux distributie.
apache(webserver)
ip_masquerading(gateway/firewall)
samba(file/printserver/windows domain server enzovoort)

Als je, je meteen in het diepe wilt gooien, probeer dan debian of slackware.
(Mensen ga nou niet zeuren, welke van de twee beter is, ze zijn gewoon allebei goed. En begin ook niet over FreeBSD enzovoort.)

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Debian is een goede keuze, het voordeel van deze distro is dat de package manager makkelijk en betrouwbaar is.

Je kunt met dselect gewoon de packages selecteren welke je wilt. Je moet wel even flink verdiepen voordat je echt weet hoe het moet.

Als je voor de makkelijkste oplossing gaat, zou ik gewoon RedHat (niet 7.0!) of Mandrake grafische install nemen.

voor de dingen die je wilt zal de volgende apps moeten gebruiken:

1) Wat bedoel je precies, afhankelijk van wat je bedoelt:
-samba
-ssh
2) geen ervaring mee
3) Squid
4) ipchains
5) ftpd (proftpd, wuftpd)
6) Apache
7) Samba
8) Samba

Ik zou geen Slackware nemen, dat is wel erg in het diepe!

• Aaargh!
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

1) ??
2) Fetchmail voor het ophalen van de mail
Procmail voor het filteren van de mail om het te verdelen tussen de verschillende gebruikers
3 + 4) Ipchains
5) wuftpd of proftpd zit standaard bij vrijwel alle linux distro's
6) apache
7) samba
8) samba

allemaal software die bij de meeste distros geleverd word of gratis te downloaden is.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
1) samba
(inloggen op een ntdomein, opstartscripts draaien)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

neem nou geen wu-ftpd daar komt elke dag weer een exploit voor uit!

Pak gewoon pro-ftpd als je ondertussen de apache config snapt dan is het installeren ook een eitje en er is een goede faq!

Da's zoiezo belangrijk bij de omschakeling ..
om linux te leren (server opzetten) moet je veel lezen en bereid zijn overnieuw te beginnen (in het ergste geval) maar als je dan je probleem alsnog kan oplossen kom je veel verder

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• kweetnie
  • Laatst online: 20-08 09:49
Thx voor alle reakties maar nou nog ff 1 vraagie,

Waarkan ik die spulle allemaal downloaden (en graag een beetje overzichtelijk want ik ben bij debian al ff wezen kijken maar als leek kom ik er echt niet helemaal uit wat ik nou moet hebben)

• marcelk
  • Niet online
Op Hier staan allerlei ISO files. Deze moet branden op CD(s). Deze CD(s) moet je gebruiken om te installeren. Dan staat alles er normaal gesproken op.

Groeten,
Marcel

• balk
  • Laatst online: 07:27
Je kan het op www.#naaminvullen#.org of .com downloaden

je kan cdees bestellen bij www.tienpiek.net

Je kan installeren van internet :9~

Als ik jou was zou ik er een mooi boek bij kopen/downloaden. Zeker als het voor het serieuzere werk is kan dat errug van pas komen!
Kijk eens op http://panic.et.tudelft.nl/debian/ voor debian info en vooral bij de handleiding (ergens onderaan), die had ik in geprinte vorm, is echt EXTREEM handig als je aan het prutsen bent en je je afvraagt wat dat ene commando (ook alweer) was. Ik heb dat hele boekje gelezen (paginaatje of 90, A5 formaat) voordat ik ook maar een cd erin heb gepropt.

succes!

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook gewoon mandrake 7.2 of redhat 6.2 installeren. Je kiest gewoon voor niet automatisch starten van X (dat heb ik ook)
Voordeel: je hebt een compleet eenvoudig pakket, je hebt wel X (altijd handig en leuk)
Nadeel: veel meer hdruimte nodig, en dingen worden soms veel voor je geregeld.

• balk
  • Laatst online: 07:27
Nadeel is ook dat er veel meer zooi wordt geinstalleerd die je niet nodig gaat hebben en ook veel zooi die lekker mee opstart. Kan je makkelijk weghalen natuurlijk. Maar je kan beter toevoegen dan weghalen, tenzij je ECHT weet wat je allemaal weg kan halen >:)

Een volwaardige server installatie kost 150 MB (ex swap en www dir) (debian), Mandrake installeert veel meer.

Bovendien heeft debian echt een veeeel betere package manager! (ik spreek uit wederzijdse ervaring)

• Passenger
  • Laatst online: 19-08 11:41
ik ben nog steeds een SuSE fan, omdat dit de eerste distro was (en eigenlijk nog steeds IS) waar ik ooit mee werkte... Is met introductie van SuSE 7.0 heel erg makkelijk installeerbaar geworden via YaST2, en onderhouden gaat erg makkelijk met YaST(1)... alles is makkelijk te configureren, en zeker voor een beginner erg aan te raden!

• deef-
  • Laatst online: 05-01-2025
Als je Debian download, zorg er wel voor dat je versie 2.2rev2 download, dan heb je veel bugfixes en patches er al in zitten.

http://cdimages.debian.org/
Ik weet nog geen goede snelle nederlandse mirror

Verwijderd

SuSE vind ik zelf een rommelige distributie, okay als beginner heb je er toch geen last van maar de configuratie bestanden staan vaak op heel andere plaaten dan andere distributies.

Ik gebruik RedHat 7, veel mensen vinden dit veel te commercieel maar ik vind het gewoon een goede ditributie.
De installatie van programma's kan met RedHat (maar ook met een aantal andere distributies) heel simpel d.m.v. RPM's. Deze bestanden klik je aan en ze installeren (en zijn ook zo weer te uninstallen.

En ook bij deze ditributie zit alles waar je om vraagt.

link? www.redhat.com

PS. als je gaat downloaden dan allebijde ISO files. En neem een mirror site (gaat wel zo snel :)).

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Ik geloof dat je je antwoord wel hebt gekregen.

Het ligt er een beetje aan hoe je je server wil gaan managen.
Als je op afstand dingen wil gaan doen kun je beter debian gebruiken, want die heeft een zeer eenvoudige package-manager voor test-consoles. Die is intelligent en download alle pakkette die je wil wanneer het nodig is. WIl je liever lokaal een eenvoudige pointy-clicky omgeving. Dan kun je beter mandrake gebruiken. RedHat is misschien goed omdat deze zo'n beetje DE standaard-distro is en zodoende zijn zo'n beetje alle programma's te krijgen in "redhat"-formaat.

(PS. Al mijn systemen draaien debian.)
Pagina: 1